آموزش رایگان تحقیق در عملیات 1 (OR1)

poster
پیش‌نمایش دوره

درس «تحقیق در عملیات 1» در نیم‌سال اول سال تحصیلی 99-98 با کمک آقای عرفان توسلی، در دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه تفرش ضبط شده‌است. بی‌تردید هر سازمانی تصمیم‌گیرنده‌ای دارد. مدیران در سازمان‌ها با توجه به ... ادامه

برگزارکننده:  دانشگاه تفرش  دانشگاه تفرش
مدرس دوره:
4.7 (31 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  19 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  24 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

پیش‌نیاز‌ها

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان تحقیق در عملیات 1 (OR1)

تحقیق در عملیات 1
  جلسه اول: معرفی درس و منابع
مشاهده
"49:06  
  جلسه دوم: حل مسائل مدل‌سازی ریاضی
مشاهده
"95:53  
  جلسه سوم: حل مسئله LP به روش ترسیمی
مشاهده
"93:32  
  جلسه چهارم: حل مسئله LP به روش جبری
"46:07  
  جلسه پنجم: حل مسئله LP به روش سیمپلکس
"60:29  
  جلسه ششم: حل مسئله سیمپلکس با روش متغیر مصنوعی
"92:08  
  جلسه هفتم: حالات خاص مسئله LP (بخش اول)
"100:54  
  جلسه هشتم: حالات خاص مسئله LP (بخش دوم)
"69:31  
  جلسه نهم: کاربرد ریاضیات در سیمپلکس
"54:46  
  جلسه دهم: قضیه دوگان (دوال)
"94:11  
  جلسه یازدهم: نتایج قضایای دوال
"52:53  
  جلسه دوازدهم: نتایج قضایای دوال - تفسیر اقتصادی متغیر دوال - دوال سیمپلکس
"91:28  
  جلسه سیزدهم: دوال سیمپلکس - آنالیز حساسیت
"137:07  
  جلسه چهاردهم: آنالیز حساسیت دوال
"60:25  
  جلسه پانزدهم: آنالیز حساسیت دوال - کاربرد LP (حمل و نقل)
"104:59  
  جلسه شانزدهم: حل مسئله حمل و نقل (بخش اول)
"108:53  
  جلسه هفدهم: حل مسئله حمل و نقل (بخش دوم)
"46:06  
  جلسه هجدهم: آنالیز حساسیت حمل و نقل
"88:40  
  جلسه نوزدهم: حل سوالات امتحانی
"12:12  

درباره دوره

درس «تحقیق در عملیات 1» در نیم‌سال اول سال تحصیلی 99-98 با کمک آقای عرفان توسلی، در دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه تفرش ضبط شده‌است.

 

بی‌تردید هر سازمانی تصمیم‌گیرنده‌ای دارد. مدیران در سازمان‌ها با توجه به نیازهای جامعه تصمیم‌گیری کرده و سازمان را متناسب با این نیازها هدایت می‌کنند. تحقیق در عملیات ارائه‌کننده الگوهای کمّی برای تصمیم‌گیری علمی مدیران است که از طریق ترکیب منابع، توانایی اتخاذ تصمیم بهینه را در مدیران ایجاد می‌کند. هر تصمیم، نتیجه فرآیندی پویاست که عوامل متعددی بر آن تأثیر دارد. فنون کمّی به‌ویژه تحقیق در عملیات تلاش می‌کنند این عوامل متعدد را شناسایی کنند و آن‌ها را در اخذ تصمیمات بهینه به کار گیرند. 

اولین استفاده سازمان‌یافته از تحقیق در عملیات در جنگ جهانی دوم در انگلستان بود. مدیریت نظامی انگلیس در آن برهه، گروهی از دانشمندان را که در مسائل تاکتیکی و استراتژیک در رابطه با دفاع هوایی و زمینی تخصص داشتند، مأمور تحقیقاتی در این زمینه نمود. دلیل اصلی انجام چنین مطالعاتی محدودیت بودجه نظامی بود. بدین سبب لازم بود که چگونگی استفاده مناسب و حداکثر از منابع نظامی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. چنانچه از نام تحقیق در عملیات استناد می‌گردد علت به‌کارگیری آن ماهیت مطالعات تیمی بود که بر روی عملیات (نظامی) تحقیق می‌نمودند.

حال این دوره آموزشی می‌تواند کمک مؤثری برای مدیران و کارشناسان باشد و آن‌ها را در شناسایی روش‌ها و فنون دستیابی به هدف‌ها، متناسب با شرایط و امکانات یاری کند.

 این مجموعه آموزشی به‌گونه‌ای تدوین شده که نه‌تنها دانشجویان داوطلب شرکت در کنکور کارشناسی ارشد بلکه دانشجویان کارشناسی هم می‌توانند از آن به‌عنوان منبع آموزش تحقیق در عملیات 1 استفاده کنند. دوره آموزش رایگان تحقیق در عملیات 1 بیشترین بهره را برای دانشجویان رشته‌های مهندسی صنایع، ریاضی کاربردی، مدیریت صنعتی و مدیریت بازرگانی خواهد داشت.

تحقیق در عملیات معمولاً در قالب عناوینی چون علم مدیریت، روش‌های مقداری، تحلیل مقداری و علم تصمیم‌گیری نیز بیان می‌گردد. عبارت تحقیق در عملیات معمولاً به‌صورت مخفف OR نوشته می‌شود. تحقیق در عملیات یک رویکرد علمی است که بر مجموعه‌ای از فنون ریاضی تأکید دارد که یا در حوزه علم مدیریت توسعه یافته‌اند یا از سایر رشته‌های علوم همانند ریاضی، آمار و مهندسی اقتباس شده‌اند. تحقیق در عملیات یکی از زیرشاخه‌های ریاضیات کاربردی است و به متخصصان این امکان را می‌دهد تا جنبه‌های نظری تحقیق در عملیات را بررسی کرده و آن را گسترش دهند و توانایی ایجاد و توسعه تحقیق در عملیات را فراهم کنند. باید به خاطر داشت که تحقیق در عملیات چیزی بیش از مجموعه‌ای از فنون ریاضی است. این علم نیز همانند سایر علوم با مسائل و مشکلات به طریق منطقی برخورد می‌کند. نگاه OR به مسائل مدیریتی یک نگاه سیستماتیک و منطقی است.

ابزارهای اصلی استفاده شده توسط تحقیق در عملیات مدل‌سازی ریاضی، بهینه‌سازی، آمار، نظریه گراف، نظریه بازی‌ها، نظریه صف، آنالیز تصمیم‌گیری و شبیه‌سازی است. به دلیل ماهیت محاسباتی این شاخه، OR با علوم کامپیوتر پیوند دارد. نرم‌افزارهای تجاری تحقیق در عملیات معمولاً با عنوان ابزارهای حل مسئله شناخته می‌شوند و قابلیت استفاده در نرم‌افزارها و کدهای خود نوشته را دارا هستند.

در دوره آموزش درس تحقیق در عملیات 1 به بررسی مدل‌های ریاضی و ساختار آن‌ها، مدل‌های خطی، روش حل ترسیمی، روش حل جبری، روش سیمپلکس اولیه، متغیرهای مصنوعی (شامل روش M بزرگ و روش دو فاز)، روش سیمپلکس تجدید نظر شده، روش تجزیه برنامه‌ریزی خطی، انواع تباهیدگی، جواب بهینه چندگانه، نظریه دوگانی (دوال) و کاربردهای آن، قضیه ضعیف و قوی دوگانی، سیمپلکس دوگان و سیمپلکس اولیه-دوگان، تفسیر اقتصادی دوگان، تحلیل حساسیت در مدل‌های خطی (شامل تغییر ضریب تابع هدف یک متغیر غیر پایه، تغییر ضریب تابع هدف یک متغیر پایه، تغییر ضرایب تابع هدف به‌صورت پارامتری، تغییر مقادیر سمت راست، تغییر مقادیر سمت راست به‌صورت پارامتری، تغییر ستون ضرایب متغیر غیر پایه‌ای)، اضافه‌کردن متغیر، اضافه‌کردن محدودیت، قانون ۱۰۰درصد ، مسئله حمل‌ونقل، مسئله تخصیص و حل مسائل تألیفی توسط استاد و همچنین حل سؤالات کنکوری و پرچالش چند ساله اخیر کنکور سراسری ارشد پرداخته‌ شده‌است.

پیش‌نیازهای درس  آموزش تحقیق در عملیات 1 دروس جبر خطی و تئوری احتمالات است.

 

***متأسفانه جلسه پنجم این درس به‌طور کامل ضبط نشده است***

دانلود اسلایدها

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher بهزاد اشجری

دکتر بهزاد اشجری ورودی سال ۱۳۵۵ دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته مهندسی صنایع و دانش‌آموخته‌ی گرایش ارشد تولید صنعتی هستند.

ایشان از سال ۱۳۶۴ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشغول به تدریس بوده‌اند و از سال ۱۳۷۸ جهت راه‌اندازی رشته مهندسی صنایع در دانشگاه تفرش، که زیرمجموعه دانشگاه امیرکبیر بوده‎‌است، مستقر شده‌اند. پس از تأسیس رشته مهندسی صنایع در دانشگاه، به مدت ۱۸ سال رئیس دانشکده صنایع بوده‌ و در سال ۱۳۹۶ بازنشسته شده‌اند.

ایشان در حال حاضر با دانشگاه‌های تفرش و صنعتی امیرکبیر مشغول به همکاری هستند.

زمینه اصلی تحقیقاتی ایشان تحقیق در عملیات می‌باشد و تاکنون موفق به ثبت 14 مقاله علمی شده‌اند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1402-11-28
باسلام با تشکر ازدوست عزیزی که این جلسات را ضبط نمودند خواهشمندیم از دوستان دیگر که دسترسی به کلاسهای استاد اشجری بزرگوار دارند تدریس حل جبری و سیمپلکس که ناقص هست را ضبط کنند و بر روی سایت قرار دهند. سپاسگزارم
1402-07-19
خیلی خوب درس میدن ولی مثلا جلسه ای ۲ و ۳ یکی ضبط نشده الان من از ۳ نمی‌فهمم چونرشتم صنایع نبوده چی کنم؟😭😭
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ تمامی فایل ها و ویدئوهایی که در اختیار مکتب خونه قرار گرفته شده اند روی سایت بارگذاری شده است.
رضا هاشمی حسینی 1402-03-21
یک استاد باسواد و باتجربه و با تدریس عالی و بی نقص.
بهار شهبازی 1401-08-14
تدریسشون عالیه فقط کاش حتی برای من که رشته متفاوتی خوندم ترکیبش با کتاب مدرسان شریف برای کنکور واقعا خوبه فقط کاش تحقیق دو رو هم لطف کنن و ارائه بدن
1401-07-25
تدریسشون واقعا فوق العاده است جامع و کامل تمام نکات موجود در کتاب رو میگن و نکات کنکوری رو هم در ضمن درس دادن میگن امیدوارم استاد اشجری همیشه سلامت باشن در ضمن به خاطر تهیه ویدئو ها هم خیلی ممنون
1401-07-22
انشاالله خداوند سلامتی بده به شما ممنون از زحماتتون🙏🙏
1401-06-31
استاد خیلی مسلط هستند هم بر موضوع و هم بر نحوه ارائه درود بر شما بزرگوار.
1401-01-11
با تشکر ازسایت بینظیر و جمع اوری مطالب ارزشمند متنوع
1400-07-15
استاد مجرب واقعا روی علاقه پیدا کردن دانشجو به درس بسییییییار تاثیر داره....واقعا بینظیر تدریس میکنن اما خیلی از سرفصل ها رو درس ندادن و یا ضبط نکردن و این خیلی بده....
سیدداود سیدگرمرودی 1400-06-20
بابت تهیه ویدئو سپاسگزارم. یفیت تدریس بینهایت عالی ولی متاسفانه یفیت ودئوی بسیار پایین و در قسمتهای مختلف قطعی دارد و تدریس نصفه می ماند و واقعا باعث هدر رفت میشود. لطفا رسیدگی کنید و قسمت های مربوطه را حداقل به فرم متکتوب یا صدا و... ارائه کنید. واقعا پیوستگی مطالب از بین رفته است. سپاس
علی تقی‌پور فرد 1400-03-08
واقعا تدریس عالی بود ان شالله هزار سال در سلامت کامل باشند استاد اشجری واقعا استفاده کردم
محسن بحیرایی 1400-02-14
بسیار جامع و پر محتوا با قدرت بیان فوق العاده بالا
1399-12-15
عاااالی سپاس از استاد بزرگوار و عزیزی که فیلم رو ضبط کردن
محمود فتحی 1399-11-06
با سلام. انصافا بسیار عالی بود. من تمامی جلسات را هم دانلود کردم هم گوش دادم. از سایت مکتب خونه و استاد اشجری محترم و بقیه ی عوامل تشکر می کنم. و به دوستان و دانشجویانی که درس تحقیق در عملیلت را دارند یا خواهند داشت یا حتی پاس کرده اند توصیه می کنم این دوره را ببینند.
1399-10-16
خوب درس میده
1
2

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
صفحات پربازدید
poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  دانشگاه تفرش
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  19 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  24 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)