دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

با اهداء 17 هکتار زمین توسط زنده یاد سید حسین فلاح نوشیروانی در سال 1348 به عنوان یک مجموعه آموزشی تأسیس شد.

شروع به کار این دانشگاه با عنوان مدرسه عالي تربيت دبير فني، در سال 1352 بود و در رشته‌های برق، ساختمان و مکانيک در مقطع ليسانس دبیر فنی جهت همکاري با آموزش و پرورش، اقدام به پذيرش دانشجو نمود.

دانشکده فني و مهندسي نوشيرواني دانشگاه مازندران در سال 1371 شروع به پذیرش دانشجو در دوره‌هاي کارشناسي مهندسي عمران، برق، شيمي و مکانيک و در مقاطع کارشناسي ارشد نمود که در آن زمان به عنوان تنها دانشکده فني و مهندسي در استان مازندران و گلستان بود که این کار را انجام می‌داد.

با تائيد شوراي وزيران و همراه با سفر رئيس جمهور اين مجتمع در سال ۱۳۸۷ به دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل ارتقا يافت.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل جزو دانشگاه‌های فنی و مهندسی دولتی وابسته به وزارت علوم واقع در شهر بابل، استان مازندران، ایران می‌باشد و تنها دانشگاه دولتی صنعتی در استان مازندران و شمال ایران است.

 

این دانشگاه دارای شش دانشکده: مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و صنایع، علوم پایه، گروه معارف اسلامی و یک پردیس دانشگاهی و واحد های پژوهشی از جمله پژوهشکده فناوری نانو و گروه های پژوهشی، مرکز فرآیندهای نوین شکل‌دهی مواد و ... است.

هم اکنون در این دانشگاه 5800 دانشجو و 200 استاد مشغول به کار می‌باشند که سه چهارم دانشجویان آن در مقطع کارشناسی و بقیه در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل می‌باشند.

 

بر اساس آمار موجود از تحلیل‌های انجام شده از افتخارات این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نشر 5299 مقاله علمی در نشریات و همایش‌های داخلی
  • صاحب امتیاز و ناشر 2 مجله تخصصی
  • برگزاری شش همایش توسط دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
  • استخراج 4718 مقاله معتبر بین المللی

 
بر اساس رتبه بندی کلی تایمز (Times Higher Education 2022)، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در جايگاه نخست كشور، 74 دانشگاه‌های جوان جهان، و 400-351 تمامی دانشگاه‌های جهان قراردارد.

در سال 2021 طبق رتبه بندی جهانی شانگهای که 34 دانشگاه ایرانی در آن حضور داشتند، برای رشته های مهندسی مکانیک و علوم و مهندسی انرژی، در رتبه دوم میان دانشگاه‌های ایران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل معرفی شد.

براساس آخرین رتبه بندی سال ۲۰۲۲ پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI)، سازمان کلاریویت آنالیتیکس (ISI)، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل موفق به کسب جایگاه نخست دانشگاه های صنعتی کشور در تمامی رشته‌ها، طبق نسبت استناد به مقاله و تعداد مقالات یک درصد برتر پراستناد، و رتبه بین‌المللی مهندسی به ترتیب ۱۳۹ و ۹۰، گردیده است.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رتبه بندی دانشگاه های پیشرو جهان توسط نظام رتبه‌بندی RUR در سال ۲۰۲۲ (Round University Ranking) برای چهارمین سال متوالی جایگاه چهارم دانشگاه‌های صنعتی و هفتم تمامی دانشگاه‌های کشور را در مجموع شاخص‌های رتبه‌بندی RUR به خود اختصاص داده است. تنها ۱۵ دانشگاه از ایران در این رتبه‌بندی درنظر گرفته شده است.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل رتبه نخست دانشگاه‌های صنعتی و رتبه چهار کل کشور را هم در رتبه بندی سال USNEWS 2021 به دست آورده است. همچنین، در رتبه‌بندی موضوعي یواس‌نیوز بهترین دانشگاه‌هاي جهان در آسیا، در حوزه "مهندسی"، "مهندسی مکانیک"، "مهندسي شیمی"، و "شیمی"، به ترتیب رتبه های ۱۴۰، ۷، ۲۱۷، و ۱۳۷ را كسب نموده‌است.