دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاهی علم و صنعت دانشگاهی دولتی واقع در شهر تهران، ایران است. این دانشگاه جزو اولین مؤسسه‌های آموزش عالی کشور است، تأسیس این دانشگاه به سال 1308 برمی‌گردد.

این دانشگاه حدود 42 هکتار فضای آموزشی دارد و دانشکده‌های آن جزو برترین دانشکده‌ها در خاورمیانه و ایران به حساب می‌آیند که مانند آن هم در خاورمیانه وجود ندارد، برای مثال دانشکده مهندسی پیشرفت در خاورمیانه و یا دانشکده مهندسی خودرو ایران از جمله آنها هستند.

هم اکنون می‌توان گفت حدود 10837 دانشجو و 608 استاد در این دانشگاه در حال فعالیت هستند که به تفکیک این‌طور می‌شود که بیش تر از نیم آنها در مقطع کارشناسی و مابقی آنها تقریباً به طور مساوی بین مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا پخش شده‌اند.

دانشگاه علم و صنعت دارای 15 دانشکده است که شامل: دانشکده مهندسی برق، دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشکده مهندسی خودرو، مهندسی راه آهن، ریاضی، شیمی، مهندسی شیمی، نفت و گاز، مهندسی صنایع، عمران، فناوری های نوین، فیزیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری و شهرسازی، مهندسی مکانیک و دانشکده مهندسی مواد و متالورژی می‌شود.

همچنین دارای پردیس دانشگاهی است که پردیس اصلی آن در تهران قرار دارد و دیگر شعب آن در بوشهر، دماوند و نور هستند.

همچنین این دانشگاه بیش از 40 رشته تحصیلی، ۳۲ گرایش در مقطع کارشناسی، ۶۶ گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و ۳۲ گرایش در مقطع دکترا دارد.

عنوان بهترین دانشگاه ایران را در رتبه بندی تایمز در سال 2016 را به‌دست‌آورده است و حتی بالاتر از دانشگاه‌های برتری مانند تهران و صنعتی شریف قرار گرفته است. همچنین این دانشگاه و دانشگاه شریف توانستند در بین دانشگاه‌های برتر آسیا در سال 2015 قرار بگیرند.

از دیگر افتخارات این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که بر اساس آمارهای موجود به دست آمده‌اند:

  • نشر 19406 مقاله علمی از این مرکز در نشریات و همایش‌های داخلی
  • دانشگاه علم و صنعت ایران صاحب امتیاز و ناشر 15 مجله تخصصی
  • برگزاری 66 همایش توسط دانشگاه علم و صنعت ایران
  • نشر 20054 مقاله معتبر بین المللی

که در سال 1398 پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران بیشترین مقالات خود را با محوریت شبیه سازی و ریسک نوشته‌اند.

دانشگاه علم و صنعت علاوه بر امکانات دانشگاه‌های دیگر، دارای آزمایشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقات، مجتمع خوابگاه و پانزده کتابخانه (مرکزی و اقماری) است. همچنین امکانات رفاهی دیگری از جمله کانون‌های تئاتر، موسیقی، شعر و ادبیات و فیلم، امکانات فضای دانشگاه برای دانشجویان و کارکنان دانشگاه وجود دارد.