×
ribbon

آموزش کارگردانی با فرزاد مؤتمن

اهمیت سینما از زمان ابداع این هنر تا همین لحظه، همواره افزایش چشمگیر داشته است. از سوی دیگر هیچ هنری را به‌اندازه سینما و موسیقی نمی­‌توان پیدا کرد که تا این اندازه با زندگی روزمره ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
 95% (248 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  14 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  14 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود نمی‌باشد)

پیش‌نیاز‌ها

باتوجه‌به مباحثی که در این دوره مطرح می­‌شود و گستردگی در نظر گرفته شده در آموزش این مباحث، دوره آموزش کارگردانی نیاز به هیچ پیش­‌نیاز خاصی ندارد و مخاطبان محترم با اندکی آشنایی با سینما و مسائل کلی می­‌توانند در این دوره بیشتری استفاده را داشته باشند.

سرفصل‌های دوره آموزش کارگردانی با فرزاد مؤتمن

فصل اول: مقدمه و سیری در سینما

در این فصل به تعریف کلی از سینما و انواع بخش‌ها در آن می‌پردازیم. همچنین ژانر و انواع آن، روند و سبک‌ها، ریتم و تمپو، نماها و ویژگی سینما غیر تداومی را بررسی می‌کنیم.

  سینما چیست؟
"02:41  
  کارگردان کیست؟
"04:13  
  ریتم و تمپو
"07:34  
  عناصر ژانری
"08:35  
  ژانرها
"18:07  
  روند‌ها و سبک‌ها
"13:30  
  سینمای تداومی و غیرتداومی
"19:51  
  انواع نماها (قسمت اول)
"21:00  
  انواع نماها (قسمت دوم)
"12:43  
  ویژگی‌های اساسی سینمای غیرتداومی و انواع آن (قسمت اول)
"26:19  
  ویژگی‌های اساسی سینمای غیرتداومی و انواع آن (قسمت دوم)
"14:14  
فصل دوم: چرخه تولید فیلم

در این فصل به‌طور کامل چرخه تولید فیلم بررسی می‌شود و مخاطبان با فراگیری آن می‌توانند این مسیر را بیاموزند. همچنین در این فصل خط فرضی در فیلم نیز آموزش داده می‌شود.

  خط فرضی (قسمت اول)
"29:59  
  خط فرضی (قسمت دوم)
"20:31  
  خط فرضی (قسمت سوم)
"17:55  
  چرخه تولید فیلم (قسمت اول)
"29:33  
  چرخه تولید فیلم (قسمت دوم)
"18:57  
  چرخه تولید فیلم (قسمت سوم)
"29:42  
  چرخه تولید فیلم (قسمت چهارم)
"12:11  
فصل سوم: دکوپاژ و میزانسن

در این فصل ابتدا به نکاتی در مورد دکوپاژ می‌پردازیم سپس در مورد رنگ، شکل و تناسب در فیلم صحبت خواهیم کرد. همچنین به بررسی دوربین فیلم‌برداری و نحوه قرارگرفتن آن می‌پردازیم و در انتها با صحبت در مورد میزانسن بحث را تمام می‌کنیم.

  نکاتی در مورد دکوپاژ (قسمت اول)
"12:30  
  نکاتی در مورد دکوپاژ (قسمت دوم)
"18:50  
  بررسی نگاتیو - فیلتر
"27:12  
  بررسی رنگ و تاثیر آن در فیلم
"14:30  
  بررسی شکل و تناسب تصویر در سینما
"09:07  
  بررسی انواع نور
"18:55  
  بررسی انواع لنز (قسمت اول)
"12:19  
  بررسی انواع لنز (قسمت دوم)
"09:12  
  دوربین فیلم‌برداری (قسمت اول)
"11:07  
  دوربین فیلم‌برداری (قسمت دوم)
"17:09  
  بررسی دکوپاژ در فیلم (قسمت اول)
"14:29  
  بررسی دکوپاژ در فیلم (قسمت دوم)
"13:15  
  بررسی دکوپاژ در فیلم (قسمت سوم)
"16:00  
  میزانسن (قسمت اول)
"22:04  
  میزانسن (قسمت دوم)
"24:43  
  میزانسن (قسمت سوم)
"10:37  
فصل چهارم: تدوین فیلم

در این فصل صفر تا صد تدوین فیلم را بررسی می‌کنیم و سپس تدوین دیجیتالی و ریتم فیلم در تدوین مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین موضوع مهم صدا در فیلم آموزش داده می‌شود.

  بررسی تدوین فیلم و مراحل آن (قسمت اول)
"17:03  
  بررسی تدوین فیلم و مراحل آن (قسمت دوم)
"12:27  
  بررسی تدوین فیلم و مراحل آن (قسمت سوم)
"15:21  
  تدوین دیجیتالی
"15:29  
  ریتم فیلم در تدوین
"05:40  
  تأثیر صدا در فیلم (قسمت اول)
"15:48  
  تأثیر صدا در فیلم (قسمت دوم)
"21:19  
  تأثیر صدا در فیلم (قسمت سوم)
"07:16  
فصل پنجم: نقش کارگردان

در این فصل به نقش کارگردان در تولید فیلم می‌پردازیم که شامل انتخاب بازیگران، شخصیت بازیگران در فیلم‌نامه، حرکت دوربین و ... می‌شود. با بررسی این موارد به درک عمیقی از موضوع می‌رسیم.

  سبک کارگردان در انتخاب بازیگران
"13:27  
  مراحل انتخاب بازیگران
"14:04  
  توضیح نقش بازیگر
"12:37  
  نکات بازیگری
"16:48  
  شخصیت بازیگران در فیلمنامه
"13:28  
  تأثیر موسیقی در فیلم (قسمت اول)
"15:51  
  تأثیر موسیقی در فیلم (قسمت دوم)
"20:31  
  حرکت دوربین و کمپوزیسیون و تأثیر آن بر فیلم (قسمت اول)
"12:03  
  حرکت دوربین و کمپوزیسیون و تأثیر آن بر فیلم (قسمت دوم)
"12:48  
  حرکت دوربین و کمپوزیسیون و تأثیر آن بر فیلم (قسمت سوم)
"10:13  
  حرکت دوربین و کمپوزیسیون و تأثیر آن بر فیلم (قسمت چهارم)
"09:23  
  حرکت دوربین و کمپوزیسیون و تأثیر آن بر فیلم (قسمت پنجم)
"04:09  

درباره دوره

اهمیت سینما از زمان ابداع این هنر تا همین لحظه، همواره افزایش چشمگیر داشته است. از سوی دیگر هیچ هنری را به‌اندازه سینما و موسیقی نمی­‌توان پیدا کرد که تا این اندازه با زندگی روزمره انسان درهم‌آمیخته و مرتبط باشد. این ویژگی هنر سینما باعث شده که سینما جایگاهی ویژه در بین اقسام هنر در جامعه به دست بیاورد. جایگاه ویژه سینما در جامعه باعث اهمیت روزافزون آموزش­‌های مرتبط با سینما شده است. آموزش‌­هایی اعم از آموزش کارگردانی، آموزش طراحی صحنه، آموزش فیلم­نامه‌­نویسی و غیره. گستردگی این آموزش‌­ها و وجود دوره‌­های آموزشی گوناگون، انتخاب دوره آموزشی مناسب را برای مخاطبان سخت می­‌کند. از سوی دیگر در کنار آموزش‌­های اصولی و درست، آموزش­‌هایی با روش­‌های غیراستاندارد و با متدهایی اشتباه نیز در این شرایط به گمراهی مخاطبان این دوره­‌ها منجر می­‌شود. 

دوره آموزش کارگردانی به‌منظور آموزش اصول کارگردانی و آموزش ساختارگرا و هدفمند کارگردانی سینما برنامه‌ریزی‌ شده است. مدرس این دوره آقای فرزاد مؤتمن از سرشناس­‌ترین و موفق‌­ترین کارگردانان سینمای ایران هستند. در این دوره مباحث کلی و جزئی در رابطه با آموزش کارگردانی سینما و آموزش کارگردانی فیلم، برای آموزش به مخاطبان محترم در نظر گرفته شده است.

دوره آموزش کارگردانی باهدف آموزش مسائلی که برای هر علاقه‌­مند به سینما و علی­‌الخصوص کارگردانی سینما لازم و ضروری به نظر می­‌رسد برگزار می­‌شود. به‌عبارت‌دیگر هدفی که در این دوره در نظر گرفته شده است محدود به آموزش کارگردانی صرف نیست و در این دوره در رابطه با همه مسائلی که هرکس برای ساخت فیلم به آن نیاز دارد صحبت می‌­شود.

به‌­این‌­ترتیب می­‌توانیم این‌گونه بیان کنیم که هدف دوره آموزش کارگردانی، آموزش همه مباحث مورد نیازی است که هرکس برای ساخت فیلم به آن نیاز پیدا خواهد کرد.

 

دوره آموزش کارگردانی برای چه کسانی مناسب است؟

باتوجه‌به مباحث در نظر گرفته شده برای آموزش در این دوره و مسائلی که در این دوره بیان می‌­شوند، شرکت در این دوره مختص به گروه خاصی نیست و تمامی علاقه­‌مندان به سینما می­‌توانند در آموزش‌­های این دوره استفاده کنند. از سوی دیگر باتوجه‌به گستردگی مباحث این دوره، در طی مدت آموزش دوره کارگردانی ساده‌­ترین تعاریف تا و به‌روزترین مباحث سینما مطرح‌شده است. پس می­‌توانیم این دوره را دوره­ای جامع برای همه علاقه­‌مندان به کارگردانی سینما با هر سطحی از اطلاعات در نظر بگیریم.

 

تمایز دوره آموزش کارگردانی با سایر دوره­‌هایی که در این زمینه برگزار می‌­شود چیست؟

این دوره با حضور مدرس شناخته‌ شده و موفقی همچون استاد فرزاد موتمن برگزار می‌­شود و طبیعتاً استفاده از تجربیات گران­‌بهای ایشان یکی از بزرگ‌­ترین وجود تمایز این دوره خواهد بود. از سوی دیگر با توجه به مباحثی که در این دوره به مخاطبان محترم آموزش داده می­‌شود، گستردگی مباحث دوره را نیز می­‌توانیم به‌عنوان یکی دیگر از وجود تمایز این دوره در نظر بگیریم.

 

در انتهای دوره مخاطبان چه دستاوردی خواهند داشت؟

در این دوره مسائل بسیار زیادی برای آموزش به مخاطبان در نظر گرفته شده است. به این دلیل آموزشی که برای مخاطبان دوره در نظر گرفته شده است محدود به آموزش فیلم‌سازی و کارگردانی نمی­‌شود. به عبارت بهتر علاوه بر آموزش کارگردانی به همه مسائلی که هر علاقه­‌مند سینما به آن نیاز دارد پرداخته می­‌شود و مباحثی که در این دوره به مخاطبان آموزش داده می­‌شود، عبارتند از:

  • توضیح در مورد نور و تصویر که مهم‌ترین ارکان در فیلم‌سازی هستند
  • توضیح در مورد عوامل فیلم
  • وظایف کارگردان
  • توضیح درباره ژانر فیلم‌ها
  • توضیح در مورد دوربین‌های فیلم‌برداری
  • توضیح در مورد پلان و خط فرضی
  • نحوه قراردادن دوربین در فیلم
  • توضیح در مورد چرخه تولید
  • نحوه رسیدن فیلمنامه به کارگردان
  • نحوه صحنه‌سازی
  • بررسی روابط زمانی و فضایی و منطقی
  • بررسی الگوهای دکوپاژی
  • بررسی اصول اولیه نورپردازی
  • تکنیک تغییر پرسپکتیو
  • سبک‌های کارگردانی
  • توضیح در مورد میزانسن
  • سینما تداومی و غیرتداومی
  • شیوه‌های مختلف دکوپاژ

بنابراین باتوجه‌به مواردی که در این دوره به مخاطبان محترم آموزش داده می­‌شود، در انتهای دوره شرکت­‌کنندگان با همه اصولی که برای کارگردانی یک فیلم به آن نیاز دارند، آشنا خواهند بود.

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher فرزاد مؤتمن

فرزاد مؤتمن در سال 1336 در تهران متولد شد، وی بعد از اتمام تحصيلات متوسطه به آمریکا رفت و تحصيلات خود را در رشته‌ی سينما در سال 1979 (ميلادی) نيمه‌تمام رها كرد و به ايران بازگشت. پس از آن به عكاسی و فيلم‌برداری پرداخت و مستندسازی را نيز تجربه كرد. او در سال 1378 به ساخت فيلم‌های سينمايی پرداخت و در كنار فيلم‌سازی به تدريس در دانشگاه سوره نيز مشغول شد. آثار وی عبارتند از:

  • چشم و گوش بسته (۱۳۹۸)
  • سراسر شب (۱۳۹۶)
  • آخرين بار كی سحر را ديدی؟ (۱۳۹۴)
  • خداحافظی طولانی (۱۳۹۳)
  • سايه‌روشن (۱۳۹۲)
  • پوپک و مش ماشاالله (۱۳۸۸)
  • بيداری (۱۳۸۷)
  • صداها (۱۳۸۷)
  • جعبه موسيقی (۱۳۸۶)
  • باج خور (۱۳۸۲)
  • شب‌های روشن (۱۳۸۱)
  • هفت پرده (۱۳۷۹)
مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
امیرحسین گشتاسبی راد 1402-03-05
دانشجوی دوره
واقعا خیلی بده که تصاویری که آقای موتمن توی دفتر دکوپاژشون میکشن رو نشون نمیدین. کلاس واقعا راندمانش نصف میشه. اصلا هم سخت نبوده؛ حتا اگر دوربین اضافه نداشتید (مثل کلاسهای مسترکلاس که دوربین از بالا کار میذارن) میتونستید به راحتی عکس بگیرید و بین صحبت‌های آقای مؤتمن یا انتهای کلاس یا به‌عنوان فایل کلاس بذارید. حتا به استایل عهد دقیانوس می‌تونستید یه وایت‌برد اون پشت بذارید یا دم دست ایشون بذارید. حیف این وقت و انرژی‌ای که آقای مؤتمن گذاشتن و اینطور با برداشت غیراستاندارد و غیرحرفه‌ای هدر رفته.
بابک صفایی 1401-04-23
دانشجوی دوره
جسارتا خیلی بهتر میشد اگر برای مثالهای دوره از تصاویر فیلمها استفاده میشد تا عینا محتوای تدریس شده مشاهده هم میشد .بیشتر شبیه روخوانی یک کتاب بود.
مسلم هاشمی 1400-10-11
دانشجوی دوره
دوره بسیار خوبی بود. یک مرور خوب برای افرادی که درس کارگردانی رو خوندن و یک شروع خوب برای افرادی که تازه قصد یادگیری کارگردانی دارن. تشکر می کنم از استاد موتمن بابت این دوره.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  14 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  14 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود نمی‌باشد)