×
ribbon

آموزش شبیه‌سازی امواج ناشی از باد با استفاده از نرم‌افزار MIKE 21-SW

MIKE 21-SW یک مجموعه نرم‌افزاری است که برای مدل‌سازی دوبعدی هیدرودینامیک، امواج، دینامیک رسوب، کیفیت آب و اکولوژی در محیط‌های آبی ساحلی و دریایی طراحی شده است. این نرم افزار بخشی از بسته نرم‌افزاری بزرگ‌تر ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
5 (1 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 شناخت تفاوت امواج ناشی از باد و سایر امواج

 شناخت پدیده های دخیل در شکل گیری و انتشار امواج ناشی از باد

 شناخت فرمول بندی های مختلف ارائه شده برای پدیده های فیزیکی مختلف

 شناخت مدل های عددی موج

 تسلط کامل بر مدل موج Mike21-SW

پیش‌نیاز‌ها

حضور در دوره آموزش شبیه‌سازی امواج ناشی از باد با استفاده از نرم افزار Mike21-SW به هیچ پیش‌نیاز به‌خصوصی ندارد. مفاهیم آموزشی این دوره به نحوی ارائه شده است که همه افراد و علاقه‌مندان، با هر سطحی از دانش و معلومات بتوانند با این مفاهیم به‌راحتی ارتباط برقرار کنند و در جریان آموزش‌های ارائه شده قرار بگیرند.

سرفصل‌های دوره آموزش شبیه‌سازی امواج ناشی از باد با استفاده از نرم‌افزار MIKE 21-SW

معرفی دوره و اهداف آن

در این فصل به معرفی و اهداف دوره می‌پردازیم.

  مقدمه و اهمیت دوره - قسمت اول
"16:16  
  مقدمه و اهمیت دوره - قسمت دوم
"11:09  
  معرفی دوره و مراجع
"07:10  
فرآیندهای فیزیکی دخیل در تولید و انتشار موج

در این فصل ابتدا با طیف چگالی انرژی موج و اهمیت آن برای این دوره آشنا می‌شوید. بعد از آن پدیده‌های فیزیکی مختلفی که در شکل‌گیری و انتشار موج مؤثر هستند، معرفی شده و کلیه فرمول‌هایی موجود در ادبیات فنی برای آن‌ها ارائه می‌شود. در پایان این فصل مخاطب به فیزیک پدیده موج و فرمول بندی طیفی آن کاملا مسلط می‌شود.  

  آشنایی با طیف موج - قسمت اول
"15:07  
  آشنایی با طیف موج - قسمت دوم
"12:10  
  پدیده انرژی ورودی از باد - قسمت اول
"15:15  
  پدیده انرژی ورودی از باد - قسمت دوم
"15:15  
  پدیده سفیدک رأس موج - قسمت اول
"09:44  
  پدیده سفیدک رأس موج - قسمت دوم
"08:16  
  پدیده سفیدک رأس موج - قسمت سوم
"07:13  
  پدیده سفیدک رأس موج - قسمت چهارم
"04:52  
  پدیده اندرکنش غیرخطی چهارتایی امواج - قسمت اول
"12:15  
  پدیده اندرکنش غیرخطی چهارتایی امواج - قسمت دوم
"06:21  
  پدیده اندرکنش غیرخطی سه تایی امواج
"10:53  
  پدیده اصطکاک بستر
"08:08  
  پدیده شکست موج در آب کم عمق
"09:18  
  نمونه‌هایی از تأثیر پدیده های فیزیکی مختلف روی طیف موج در مدل SWAN - قسمت اول
"09:31  
  نمونه هایی از تأثیر پدیده‌های فیزیکی مختلف روی طیف موج در مدل SWAN - قسمت دوم
"09:27  
معرفی مدل‌های عملیاتی موج

در این فصل خصوصیات مهمترین مدل‌های عملیاتی شبیه‌سازی طیفی موج بیان می‌شود. 

  معرفی مدل‌های عملیاتی شبیه‌سازی طیفی موج
"12:16  
شرح کامل مدل MIKE 21-SW و نحوه شبیه‌سازی با استفاده از آن

در این فصل خصوصیات مدل منتخب شرح کامل مدل MIKE 21-SW و نحوه شبیه‌سازی با استفاده از آن 21-SW و مراحل شبیه‌سازی یک طوفان چند روزه در محدوده خلیج فارس با استفاده از این مدل بیان می‌شود.

 
  شرح مدل Mike21-SW
"11:49  
  ساخت فایل مش - قسمت اول
"12:44  
  ساخت فایل مش - قسمت دوم
"15:06  
  دانلود میدان باد و تبدیل آن به فرمت dfs2
"06:49  
  تهیه ست‌آپ شبیه‌سازی برای طوفان چهار روزه در محدوده خلیج فارس - قسمت اول
"14:04  
  تهیه ست‌آپ شبیه‌سازی برای طوفان چهار روزه در محدوده خلیج فارس - قسمت دوم
"08:06  
  مشاهده نتایج مدل و مقایسه با داده‌های اندازه‌گیری‌ شده
"07:46  

درباره دوره

MIKE 21-SW یک مجموعه نرم‌افزاری است که برای مدل‌سازی دوبعدی هیدرودینامیک، امواج، دینامیک رسوب، کیفیت آب و اکولوژی در محیط‌های آبی ساحلی و دریایی طراحی شده است. این نرم افزار بخشی از بسته نرم‌افزاری بزرگ‌تر MIKE 21 محسوب می‌شود که یک نرم افزار حرفه‌ای با قابلیت اطمینان، کیفیت و تطبیق‌پذیری بالا است. دوره شبیه‌سازی امواج ناشی از باد با استفاده از نرم افزار MIKE 21-SW پلاس با هدف آموزش این نرم افزار تهیه و تدوین شده که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.

دوره شبیه‌ سازی امواج ناشی از باد با استفاده از نرم افزار MIKE 21-SW پلاس چیست؟

دوره آموزشی MIKE 21-SW یک دوره جامع است که برای آموزش اصول اولیه راه‌اندازی و اجرای مدل موج طیفی MIKE 21 و همچنین ابزارهای مرتبط در MIKE Zero به شرکت‌کنندگان طراحی شده است که به آن‌ها امکان مشاهده و ارائه مدل خود را می‌دهد. این دوره توسط محمدرضا حسین‌خانی آماده شده و در مکتب خونه قرار دارد.

شبیه‌ سازی امواج ناشی از باد با استفاده از نرم افزار MIKE 21-SW پلاس

یکی از مهم‌ترین پدیده‌های هیدرودینامیکی دریا، امواج ناشی از باد هستند که بیشترین انرژی را در بین امواج دریا دارند. به همین دلیل در مهندسی دریا، مهندسی عمران و مهندسی آب شبیه‌ سازی امواج ناشی از باد با استفاده از نرم افزار Mike21-SW پلاس بسیار اهمیت پیدا می‌کند و می‌تواند در مطالعات این علوم اهمیت به سزایی داشته باشد.

این دوره آموزش MIKE 21-SW به شبیه سازی امواج ناشی از باد با استفاده از این برنامه می‌پردازد و کاربر را قدم‌به‌قدم راهنمایی می‌کند تا اصول کار با نرم افزار را بیاموزد.

کاربرد دوره شبیه ‌سازی امواج ناشی از باد با استفاده از نرم افزار MIKE 21-SW پلاس

با شبیه‌سازی امواج ناشی از باد با استفاده از نرم افزار Mike21-SW پلاس می‌توانیم اطلاعات بسیار زیادی را درباره امواج پرانرژی باد در دریاها به دست آورده و این امواج را پیش‌بینی کنیم. این موضوع می‌تواند در ساخت کشتی‌ها و هدایت آن‌ها، سازه‌های دریایی و استحصال انرژی از دریا اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.
همچنین با استفاده از شبیه‌سازی امواج باد می‌توان میزان اثر آن بر روی انتقال رسوب و جریان‌های ساحلی ناشی از آن‌ها را هم موردبررسی قرار داد. این موضوع برای افرادی که سازه‌های ساحلی را می‌سازند، بسیار اهمیت دارد و در نهایت یک دید کلی از استحکام موردنیاز این سازه‌ها به دست می‌دهد. علاوه بر این با نتایج به دست آمده از شبیه ‌سازی امواج ناشی از باد با استفاده از نرم افزار Mike21-SW پلاس می‌توان میزان انتقال رسوب و فرسایش را تخمین زده و عمر سازه‌ها را هم مشخص کرد.

آموزش کار با نرم‌ افزار MIKE 21-SW پلاس

در ابتدای شبیه ‌سازی امواج ناشی از باد با استفاده از نرم‌افزار Mike21-SW پلاس باید بدانید که این نرم‌افزار را باید به چه صورتی نصب کنید. به همین دلیل قبل از شروع کار با نرم ‌افزار، نحوه نصب آن آموزش داده شده و قسمت‌های اصلی آن معرفی می‌شوند. پس‌ازآن باید فایل‌های ورودی این نرم‌افزار را بشناسید تا بدانید که برای شبیه‌سازی امواج باد به چه اطلاعاتی نیاز دارید و این اطلاعات را باید در چه قالبی ذخیره‌سازی کنید. در نهایت هم با ابزارهای کنترلی Mike 21-SW پلاس آشنا خواهید شد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید امواج ناشی از باد را روی شبکه‌های نامنظم شبیه‌سازی کرده و بعد از اجرای مدل درستی مدل خود را با مقایسه با داده‌های اندازه‌گیری شده، مورد ارزیابی قرار دهید.

سخن پایانی

شبیه‌سازی امواج ناشی از باد با استفاده از نرم‌افزار Mike21-SW پلاس یکی از کارهایی است که به مهندسان عمران و دریا کمک می‌کند تا بتوانند امواج ناشی از باد را پیش‌بینی کرده و اطلاعاتی کلی درباره نحوه تشکیل، تغییرات سرعت و جهت حرکت امواج باد به دست آورند. بعد از آن می‌توانند تأثیر این امواج را بر سازه‌های ساحلی و انتقال رسوب مورد بررسی قرار دهند.

اگر به فکر یادگیری شبیه سازی امواج با نرم افزار مذکور هستید، هم‌اکنون با ثبت‌نام در دوره آموزش شبیه‌ سازی امواج ناشی از باد با استفاده از نرم افزار MIKE 21-SW پلاس اولین و مهم‌ترین قدم خود را در این مسیر بردارید.

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher محمدرضا حسین‌خانی

محمدرضا حسین‌خانی دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه علم و صنعت در گرایش مهندسی سواحل است. موضوعات طراحی لرزه‌ای سازه‌ها، مدلسازی موج، مدلسازی مورفولوژی، حل محیط‌های چند فازه، سنجش از دور و تکنولوژی‌های لایروبی از جمله زمینه های تحقیقاتی مورد علاقه ایشان است. ایشان کسب رتبه 1 آزمون دکتری و تدریس نرم افزارهای تخصصی مهندسی عمران را در کارنامه خود دارند و در حال حاضر به عنوان مشاور در پروژه‌های مهندسی در حوزه مهندسی سواحل و طراحی سازه‌های صنعتی فعالیت می‌کنند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
موسی حسین زاده جبار 1402-08-30
سلام و عرض ادب خدمت گروه مکتب خونه و استاد عزیز خدا قوت دوره خیلی خوبی هست واقعا استفاده کردیم ولی ای کاش تمرین و مدل های بیشتری کار میکردن و یه نمونه پروژه هم از دریای خزر پیش میبردن سپاس از تیم خوب مکتب خونه

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)