×
ribbon

آموزش طراحی، مدل‌سازی و دوخت دامن

طراحی و دوخت دامن امروزه نه‌تنها به‌عنوان یک شغل مناسب، بلکه به‌عنوان نوعی هنر نیز از آن یاد می‌شود. دوره آموزش طراحی و دوخت دامن با هدف آموزش این هنر زیبا در مکتب خونه تهیه ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4 (2 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  10 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  10 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آموزش طراحی دامن

 آموزش دوخت دامن

 ورود به بازار کار با یادگیری طراحی و دوخت دامن

 آموزش اصول دامن دوزی

سرفصل‌های دوره آموزش طراحی، مدل‌سازی و دوخت دامن

مقدمه و کلیات
  معرفی انواع اتو و اصول اتوکشی
"09:43  
  نحوه اندازه‌گیری برای الگوکشی دامن
"03:46  
  معرفی جدول سایز بدون اندازه‌گیری بدن
"04:16  
  الگوکشی و رسم دامن اولیه و علائم قراردادی الگو
"14:46  
برش و دوخت
  برش و کاربن
"24:33  
  کوک زیپ، کوک پنس و کوک پهلو
"28:41  
  چرخ‌کاری پنس و زیپ همراه با اتو
"21:42  
  چرخ‌‌کاری نواردوزی همراه با اتو
"17:42  
  چرخ‌کاری کمر همراه با اتو
"39:14  
  چرخ‌کاری پس‌دوز پایین همراه با اتو
"14:28  
دامن‌های فون
  الگوکشی دامن فون - بخش اول
"08:59  
  الگوکشی دامن فون - بخش دوم
"09:57  
  الگوکشی دامن فون - بخش سوم
"07:52  
  برش فون (فون دلخواه)
"31:58  
  دوخت زیپ مخفی
"16:15  
  دوخت سجاف کمری
"15:42  
  دوخت پس‌دوز کمر و نیش کمر
"20:09  
الگوکشی، برش و دوخت دامن خمره‌ای
  الگوکشی دامن خمره‌ای همراه چاک پیلی و بشر مثلثی
"07:05  
  برش دامن خمره‌ای با برش مثلثی
"12:31  
  کوک دامن خمره‌ای با برش مثلثی و چاک پیلی
"14:09  
  دوخت دامن پیلی با برش مثلثی و چاک پیلی
"17:12  
  پس‌دوز دامن خمره‌ای با چاک پیلی
"14:06  
دامن‌‌های ترک
  الگوکشی دامن 6 ترک - روش اول
"14:33  
  الگوکشی دامن 6 ترک - روش دوم
"06:02  
  الگوکشی دامن 8 ترک - روش اول
"09:08  
  الگوکشی دامن 8 ترک - روش دوم
"06:20  
  الگوکشی دامن 10 ترک - روش اول
"05:25  
  الگوکشی دامن 10 ترک - روش دوم
"14:08  
  کوک یکی از ترک‌ها به دلخواه
"25:54  
  الگوکشی دامن ترک با گوده جدا
"05:28  
  کوک گوده یکی‌ از ترک‌ها
"15:05  
  دوخت یکی از ترک‌ها و گوده
"32:13  
  پس‌‌دوز دامن و چرخ‌کاری
"05:43  
  الگوکشی دامن ترک با گوده سرخود
"05:36  
  کوک دامن ترک با گوده سرخود
"09:16  
دامن‌های کلوش
  الگوکشی نیم‌کلوش
"07:34  
  برش نیم‌کلوش و تمام‌کلوش
"12:19  
  دوخت نیم‌کلوش
"13:54  
  الگوکشی تمام‌کلوش
"06:07  
  دوخت تمام‌کلوش
"09:10  
دامن‌ با پیلی
  الگوکشی دامن پیلی
"06:09  
  برش و کوک دامن پیلی
"13:12  
  دوخت و اتو پیلی
"08:39  
  پس‌دوز پیلی، نواردوزی و تکمیل کار
"04:31  
دامن شلواری
  الگو دامن شلواری
"05:57  
  برش و دوخت دامن شلواری و دوخت زیپ
"15:02  
  چرخ‌کاری دامن شلواری
"07:06  

درباره دوره

طراحی و دوخت دامن امروزه نه‌تنها به‌عنوان یک شغل مناسب، بلکه به‌عنوان نوعی هنر نیز از آن یاد می‌شود. دوره آموزش طراحی و دوخت دامن با هدف آموزش این هنر زیبا در مکتب خونه تهیه و تدوین شده است که در ادامه به معرفی این هنر جذاب خواهیم پرداخت تا مخاطبین با اطلاعات بیشتری بتوانند در مورد اینکه در دوره شرکت کنند یا خیر تصمیم بگیرند.

آموزش طراحی، مدل‌سازی و دوخت دامن

از ابتدای خلقت بشر پوشش یکی از نیازهای اصلی انسان ها بوده است و هر شخصی با توجه به نوع سلیقه خویش ظاهر خود را آراسته می‌کند و امروزه به این هنر بسیار اهمیت داده می‌شود زیرا آموزش این هنر می‌تواند به افراد کمک کند تا هم نیازهای پوشاک خود را تأمین کنند و هم بتوانند از این هنر کسب درآمد کنند، پس هنرجویان برای رسیدن به موفقیت در این رشته ابتدا باید با انواع شاخه‌های این رشته آشنا شوند که پایه و اساس این رشته دوره نازک‌دوزی است.

هدف از برگزاری دوره آموزش طراحی و دوخت دامن چیست؟

هنر طراحی دوخت و خیاطی رشته‌ای پردرآمد و پرسود است و به راحتی، فقط با چندین وسیله ساده ضروری و چرخ خیاطی در منزل هم می‌توانید این هنر را انجام دهید. با یادگیری این دوره آموزش طراحی و دوخت دامن می‌توانید در دیگر شاخه‌های این رشته از جمله دوره‌های ضخیم‌دوزی، ژورنال دوزی، لباس شب و لباس عروس پیشرفت چشم گیری داشته باشید. همچنین با یادگیری و تسلط بر مفاهیم این رشته می‌توانید انواع مدل مانتو، پیراهن، کت و دامن را به راحتی بدوزید. 

دوره فعلی با محوریت طراحی دوخت و نازک‌دوزی انواع دامن است. در پایان دوره شما انواع برش و دوخت دامن‌ها را به همراه جزئیات چرخ‌کاری، الگوکشی، برش و دوخت انواع دامن‌ها را یاد خواهدی گرفت که این شامل فهرست موارد زیر خواهد بود.

  • دامن‌های فون
  • دامن‌های خمره‌ای
  • دامن‌های ترک
  • دامن‌های کلوش
  • دامن‌ با پیلی
  • دامن‌ شلواری

ویژگی متمایز این دوره آموزش طراحی و دوخت دامن

دوره‌های خیاطی متدهای مختلفی دارند که متد مورد نظر در این دوره آموزش طراحی و دوخت دامن، متد مولر به‌حساب می‌آید. متد مولر برگرفته از روش خیاطی آلمانی‌ها بود و چون در واقع سایز بدن آلمانی‌ها و ایرانی‌ها به هم نزدیک است، این متد چند سالی می‌شود که وارد ایران شده است؛ متد مولر پیچیدگی و ظرافت کمتری نسبت به متد‌های گرلاوین و متریک دارد اما در عین حال متد دقیقی است یعنی می‌توانید بدون نقص و پرو، لباس را تحویل دهید پس می‌توان گفت که متد مولر بهترین متد برای یادگیری این هنر به‌حساب می‌آید.

دوره آموزش دوخت و طراحی دامن برای چه کسانی مناسب است؟

امروزه بانوان سرزمین ما از مشاغلی که در منزل قابل انجام باشد به شدت استقبال می‌کنند ولی این هنر هم برای بانوان و هم برای آقایان می‌تواند بسیار مناسب باشد زیرا امروزه در جهان به صنعت مد و پوشاک بسیار اهمیت داده می‌شود. به دلیل اینکه برخی از افراد برای فراگیری این هنر نمی‌توانند به آموزشگاه‌های خیاطی مراجعه کنند، آموزش آنلاین برای این افراد بسیار مناسب است چون به راحتی می‌توانند با تلفن همراه خود در منزل هم از این آموزش‌ها بهره مند شوند. برای این دوره آموزش طراحی و دوخت دامن، مهم نیست که فرد به چه اندازه‌ای با این هنر آشنا است، در این آموزش کاربران با نحوه صحیح و اصولی اندازه‌گیری، الگوکشی و دوخت انواع مدل لباس‌ها آشنا می‌شوند که بعد از اتمام دوره بدون کمک مربی می‌توانند از این هنر به خوبی استفاده کنند.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher فاطمه یوسفی

استاد فاطمه یوسفی کارشناس ارشد رشته طراحی پارچه و لباس هستند. ایشان سابقه تدریس در دانشگاه فنی دختران قم، دانشگاه علمی و کاربردی شفیعه، هنرستان حضرت زهرا (س) و هنرستان فخری را در کارنامه حرفه‌ای خود دارند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
هانیه مهران پور 1402-07-04
سلام بسیار عالی ممنون بابت تدریسشون

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

آموزش طراحی و دوخت دامن 

دوخت دامن راهی عالی برای ایجاد چندین لباس جدید با کمد لباس دست‌دوز شما است. دامن‌ها همچنین لباس فوق‌العاده‌ای برای شروع طراحی لباس خیاط‌های مبتدی هستند؛ زیرا ساخت یک دامن ساده تنها به سه درز اصلی نیاز دارد. بنابراین یک پروژه عالی برای یادگیری تکنیک‌های اولیه خیاطی است.

با نزدیک به 300 الگوی دوخت دامن برای طراحی، انتخابی برای همه وجود دارد؛ بنابراین خواه به دنبال یک دامن پیلی دار باشید یا کلوش، یک دامن پلکانی، یک دامن مدادی فوق‌العاده، یک دامن کلاسیک آلین یا دایره‌ای می‌توانید یک مجموعه بزرگ برای خودتان بدوزید. بسیاری از مدل‌های دامن دارای گزینه‌هایی برای طول‌های مختلف هستند؛ بنابراین خواه طرفدار ماکسی، میدی یا مینی باشید، می‌توانید دامنی را بدوزید که کاملاً مطابق با سبک و سلیقه شخصی شما باشد. اگر شما یک مبتدی برای طراحی‌هایی با جزئیات کم هستید می‌توانید از آموزش طراحی و دوخت دامن استفاده کنید؛ برای مثال برخی از دامن‌ها حتی نیازی به دوخت کمر ندارند و دامن‌های پیچیده اغلب نیازی به زیپ ندارند. اگر یک خیاط باتجربه هستید، فقط باید انتخاب کنید که چه چیزی را می‌خواهید بدوزید.

آموزش طراحی و دوخت دامن راسته ساده

با وجود اینکه در دوره آموزش طراحی و دوخت دامن همه این مطالب به صورت عملی و ویدیویی پوشش داده شده است ولی با این حال مراحل طراحی و دوخت دامن به صورت مراحل زیر خواهد بود.

جمع آوری مواد و ابزار 

برای ایجاد یک دامن بدون دوخت تکه‌های الگو، به یک جفت قیچی، سنجاق، چرخ خیاطی، یک نوار اندازه‌گیری نرم، پارچه، نخ و یک رول روکش کشدار پهن به ضخامت 2.5 سانت نیاز دارید.

اندازه‌گیری

شما باید سه اندازه‌گیری برای دامن خود انجام دهید. ابتدا نوار اندازه‌گیری را دور کوچک‌ترین قسمت کمر خود بپیچید تا اندازه‌گیری دقیق دور کمر را به دست آورید. نوار اندازه‌گیری را چند سانت پایین بیاورید و آن را در اطراف استخوان‌های لگن خود قرار دهید تا باسن خود را اندازه گیری کنید. آخرین اندازه‌ای که به آن نیاز دارید طول دامن است که فاصله دور کمر تا خط پاچه مورد نظر شما خواهد بود. پس از تعیین خط سجاف خود، 5 سانت به این عدد اضافه کنید تا پوشش کشسان را جبران کنید.

انتخاب پارچه دامن

هنگام انتخاب پارچه، با انتخاب متریال متناسب با سبک و فصل خود، با رنگ‌ها و الگوها بازی کنید. اگر یک خیاط مبتدی هستید، پارچه‌های ساده‌تری مانند پنبه، پلی‌استر یا موسلین را برای کار انتخاب کنید. دوخت پارچه‌های سنگین یا ابریشمی خسته‌کننده‌تر است، زیرا تمایل به دسته شدن و لیز خوردن در دستگاه دارند. به عنوان یک قاعده کلی، اگر اشتباهی کردید یا می‌خواهید چند تکه بزنید، پارچه اضافی جمع کنید.

برش پارچه

تکه‌های پارچه خود را روی یک سطح محکم و صاف قرار دهید. قبل از برش مواد خود، از تیز بودن قیچی خود اطمینان حاصل کنید تا از ساییدگی پارچه جلوگیری شود. دو تکه مستطیلی برای پشت و جلو از پارچه ببرید، با استفاده از خط سجاف خود به عنوان طول و اندازه گیری باسن خود به عنوان عرض.

چیدن و سنجاق زدن تکه‌های پارچه

دو تکه پارچه خود را در کنار هم قرار دهید؛ به طوری که سمت راست پارچه (بیرون پارچه) رو به روی هم باشد و طرف‌های نامناسب (داخل دامن) در بیرون باشد. فاصله درز 1.5 سانت را اندازه بگیرید و علامت بزنید و در امتداد خط بخیه پین‌ها را اضافه کنید تا پارچه در جای خود محکم شود. سنجاق‌ها را همیشه عمود بر خط دوخت قرار دهید تا بتوانید قبل از عبور از زیر سوزن دوخت به راحتی آن‌ها را جدا کنید.

اتو کردن و دوزیدن درزهای کناری

چرخ خیاطی خود را روی دوخت مستقیم قرار دهید و پارچه را از داخل دستگاه هدایت کنید و در حین دوخت هر دو طرف، سنجاق‌ها را بردارید. پس از اتمام هر دو درز، برای جلوگیری از ساییدگی لبه‌های خام، از دوخت سرگر یا زیگزاگ استفاده کنید. دمای اتو را با توجه به پارچه خود تنظیم کنید و درزها را صاف فشار دهید.

دوزیدن سجاف

با استفاده از همان جای درز 1.5 سانتی، پایین دامن خود را تا کرده و صاف کنید. هر چند سانت، سنجاق‌ها را در امتداد چین قرار دهید تا خط سجاف محکم شود. دستگاه خود را روی یک دوخت مستقیم قرار دهید و پایین دامن را زیر سوزن هدایت کنید و دوخت ها را برای خط سجاف بدوزید.

ایجاد پوشش برای کش دامن

پس از اتمام دوخت درزهای کناری و سجاف، می‌توانید روی ساخت بند کمر دامن خود تمرکز کنید. 1.5 سانت از لبه بالایی دامن را تا کرده و صاف کنید. برای تکمیل ساختن پوشش برای نوار الاستیک خود، لبه کمر را برای بار دوم تا کنید، فقط این بار، به جای 1.5 سانت، بیش از 5 سانت تا کنید.

برش کش دامن

طول کش دامن باید به اندازه دور باسن شما باشد، بنابراین کش را با توجه به این اندازه گیری ببرید. پس از اندازه گیری و برش، انتهای کش را از لبه تا شده عبور دهید تا کمربند دامن ایجاد شود.

بستن پارچه

آخرین مرحله برای این پروژه آموزش طراحی و دوخت دامن، بستن کش دامن است. قبل از آب بندی پوشش، کش دامن را با یک سنجاق در جای خود محکم کنید. با یک کوک مستقیم، انتهای روکش را ببندید و قسمت بالای دامن را تمام کنید. توجه داشته باشید که دامن فون نیز مانند دامنه راسته است و تنها تفاوت کمی در جزئیات دارد.

نحوه برش و آموزش طراحی و دوخت دامن شلواری

  • مقدار پارچه برابر با دو برابر قد دامن است.
  • از دولای باز پارچه ۱۵ سانتی متر داخل شده و فضای آن را آزاد می‌گذاریم. (به دلیل کشیدن الگو روی پارچه به وسیله صابون امکان جابجا کردن آن موجود نیست)
  • سپس خطی به طول قد دامن ٥ سانتی متر به بالا برای کش دوزی رسم می‌کنیم.
  • ۱/۴ دور باسن را بیرون می‌رویم (به دلیل اینکه کمر کش دوزی شده و بایستی دور کمر گشادتر باشد)
  • از پایین یا قد دامن به اندازه ۱/۴ دور باسن، ٦ سانتی متر به بالا بیرون می‌رویم (این دامن شلواری حالت فون در پایین دارد)
  • دو خط گفته شده در بالا را به یکدیگر متصل می‌کنیم.
  • از خط کمر ۱/۳ باسن بزرگ را روی قد مشخص کرده و به اندازه ۱/۸ دور باسن برای فاق بیرون می‌آییم. همین مقدار را بالا رفته و فاق را وصل می‌کنیم.
  • برای پایین دامن شلواری بایستی ۱/۸ دور باسن، ٢ سانتی متر به بالا بیرون رفته و خطوط را به هم وصل کنیم.
  • برای برش مقدار اضافه کش دوزی را به طرف داخل تا زده و سپس قیچی می‌کنیم. این تکنیک کمک می‌کند تا دوخت حالت کشیدگی پیدا نکند.
  • در ابتدا فاق جلو را می‌دوزیم.
  • بعد از دوخت فاق جلو به سراغ فاق پشت رفته و آن را می‌دوزیم.
  • خط پهلو و جلو را به یکدیگر متصل کرده و سپس قسمت داخل پا را می‌دوزیم.
  • برای دوخت کش اندازه آن بایستی دور کمر، ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر در نظر گرفته شود.

در دوره آموزش طراحی و دوزت دامن بیشتر این تکنیک‌ها آموزش داده خواهد شد و نگران جزئیات کار نباشید.

جمع بندی

دوره آموزش طراحی و دوخت دامن، یکی از دوره‌های مقدماتی حیاتی برای تبدیل شدن به یک خیاط حرفه‌ای است. طراحی و مد مبحثی همیشه پا برجا و هرروزه پیشرفت می‌کند. برای تطابق دادن خودتان با متدها و الگوهای روز دنیا، می‌توانید از دوره‌های جامع خیاطی استفاده کنید. اگر قصد دارید وارد این هنر شوید و از آن کسب درآمد کنید، هم اکنون با ثبت نام در دوره آموزش طراحی و دوخت دامن، اولین و مهم‌ترین قدم را بردارید.

 

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  10 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  10 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)