آموزش خط نستعلیق تحریری

poster
پیش‌نمایش دوره

خوش‌نویسی را می‌توان شاخص‌ترین هنر در پهنهٔ سرزمین‌های اسلامی و به مثابهٔ زبان هنری مشترک برای تمامی مسلمانان دانست. هنر خوشنویسی همواره برای مسلمانان ارزش ویژه داشته‌است. چرا که در بنیاد، آن را هنر تجسم ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.8 (6 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  4 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش خط نستعلیق تحریری

آموزش حروف
  حروف الف - ب - ف - ک - گ
مشاهده
"15:10  
  حروف ر - د - و - م
"11:23  
  حروف ن - ق - س
"12:32  
  حروف ل - ص - ط - ی
"11:49  
  حروف ح - ع - ه
"11:38  
آموزش اتصالات
  اتصالات ب - ی - ن (بخش اول)
"14:48  
  اتصالات ب - ی - ن (بخش دوم)
"11:17  
  اتصالات د - و
"08:51  
  اتصالات ر
"13:15  
  اتصالات م
"14:48  
  اتصالات حرف ع - غ
"11:11  
  اتصالات خ (بخش اول)
"13:17  
  اتصالات خ (بخش دوم)
"11:12  
  اتصالات دندانه‌ها (بخش اول)
"13:09  
  اتصالات دندانه‌ها (بخش دوم)
"12:32  
  کشیده‌ها
"14:42  
  اتصالات ک
"12:49  
  اتصالات ه
"12:29  
  جمله‌نویسی
"16:24  

درباره دوره

خوش‌نویسی را می‌توان شاخص‌ترین هنر در پهنهٔ سرزمین‌های اسلامی و به مثابهٔ زبان هنری مشترک برای تمامی مسلمانان دانست. هنر خوشنویسی همواره برای مسلمانان ارزش ویژه داشته‌است. چرا که در بنیاد، آن را هنر تجسم کلام وحی می‌دانسته‌اند. آن‌ها خط زیبا را نه تنها در نسخه‌پردازی قرآن، بلکه در بیشتر هنرها به‌کار می‌بردند.

تاریخ‌نگاران بر این اتفاقند که زیباترین خطِّ جهان، نستعلیق است. شماری از متخصصانِ برجستهٔ تاریخِ هنر نیز نستعلیق را ستوده‌اند و آن را شگفت خوانده‌اند و نستعلیق را عروسِ خطوطِ اسلامی خوانند. خط نستعلیق از آفرینش‌های نابِ ایرانیان است که ذوق و سلیقه و لطافتِ طبعِ ایرانی در آن نمایان است؛ و باورِ اهل فن و آشنایان به هنر همگی بر این است که این خط از ظریف‌ترین و دقیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در کمالش، اصولِ دوازده‌گانهٔ خوشنویسی رعایت شده است. 

قواعد یا اصول دوازده‌گانه خوشنویسی قواعدی است که در اغلب خطوط رایج در خوشنویسی به ویژه در خط نستعلیق به‌کار برده می‌شود. تنظیم این قواعد بیش از هزار سال دوام یافته و اعتبارش را حفظ کرده است. قواعد یا اصول دوازده‌گانه خوشنویسی گام مهمی در ارتقاء نگارش حروف با خط خوش در خوشنویسی و ممتاز کردن این هنر خوشنویسی اسلامی به نزد سایر ملل به‌شمار می‌رود.

 

هدف از نگارش به خط نستعلیق تحریری چیست؟

در این نوع خط نستعلیق، استخوان‌بندی نستعلیق و اصول اساسی رعایت می‌شود. این اصول شامل کرسی، ترکیب و نسبت هستند. با این‌وجود، در خط نستعلیق تحریری به دنبال ایجاد قطعه هنرمندانه نیستیم و ملاک، تنها رسایی و خوانایی خط است.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher اصغر شریفی

اصغر شریفی دارای تحصیلات حوزوی و کارشناسی معارف اسلامی هستند. ایشان دارای مدرک استادی در خط نستعلیق هستند و موفق به کسب مقام اول آزمون مدرسی انجمن خوشنویسان قم در سال 1383 شده‌اند. همچنین از افتخارات ایشان کسب مقام اول دو دوره جشنواره سراسری فاطمه کوثر هستی، برگزیدگی جشنواره بین‌المللی ایران در ترکیه، برگزیدگی ویژه جشنواره هنر آسمانی، کسب مقام اول جشنواره اندیشه جاوید و مقام اول جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، کسب مقام اول جشنواره انتظار، کسب رتبه دوم جشنواره رسول مهر و برگزیدگی اشکواره نینوا است. وی در بیش از ده‌ها نمایشگاه گروهی کشوری و استانی نیز شرکت کرده‌اند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
مهدی نوروزی 1402-05-30
بسیار عالی بود
فاطمه اسکندرپور 1402-05-27
سلام و عرض ادب از سایت زحمتکش مکتب خانه و استاد گرامی جناب آقای شریفی بسیار سپاسگزارم . فقط اگر ممکنه، جلسه اتصال ع و غ رو هم بگذارید ممنون میشم .
حامد محمدی هریس 1402-05-15
عالی
سعید ورمزیار امیری 1402-10-12
نظر منحذف بشه اگه ممکنه

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
صفحات پربازدید
poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  4 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)