آموزش گل‌دوزی مقدماتی

آموزش گل‌دوزی با دست، یکی از محبوب‌ترین هنرها، در میان زنان و دختران جهان بوده است. درگذشته، گل‌دوزی تنها با دست انجام می‌گرفت؛ امروزه اما انواع دوخت‌ها و طرح‌های گل‌دوزی را می‌توان به‌وسیله‌ی چرخ‌خیاطی نیز ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
3 (5 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  15 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو - 13 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود نمی‌باشد)
مهلت دوره:  2 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

سرفصل‌های دوره آموزش گل‌دوزی مقدماتی

معرفی گل‌دوزی

فصل اول دوره آموزش گل‌دوزی با دست به آموزش کامل انواع ابزار، متریال موردنیاز نحوه تشخیص مرغوبیت پارچه و نخ مورداستفاده برای شروع آموزش گل‌دوزی پرداخته می‌شود.

  مقدمه
"03:32  
  آنباکس لوازم مورد نیاز
"06:36  
  انتقال طرح به پارچه
"01:58  
انواع دوخت در گل‌دوزی

در این فصل به آموزش انواع دوخت پرداخته می‌شود. در بخش اول این فصل، بیش از ده نوع دوخت ساده مانند: کوک ساده، کوک برگشتی، کوک زنجیره، ساقه‌دوزی، دوخت پر، دوخت سرخسی، دوخت فرانسوی و غیره آموزش داده می‌شود و در بخش بعدی این فصل، به آموزش دوخت برگ تیغه ماهی، توردوزی و ساتن‌دوزی می‌پردازیم.

  کوک ساده و کوک برگشتی
"06:17  
  ساقه دوزی
"05:48  
  زنجیره‌ی ساده
"03:30  
  دندان موشی (دوخت سردوزی)
"03:33  
  گره فرانسوی
"06:04  
  دوخت سرخسی
"07:42  
  زنجیره‌ی برگشتی
"05:05  
  دوخت ضرب‌دری
"04:37  
  پاپیون ساده
"02:53  
  زیگ‌زاگ (پس‌دوزی)
"02:44  
  دوخت پر
"03:05  
  دوخت ستاره
"02:14  
  دوخت ساقه‌ی گندم
"05:23  
  یک دوخت تزئینی
"02:43  
اجرای چند گل

در فصل سوم آموزش گل‌دوزی به طور ویژه به آموزش دوخت انواع گل پرداخته می‌شود و در بخش دوم دوره‌ی آموزش گل‌دوزی با دست، شیوه‌ی دوخت دو نوع گل، رز عنکبوتی و گل چند پر، با استفاده از دوخت تک زنجیره و ستاره، آموزش داده می‌شود سپس در انتهای این فصل دوخت انواع طرح‌های ساده آموزش داده می‌شود.

  گل تک زنجیره
"03:53  
  گل عنکبوتی
"07:17  
  برگ تیغ‌ماهی
"06:40  
  برگ ساتن‌دوزی
"03:48  
  بست‌دوزی (ثابت‌دوزی) برای ساقه
"06:49  
  گل رز عنکبوتی
"07:13  
  گل بابونه
"04:50  
  طرح نهایی
"34:54  
  پروژه نهایی (الزامی)
 100%    
"780:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

آموزش گل‌دوزی با دست، یکی از محبوب‌ترین هنرها، در میان زنان و دختران جهان بوده است. درگذشته، گل‌دوزی تنها با دست انجام می‌گرفت؛ امروزه اما انواع دوخت‌ها و طرح‌های گل‌دوزی را می‌توان به‌وسیله‌ی چرخ‌خیاطی نیز انجام داد.

با اینکه پیشرفت صنعت مد، باعث شده تا گل‌دوزی لباس‌ها و پارچه، با دستگاه‌های مخصوصی صورت‌گرفته و همچنین طرح‌های چاپی، جای آن را برای تزئین لباس‌ها گرفته‌اند؛ اما همچنان، محبوبیت خود را در بین افراد جامعه حفظ و همانند سابق، افراد زیادی مشتاق به یادگیری این هنر اصیل هستند.

دوره‌ی آموزش گلدوزی مقدماتی با دست، فرصت یادگیری را برای تمام علاقه‌مندان فراهم کرده است. مهم‌ترین ویژگی برای آموزش گلدوزی، و کسب موفقیت در این رشته، علاقه و ذوق هنری است؛ در غیر این صورت، ممکن است هنرجو، پس از گذشت مدتی، از این کار دل‌زده شده و از ادامه‌ی آموزش منصرف شود.

در این دوره، شما را با هنر گل‌دوزی و لوازم موردنیاز آن، آشنا کرده و به آموزش اولیه‌ی گل‌دوزی و دوخت طرح‌های ساده بر روی پارچه، خواهیم پرداخت.

 

هدف از یادگیری دوره‌ی آموزش گلدوزی مقدماتی چیست‌؟

هدف اصلی ما در دوره‌ی آموزش گل‌دوزی مقدماتی، آموزش دوخت‌های ساده و نحوه‌ی صحیح ترکیب آن‌ها، در جهت خلق یک اثر هنری، و همچنین به‌کارگیری این هنر، در مسیر ورود به بازار کار و کسب درآمد از گل‌دوزی است.

 

دوره‌ی آموزش گلدوزی مقدماتی مناسب چه کسانی است؟

دوره‌ی آموزش گل‌دوزی، برای هرکس که به این هنر علاقه‌مند بوده و بتواند سوزن به دست بگیرد، مناسب بوده و هیچ‌گونه محدودیت سنی را شامل نمی‌شود.

 

بعد از فراگیری دوره‌ی آموزش گلدوزی مقدماتی چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

پس از گذراندن این دوره، شما قادر خواهید بود طرح‌های ساده‌ای را بر روی پارچه گل‌دوزی کرده و رفته‌رفته، مهارت خود را در این هنر افزایش دهید.

دوره‌ی ما، در سطح مقدماتی بوده و مهارت‌هایی را که به شما آموزش می‌دهد نیز در همان سطح مقدماتی هستند؛ اما با توجه به پایه‌ای بودن مفاهیم آن، با کمی تلاش و تمرین، می‌توانید به مهارت بالایی در گل‌دوزی دست یابید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher مژده شهریار

سرکار خانم مژده شهریار، متولد سال 1352 هستند. ایشان از 11 سالگی در دوره راهنمایی و با درس حرفه‌وفن، با هنر گل‌دوزی آشنا و به آن علاقه‌مند شدند و از 15 سالگی هنرهای گل‌دوزی، خیاطی، قلاب‌بافی و بافتنی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کردند و در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند. خانم شهریار در تمام این سال‌ها در کنار شغل عکاسی خبری گل‌دوزی را هم ادامه داده‌اند و از سال 1397 با ایجاد پیج رسمی هنری اقدام به آموزش و تولید دست‌سازه‌های گل‌دوزی شده خود کرده‌اند.

 

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
نیلوفر بیات 1400-12-14
ممنون از توضیحات کامل مربی مربوطه دوره ی جامع و کاملی بود فقط کاش سطح اموزش پیشرفته هم میزاشتین.🙏🌹
فاطمه رمضانی 1400-06-03
خیلی عالی بود ممنون از استاد بزرگوار ❤️❤️
عاطفه 1401-09-09
به نظر من دوره خیلی ابتدایی بود. آموزشهایی در این سطح در آپارات بصورت رایگان موجود است.
فرزانه ملک لو 1401-04-20
بدترین آموزش گلدوزی، بی نظم و حوصله میدوختن، هیچ جذابیتی ندااشت این آموزش، من مجبور شدم مجدد هزینه کنم و جای دیگه آموزش ببینم
مرتضی گرشاسبی 1401-03-25
من راضی نبودم کار بی سلیقه و شلخته انجام میشد کارگاه شل پارچه نامنظم گفتگو های خارج از یادگیری و غیر مرتبط اصلا هیچ کدوم از حرف های خانم بجز توضیح ها بدرد بخور نبودن انگار فقط یچیز میگفتن که گفته باشن من سطح توقعم از استاد بالاتر بود

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

گل‌دوزی، هنر دوختن طرح‌های مختلف، بر روی پارچه، به‌وسیله‌ی سوزن و نخ، برای تزئین است. هنر گل‌دوزی، یکی از محبوب‌ترین هنرها، در بین زنان و دختران، در سرتاسر جهان بوده و از قدمت بالایی برخوردار است.

از گل‌دوزی، برای تزیین لباس، پرده، رومیزی و غیره، استفاده می‌کنند؛ ازاین‌رو، یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازها برای شروع یادگیری آن، داشتن علاقه و سلیقه است. در کنار آن‌ها، دقت و صبر بالا نیز، برای دستیابی به نتیجه‌ای دلخواه، در گل‌دوزی، ضروری است.

دوره‌ی آموزش گل‌دوزی مقدماتی، فرصتی را در اختیار علاقه‌مندان به این هنر اصیل قرار داده تا بتوانند به روشی صحیح و اصولی، با گل‌دوزی آشنا شده و به مهارتی قابل‌قبول در آن دست یابند.

 

انواع گلدوزی:

گلدوزی، هنر نقاشی بر روی پارچه، با استفاده از نخ است. همان گونه که در نقاشی انواع سبک و تکنیک وجود دارد، در گلدوزی نیز انواع مختلفی یافت می‌شود. از آنجایی هنر گلدوزی با دست، مرز نداشته و در جهان از محبوبیت بالایی برخوردار بوده‌، تعداد این تکنیک‌ها، بسیار زیاد شده است؛ ازاین‌رو، در این بخش تنها به مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

1. شماره‌دوزی (دوخت ضربدری)

این نوع دوخت، به دوخت ضربدری هم معروف است. این نوع گلدوزی، با یک طرح آماده که می‌توانید از بازار تهیه کنید، انجام می‌شود. به این صورت که می‌توانید از طرح‌های مختلف و زیبایی که در بازار ارائه شده است، خریده و با استفاده از نخ‌های رنگی و دوخت ضربدری، کل طرحتان را پر و شماره‌دوزی‌تان را تکمیل کنید.

این گلدوزی، یکی از ساده‌ترین و بی‌دردسرترین انواع آن است.

2. گلدوزی ردورک (Redwork)

این نوع گلدوزی، همان گونه که از نام آن می‌توان حدس زد، از کشور آمریکا رواج پیدا کرده است. در این روش، بیشتر از نخ قرمز استفاده شده و گلدوزی بر روی پارچه‌های سفید، انجام می‌شود.

3. گلدوزی شمعدانی

در این نوع گلدوزی، از پارچه و نخ‌های سفید استفاده می‌شود. تمام طرح‌‌ها، در این شیوه، با استفاده از تعداد زیادی دوخت گره‌ای، تکمیل می‌گردد.

4. گلدوزی با استفاده از نخ پشمی تابیده

این نوع گلدوزی، اشکال به شکل برجسته بر روی پارچه دوخته شده و شکلی زنده به خود می‌گیرند. در این روش، فقط از نخ‌های پشمی و بیشتر از دوخت زنجیره‌ای استفاده می‌شود.

5. گلدوزی طرح‌های مشکی

خاستگاه گلدوزی مشکی، اسپانیا است. همان‌طور که از اسم این مدل مشخص است، بر روی پارچه‌های سفید، طرح‌ها با نخ مشکی گلدوزی می‌شوند.

6. گلدوزی ساشیکو (Sashiko)

این نوع گلدوزی، بومی کشور ژاپن است. طرح‌های مورداستفاده در آن بسیار ساده بوده و با استفاده از دوخت شلال، انجام می‌شوند. این نوع گلدوزی، تصویر بسیار زیبایی را برجا می‌گذارد.

7. گلدوزی آراسن (Arrasene)

این نوع گلدوزی، بر روی پارچه‌هایی از جنس ابریشم و پشم انجام می‌شود. رنگ در این نوع گلدوزی بسیار مهم و چشمگیر است.

 

لوازم موردنیاز گلدوزی

برای شروع آموزش گلدوزی با دست، لازم است با یکسری لوازم ضروری برای این هنر، آشنا شوید. این ابزار عبارت‌اند از:

1. کارگاه گلدوزی

این وسیله، حلقه‌ای دوقسمتی است. پارچه‌ای را که می‌خواهید بر روی آن گلدوزی کنید، بین دو حلقهٔ این کارگاه قرار داده و سپس آن را محکم می‌کنید. بدین‌وسیله، پارچه صاف و محکم سر جای خود مانده و کار گلدوزی بر روی آن، راحت‌تر انجام می‌شود.

2. قیچی

هنگام گلدوزی، بارها مجبور می‌شوید از نخ جدیدی استفاده کرده و باید نخ قبلی را قیچی کنید؛ بنابراین، به یک قیچی کوچک و تیز، برای انجام این کار نیاز دارید.

3. پارچه

مهم‌ترین وسیله در گلدوزی، پارچه است. در صورت نبود پارچه، عملاً گلدوزی بی‌معنا می‌شود. پارچه‌های نخی، کتان یا کرباس از نوع ضخیم برای کارهای گلدوزی بسیار مناسب هستند؛ به‌ویژه پارچه‌های کرباس که استحکام مناسبی برای تحمل کارهای گلدوزی سنگین دارند.

4. نخ گلدوزی

در کنار پارچه، نخ نیز رکن اساسی دیگر هنر گلدوزی است. نخ‌های گلدوزی ارزان هستند و در رنگ‌های بسیار متنوعی تولید می‌شوند. البته رایج‌ترین نخ گلدوزی، نخ دمسه (DMC) است که کیفیت خوبی داشته و در هنگام کار، پاره نمی‌شود.

5. سوزن گلدوزی

سومین ضلع از مثلث گلدوزی، سوزن است. سوزن نقش قلم را در گلدوزی ایفا کرده و به‌مانند قلم که جوهر را با کاغذ پیوند می‌دهد، سوزن نیز عامل پیوند نخ و پارچه است.

برای گلدوزی باید از سوزن‌های مخصوص استفاده کنید. این سوزن‌ها در مقایسه با سوزن‌های دیگر، چشم بزرگ‌تری دارند و می‌توانید انواع نخ‌ها را از درون آن‌ها عبور دهید.

6. مداد طراحی

با استفاده از مدادهای طراحی یا ماژیک‌های قابل‌حل در آب، می‌توانید طرح‌های مدنظرتان را روی پارچه‌ای که می‌خواهید، گلدوزی را انجام دهید، ترسیم کنید. برای این منظور، لازم است از مدادهایی استفاده کنید که وقتی پس از پایان کار گلدوزی، پارچه را با آب سرد شستید، طرح ترسیم‌شده‌تان کاملاً پاک شده و اثر آن بر پارچه باقی نماند.

صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  15 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو - 13 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود نمی‌باشد)
مهلت دوره:  2 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام