×
ribbon

معرفی رشته اقتصاد

مطمئناً یکی از دغدغه‌های داوطلبین شرکت در آزمون سراسری، اعلام نتایج کنکور و همچنین انتخاب رشته تحصیلی است، رشته تحصیلی که با توانایی‌ها و استعدادهای آنها متناسب بوده و آینده شغلی مناسبی برایشان رقم بزند. ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.2 (5 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  0:24 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره معرفی رشته اقتصاد

معرفی رشته اقتصاد

درباره دوره

مطمئناً یکی از دغدغه‌های داوطلبین شرکت در آزمون سراسری، اعلام نتایج کنکور و همچنین انتخاب رشته تحصیلی است، رشته تحصیلی که با توانایی‌ها و استعدادهای آنها متناسب بوده و آینده شغلی مناسبی برایشان رقم بزند.

رشته اقتصاد یکی از رشته‌های پایه است که هر جامعه‌ای برای پیشرفت و موفقیت به فارغ‌التحصیلان این رشته نیاز دارد، چرا که بی‌توجهی به مسائل اقتصادی و همچنین عدم توانایی در رفع‌ورجوع آنها می‌تواند چرخه اقتصادی یک کشور را فلج کند.

 ازاین‌رو همیشه نیاز به کسانی که رشته اقتصاد را به‌عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب می‌کنند بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

موضوع اقتصاد یکی از عوامل مهم پیشرفت و موفقیت در کشورهاست. در واقع این رشته در کشورهای پیشرفته جزء رشته‌های پرطرف‌دار و پیشتاز و علوم پایه کشور شناخته می‌شود، چراکه تربیت تحلیلگران و متخصصین اقتصادی اولین قدم حرکت به‌سوی موفقیت در پیشرفت در یک کشور است. در ایران نیز رشته اقتصاد یکی از رشته‌های علوم پایه محسوب می‌شود و داوطلبین سه گروه آزمایشی تجربی ریاضی و علوم‌انسانی می‌توانند این رشته را برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب کنند.

معرفی رشته اقتصاد از نگاه عمومی

رشته اقتصاد مجموعه‌ای از اطلاعات و دانش مربوط به رشته اقتصاد را بررسی می‌کند و این در حالی است که با چیدمان درست و استفاده به جا از عناصر اقتصادی، می‌توان به بهترین شکل ممکن نیازهای اقتصادی جامعه را تأمین کرد.

هدف از ارائه رشته اقتصاد در سطوح دانشگاهی، تربیت و پرورش متخصصان و تحلیل گرانی در زمینه اقتصاد است که با کسب توانایی و مهارت لازم بتوانند در قسمت‌های مرتبط با اقتصاد مملکت و سازمان‌های مختلف مشغول به کار شوند.

اقتصاد چیست؟

ترازمان یا اقتصاد به یک نظام و سلسله اقتصادی در یک یا چند منطقه سیاسی و جغرافیایی خاص اطلاق می‌شود که دربرگیرندهٔ تولیدات، توزیع و تجارت مصرف کالاها و خدمات در یک منطقه یا کشوری خاص است. در واقع اقتصاد یک کشور مجموع کل ارزش معاملات و مراودات میان فعالان حوزه اقتصاد نظیر افراد، سازمان‌ها گروه‌ها و حتی ملت‌هاست.

به‌طورکلی اقتصاد یک جامعه نتیجه برآیندهای فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، قانونی، تکنولوژی، تاریخی و ... است. تمامی این عوامل با هم زمینه‌ها و شرایطی را فراهم می‌کند که یک اقتصاددان بتواند فعالیت‌های اقتصادی خود را انجام دهد.

امروزه واژه اقتصاد معانی متعددی دارد که بنا به نوع موضوع به صورت اختصاصی تعریف می‌شود.

به‌عبارت‌دیگر اقتصاد به صورت شبکه‌ی مشخصی از تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات در یک محدوده جغرافیایی یا کشوری خاص تعریف شده‌است.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher علیرضا اوریوئی

دکتر علیرضا اوریوئی دانش‌آموخته فوق دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران و دکتری اقتصاد از دانشگاه ایالتی ویرجینیا می‌باشند. ایشان همچنین دانش‌آموخته ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران و کارشناسی مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و همچنین عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران می‌باشند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
سارا خدایاری 1402-05-30
توضیحات در عین حال که مختصر بود، ولی دید خیلی خوبی را به من داد و به زبان ساده بیان شده بود. خیلی ممنون از شما.
1401-05-28
الله متعال به شما خیر عنایت فرماید. که راه های رسیدن به دانش را هموار میسازید. خیلی آموزنده
محمدامین معانی 1400-07-04
خیلی ممنون از شما بابت تهیه این معرفی رشته دید خیلی خوبی به من از این رشته داد
1400-10-26
عالی بود لطفا باز هم ویدیو ضبط کنید خدا خیرتون بده

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

گرایش‌های رشته اقتصاد کدامند؟

تمامی پذیرفته‌شدگان در آزمون کنکور می‌توانند یکی از گرایش‌های رشته اقتصاد را انتخاب کرده و مشغول تحصیل شوند. گرایش‌های رشته اقتصاد آکادمیک در دانشگاه عبارتند از:

  • اقتصاد بازرگانی
  • اقتصاد نظری
  • اقتصاد صنعتی
  • اقتصاد حمل‌ونقل
  • اقتصاد پول و بانکداری
  • اقتصاد کشاورزی

گرایش اقتصاد نظری رشته اقتصاد چگونه تعریف می‌شود؟

اقتصاد نظری به جنبه‌های محدود و تئوریک رشته‌های اقتصاد می‌پردازد و تمامی اصول و مبانی اصلی رشته اقتصاد و علوم پایه را مطالعه می‌کند، مانند مباحث کلی پایه اقتصاد خرد و کلان.

 در واقع تمامی دانشجویان این گرایش رشته اقتصاد با اصول اقتصادی و مقدمه‌ای رشته اقتصاد آشنا می‌شوند و برای ورود به دنیای جدید اقتصاد آمادگی پیدا می‌کنند.

گرایش اقتصاد بازرگانی رشته اقتصاد چگونه تعریف می‌شود؟

این گرایش از رشته اقتصاد به بررسی مباحث و موضوعات اقتصاد و نظریه‌ها در عرصه‌های تجارت و بازرگانی می‌پردازد. دانشجویان گرایش بازرگانی رشته اقتصاد با موضوعاتی مانند مدیریت بازاریابی، مقررات و قوانین مالیاتی کشور، مدیریت تولید، مدل‌های تصمیم‌گیری در سیستم اقتصادی و ... آشنا می‌شوند.

گرایش اقتصاد صنعتی در رشته اقتصاد چگونه تعریف می‌شود؟ 
گرایش صنعتی از رشته اقتصاد به مباحث و موضوعات مربوط به اقتصاد در زمینه صنایع مختلف می‌پردازد. در واقع تمامی تئوری‌ها و نظریه‌هایی که مربوط به بخش صنعتی است را مطالعه کرده و بیشتر با مباحث اقتصادی خرد در زمینه صنعتی سروکار دارد.

 دانشجویان این گرایش به مطالعه مسائلی مانند انحصاری و رقابتی بودن بازار مدیریت، بنگاه‌های صنعتی، روابط کار و تحولات دنیای صنعت و ... می‌پردازند.

گرایش حمل و نقل رشته اقتصاد چگونه تعریف می‌شود؟

گرایش حمل‌ونقل رشته اقتصاد به مطالعه مباحث تئوری و نظریه در زمینه‌های حمل‌ونقل می‌پردازد. دانشجویان این رشته تمامی مباحث مربوط به فرایند حمل‌ونقل شامل روش‌های نوین حمل‌ونقل، نحوه ارزیابی خدمات مربوط به حمل‌ونقل، نظریه‌ها و تئوری‌های مرتبط و ... آشنا می‌شوند.

گرایش پول و بانکداری رشته اقتصاد چگونه تعریف می‌شود؟

گرایش پول و بانکداری رشته اقتصاد یکی از شاخه‌های علوم اقتصادی است که به بررسی مسائل، فرایندها و عملکرد بانک‌های خارجی و داخلی می‌پردازد. دانشجویان این گرایش اقتصاد با مباحثی مانند بانکداری اقتصاد، پول و اسناد اعتباری ارزی، سیاست‌های مالی و پولی، تجزیه‌وتحلیل صورت‌حساب‌های مالی و ... آشنا می‌شوند.

گرایش اقتصاد کشاورزی رشته اقتصاد چگونه تعریف می‌شود؟

در اکثر کشورهای دنیا فعالیت‌های کشاورزی نقش مهمی در به حرکت آوردن در آوردن چرخ‌دنده‌های اقتصادی کشور دارد. گرایش اقتصاد کشاورزی به موضوعات و مطالعه مسائل اقتصادی در بخش‌های مختلف کشاورزی می‌پردازد. در واقع با مطالعه مباحث اقتصادی در کشاورزی و تفسیر درست مسائل راه‌حل‌هایی برای بهینه‌سازی فعالیت کشاورزی و اقتصاد در این گرایش ارائه داده می‌شود. دانشجویان رشته اقتصاد کشاورزی با مباحثی مانند بازاریابی محصولات کشاورزی، توسعه کشاورزی، مدیریت مزرعه و همچنین جامعه‌شناسی روستایی و.... آشنا می‌شوند.

آینده شغلی رشته اقتصاد چگونه است؟

دانشجویانی که از گرایش‌های مختلف رشته اقتصاد فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند در زمینه‌های مختلف مشغول به فعالیت شوند. زمینه‌های شغلی که هر فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد می‌تواند در آن فعالیت کند عبارتند از:

  • وزارت صنایع
  • سازمان برنامه‌وبودجه
  • مراکز آمار
  • بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد
  • و سایر سازمان‌های مربوطه

تمامی فارغ‌التحصیلان رشته اقتصاد با هر گرایشی می‌توانند با عنوان‌های شغلی متصدی بانک، مدیر مالی، تحلیلگر مالی، کارشناس گمرک، کارشناس امور مالیاتی، استاد دانشگاه، پژوهشگر، کارشناس بیمه، مدیر فروش، مدیر بازاریابی، کارشناس بازاریابی، مدیر خرید و تدارکات، کارشناس تحقیقات بازار، مشاور کسب‌وکار خدمات آموزشی و پژوهشی، روزنامه‌نگار و نویسنده مشغول به فعالیت شوند.

بازار کار رشته اقتصاد در داخل و خارج از کشور به چه صورت است؟

به‌طورکلی بازار کار رشته اقتصاد نسبت به سایر رشته‌های علوم‌انسانی از رونق بیشتری برخوردار است، اما این به این معنا نیست که تمامی فارغ‌التحصیلان رشته اقتصاد با داشتن مدرک لیسانس می‌توانند شغل مناسبی پیدا کنند و اصطلاحاً به جایگاه خوبی برسند.

 همان‌طور که همه می‌دانید آینده شغلی هر فرد مشروط به داشتن پشتکار و تلاش شبانه‌روزی است. هر چه مهارت و علم بیشتری در اقتصاد داشته باشید، قطعاً می‌توانید جایگاه شغلی بهتری برای خود رقم بزنید.

چه در خارج از کشور باشید چه در داخل، اگر بتوانید مهارت لازم برای تحلیل و تجزیه مسائل مربوط به اقتصاد را کسب کنید، به‌راحتی می‌توانید در هر جای این کره خاکی شغل مناسب خود را پیدا کنید.

 مطابق با تحقیقات ارائه شده میزان درآمد یک اقتصاددان در آمریکا سالانه چیزی حدود ۹۰ هزار دلار و حداکثر درآمد آن سالانه حدود ۱۵۶ هزار دلار است و این در حالی است که با میزان درآمد یک اقتصاددان در ایران قابل‌مقایسه نیست.

شرایط ادامه تحصیل در رشته اقتصاد در داخل و خارج از کشور چگونه است؟

تمامی فارغ‌التحصیلان رشته اقتصاد می‌توانند در مقاطع فوق‌لیسانس، دکترا و پسادکترا ادامه تحصیل دهند. چه در خارج از کشور باشند، چه در داخل، بنا به نوع علاقه خود در این رشته می‌توانند سایر گرایش‌های رشته اقتصاد را انتخاب کنند و ادامه تحصیل دهند. البته دانشجویانی که در مقاطع لیسانس نسبت به سایر دانشجویان از لحاظ نمره و سطح علمی بالاتر باشند، می‌توانند بورسیه تحصیلی خارج از کشور را دریافت کنند. در واقع تحصیل در خارج از کشور یکی از مزایای تحصیل در رشته اقتصاد است که دانشجویان موفق و نخبه می‌توانند از آن استفاده کنند.

رشته اقتصاد مناسب افراد با چه علایقی است؟

تمامی کسانی که روحیه‌ای تحلیلگر و انتقادی دارند، کسانی که به علوم اقتصادی، تجارت، سرمایه‌گذاری و به‌طورکلی مسائل مالی علاقه دارند و کسانی که دوست دارند در زمینه اقتصاد تدریس کنند، می‌توانند رشته اقتصاد را به‌عنوان رشته دانشگاهی‌شان انتخاب کنند.

 سخن آخر در مورد رشته اقتصاد

باتوجه‌به توضیحاتی که در مورد رشته اقتصاد در این مقاله داده شد، نهایتاً این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که کدام گرایش‌های رشته اقتصاد را انتخاب کنید.

مطمئن باشید اگر انتخاب رشته تحصیلی خود را بر حسب علاقه و استعداد ذاتی خود انجام دهید، قطعاً در درازمدت شاهد پیشرفت و موفقیت علمی، تحصیلی و کاری خود خواهید بود. توجه داشته باشید که انتخاب رشته تحصیلی، یکی از تصمیم‌گیری‌های مهم در زندگی هر جوانی است که به‌راحتی می‌تواند زندگی آن را تغییر داده و مسیر زندگی‌اش را دگرگون کند. پس بکوشید که با مطالعه و تحقیق بیشتر بهترین انتخاب را داشته باشید.

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  0:24 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)