نرم افزار سالیدورکس | آموزش Solidworks مقدماتی تا پیشرفته

سالیدورکس، یکی از محبوب‌ترین و فراگیر‌ترین نرم‌افزارهای CAD در سراسر جهان است. شرکت سازنده آن، بیش از 3.5 میلیون لیسانس رسمی سالیدورکس را به فروش رسانده که از نظر بسیاری از منتشر‌کنندگان آمار در این ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
3.9 (54 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  30 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  9 ساعت ویدئو - 21 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

پیش‌نیاز‌ها

برای این دوره، پیش نیاز خاصی وجود ندارد. تسلط نسبی بر کار کردن با کامپیوتر و داشتن درک سه بعدی مناسب، تنها ابزارهای مورد نیاز برای این دوره هستند.

سرفصل‌های دوره نرم افزار سالیدورکس | آموزش Solidworks مقدماتی تا پیشرفته

فصل صفر - آموزش نصب برنامه

در این فصل آموزش نصب نرم افزار آموزش داده میشود .

  نصب برنامه
"22:59  
فصل اول - مقدمه

در این بخش، توضیحات جامعی درباره نصب نرم افزار سالیدورکس 2017 و آشنایی اولیه با محیط نرم افزار، منو های موجود و نحوه مدیریت و تغییر دادن این محیط به طور دلخواه ارائه شده است. در ادامه توضیحاتی شامل درخت طراحی، صفحات اصلی و استفاده از آن ها، کلیدهای میانبر و مدیریت آن ها، نماهای مشاهده جسم، مدیریت و نحوه ایجاد تغییر در فایل ها، ایجاد نسخه پشتیبان و ... ارائه می شود.

  باز کردن سالیدورکس برای اولین بار و مشاهده محیط آن
"08:45  
  آشنایی و مدیریت toolbars
"04:58  
  آشنایی با shortcut ها
"09:15  
  مدیریت فایل ها
"08:17  
  آشنایی با فضای سه بعدی و نماهای مختلف
"15:09  
  تصویری کلی از مراحل طی شده برای رسم یک قطعه در سالیدورکس
"11:19  
فصل دوم - رسم اسکچ

در این بخش، با شروع از مقدماتی ترین اصول رسم اسکچ های دو بعدی، نحوه ایجاد این اسکچ ها و ابزارهای اصلی مورد استفاده در این امر ارائه می شود. همچنین نحوه استفاده از دستورات تکمیلی ایجاد اسکچ و رسم صحیح آن با استفاده از ابزارهای موجود ، نحوه ایجاد و مدیریت ارتباطات، اندازه ها و تعریف کردن کامل اسکچ معرفی و توضیح داده می شود. در نهایت نیز ابزارهای کمکی ویرایش اسکچ ها ارائه می گردد. از آنجا که رسم یک اسکچ موفق، شالوده اصلی و گام نخستین انجام یک طراحی کامل در نرم افزار سالیدورکس است، این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

  line
"09:55  
  circle
"06:24  
  ارتباطات
"07:12  
  ارتباطات 2
"08:07  
  template
"05:38  
  rectangle
"08:30  
  arc
"06:45  
  spline
"04:46  
  polygon
"06:41  
  trim
"05:34  
  offset
"06:04  
  copymove
"05:06  
  delete
"04:51  
  mirror
"03:57  
  pattern
"08:47  
  کوییز سری اول
 18.2%    
"09:00  
  پروژه میانی اول (الزامی)
 81.8%    
"360:00  
فصل سوم - رسم سه بعدی

یکی از مراحل اصلی رسم قطعات در سالیدورکس، ایجاد حجم سه بعدی از اسکچ های دو بعدی می باشد. همچنین شناخت ابزارهای موجود برای ایجاد حجم سه بعدی، برای تعیین استراتژی رسم اسکچ نیز دارای اهمیت است. بدین منظور، در این فصل پس از آشنایی با مختصات مرجع، نحوه ایجاد حجم و ابزارهای موجود برای این امر، با انجام مثال هایی کاربردی از هر یک از این ابزارها آموزش داده می شود. پس از آن نحوه کاهش حجم و پس از آن ابزارهای نهایی و پیشرفته ایجاد و اصلاح حجم بررسی می شوند. در نهایت مفهوم بلوک ها و چگونگی ایجاد و استفاده از آنها بررسی خواهد شد.

  refgeoplane
"13:56  
  refgeoaxis
"06:18  
  refgeopoint
"08:12  
  3dextrude
"13:11  
  3drevolve
"06:28  
  3dloft
"07:12  
  3dloftg
"06:02  
  3dsweep
"07:26  
  cut - extrude
"06:16  
  cut - revolve
"04:15  
  cut - loft
"05:42  
  cut - swept
"04:26  
  chamferfillet
"08:00  
  patterning
"07:25  
  mirror
"03:36  
  ribdraftshell
"05:55  
  block
"08:41  
  پروژه میانی دوم (الزامی)
 100%    
"360:00  
فصل چهارم - مونتاژ

معمولا هر ستاپ، فیکسچر یا دستگاه واقعی در صنعت، مجموعه ای از چندین قطعه است که به گونه ای به یکدیگر متصل شده و مجموعه واحدی را شکل داده اند. عملیات ایجاد این اتصالات، مونتاژ نامیده شده و نحوه انجام این امر و ابزارها و روابط پرکاربرد، یک به یک توضیح داده می شوند. در نهایت از ابزارهای نهایی حالات خاص، مانند استفاده از صفحات اصلی در برخی اجسام و یا مونتاژ بر روی یک منحنی به اختصار توضیح داده می شود.

  assembley
"09:07  
  mate
"15:09  
  mate edit
"06:35  
  patterning
"08:03  
  mate coincident
"12:45  
  advanced mates
"07:55  
  pathmate
"03:54  
  کوییز سری دوم
 11.8%    
"09:00  
  پروژه میانی سوم (الزامی)
 88.2%    
"240:00  
فصل پنجم - چند ابزار و توضیح تکمیلی

در این فصل تعدادی از ابزارهای تکمیلی و برخی مفاهیمی که می تواند جهت داشتن طراحی بهتر و حرفه ای تر یاری بخش طراح باشد توضیح داده می شود. ابتدا ابزار ایجاد سوراخ سالیدورکس معرفی شده و سپس ایجاد ارتباط بین مدل ها، استفاده از معادلات و جداول مربوطه، و نیز نحوه ایجاد رزوه در سالیدورکس در حد نیاز توضیح داده می شود تا در انجام یک طراحی کامل تر و دقیق تر بتوان از این ابزارها بهره گرفت.

  holewizard
"12:19  
  incontext
"06:08  
  equations
"07:20  
  equations2
"06:39  
  excel
"06:13  
  hadide
"09:23  
  پیچ
"15:33  
فصل ششم - بدست آوردن نقشه 2بعدی از طرح

پس از رسم قطعه به طور کامل و انجام مونتاژ قطعات بر روی هم، می توان به طور خودکار نقشه دوبعدی این قطعات را در سالیدورکس ایجاد کرد. توضیحات مربوط به این نقشه ها، اندازه گذاری بر روی این نقشه ها به روش های گوناگون، ایجاد تنظیمات بر روی نقشه، تشکیل لیست BOM ، ایجاد نمای انفجاری و تعیین مشخصات نهایی بر روی نقشه توضیح داده می شوند.

  drawing
"09:57  
  drawingedit
"03:54  
  drawingviews
"05:18  
  dimensioning
"05:02  
  tolerancing
"04:28  
  dimensioningholes
"03:49  
  autodimension
"05:15  
  holecallout
"04:24  
  ANNOTATIONS-BOM
"08:28  
  BOM
"04:39  
  EXPLODED
"05:37  
  balooning
"03:02  
  پروژه میانی چهارم (الزامی)
 100%    
"240:00  
فصل هفتم - رندر گرفتن از تصویر

پس از رسم قطعات، مونتاژ و رسم نقشه های دو بعدی، به منظور ارائه تصویر نهایی جسم طراحی شده و ایجاد تصویری مناسب برای کار در نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، نحوه ایجاد رندر و ابزارهای مربوطه توضیح داده خواهد شد

  rendering
"10:22  
فصل هشتم - جمع بندی و معرفی مراجع بعدی

در نهایت با انجام جمع بندی از مراحل توضیح داده شده و مرور آن ها، معرفی چند مرجع سودمند برای استفاده کنندگان از نرم افزار سالیدورکس، خاتمه بخش این مجموعه آموزشی خواهد بود.

  Final
"11:11  
  کوییز سری سوم
 25%    
"10:00  
  پروژه میانی پنجم (الزامی)
 75%    
"60:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

سالیدورکس، یکی از محبوب‌ترین و فراگیر‌ترین نرم‌افزارهای CAD در سراسر جهان است. شرکت سازنده آن، بیش از 3.5 میلیون لیسانس رسمی سالیدورکس را به فروش رسانده که از نظر بسیاری از منتشر‌کنندگان آمار در این حیطه، این نرم افزار را محبوب‌ترین نرم افزار CAD در سراسر جهان ساخته‌است.

در کشور ما نیز، این نرم‌افزار، یکی از چند نرم‌افزار بسیار پر‌کار‌برد، در انجام پروژه‌های صنعتی است و بسیاری از شرکت‌ها، این نرم‌افزار را برای طراحی، برگزیده‌اند.

این فراگیری گسترده، به نوعی آن را تبدیل به یک ابزار روتین مهندسی و به طور خاص، مهندسی مکانیک کرده‌است. به طوری که تقریباً همه از یک مهندس مکانیک انتظار آشنایی با نحوه‌ی کار با این نرم‌افزار را دارند. همچنین، بسیاری از تکنسین‌های نقشه‌کشی، با دانستن نحوه‌ی کار با سالیدورکس، از موقعیت ممتازی برای انتخاب فرصت‌های شغلی، بهره‌مند می‌شوند.

پس از آشنایی با سالیدورکس، تایید خواهید کرد که سالیدورکس، شایستگی محبوبیت خود را دارد.
محیط کاربرپسند، ابزارهای فوق‌العاده کاربردی و چینش مناسب آن‌ها و ... ، کار با سالیدورکس را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل کرده است. به نوعی می‌توان گفت وقتی یک مهندس با نرم‌افزار سالیدورکس آشنایی کامل داشته باشد، برای فکر کردن هم از آن استفاده می‌کند!

سالیدورکس برای فکر کردن به طراحی‌های ممکن مفید بوده و نتیجه‌ی اجرای طرح های گوناگون را به راحتی در اختیارتان قرار می‌دهد و گویی ابزار و فضای جدیدی را برای ذهن شما فراهم می‌کند تا طراحی‌های ممکن را بررسی و اجرا کنید.

همچنین برای مستند‌سازی قطعات و فیکسچرها و یا طراحی نقشه‌های ساخت، با استفاده از مهندسی مستقیم یا معکوس، سالیدورکس ابزاری قدرتمند است.

در نهایت می‌توانید فایل ایجاد شده در نرم‌افزار سالیدورکس را به طور مستقیم به بسیاری از دستگاه های ساخت ( از جمله پرینترهای سه بعدی، دستگاه های برش لیزری و ... ) وارد کنید.

در دوره‌ی آموزش نرم‌افزار سالیدورکس مکتب‌پلاس، سعی شده، از ابتدای نصب نرم‌افزار و باز کردن نرم‌افزار، برای اولین بار، تا آخرین گام‌های طراحی و رندرگیری از طراحی انجام شده، گام‌به‌گام و با ارائه‌ی مثال‌، به پیش رفته و دنیای فوق‌العاده‌ی سالیدورکس را کشف و معرفی کنیم.

برای گذراندن این دوره، احتیاج به پیش‌نیاز خاصی نیست و شاید آشنایی با ماوس و کیبورد برای آن کافی باشد!

البته داشتن دید و درک فضایی مناسب در انجام طراحی و امور نقشه‌کشی، بسیار راه‌گشا بوده و تقویت و تربیت این درک، با تمرین فراوان امکان‌پذیر است.

قابلیت‌ها و محیط مناسب سالیدورکس، به این امر، سرعت می‌بخشد.

در این دوره، به آموزش از طریق ارائه‌ی چند ساعت ویدیو‌ی صرف، اکتفا نشده و مشاهده‌ی ویدیوها، ابتدای راه است.

پس از مشاهده‌ی ویدیوها، با انجام کوئیزها و پروژه‌ها، میزان آمادگی خود را پس از مشاهده ویدیوها محک زده و فرصت تمرین آموزش‌های داده شده را پیدا خواهید کرد. در هر مرحله، از فرآیند یادگیری،  تیم پشتیبانی آماده‌ی پاسخگویی به ابهامات و ایرادات احتمالی است.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher آرمین طرقی

آرمین طرقی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، دانشجوی پذیرفته شده استعدادهای درخشان مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه تهران در گرایش طراحی کاربردی است. او تجربه انجام پروژه‌های مختلف صنعتی و تحقیقاتی در زمینه‌های پایش وضعیت، کنترل، مکاترونیک و همچنین بیومکانیک را داراست و پروژه‌هایی نیز در دست اجرا دارد. وی همچنین با بیش از سه سال سابقه در صنعت حمل و نقل ریلی، تجربه انجام پروژه‌های مختلفی را در این صنعت و قطعات و تجهیزات وابسته داشته و همچنین برگزاری دوره‌هایی از آموزش نرم‌افزار سالیدورکس برای مهندسین و دانشجویان را در کارنامه خود دارد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
پوریا برزگر 1403-01-18
با سلام دوره بسیار مفیدی است . با توضیحات کامل و جز به جز و لحنی مناسب در سطح مقدماتی نسبت به بقیه سایت های آموزشی. خواهشا دوره سالیدورک پیشرفتهرا هم به لیست دروس سایت اضافه نمایید با تشکر .
محمدرضا حجازی 1402-12-24
دوره بسیار خوبی هست با توجه به تمامی نکات قابل ذکر برای تازه کاران البته محتوای سالیدورک به صورت پیشرفته بسیار وسیع تر از این دوره می باشد. خواهشمند است تدریسی با سطح پیشرفته در سایت خوب مکتب خونه ارائه بفرمایید.
فرشاد میرزایی 1402-07-22
سلام.به طور کلی دره مطلوبی بود.متاسفانه هنوز نتونستم دوره رو تموم کنم.و متشکرم از حمایت های تیم مکتب خونه
مهدی میرزاآقاخانی 1402-07-12
واقعا دوره ای کاربردی برای یک تازه کار است
کامران مهماندوست 1402-02-15
دوره بسیار عالی و کاربردی بود
محمدرضا علیزاده نواسطلی 1401-10-05
دوره مفیدی برای من بود
یکتا رسولزاده 1401-09-22
واقعا دوره عالی‌ای بود و خیلی کمکم کرد. از جناب طرقی عزیز برای تولید این محتوای مفید بسیار تشکر میکنم.
محسن خلیل نژاد 1401-06-22
بدین وسیله مراتب قدردانی و سپاس خودم رو از زحمات استاد طرقی عزیز اعلام نموده و برای شما و تیم مکتب خونه در تمام عرصه های زندگی آرزوی موفقیت و بهروزی می‌ کنم.
سعید اصغرزاده 1401-06-17
خیلی دوره مفیدی بود
محمد یادگاری قهدریجانی 1400-05-19
با سلام خدمت جناب مهندس طرقی عزیز ضمن عرض تشکر و خسته نباشید خدمت ایشان و همه دست اندرکاران خواهشمندم یک قسمت تکمیلی پروژه محور از این نرم‌افزار نیز ارائه دهید.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از پیشنهاد شما بسیار سپاسگزاریم. لطفا پیشنهادات خود را به ایمیل پشتیبانی ارسال کنید تا جهت پیگیری به واحد مربوطه ارجاع گردد. info@maktabkhooneh.org
فاطمه سپهری پور 1400-02-12
خیلی خوب و قابل فهم بود و پروژ ها هم در حد تدریس بود و پشتیبانی مدرس هم خهرچند با تاخیر، اما عالی بود با تشکر از مکتبخونه
علی حسین غلامی 1399-12-22
سلام. دوره خیلی خوبی بود مختصر و مفید . ایکاش دوره قالب سازی داشتید استفاده کاربردی از سالید ورکس من دوره رو تموم کردم ولی نمیدونم چطوری گواهی نامه میدن هیچ قسمتی هم نداره... ممنون میشم راهنمایی کنید
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم.لطفا سوالات و پیشنهادات خود را از طریق ایمیل پشتیبانی info@maktabkhooneh.org مطرح نمایید.
شهریار گرگانی 1399-12-09
خیلی خوب بود ممنون از شما. اگر مباحث پیشرفته تر رو هم تو همین دوره یا یک دوره جداگانه قرار بدید خیلی عالی میشه. خسته نباشید.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم.لطفا پیشنهادات خود را از طریق ایمیل پشتیبانی info@maktabkhooneh.org مطرح نمایید.
محمد بهفرد 1399-12-03
عالی بود فقط بنظرم امتحان تئوری، لزومی نداشت ولی استاد خیلی آدم مسلط و عالی ای بود و پشتیبانی خیلی خوبی داشت
رامین سیدی قره ناز 1399-10-07
برای استارت خیلی عالی بود
1
2
3

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

سالیدورک یا به تلفظ صحیح‌تر«سالیدورکس» (SolidWorks)، یک نرم‌افزار طراحی سه‌بعدی است. نرم افزار سالیدورکس یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای مورد استفاده در طراحی صنعتی(دیزاین) و طراحی مکانیک است. این نرم افزار کاربر پسند بوده  و در کشور ما نیز، این نرم افزار یکی از چند نرم افزار پرکاربرد در انجام پروژه‌های صنعتی است و یاد‌گیری آن بسیار آسان می‌باشد. سالیدورک نرم افزاری قوی در میان نرم‌افزارهای CAD\CAE است که برای طراحی قطعات مکانیکی دارای قابلیت طراحی در محیط‌های DRAWING ، ASSEMBLY  و PART  مناسب می‌باشد و دارای خروجی مطلوب به منظور استفاده در نرم‌افزارهای CAD است. نرم‌افزار SolidWorks با استفاده از نرم‌افزارهای COSMOS امکان آنالیز مهندسی قطعات طراحی شده را نیز دارد. نرم‌افزار سالید ورکز به دلیل دارا بودن محیط‌های مختلف، قابلیت مدلسازی و طراحی برای حوزه‌های متفاوتی را دارا می‌باشد.

سالیدورک یک مدل ساز برای مدلسازی جامدات می‌باشد که مبتنی بر پارا سالید بوده و از رویکرد پارامتری مبتنی بر ویژگی برای ساخت مدلها و مونتاژها بهره می‌برد. پارامتر به ثابت‌هایی اطلاق می‌شود که مقدار آنها شکل یا هندسه مدل یا مونتاژ را تعیین می‌کند. پارامترها هم به صورت پارامترهای عددی نظیر طول خطوط یا قطر دایره بوده و هم به صورت پارامترهای هندسی نظیر مماس، موازی، متقارب، هم مرکز و غیره هستند. پارامترهای عددی می توانند از طریق استفاده روابط با یکدیگر مرتبط بوده که امکان برآورده ساختن خواسته‌های طراحی را فراهم می‌کند. خواسته‌های طراحی به این معناست که طراح مایل است تا مدل نسبت به تغییرات و به روز‌آوری‌ها به چه صورت پاسخ دهد.

 

قابلیت‌های نرم‌افزار سالیدورک

مدل‌سازی سه‌بعدی، ویرایش مستقیم المان‌ها، ساخت اسمبلی‌های بزرگ، مدل‌سازی پیچیده، طراحی ورق‌های فلزی، ایجاد سازه‌های جوشی، طراحی قالب‌های صنعتی، نقشه‌کشی، دیتیلینگ، متره و برآورد، ساخت انیمیشن، ساخت سریع نمونه‌های اولیه، تحلیل‌های عددی و غیره، از قابلیت‌های نسخه‌های استاندارد سالیدورک هستند. با نصب نسخه‌های حرفه‌ای و اختصاصی، امکان بهره‌گیری از رندرینگ باکیفیت، مدیریت فایل، مقایسه پارت‌ها، زمانبندی، تخمین هزینه، مهندسی معکوس، شبیه‌سازی، مهندسی سطح، طراحی مبتنی بر توسعه پایدار و بسیاری از قابلیت‌های پیشرفته دیگر فراهم می‌شود.

شما در نرم افزار سالیدورک توانایی ایجاد مدل ، طراحی آسان و استخراج نقشه استاندارد طرح خود را در محیط طراحی سالیدورک دارید. با کمک نرم‌افزار SolidWorks کاربر امکان این را دارد که بدون درگیری با محاسبات مورد نیاز نقشه‌کشی صنعتی، شکل خود را بسازد و با استفاده از محیط طراحی نما و نقشه، سه جهت شکل خود را استخراج کند.

 

مزایای سالیدورک چیست؟

قابلیت‌های متعدد سالیدورک، دست کاربران را برای طراحی هر گونه قطعه مکانیکی و سازه مهندسی باز می‌گذارند. این قابلیت‌ها در کنار رابط کاربری جذاب، باعث تسهیل فرآیند مدل‌سازی، تحلیل و طراحی می‌شوند. از دیگر مزایای سالیدورک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش بهره‌وری
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه
  • بهبود همکاری تیمی
  • افزایش خلاقیت

 

سالیدورک در کجا کاربرد دارد؟

سالیدورکس برای طراحی در حوزه‌های هوافضا، صنایع دفاع، خودروسازی، حمل و نقل، محصولات مصرفی، الکترونیک، انرژی، کارخانه‌های فرآیندی، ساخت و ساز، تجهیزات سنگین، ماشین‌کاری، پزشکی، قالب‌سازی، طراحی محصول، مهندسی خدمات و آموزش کاربرد دارد.

 

یادگیری سالیدورک برای چه کسانی مناسب است؟

سالیدورک، گزینه بسیار مناسبی برای مهندسان، طراحان و نقشه‌کشان مکانیک، برق، صنایع، تولید و مهندسان توسعه محصول است. البته اگر در هر حوزه مرتبط با طراحی قطعات، تجهیزات و یا سازه‌ها سر و کار دارید، سالیدورک می‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد.

 

آموزش مفاهیم و اصطلاحات سالیدورک

پارت و اسمبلی در سالیدورکس

ابتدایی‌ترین مفهوم در مدل‌سازی با نرم‌افزار سالیدورک، قطعه یا اصطلاحا «پارت» (Part) است. قطعات می‌‌توانند به صورت مجزا یا سرهم باشند. احتمالا اصطلاح مونتاژ را شنیده‌اید. اگر وسیله‌ای از کنار هم قرار گرفتن چند قطعه تشکیل شود، یک «اسمبلی» (Assembly) یا قطعه مونتاژ شده به وجود می‌آید. برخی از اسمبلی‌ها، دارای چند اسمبلی فرعی هستند.

 

طراحی سه بعدی در سالیدورکس

سالیدورک، از رویکرد طراحی سه‌بعدی استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، کاربر از همان شروع ترسیم تا خروجی نهایی، در حال ایجاد یک مدل سه‌بعدی است. امکان کشیدن نقشه‌های دوبعدی یا قطعات جانبی از روی مدل‌های سه‌بعدی ایجاد شده وجود دارد. به طور کلی، خروجی طراحی سالیدورک می‌تواند امکان تصور محصول قابل تولید را برای مهندسان فراهم کند.

 

طراحی مبتنی بر اجزا در سالیدورک

یکی از قدرتمندترین قابلیت‌های سالیدورکس، اعمال تغییرات ایجاد شده در یک قطعه بر روی نقشه‌های دوبعدی و اسمبلی‌ها است. اگر طراحان با گذشت زمان به این نتیجه برسند که نیاز به تغییر یک قطعه در مجموعه قطعات اسمبلی وجود دارد، فقط مدل آن قطعه را تغییر می‌دهند. به این ترتیب، تغییرات آن قطعه، بدون تداخل با قطعات دیگر، بر روی اسمبلی و نقشه‌ها نیز اعمال می‌شود.

 

اصطلاحات رایج در سالیدورک

در مدل‌سازی و طراحی با نرم‌افزار سالیدورک، یک سری اصطلاحات پایه وجود دارند که آشنایی با آن‌ها می‌تواند سرعت یادگیری شما را افزایش دهد. برخی از این اصطلاحات عبارت هستند از:

«مبدا» (Origin): مبدا مختصات مدل

در ابتدای مدل‌سازی، مبدا مختصات مدل و مبدا مختصات طرح اولیه در نقطه (0,0,0) قرار دارند. در طی مدل‌سازی، امکان تغییر مبدا مختصات مدل وجود دارد اما مبدا مختصات صفحه ترسیم تغییری نمی‌کند.

«صفحه» (Plane): سطح مرجع هندسه مدل

صفحات به منظور اضافه کردن طرح اولیه، مقطع زدن مدل و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

«محور» (Axis): خط مرجع هندسه مدل

محورها در ایجاد هندسه، مشخصات یا الگوهای مدل نقش دارند. از تقاطع دو صفحه می‌توان یک محور جدید ایجاد کرد.

«وجه» (Face): مرز معرف محدوده شکل مدل

وجه‌ها، سطوح مسطح یا غیر مسطحی مدل هستند که می‌توان آن‌ها را انتخاب کرد. به عنوان مثال، یک مکعب مستطیل، شش وجه دارد.

«لبه» (Edge): محل تقاطع یا اتصال سطوح

به محل برخورد یا اتصال وجه‌های مدل، لبه می‌گویند. لبه‌ها در ترسیم المان‌ها و تعیین ابعاد مدل کاربرد دارند.

«راس» (Vertex): محل تقاطع دو یا چند خط یا لبه

راس‌ها نیز مانند لبه‌ها، برای ترسیم و تعیین ابعاد قابل استفاده هستند.

 

ویژگی‌های نرم‌افزار SolidWorks

شناخت ابزار‌هایی که نرم‌افزار سالیدورک در اختیار کاربر قرار می‌دهد به شما این امکان را می‌دهد تا بهتر تشخیص دهید که آیا سالیدورک نیاز شما را بر آورد خواهد کرد یا خیر.

  • فعالیت بهتر و سریع‌تر
  • امکان معادله‌نویسی (Equation) بین پارامترها و انداز‌ه‌های مختلف در مدل
  • امکان استفاده از جداول طراحی (Design Table) به منظور برقراری ارتباط بین اندازه‌ها و معادلات در محیط excel
  • کاربرد آسان SolidWorks در نقشه و طرح‌های پیچیده با هزاران عامل
  • امکان ایجاد نماهای انفجاری (exploded view) و تهیه فیلم و انیمیشن از مدل انفجاری در طی مونتاژ یا دمونتاژ شدن مدل
  • امکان تحلیل مکانیزم‌های ایجاد شده در محیط Assembly و بررسی خروجی‌های مختلف
  • امکان طراحی انواع قالب‌ها پلاستیک، دایکاست، فلزی، فورج و … در محیط Mold Design & Die Design و همچنین در ماژول iMold
  • محیط طراحی مناسب در سالیدورک
  • توانایی عالی سالیدورک در ورودی و خروجی فایل‌ها با فرمت‌های مختلف برنامه‌های دیگر همچون نرم‌افزار اتوکد و سه بعدی سازی با نرم افزار تری دی مکس DMAX 3 و ذخیره فایل ها و پروژه ها به فرمت DXF
  • امکان استفاده از قطعات استاندارد (Tollbox) با کتابخانه‌های مختلف در استانداردهای مختلف و امکان ویرایش و اضافه نمودن قطعات استاندارد به این توابع کتابخانه‌‌ای
  • تولید سازه‌های جوشی و پروفیل‌های استاندارد در بخش Weldment در محیط Part و امکان تهیه جدول از پروفیل‌های استفاده شده با جزئیاتی همانند طول، زاویه برش دو انتها، نوع استاندارد و ...
  • امکان تولید مدل‌های ورق‌کاری در حالت‌های bend و form و امکان استفاده از جداول و معادلات مختلف جهت تعیین پارامتر‌های اساسی در تعیین خمکاری‌‌ها و همچنین
  • امکان ایجاد خطوط لوله‌کشی استاندارد و Piping و همچنین امکان طراحی قطعات و تجهیزات الکتریکی همانند سیم در محیط Routing در محیط Part
  • امکان تهیه خروجی گرافیکی با در نظر گرفتن محیط طراحی، جنس، نور، انعکاس نور و … و تولید عکس گرافیکی در محیط  PhotoWorks  یا Photo view 360 در بخش Render Tools
  • مناسب برای طرح‌های پیچیده و چند بخشی و برنامه‌ریزی ساخت و تولید
  • بکارگیری استانداردهای جدید طراحی و مهندسی مکانیک در سالیدورک

 

 

نرم‌افزار سالیدورک برای رشته‌های درسی زیر بسیار مفید و کاربردی و یادگیری آن کاملا ضروری است:

  • رشته مهندسی مکانیک گرایش جامدات
  • مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید
  • شرکت‌هایی که در حوزه تولید قطعات خودرو فعال هستند
  • کسانی که علاقه مند به طراحی سه بعدی مکانیکی می‌باشند.
  • رشته مهندسی صنایع
  • رشته مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک
  • نقشه‌کشی صنعتی

استفاده از نرم‌افزار سالیدورک در کارخانجات تولید قطعات خودرو و ماشین‌آلات و همچنین در خیلی از موارد توسط افرادی که کار نقشه‌کشی صنعتی و همچنین طراحی مدل‌های چند بعدی انجام می‌دهند، رواج دارد. به طور خلاصه می‌توان گفت در بازار ساخت و تولید استفاده از نرم افزار سالیدورک جایگاه ویژه‌ای در میان مهندسان دارد.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های نرم افزار Solidworks Premium :

1- امکان نمایش قطعه و سایه با سرعت بالا

2-قابلیت تغییر نام اعضای نمودار درختی در مدت زمان کوتاه‌تری 

3- آنالیز Sketch ساده

4- قابلیت Sheet Metal متوسط

5- دارای امکانات فراوان برای ایجاد افکت‌های متنی

6- قابلیت انفجاری کردن نما

7- دارای پرینت 3 بعدی

8- ارائه شده فقط در نسخه 64 بیتی

 

نرم افزارSP2 Solidworks 2021 :

 سالیدورک ۲۰۲۱: کمپانی فرانسوی داسو سیستمز که به صورت دسالت یا دزالت سیستم هم خوانده می‌شود، از تولیدکنندگان پیشتاز در زمینه نرم‌افزارهای مدلسازی و شبیه سازی سه بعدی جهان می‌باشد. از معروف‌ترین محصولات این شرکت می‌توان به سه محصول کتیا، سالیدورک و آباکوس اشاره کرد. کتیا در شاخه طراحی توسط کامپیوتر (CAD)، سالیدورک در شاخه ساخت توسط کامپیوتر (CAM) و آباکوس در شاخه تحلیل توسط کامپیوتر (CAE) قرار دارند.

 

سخت‌افزار لازم برای نصب نرم‌افزار سالیدورکز 2021 و 2022

قبل از نصب نرم افزار سالیدورک در جهت فعال سازی نرم افزار انتی ویروس و فایر وال سیستم را حتما غیرفعال نمایید .

هر نرم‌افزاری برای اجرای سریع و روان، علاوه بر سیستم عامل مناسب، نیازمند سخت‌افزار قوی می‌باشد. منظور ما از سخت‌افزار معمولا توان پردازش سی پی یو، مقدار حافظه رم و سرعت RAM، مقدار فضای آزاد بر روی هارد دیسک و مشخصات کارت گرافیک است. البته در نرم‌افزارهای مهندسی معمولا با مشخصات سیستم متوسط هم می‌توانیم نرم‌افزار را اجرا کنیم. اما اگر بخواهیم از تمام توان نرم2افزار استفاده کنیم، باید از سیستم‌های قوی که به نام ورک استیشن(PC Workstation) معروف هستند، استفاده کرد.

 سالیدورک در محیط مدلسازی سه‌بعدی، رسم اسکچ و تهیه اسمبلی معمولا از توان معادل یک هسته سی پی یو استفاده می‌کند. به این صورت با بالا رفتن سرعت پردازنده اصلی و فرکانس آن، سالیدورکز در محیط‌های اولیه خود شامل پارت، اسمبلی و دراوینگ یا نقشه‌کشی، عملکرد بهتری دارد. سرعت پیشنهادی یا فرکانس سی پی یو مناسب برای اجرای Solidworks به ویژه نسخه‌های 2021 و 2020، 2.5ز الی 3.3 گیگاهرتز است. در مورد سرعت پردازش هر هسته(Core) در CPU، منظور ما همان فرکانس عادی پردازش(Clock speed) است. پس با این توضیحات برای مدلسازی، اسمبلی و کشیدن نقشه در سالیدورک، بنچ مارک و نمره پردازنده در حالت تک هسته‌ای باید بالا باشد.

به همین خاطر، اگرچه تعداد هسته‌های اصلی و مجازی سی پی یو(CPU) در محیط‌های مختلفی مثل شبیه سازی، سیمولیشن سیالات و انتقال حرارت، رندرینگ و انیمیشین نرم‌افزار سالیدورک(سالید ورکز) تاثیر زیادی دارد، اما در محیط های‌اولیه و پایه نرم‌افزار سالید، سرعت تک هسته‌ای پردازنده تاثیرگذار است.

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  30 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  9 ساعت ویدئو - 21 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام