×
ribbon

آموزش اصول و مبانی BIM

دوره آموزش BIM کامل‌ترین دوره‌ با توجه به نیاز روز بازار است. امروزه شاهد گسترش صنعت ساختمان و معماری هستیم و با توجه به گسترش تکنولوژی و ورود مدرنیته به ساخت‌و‌ساز، وجود فضایی برای برنامه‌ریزی ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
3.8 (9 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  13 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  8 ساعت ویدئو - 6 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  8 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

سرفصل‌های دوره آموزش اصول و مبانی BIM

فصل اول: BIM چیست؟

در این فصل اهمیت استفاده از BIM، تعریف و مفهوم BIM، و سایر مفاهیم و اصطلاحات مرتبط با فرایند BIM شرح داده می‌شوند.

  چرا باید از BIM در پروژه‌های خود استفاده کنیم؟
"16:01  
  تعریف BIM
"12:41  
  تأثیر استفاده از BIM در پروژه
"10:31  
  شیءگرایی در BIM
"18:09  
  LOD
"17:45  
  ابعاد و سطوح بلوغ BIM
"15:06  
  فایل‌های جانبی دوره
"00:05  
  کوئیز اول
 100%    
"12:00  
فصل دوم: کاربردهای BIM در چرخه حیات پروژه

در این فصل تمامی کاربردهای BIM در کل چرخه حیات پروژه به صورت تفصیلی بررسی می‌شوند.

  کاربردهای BIM در چرخه حیات پروژه
"09:45  
  فاز برنامه‌ریزی: شناسایی کاربری فضاها، تحلیل سایت
"07:56  
  فاز طراحی: مدل‌سازی یکپارچه سه‌بعدی
"23:45  
  فاز طراحی: بررسی طراحی
"07:58  
  فاز طراحی: شناسایی تداخلات
"10:33  
  فاز طراحی: متره و برآورد
"09:23  
  فاز طراحی: تبلیغات و بازاریابی
"11:46  
  فاز طراحی: تحلیل توسعه پایدار و آنالیزهای مهندسی
"12:50  
  کوئیز دوم
 50%    
"06:00  
  فاز ساخت: برنامه‌ریزی و کنترل پروژه چهاربعدی
"19:16  
  فاز ساخت: پیش‌ساخته‌سازی، ساخت با کمک مدل سه‌بعدی، مدیریت ایمنی
"09:07  
  فاز بهره‌برداری: مدل بهره‌برداری، COBie، برنامه نگهداشت، مکان‌یابی تأسیسات
"21:49  
  کوئیز سوم
 50%    
"05:00  
فصل سوم: همکاری و تعامل در BIM

فصل سوم به روش‌های همکاری و تعامل در یک پروژه BIM محور می‌پردازد و مفاهیم مرتبط با تعامل در پروژه را شرح می‌دهد.

  روش‌های همکاری و تعامل در BIM
"08:47  
  Open BIM vs Closed BIM
"15:51  
  کوئیز چهارم
 100%    
"05:00  
فصل چهارم: نرم‌افزارها و پلتفرم‌های BIM

در فصل چهارم به معرفی نرم‌افزارهای مورد استفاده در فرایندهای مختلف BIM می‌پردازیم و با دو تا از مهم‌ترین نرم‌افزارهای BIM به نام Revit و Navisworks به صورت مفصل آشنا می‌شویم.

  دسته‌بندی نرم‌افزارها و پلتفرم‌های BIM
"17:37  
  آشنایی با Revit: ویژگی‌های نرم‌افزار Revit
"13:15  
  آشنایی با Revit: محیط نرم‌افزار Revit
"13:15  
  آشنایی با Revit: مدل‌سازی یک پروژه در Revit - قسمت اول
"11:50  
  آشنایی با Revit: مدل‌سازی یک پروژه در Revit - قسمت دوم
"20:25  
  آشنایی با Navisworks: ویژگی‌های نرم‌افزار Navisworks
"10:43  
  آشنایی با Navisworks: کاربرد بررسی طراحی
"08:27  
  آشنایی با Navisworks: کاربرد شناسایی تداخلات
"10:16  
  آشنایی با Navisworks: کاربرد مدل‌سازی چهاربعدی
"13:19  
  کوئیز پنجم
 100%    
"05:00  
فصل پنجم: پیاده‌سازی BIM

در فصل پنجم به نحوه پیاده‌سازی BIM در پروژه و تهیه برنامه اجرایی BIM می‌پردازیم.

  معرفی BEP
"10:25  
  ماژول 1: اطلاعات کلی پروژه، ماژول 2: انتخاب کاربردهای BIM
"15:06  
  ماژول 3: تعیین فرآیندها و خروجی‌های BIM
"17:41  
  ماژول 4: نقش‌ها و وظایف
"08:44  
  ماژول 5: دستورالعمل مدل‌سازی
"15:46  
  ماژول 6: نحوه همکاری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات، ماژول 7: کنترل کیفیت مدل، ماژول 8: برنامه آموزشی کارکنان
"11:06  
  کوئیز ششم
 100%    
"10:00  
فصل ششم: پروژه نهایی

در پروژه پایانی شما مدیر BIM یک پروژه هستید و قرار است برای پیاده‌سازی BIM در پروژه، برنامه‌ریزی کنید. 

  پروژه پایانی (الزامی)
 100%    
"300:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

دوره آموزش BIM کامل‌ترین دوره‌ با توجه به نیاز روز بازار است. امروزه شاهد گسترش صنعت ساختمان و معماری هستیم و با توجه به گسترش تکنولوژی و ورود مدرنیته به ساخت‌و‌ساز، وجود فضایی برای برنامه‌ریزی و مدیریت آنچه که باید در مراحل ساخت یک ساختمان استفاده شود بیش از پیش احساس می‌شود؛ چرا که با توجه به پیشرفت‌های اخیر و ورود افراد مختلف به دنیای مدرن تقاضاها برای سازه‌ای بهتر، بدون نقص و به‌روز افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین برای ماندن در بازار ساخت‌و‌ساز و پیشی‌گرفتن از سایر رقبا در این صنعت باید با برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه‌های قابل اجرا گوی سبقت را ربود، علمی که در این زمینه کمک‌کننده به تصمیم‌گیران و مدیران ساخت‌و‌ساز است، مفهوم BIM (Building Information Modeling) یا مدلسازی اطلاعات ساخت است؛ افراد با استفاده از این تکنولوژی علاوه بر آن که می‌توانند پروژه خود را به صورت دیجیتالی و مصور دربیاوردند تا موجب فهم بیشتر برای تصمیم‌گیری‌های بهتر ‌شود، می‌توانند با تحلیل مدل‌های ایجاد شده و پیش‌بینی از نحوه روند ساخت در آینده از بروز مشکلات و ضررهای احتمالی که به دنبال نقص یا ایراد در ساختمان ایجاد می‌شود، جلوگیری کنند. علاوه بر آن این تکنولوژی باعث دخیل‌شدن افرادی است که به نوعی در امر ساخت ساختمان موثر هستند که باعث می‌شود تمام اجزاء فرایند ساخت تحت تاثیر تصمیم ذی‌نفعان قرار گرفته و در نتیجه خروجی کامل‌تری را حاصل کند.

این روش به علت بهینه‌سازی مدیریت، برنامه‌ریزی و کنترل پروژه از اهمیت ویژه‌ای در فرایند ساخت برخوردار است به همین دلیل دوره‌ای جهت آموزش تکنولوژی BIM و نحوه کار با نرم‌افزارهایی مانند Revit و Navisworks که پیاده‌کننده این فرایند هستند، ارائه شده‌است. شرکت‌کنندگان این دوره علاوه بر مفاهیم ابتدایی BIM، با ابزارها و نرم‌افزارهایی که برای به کار بردن BIM در پروژه استفاده می‌شوند، آشنا خواهند شد؛ از طرفی نحوه پیاده‌سازی اصولی BIM در پروژه‌ها نیز آموزش داده خواهد شد که در نهایت خروجی این دوره ایجاد دانشی کامل و جامع از BIM برای فراگیران خواهد بود.

وجه تمایز این دوره آموزش BIM نسبت به سایر دوره‌های مشابه در آموزش کامل مفاهیم و قابلیت‌های BIM در پروژه‌های عمرانی بوده که به این خاطر در جهت کسب دانش کافی برای بهبود پروژه‌های ساخت نیز تلاش می‌شود؛ همچنین علاقه‌مندان برای کار کردن در این حوزه و ارتقای سطح شغلی خود با گذارندن این دوره می‌توانند ضمن بدست آوردن تسلط بر مفاهیم و ابزارهای BIM به هدف خود نیز برسند. برای تمام دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های معماری، عمران، صنایع، مکانیک، برق و افرادی که به نوعی با صنعت ساختمان در ارتباط هستند، مناسب است؛ همچنین مدیران پروژه‌ها برای افزایش توانایی خود در زمینه مدیریت پروژه و تکنولوژی‌های نوین از مخاطبین این دوره هستند، در آخر کارشناسان پروژه که علاقه‌مند به ارتقای شغل بوده یا افرادی که به یادگیری و پیاده‌سازی مفاهیم BIM و کسب مهارت‌های ساخت با ابزارهای جدید مشتاق هستند، گذارندن این دوره برای آن‌ها مفید خواهد بود. 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher ابوالفضل ناصحی

ابوالفضل ناصحی در سه سال اخیر به عنوان مدیر BIM در شرکت شریف مدیسا مشغول فعالیت بوده و فارغ‌التحصیل کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی ارشد مدیریت ساخت از دانشگاه صنعتی شریف و یکی از رتبه‌های تک رقمی در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران است.

او سابقه دو سال تدریس مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM) را در دانشگاه صنعتی شریف (به عنوان دستیار) و شرکت PMPiran دارد. از سایر سوابق کاری ابوالفضل می‌توان به فعالیت به عنوان مدیر BIM در چندین پروژه اداری و مسکونی، مدل‌سازی BIM، مدیر پروژه ساخت ساختمان‌های مسکونی، و سرپرست کارگاه در شرکت پرلیت اشاره نمود. از جمله فعالیت‌های پژوهشی وی می‌توان به ترجمه استانداردهای مهم دنیا در زمینه BIM و تدوین راهنمای تهیه برنامه اجرایی BIM، بهینه‌سازی هزینه تدارکات پروژه، توسعه اپلیکیشن موبایل AR برای استفاده در تعمیرات و نگهداری ساختمان، و توسعه نرم‌افزار آنلاین تعمیرات و نگهداری بر بستر BIM اشاره کرد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
مهدی دوروش 1401-08-24
سلام وقت همه بخیر به نظر من دوره عالی بود: توضیحات معرفی نرم افزارها ارائه فیلمهای مفید از استاد دوره کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم.
نیما نامور 1400-11-30
به نظر من دوره خوبی بود، تا حد خوبی واسم مفید بوده. فکر میکنم هر کس بخواد در عرصه بیم قدم بگذاره، نیاز داره که از یادگیری همین اصول و مبانی شروع کنه. ساعت دوره مناسب بود و از اضافه‌گویی پرهیز شده بود، هر چند که واسه درک بهتر مفاهیم، خیلی بهتر میشد که یک پروژه انجام شده مرور میشد. ممنونم از تیم مکتب‌خونه و استاد ناصحی. خیلی مشتاقم تا دوره‌ای تخصصی از این استاد توانمد ارائه بشه.
1402-04-30
سلام، مفاهیم پایه BIM به خوبی تشریح شده، ممنون از اشتراک گذاری مطالب مفید. فقط یک نکته جزیی، اگر گوینده محترم، کمتر از صدای "ا ا ا ا ا ا" در سخنانشون استفاده کنن از نظر من خیلی بهتره. متشکرم
امیراحسان پودینه 1401-02-18
سلام.صرفا به درد اشنایی می خوره و چیز خاصی به صورت اجرایی ارائه نمیده.به نظرم رایگان باشه بهتره و استاد بعدا در دوره تکمیلی مطالب اصلی را ارلئه کند
محمد علی مقصودلو 1401-02-07
پولتون رو میریزین تو چاه آموزش نیست فقط آشنایی با نرم افزاره! 160 تومن میدید بهتون میگه این نرم افزار بدرد چه کاری میخوره
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد. لطفا جهت توضیحات بیشتر به ایمیل پشتیبانی پیام دهید. info@maktabkhooneh.org

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

با وجود تحولات گسترده در حوزه‌ی فناوری بسیاری از صنایع دیگر نیز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند که صنعت ساختمان یکی از آ‌ن‌ها است اما بسیاری از پروژه‌های عمرانی در ایران با مشکلات فراوانی حین مراحل ساخت مواجه می‌شوند، که علت آن نیز نداشتن دانش کافی برای مدیریت و استفاده از ابزارهای کاربردی است. BIM روشی است برای بهینه‌کردن فرایندهای ساخت، افزایش بهره‌وری و کاهش ضرر به ذی‌نفعان است. در حالی که بسیاری از مدیران از آن غافل هستند و ناخواسته پروژه‌های آن‌ها با دست‌اندازهای مختلفی مواجه می‌شوند، که مهم‌ترین را می‌توان از دست رفتن اعتبار دانست، که جبران‌ناپذیر هستند؛ به همین دلیل دوره‌ای کامل را برای آموزش BIM به علاقه‌مندان ارائه داده‌ایم تا در پایان‌دادن به مشکلات و خسارات صنعت ساخت سهیم باشیم.

مزایای دوره:

  • آموزش کامل مفاهیم و قابلیت‌های BIM در پروژه‌های عمرانی
  • کسب دانش و مهارت کافی برای بهبود مدیریت پروژه‌های ساخت
  • امکان ارتقای شغلی افراد علاقمند با تسلط بر مفاهیم و ابزارهای BIM

مخاطبین دوره:

  • دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های معماری، عمران، صنایع، مکانیک، برق و افرادی که به نوعی با صنعت ساخت ارتباط دارند
  • مدیران پروژه جهت افزایش توانایی‌های خود در زمینه مدیریت پروژه و تکنولوژی‌های نوین
  • کارشناسان پروژه علاقمند به کسب ارتقاء شغلی
  • علاقمندان به یادگیری و پیاده‌سازی مفاهیم BIM و کسب مهارت‌های مدیریت ساخت با ابزارهای جدید
صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  13 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  8 ساعت ویدئو - 6 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  8 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام