معرفی رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی، رشته‌ای پرطرف‌دار مدیریت است که افراد بسیاری دوست دارند این رشته را به‌عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب کنند. مطمئناً یکی از دغدغه‌های بزرگ داوطلبین کنکور بعد از پذیرفته شدن در آزمون سراسری، ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4 (4 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  0:17 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره معرفی رشته مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

درباره دوره

رشته مدیریت بازرگانی، رشته‌ای پرطرف‌دار مدیریت است که افراد بسیاری دوست دارند این رشته را به‌عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب کنند. مطمئناً یکی از دغدغه‌های بزرگ داوطلبین کنکور بعد از پذیرفته شدن در آزمون سراسری، انتخاب رشته تحصیلی مناسب است. رشته تحصیلی که با تمامی استعدادها و توانایی‌های دانشجویان متناسب بوده و بازار کار مناسب و آینده شغلی درخور توجهی برایشان ایجاد کند.

 به‌منظور انتخاب رشته تحصیلی مناسب بهتر است که داوطلب اول به علایق و استعداد خود توجه کرده و سپس به دنبال انتخاب رشته تحصیلی برود، چراکه اگر انتخاب رشته تحصیلی با علاقه و استعدادهای فرد همخوانی داشته باشد، قطعاً خیلی سریع‌تر و راحت‌تر می‌تواند در زمینه کاری خود پیشرفت کرده و به نیروی متخصص و حرفه‌ای تبدیل شود.

لذا پیشنهاد سایت مکتب‌خونه به کلیه داوطلبین کنکور این است که قبل از هر چیز به استعدادها و توانمندی‌های خود توجه کنند و متناسب با آن به دنبال انتخاب رشته تحصیلی بروند. در همین راستا مکتب‌خونه قصد دارد که نمای کلی از تمامی رشته‌های تحصیلی دانشگاه برای داوطلبین کنکور به تصویر بکشد تا راحت‌تر بتوانند رشته تحصیلی موردعلاقه خود را انتخاب کرده و با آرامش خاطر بیشتری ادامه تحصیل دهند.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

همان‌طور که از نام رشته مدیریت بازرگانی پیداست، در این رشته، آموزه‌های مربوط به تجارت و امور بازرگانی ارائه شده و تمامی راهکارها و سیستم مدیریت کسب‌وکارها و تجارت بررسی می‌شود. در واقع مدیریت بازرگانی یکی از ابعاد مهم امور بازرگانی و تجارت است، چراکه امروزه اقتصاد جهانی بر پایه مراودات و تجارت بین‌المللی رقم می‌خورد. به همین دلیل این روزها نیاز به نیروی متخصص در این زمینه بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

رشته مدیریت بازرگانی جز رشته‌های پرطرف‌دار علوم‌انسانی به شمار می‌رود. تمامی گروه‌های آموزشی تجربی، ریاضی و انسانی می‌توانند در این رشته ادامه تحصیل داده و بعد از آن مقاطع بالاتر تحصیلی را نیز طی کنند. در واقع این رشته تمامی موارد مربوط به چگونگی کنترل سود و زیان، استفاده بهینه از امکانات، سرمایه، هزینه و... را بررسی کرده و به‌تمامی دانشجویان مسائل مربوط به موضوعات ذکر شده و همچنین جمع‌آوری و تجزیه تحلیل اطلاعات مربوط به امور بازرگانی، تصمیم‌گیری، ارزیابی و... را آموزش می‌دهد.

تمامی شرکت‌های تجاری و بازرگانی برای برقراری ارتباط صحیح، تجارت و مراودات بین‌المللی و داخلی به مدیر بازرگانی نیاز دارند. به‌طورکلی هدف از ارائه رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه‌ها، آموزش منابع انسانی متخصص موردنیاز ادارات، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و خصوصی، مؤسسات و ... در زمینه بازرگانی است.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher علی بنیادی

دکتر علی بنیادی، عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت و مهندسی کسب‌وکار دانشگاه علم و صنعت ایران هستند. ایشان مدرک دکترای خود را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه شهید بهشتی اخذ نموده و از سوابق دانشگاهی ایشان می‌توان به معاونت آموزشی، مدیر و سرپرست گروه آموزشی و رئیس مرکز برنامه، بودجه و طرح دانشگاه علم و صنعت ایران اشاره کرد. زمینه تحقیقاتی و تخصصی ایشان مدیریت دانش و تجربه مشتریان و بازاریابی عصبی (Neuro-Marketing)، تحلیل رفتاری، مدیریت منابع انسانی و سازمانی، مدیریت فناوری، نوآوری و آینده‌پژوهی است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
رضا لطافت 1402-11-20
فوق العاده مفید بود
علیرضا خدایی 1400-11-27
سلام ممنونم بابات توضیحاتتون به نظرم باز میشه ریزتر شد و گرایش های مختلفی هم توضیح بدن
1401-05-05
صدا خوب نبود اکوی شدید داشت و واضح نبود

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

گرایش‌های رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه کدامند؟

رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه گرایش‌های مختلفی دارد که هرکدام از این گرایش‌ها، آموزه‌های مختلفی در مورد یکی از مسائل مربوط به تجارت و امور بازرگانی ارائه می‌دهد. برای اینکه متوجه شوید که در کدام گرایش مدیریت بازرگانی مشغول به تحصیل شوید بهتر است که آشنایی کاملی با انواع گرایش‌های رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه پیدا کنید، این گرایش‌ها عبارتند از:

  • گرایش کارآفرینی
  • گرایش بازاریابی
  • گرایش تحول سازمانی
  • گرایش سیاست‌گذاری
  • گرایش بازرگانی بین‌الملل
  • گرایش مدیریت مالی و بیمه 

بهترین گرایش رشته مدیریت بازرگانی کدامند؟

اگرچه بهترین گرایش این رشته صرفاً بر اساس علایق فرد به زمینه کاری موردنظر مشخص می‌شود، اما باز هم اگر بخواهیم از نظر بازار کار و آینده شغلی به رشته مدیریت بازرگانی نگاه کنیم، بایستی بگویم که پرطرف‌دارترین و یا به عبارتی بهترین گرایش‌های رشته مدیریت بازرگانی، گرایش کارآفرینی و گرایش بازاریابی است. گرایش کارآفرینی بیشتر مناسب افرادی است که دوست دارند کسب‌وکاری مستقل داشته و به‌عنوان کارآفرین مشغول به فعالیت شوند.

در این گرایش دانشجویان با انواع ریسک، نحوه تجزیه‌وتحلیل و بررسی موقعیت‌ها و فعالیت‌های جدید بازرگانی آشنا می‌شوند. علاوه بر این کلیه فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند راهکارهای مناسبی برای برنامه‌ریزی مناسب و سودآوری کسب‌وکارها را یاد گرفته و از استراتژی‌های مختلفی برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند. در واقع فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی، می‌توانند تمامی فرصت‌های موجود در عرصه کسب‌وکار را شناسایی کرده و شیوه تفکر خلاق را ترویج دهند. این افراد با استفاده از آموزه‌های خود در حین تحصیل می‌توانند زمینه‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت را فراهم کرده و بستر کاری مناسبی برای خود و سایر افراد جامعه ایجاد کنند.

مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی مناسب آن دسته از فارغ‌التحصیلانی است که علاقه‌مند به حوزه فروش و بازاریابی محصولات هستند و نگرشی بلندمدت و پایدار نسبت به خریدوفروش و مسائل تجاری دارند. از طریق تحصیل در این گرایش می‌توانند رویکردهای استراتژیک و رقابتی در شرایط دشوار را دنبال کرده و شیوه‌های توسعه‌یافته در مدیریت بازرگانی را گسترش دهند و همچنین بستری مناسب برای فروش و معاملات تجاری فراهم آورند.

دروس رشته مدیریت بازرگانی کدامند؟

به‌طورکلی در رشته مدیریت بازرگانی دروس اقتصاد خرد، اصول حسابداری یک و دو، روان‌شناسی کار، روش تحقیق در مدیریت، مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن، مدیریت منابع انسانی، تحقیق در عملیات، حسابداری صنعتی، تجزیه‌وتحلیل و طراحی سیستم، مبانی سازمان و مدیریت، مدیریت استراتژیک، زبان تخصصی، بازرگانی بین‌المللی، پول و ارز بانکداری، سیستم‌های خرید انبارداری و توزیع ارائه می‌شود.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در داخل کشور چگونه است؟ 

رشته مدیریت بازرگانی در داخل کشور یکی از پرطرف‌دارترین رشته‌های تحصیلی است که معمولاً در اکثر سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی، جای خالی برای فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد.

رشته مدیریت بازرگانی مناسب چه افرادی است؟

مهم‌ترین ویژگی برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی، علاقه داشتن به مباحث و مفاهیم مدیریتی و تجاری است. در واقع کسانی می‌توانند در این رشته موفق باشند که بتوانند تعاملات گوناگونی با دیگران برقرار کرده و روابط‌عمومی بالایی داشته باشند. همچنین آنها باید با فنون و اصول مذاکره آشنا بوده و توانایی مناسبی در متقاعدسازی مخاطب خود داشته باشند.

 مدیران بازرگانی باید توانایی مدیریت در زمینه تخصیص منابع و همچنین برنامه‌ریزی در امور بازرگانی را داشته باشند و بتوانند در شرایط گوناگون بهترین تصمیم را گرفته و برنامه‌ریزی مناسبی کنند. تسلط بر زبان انگلیسی یکی دیگر از پیش‌نیازهای دانشجویان مدیریت بازرگانی است. چرا که آن‌ها مطمئناً در طی دوران کاری خود مجبور خواهند شد که با بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی وارد مذاکره شوند. متقاضیان رشته مدیریت بازرگانی باید قدرت تجزیه و تحلیل مسائل تجاری را داشته باشند و همچنین با مهارت‌های هفت‌گانه ICDL آشنایی داشته باشند.

بازار کار این رشته در خارج از کشور چگونه است؟

بازار کار هر زمینه تخصصی، قطعاً نیاز به جذب متخصصین و افراد حرفه‌ای دارد. در این میان بازار کار رشته مدیریت بازرگانی از سایر رشته‌ها جدا نیست. کسانی که بتوانند دوران تحصیلی خود را با موفقیت و پشتکار سپری کنند قطعاً می‌تواند بازار کاری مناسبی برای رشته خود چه در داخل و چه در خارج از کشور رقم بزنند.

به‌طورکلی افراد حرفه‌ای در هر زمینه‌ای به‌راحتی می‌توانند شغل‌های مناسب خود را پیدا کرده و بعد از گذشت مدتی به موقعیت‌های بالاتر و احراز پست‌های مدیریتی برسند. در واقع تمامی افرادی که در این زمینه تحصیل می‌کنند اگر بتوانند به فردی متخصص حرفه‌ای تبدیل شوند، قطعاً چه در داخل ایران و چه در خارج از ایران می‌توانند پست‌های شغلی مناسبی را از آن خود کرده و درآمد مناسبی داشته باشند.

آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی چگونه است؟ 

تمامی دانشجویان و کارآموزان رشته مدیریت بازرگانی بعد از کسب مدرک لیسانس یا فوق‌لیسانس و یا بالاتر از آن می‌توانند به‌عنوان استاد دانشگاه و یا کارآفرین یا مدیران کسب‌وکارها و یا کارمندان ارشد مؤسسات دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند.

سخن آخر در مورد رشته مدیریت بازرگانی

اگر دوست دارید که در رشته مدیریت بازرگانی ادامه تحصیل دهی، بکوشید که یکی از برترین‌های این رشته باشید، چرا که فارغ‌التحصیلان برتر این رشته، درصورتی‌که شرایط لازم را داشته باشند، می‌توانند بورسیه تحصیلی گرفته و در دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی ادامه تحصیل دهند.

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  0:17 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)