×
ribbon

آموزش هوش مالی

اهمیت هوش مالی در شرایط امروز چیست؟ ما در شرایط امروز که محیطمان، محیط دائماً در حال تغییر است به ارتقای هوش مالی و اقتصادی نیاز داریم زیرا یک‌زمان به ما کمک می‌کرد که بتوانیم ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
3.8 (5 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  2 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آشنایی با مفهوم هوش مالی و اقتصادی

 تفاوت‌های هوش و استعداد

 آشنایی با مدل کسب‌وکار

 آشنایی با بودجه‌بندی فردی و سازمانی

پیش‌نیاز‌ها

کلیه مطالب این دوره به‌صورت پایه‌ای بیان شده و نیاز به‌پیش نیاز خاصی نمی‌باشد.

سرفصل‌های دوره آموزش هوش مالی

مفاهیم هوش مالی

ما در شرایط امروز که محیطمان، محیط دائما در حال تغییر است به ارتقای هوش مالی و اقتصادی نیاز داریم زیرا یک زمان به ما کمک می کرد که بتوانیم سرمایه ها و دارایی‌های سازمانی و فردی خود را توسعه دهیم.

  آشنایی با مفهوم هوش مالی و اقتصادی
"03:07  
  تعریف هوش و تغییرات آن
"21:18  
  اشتراکات و تفاوت‌های هوش و استعداد
"17:16  
  ابعاد هوش مالی و محاسبه ارزش پول
"20:18  
هوش مالی و خلاقیت

ما راه حل‌های زیادی برای حل مسئله داشته باشیم. در واقع یک مسئله وجود دارد که ما بتوانیم از ابعاد مختلف و از زوایای مختلف به آن نگاه کنیم و راه حل‌های مختلفی را برای آن پیشنهاد بدهیم. خلاقیت بر خلاف کیفیت هزینه بر نیست. در هوش مالی هم باید این هنر خلاقیت را برای حل یک مشکل و مسئله داشته باشیم و بتوانیم از زوایای مختلف این مسئله را ببینیم. شما در هوش مالی به خلاقیت و نگاه‌های متفاوت نیاز دارید.

  تعریف خلاقیت
"14:19  
  هوش مالی و بودجه بندی
"23:26  
  آشنایی با مدل کسب و کار
"18:10  
  جمع بندی دوره
"08:12  

درباره دوره

اهمیت هوش مالی در شرایط امروز چیست؟

ما در شرایط امروز که محیطمان، محیط دائماً در حال تغییر است به ارتقای هوش مالی و اقتصادی نیاز داریم زیرا یک‌زمان به ما کمک می‌کرد که بتوانیم سرمایه‌ها و دارایی‌های سازمانی و فردی خود را توسعه دهیم ولی امروزه اجبار است برای اینکه بتوانیم آن را حفظ کنیم زیرا ما شرایطی داریم که ممکن است نرخ ارز بالا برود و یا ممکن است ارزش پول ملی پایین بیاید و هنر یک فرد، درون سازمانش و یا حتی در زندگی فردی این است که بتواند این سرمایه‌ها و ارزش آن‌ها را حفظ کند.

علم دائماً به‌روز می‌شود و دائماً به‌روزرسانی در علم و مفاهیم اتفاق می‌افتد. ما نمی‌توانیم با مفهومی که در دهه هفتاد میلادی در دنیا مطرح شده است در دهه سوم هزاره سوم بتوانیم با آن مواجه شویم. تعاریف به‌روز می‌شوند. مثلاً یک زمانی کیفیت را استحکام و دوام تعریف می‌کردیم. ولی در اواخر دهه نود و اوایل هزاره سوم مفهوم کیفیت تغییر کرد و گفته شد کیفیت هر آن چیزی است که مشتری می‌خواهد. یعنی همه‌ی سازمان در خدمت نیازهای مشتری باشد و در دهه دوم باز مفهوم کیفیت تغییر کرد و گفتند نه فقط مشتری بلکه همه‌ی نیازهای ذی‌نفعان سازمان که شامل مشتریان، کارکنان، سهام‌داران و مدیران می‌شود و جالب است بدانید که رقبا هم جزو ذی‌نفعان هستند زیرا واژه ذی‌نفع یعنی دارای نفع. حالا این نفع می‌تواند مثبت باشد و می‌تواند منفی باشد اگر مثبت باشد سود است و اگر منفی باشد ضرر است.

 

هوش مالی و اقتصادی چیست؟

هوش مالی (Financial IQ) تعریف مشخص و واحدی ندارد اما به‌طورکلی شیوه‌های کسب درآمد در زمان کم را می‌توان هوش مالی است. درواقع دانش، اطلاعات و توانایی‌های هر فرد در ثروت‌آفرینی، حل مسائل اقتصادی و مدیریت بحران‌های مالی را هوش مالی، یا در اصطلاح عامیانه “شَم اقتصادی” او می‌گویند. هوش مالی و اقتصادی در سیر تاریخی و تکمیلی خودش از جیب ما حرکت کرده است و به ذهن ما آمده است و ما به‌عنوان فردی که هوش اقتصادی و مالی بالایی دارد باید ذهن ثروتمندی داشته باشیم باید تغییرات را رصد کنیم و فرصت‌ها را شناسایی کنیم  و از فرصت‌ها بهتر استفاده کنیم.

 

عوامل موفقیت در هوش مالی

در تعریف هوش مالی موردی داریم به نام حساس شدن به تغییرات محیطی و توانایی حفظ دارایی‌ها و ارتقا آن. ما به‌عنوان کسی که می‌خواهد هوش اقتصادی بالایی داشته باشد باید حقوقی که  از سازمان‌تان دارید آن را خوب سرمایه‌گذاری کنید. اگر این پول را به‌درستی سرمایه‌گذاری نکنید در جامعه امروز ما که هر روز ارزش پول کاهش پیدا می‌کند، ارزش پول شما هم از بین می‌رود.

هوش مالی، دارای پنج جنبه و عامل برای موفقیت است که هیچ‌کدام بر دیگری برتری ندارد و با تقویت همه آن‌ها هوش مالیِ فرد بالا می‌رود.

۱. هوش مالی، در کسب درآمد بیشتر

۲. هوش مالی، در حفظ و نگهداری از پول

۳. هوش مالی، در برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی پول

۴. هوش مالی، در استفاده از پول

۵. هوش مالی، در  پیشرفت در دانش مالی

پول داشتن تنها به منزله ثروتمندی نیست و اگر شخص پول‌دار راه‌های درست مصرف‌کردن و نیز افزایش بیشتر آن را نداند، امکان ازدست‌دادن پول و سرمایه او بسیار بالا است. به‌طورکلی هوش مالی جزئی از  هر فرد است که به میزان تسلط و آگاهی او در حل مشکلات مالی و همچنین یافتن طرح‌ها و ایده‌های جدید برای کسب در‌آمد بیشتر است. بنابراین در ضمیر هر فرد وجود داشته که با تمرین و ممارست و نیز کسب دانش و تقویت راهکارهای اثبات شده، به فردی باهوش مالی بالا مبدل می‌شود.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher احسان قاسمی

احسان قاسمی دانش آموخته دکترای مدیریت کارآفرینی گرایش بین‌الملل از دانشگاه آزاد تهران مرکز، کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی از دانشگاه تهران و كارشناسی مهندسي صنايع از دانشگاه صنعتي امیرکبیر هستند.
از سوابق آموزشی و تدریس ایشان می‌توان به مدرس رسمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تدریس دوره آماده‌سازی شغلی در اداره کل بهزیستی شهرهای تهران، تدریس دوره‌های اصول و فنون مذاکره، بازاریابی و غیره اشاره کرد. دکتر قاسمی چندین مقاله و پروژهش در زمینه کسب و کار و فرآیندهای مدیریتی دارند و مولف چندین کتاب هستند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
افسون سامی وش 1402-07-12
ممنون مفید بود 🙏🏽
مهیار اردکانی 1402-05-03
خیلی خلاصه اما عالی بود
حمیدرضا غلامی 1403-01-18
سلام و احترام به نظرم مباحث خیلی کلی بود میتونست کمی جزئی نگرانه تر بود اما در کل پیشنهاد میشه چون مطالب رو شیوا و رسا بیان کردند
1402-05-11
مطالب بسیار کلی و گسسته گفته شد.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  2 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)