×
ribbon

آموزش بتن آرمه 1

طراحی اعضای بتنی یکی از مهم‌ترین مباحث موجود در مقطع کارشناسی مهندسی عمران است. باتوجه‌به کاربرد زیاد سازه‌های بتنی در ایران، هر شخص برای فعالیت‌های مختلف در حیطه ساخت بایستی بر طراحی سازه‌های بتنی تسلط ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
3 (1 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  6 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  6 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 تسلط بر طراحی تیرهای بتنی

 کسب آمادگی جهت شرکت در آزمون‌های تستی

 آشنایی با مصالح استفاده شده در بتن

 مروری بر مبحث نهم مقررات ملی

پیش‌نیاز‌ها

این دوره پیش نیاز خاصی ندارد.

 

سرفصل‌های دوره آموزش بتن آرمه 1

خواص مواد

در این فصل عوامل تاثیرگذار در کسب مقاومت بتن معرفی شده و سپس به بررسی خواص مواد تشکیل دهنده بتن میپردازیم. همچنین با منحنی‌های تنش کرنش بتن و مقاومت فشاری آن آشنا شده و در گام آخر به معرفی انواع فولادهای مصرفی در صنعت ساخت خواهیم پرداخت. این فصل پیش‌نیاز مهم برای فصل‌های بعد بشمار میرود.

  مقدمه
"09:48  
  مواد تشکیل‌دهنده بتن
"07:36  
  رفتار فشاری و کششی بتن
"06:27  
  فولاد
"12:25  
ایمنی سازه

روش‌های مورد استفاده برای طراحی مقاطع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک دوره کاربردی است. در این فصل ابتدا به‌معرفی روش‌های مختلف پرداخته و سپس روش حالت حدی را بعنوان مبنای طراحی برای فصل‌های بعدی انتخاب میکنیم. با توجه به استفاده از ضرایب مختلف در روش حالت حدی‌، آن ضرایب شناسایی شده و در ادامه برای طراحی مقاطع از آن ها بهره میبریم.

  طراحی به روش حالت حدی
"10:06  
  ضرایب بار و مقاومت
"14:54  
طراحی اعضای خمشی

رویکرد این دوره برای طراحی اعضا، کاملا مفهومی بوده و صرفا به‌معرفی فرمول و استفاده از آن نمی‌پردازد. در این دوره ابتدا رفتار مصالح تحت خمش را شناخته و با عملکردهای مختلف آن آشنا شده و سپس به چگونگی طراحی برای نواحی مختلف می‌پردازیم. این فصل شامل مثال‌های کامل برای مقاطع دارای فولاد کششی، فولاد فشاری، مقاطع بالدار و دال‌‌ها می‌باشد.

  نمودار لنگر انحنا
"09:59  
  ناحیه الاستیک
"07:25  
  ناحیه الاستو پلاستیک
"16:12  
  ناحیه پلاستیک
"12:13  
  مثال ناحیه الاستیک
"07:25  
  مقطع بتن در لحظه گسیختگی
"12:58  
  مقطع کم فولاد
"12:58  
  مقطع بالانس
"10:55  
  محدودیت‌های استفاده از فولاد کششی
"11:22  
  مقاطع با فولاد فشاری
"18:54  
  مقاطع بالدار
"20:26  
  قطع میلگرد طولی
"11:12  
طراحی برای برش

هر تیر بتنی می‌بایست برای خمش، برش و پیچش طراحی گردد. در این فصل با طراحی کامل تیر برای برش آشنا می‌شویم. ابتدا لازم است ترک‌های بوجود آمده در یک مقطع را شناخته و سپس در مورد سازوکارهای انتقال برش با وجود ترک اطلاعات لازم را کسب نماییم. حال با شناخت ترک‌های برشی به محاسبه مقاومت مقطع در مقابل برش می‌پردازیم و سهم بتن و میلگردهای عرضی در کسب این مقاومت را بدست خواهیم آورد.

  مودهای تخریب برشی
"08:02  
  سازوکارهای انتقال برش
"09:23  
  مقاومت برشی بتن آرمه
"06:54  
  ضوابط آیین نامه
"13:22  
  مقاطع بحرانی
"14:49  
  طراحی برای برش- مثال 1
"07:15  
  طراحی برای برش - مثال 2
"24:19  
پیچش

مشابه روند فصل‌های قبل، در اینجا نیز ابتدا با انواع پیچش در مقاطع آشنا شده و ترک‌های بوجود آمده ناشی از پیچش را شناسایی می‌کنیم. بعد از آن به سراغ طراحی مقطع در قبل و بعد از ترک خوردگی می‌رویم. و در آخر با حل یک مثال جامع با تمام روابط مورد استفاده در فصل پیچش آشنا خواهیم شد.

  انواع پیچش
"08:48  
  لنگر ترک‌خوردگی
"09:06  
  مقاومت پیچشی
"12:53  
  پیچش - مثال
"16:22  

درباره دوره

طراحی اعضای بتنی یکی از مهم‌ترین مباحث موجود در مقطع کارشناسی مهندسی عمران است. باتوجه‌به کاربرد زیاد سازه‌های بتنی در ایران، هر شخص برای فعالیت‌های مختلف در حیطه ساخت بایستی بر طراحی سازه‌های بتنی تسلط کافی داشته باشد. دوره آموزش طراحی سازه بتن آرمه یا آموزش بتن آرمه 1 با هدف آموزش این ترند مهم و در عین حال جذاب با همت مکتب خونه گردآوری شده است که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.

دوره جامع و تخصصی طراحی سازه بتن آرمه

در این دوره آموزش بتن آرمه 1 به بررسی طراحی تیرها و دال‌های بتنی برای خمش، برش و پیچش پرداخته شده است و با حل‌ مثال‌های گوناگون سعی شده ابهامی برای استفاده از روابط مختلف باقی نماند. این دوره آموزشی در ٦ ساعت ارائه شده است و شامل سرفصل‌های مختلفی به صورت تئوری و عملی است.

دوره آموزش بتن آرمه 1 برای چه کسانی مناسب است؟

 استفاده از این دوره نه‌تنها برای دانشجویان کارشناسی، بلکه برای فارغ‌التحصیلانی که قصد فعالیت در عرصه ساخت را دارند مناسب است. تمایز این دوره ارائه فرمول‌های کوتاه پس از اثبات ساده برای آن‌ها بوده که می‌تواند در آزمون‌های استخدامی و کنکور کارشناسی ارشد مورداستفاده فراوان قرار بگیرد.

در دوره آموزش بتن آرمه 1 چه چیز‌هایی یاد می‌گیریم؟

در این دوره آموزش بتن آرمه 1 با استفاده از آخرین ویرایش مبحث نهم مقررات ملی، طراحی آرماتورهای خمشی، خاموت و میل‌گردهای پیچشی برای تمام تیرهای بتنی آموزش داده می‌شود. همچنین مروری بر تحلیل بار اعضا و رسم دیاگرام‌های خمش و برش صورت پذیرفته و مقاطع بحرانی را برای هر نیرو به دست می‌آوریم. این آموزش به بررسی تیرهای بال‌دار، دال‌ها، تیر‌های مستطیلی شکل با میل‌گرد فشاری و خمشی پرداخته است و در انتهای این دوره قادر خواهید بود المان‌های مختلف تیر را به‌صورت دستی طراحی نموده و مشکلات و خرابی‌های ایجاد شده در آن را شناسایی نمایید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher مرتضی ریاحی

مرتضی ریاحی، فارغ‌التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت ساخت دانشگاه تهران هستند. ایشان تدریس دوره‌های دروس تخصصی عمران از جمله بتن، فولاد، تحلیل‌سازه و ... در موسسات مختلف و بصورت خصوصی در کارنامه کاری خود دارند. از دیگر سوابق ایشان همکاری بعنوان دستیار آموزشی دروس تخصصی مهندسی عمران در دانشگاه تهران است.

 
مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

بتن آرمه

بتن آرمه یا بتن مسلح شده ترکیب بتن با میلگردهای تقویتی است. متریال ساخت بتن، سیمان، شن و ماسه و آب است که به نسبت‌های متفاوتی باهم ترکیب می‌شوند تا بتن بدست آید. بتن به تنهایی نیروهای فشاری را خوب تحمل می‌کند اما برای استحکام بخشیدن به سازه‌ی ساختمان، به متریالی جهت بالا بردن مقاومت کششی نیز نیاز است، بتن آرمه اینکار را برای ما انجام می‌دهد. اگر یک ساختمان نیمه‌کاره که سازه‌ی بتنی داشته باشد را از بیرون مشاهده کنید ستون‌هایی را خواهید دید که از آنها یک شبکه میلگرد بیرون زده و از آنجایی که پروژه نیمه کاره بوده پایین آن با بتن پوشیده شده است.

آموزش بتن آرمه 1

یکی از رایج‌ترین سازه‌هایی که در  ساخت ساختمان استفاده می‌شود سازه های بتنی است. آموزش بتن آرمه1 و بتن آرمه 2 جز دروس پایه رشته‌ی مهندسی عمران هستند. اگر تسلط کافی بر این دروس و دروس سازه‌های فولادی 1 و 2 داشته باشید توانایی طراحی اکثر سازه‌ها را پیدا خواهید کرد. این درس در مقطع کارشناسی تدریس می‌گردد. از سرفصل‌های این درس می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

1. مفاهیم اولیه بتن آرمه شامل تعاریف اولیه، مزایا و معایب بتن آرمه، خواص مکانیکی، رسم نمودار تنش-کرنش و تفسیر آن، تعاریف خیز و تغییر شکلدر بتن، معرفی آرماتورها و کامپوزیت‌ها، روش‌های طراحی و ترکیبات بارگذاری، معرفی روش طرح مقاومت و غیره.

آنالیز و طراحی خمشی تیر بتن آرمه، که شامل نیروهای داخلی و تنش در مقاطع تحت خمش، طراحی الاستیک، الاستوپلاستیک، تنش مجاز، معادلسازی بلوک فشاری تنش، تعیین رفتار مستطیلی یا T شکل برای تیر T شکل و تعیین مقاومت خمشی تیر T شکل در حالت کم فولاد و پرفولاد و غیره .

2. طراحی برشی تیر بتن آرمه که شامل توزیع تنش برشی در مقطع تحت اثر نیروی برشی، معرفی انواع فولاد برشی، لزوم بکارگیری فولاد برشی، طراحی فولاد برشی مورد نیاز و غیره .

3. طراحی تیر تحت اثر پیچش، شامل پیچش تعادلی و پیچش همسازی، توزیع تنش در مقطع تحت پیچش، طراحی پیچشی و تعیین فولاد عرضی و طولی مورد نیاز، ترکیب برش و پیچش، محدودیت های آیین نامه ای مقدار حداقل و حداکثر فولاد پیچشی و حداکثر فاصله فولادهای طولی و قائم و غیره.

4. طراحی اعضای تحت فشار (ستون)، که شامل محدودیت‌های آیین نامه‌ای مقدار فولادها طولی و عرضی و فواصل آن‌ها درستون، تعیین نحوه قرارگیری تنگ‌ها و سنجاقی‌ها در ستون، دورپیچ‌ها و ضوابط آیین نامه‌ای و رسم نمودار اندرکنش ظرفیت فشار محوری-ظرفیت خمشی، ظرفیت باربری ستون در حالت فولادگذاری در دو وجه موازی محور خمشی در حالت شکست کششی و فشاری و غیره .

موارد فوق، سرفصل‌های بتن آرمه1 هستند که در مقطع کارشناسی رشته‌ی مهندسی عمران تدریس می‌گردد.

مزایای بتن آرمه

بتن معمولی دارای مقاومت کششی و شکل پذیری نسبتاً کم است. در بسیاری از موارد باید این بتن تقویت گردد. بتن مسلح یا همان بتن آرمه برای مقاومت در برابر تنش‌هایی طراحی شده است که باعث می‌شود بتن که به درستی تقویت نشده است ترک بخورد، خرد شود یا به طور کلی از بین برود. بتن مسلح که اغلب برای ساخت و ساز در مقیاس بزرگ مانند پل‌ها و ساخت اجزای سازه‌ای پیش‌ساخته استفاده می‌شود، یک متریال بسیار همه کاره است و می‌تواند جایگزین مخلوط آماده معمولی در فونداسیون‌ها، قاب‌ها، دال‌ها، تیرها، ستون‌ها و دیوارها شود. از مزایای بتن آرمه می‌توانیم به مواردی که در ادامه آمده‌اند اشاره کنیم:

قدرت کششی

بتن مسلح در کشش و همچنین فشار مقاومت بسیار خوبی دارد. این امر بتن را به یکی از مصالح ساختمانی مطلوب تبدیل می‌کند.

اقتصادی

اجزای بتن به طور گسترده در سراسر جهان و به صورت ارزان در دسترس هستند. بتن آرمه هم به همین منظور هزینه تولید بسیار پایینی دارد. استفاده از بتن مسلح مقرون به صرفه بوده زیرا هزینه نگهداری آن به دلیل ماهیت طولانی مدت بتن مسلح پایین است.

دوام بتن آرمه، انعطاف‌پذیری، نیازهای نگهداری کم و کارایی انرژی، سازه‌های بتنی هزینه‌های عملیاتی مربوط به مصرف انرژی عملیاتی، تعمیر و نگهداری و بازسازی پس از بلایا و یا خسارات را کاهش می‌دهد.

تطبیق پذیری

بتن را می‌توان به شکل‌های مختلف درب یا قالب بندی قرار داد تا اشکال، فرم، سطح، بافت و اندازه های دلخواه را در محل ساخت و ساز ایجاد کند. این به این دلیل است که بتن تازه روان بوده و در حالت مایع قرار دارد، بنابراین برای نیازهای ساخت و ساز مناسب‌تر است.

دوام

سازه‌های بتن مسلح در صورتی که به درستی طراحی و اجرا شوند بادوام هستند. این مواد تحت تأثیر آب و هوا مانند بارندگی و برف قرار نمی‌گیرند و می توانند تا 100 سال دوام بیاورند. به دلیل نفوذپذیری کم، بتن می‌تواند در برابر مواد شیمیایی محلول در آب مانند سولفات‌ها، کلرید و دی‌اکسید‌کربن که ممکن است باعث خوردگی در بتن شود، بدون تخریب جدی مقاومت کند.

به همین دلیل است که بتن مسلح برای کاربردهایی مانند سازه‌های ساختمانی، خطوط لوله، سدها، کانال‌ها، پوشش‌ها و سازه‌های اسکله ایده‌آل است.

مقاومت در برابر آتش

طبیعت بتن، اجازه آتش گرفتن یا سوختن به آن را نمی‌دهد. بتن می‌تواند 2 تا 6 ساعت گرما را تحمل کرده و زمان کافی را برای عملیات نجات در صورت آتش‌سوزی فراهم کند. ساختمان‌های بتن آرمه نسبت به سایر مصالح ساختمانی معمولی مانند فولاد و چوب در برابر آتش مقاوم‌تر هستند. 

شکل پذیری

آرماتورهای فولادی شکل پذیری را به سازه‌های بتن مسلح می‌بخشد. شکل‌پذیری بتن را قادر می‌سازد تا در صورت بارگذاری بیش از حد اعضای بتن آرمه، علائمی از پریشانی مانند ترک‌خوردن و انحراف را نشان دهد. این امر مهندسان را قادر می‌سازد تا اقدامات مناسبی را برای جلوگیری از آسیب بیشتر بتن در نظر بگیرند.

مقاومت لرزه‌ای

سازه‌های بتن آرمه با طراحی مناسب در برابر زلزله بسیار مقاوم هستند.

سهولت نصب

در مقایسه با استفاده از فولاد در سازه، بتن مسلح به نیروی کار ماهر کمتری برای نصب سازه نیاز دارد.

قابلیت مصرف و بازیافت زباله

چندین ضایعات صنعتی و محصولات جانبی مانند خاکستر بادی، شیشه زباله و حتی تایرهای وسایل نقلیه زمینی می‌توانند به عنوان جایگزینی برای سیمان یا سنگدانه یا مواد تکمیلی بازیافت شوند. در نتیجه تولید بتن اثرات زیست محیطی ناشی از ضایعات صنعتی را کاهش می‌دهد و ویژگی‌های بتن را بهبود می‌بخشد و در نتیجه کیفیت سازه به خطر نمی‌افتد.

بتن را می‌توان به عنوان سنگدانه برای استفاده به عنوان مواد زیربنایی در بستر جاده‌ها و پارکینگ‌ها، برای دیوارهای گابیونی، به عنوان چاک انداز برای محافظت از خطوط ساحلی یا در کاربردهای دیگر یا به عنوان مواد دانه‌ای بازیافت کرد، در نتیجه میزان مواد دفن شده و نیاز به مصالح بکر در ساخت و ساز جدید است.

برنامه چند حالته

یکی از مزیت‌های مهم بتن، قابلیت استفاده از آن در روش‌های کاربردی مختلف است. بتن با دست اعمال، ریخته، پمپاژ و دوغاب می‌شود و همچنین برای کاربردهای پیشرفته مانند شاتکریت و تونل استفاده می‌گردد.

موارد استفاده از بتن آرمه

از مهم‌ترین موارد استفاده از بتن آرمه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختمان‌ها
  • پل‌ها
  • پل‌های هوایی
  • مخازن آب
  • جاده‌ها
  • سازه‌های شناور
  • پایه‌ها
  • سازه‌های دریایی
  • لوله‌ها
  • کارهای پیش‌ساخته
  • دودکش‌ها و برج‌ها
  • دیوارهای نگهدارنده
  • سنگرها و سیلوها

کلام آخر

ما در این بخش به عنوان مکمل دوره آموزش بتن آرمه ١ سعی کردیم شما را با درس بتن آرمه و سرفصل‌های آن آشنا نماییم. با توجه به کاربردهایی که بتن آرمه در صنعت ساخت و ساز امروزی دارد و با توجه به مزایای استفاده از آن امیدواریم اهمیت یادگیری این درس را به زبان ساده بیان نموده باشیم.

اگر به فکر یادگیری اصولی مفاهیم بتن آرمه هستید هم اکنون می‌توانید با ثبت‌ نام در دوره آموزش بتن آرمه ١، اولین و مهم‌ترین قدم خود را در این راستا بردارید.

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  6 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  6 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)