×
ribbon

آموزش رایگان امنیت شبکه

درس «آموزش رایگان امنیت شبکه» در نیم‌سال اول سال تحصیلی 99-98، در دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران ضبط شده‌است. آموزش رایگان امنیت شبکه یکی از دروس دوره کارشناسی گرایش‌های مختلف کامپیوتر در دانشکده مهندسی ... ادامه

برگزارکننده:  دانشگاه تهران  دانشگاه تهران
مدرس دوره:
4.7 (32 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  27 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  21 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان امنیت شبکه

امنیت شبکه
  مقدمه و معرفی درس
"01:51  
  جلسه اول: مفاهیم امنیت
"43:38  
  جلسه دوم: رمزنگاری – بخش 0 – تعاریف و رمزهای کلاسیک
"51:27  
  جلسه سوم: رمزنگاری – بخش 1 – رمزنگاری کلید متقارن - رمزهای قالبی
"61:42  
  جلسه چهارم: رمزنگاری – بخش 2 – رمزنگاری کلید متقارن - رمزهای جریانی
"49:26  
  جلسه پنجم: رمزنگاری – بخش 3 – توابع چکیده‌ساز و احراز اصالت پیام
"61:27  
  جلسه ششم: رمزنگاری – بخش 3 – کاربرد توابع چکیده‌ساز – نمایش نحوه هک کردن پسورد ویندوز
"42:32  
  جلسه هفتم: رمزنگاری – بخش 4 – رمزنگاری کلید نامتقارن (کلید عمومی)
"58:27  
  جلسه هشتم: توزیع کلید متقارن - Kerberos
"55:07  
  جلسه نهم: توزیع کلید نامتقارن – زیر‌ساخت کلید عمومی (PKI)
"42:53  
  جلسه دهم: امنیت لایه انتقال ( SSL ,TLS ,HTTPS)
"46:56  
  جلسه یازدهم: امنیت لایه شبکه (IPSec)
"67:54  
  جلسه دوازدهم: امنیت ایمیل – بخش 1 – PGP
"52:32  
  جلسه سیزدهم: امنیت ایمیل – بخش 2 – SMIME
"41:38  
  جلسه چهاردهم: امنیت ایمیل – نمایش عملی SMIME
"07:27  
  جلسه پانزدهم: شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN)
"41:10  
  جلسه شانزدهم: امنیت شبکه‌های بی‌سیم – بخش 1 – WEP
"44:20  
  جلسه هفدهم: امنیت شبکه‌های بی‌سیم – بخش 2 - WPAx
"59:49  
  جلسه هجدهم: نمایش عملی هک کردن مودم‌های بی‌سیم WPAx و WEP
"26:53  
  جلسه نوزدهم: سیستم‌های تشخیص نفوذ (کارشناسی ارشد) – بخش 1 - معرفی
"49:52  
  جلسه بیستم: سیستم‌های تشخیص نفوذ (کارشناسی ارشد) – بخش 2 – ماشین بردار پشتیبان
"35:39  
  جلسه بیست و یکم: دیواره‌های آتش
"49:36  
  جلسه بیست و دوم: امنیت DNS
"43:47  
  جلسه بیست و سوم: OAuthv2
"37:39  
  جلسه بیست و چهارم: بدافزار‌ها (ویروس‌ها، کرم‌ها و غیره)
"47:13  
  جلسه بیست و پنجم: بلاکچین (کارشناسی ارشد) – بخش 1 - مروری بر مسئله اجماع و Bitcoin
"76:00  
  جلسه بیست و ششم: بلاکچین (کارشناسی ارشد) – بخش 2 - Ethereum ،IOTA و Hashgraph
"74:54  

درباره دوره

درس «آموزش رایگان امنیت شبکه» در نیم‌سال اول سال تحصیلی 99-98، در دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران ضبط شده‌است.

 

آموزش رایگان امنیت شبکه یکی از دروس دوره کارشناسی گرایش‌های مختلف کامپیوتر در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران است. فرض بر آن است که دانشجو پیش‌ازاین، دانش مقدماتی در مورد شبکه‌های کامپیوتری را به دست آورده باشد. در این درس دانشجو ابتدا با تعاریف و مفاهیم حوزه امنیت و سرویس‌های امنیتی آشنا شده و پس از یادگیری الگوریتم‌های رمزنگاری متقارن و نامتقارن و ابزارهایی مانند توابع چکیده‌ساز (هش) و امضای دیجیتال، نحوه استفاده از آن‌ها را در امن‌سازی پروتکل‌های اینترنتی و شبکه‌های کامپیوتری می‌آموزد. به طور خاص، مباحثی مانند امنیت Web، امنیت Email، امنیت DNS ،Kerberos، بدافزارها، سیستم‌های پیشگیری و یا کشف نفوذ و همچنین VPN پوشش داده می‌شوند. برای مثال، تحت امنیت Web، پروتکل‌های SSL و TLS و سپس HTTPS معرفی می‌گردند، و یا تحت موضوع VPN، پروتکل‌های PPTP، L2TP و OpenVPN معرفی می‌شوند.

در تدوین این درس سعی شده‌است که دانشجو توانمندی عملی را در حوزه امنیت کسب کند. به همین خاطر در چند بخش درس، نمایش عملی از پروتکل‌های امنیتی ارائه می‌شود. برای نمونه، پس از آموزش توابع چکیده‌ساز (هش)، نحوه استفاده از آن‌ها در سیستم‌های عامل Linux و Windows نشان داده شده‌است و در قالب یک دموی آموزشی، هک کردن پسورد (گذرواژه) کاربران Windows روی یک سیستم آزمایشگاهی نمایش داده می‌شود. همچنین در بخش امنیت ایمیل، پس از معرفی SMIME، نحوه دریافت گواهی (Certificate) و استفاده از آن برای ارسال ایمیل امضا شده در Outlook به طور جزءبه‌جزء و عملی آموزش داده می‌شود.

امنیت شبکه‌های بی‌سیم یکی دیگر از مباحث غنی این دوره است که در آن به مکانیسم‌های امنیتی IEEE 802.11 پرداخته می‌شود. در این بخش پروتکل‌هایی مانند WEP ،WPA و WPA2 به طور مشروح بررسی شده و مزایا و معایب هر یک عنوان می‌شود. علاوه بر این در یک آزمایش عملی، نحوه هک کردن شبکه‌های بی‌سیم WEP و WPAx به‌صورت مرحله به مرحله به نمایش گذاشته می‌شود.

اخیراً، با رشد فناوری دیجیتال، استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری در حوزه‌های نوظهوری مانند رمزارزها و بلاکچین (Blockchain) گسترش‌ یافته‌است. با توجه به اهمیت این موضوع، بخشی از مباحث مربوط رمزارزها که در زمینه توافق جمعی مبتنی بر بلاکچین و گراف جهت‌دار بدون دور (DAG) است، در انتهای این درس به‌عنوان یک مبحث تکمیلی از دوره کارشناسی ارشد و درس امنیت شبکه پیشرفته، به شکلی ساده شده و قابل فهم ارائه می‌شود. دانشجو در این بخش با سازوکار Bitcoin، قراردادهای هوشمند (Ethereum) و نیز IOTA و Hashgraph که هر دو مبتنی بر DAG هستند آشنا می‌شود.

به طور خلاصه در آموزش رایگان امنیت شبکه، تلاش می‌شود تا دانشجو مفاهیم تئوری همه وجوه امنیت در دنیای واقعی را بیاموزد و مهارت‌های عملی در پیاده‌سازی برخی از آن‌ها را به دست آورد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher محمد صیاد حقیقی

دکتر محمد صیاد حقیقی، استادیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران هستند و پیش از آن استادیار مرکز تحقیقات مخابرات ایران بوده‌اند. دکتر صیاد پسادکتری خود را در استرالیا گذرانده و از سال 2009 تا کنون عناوین مختلفی را در دانشگاه‌های این کشور داشته‌اند. ایشان اکنون مدیر گروه فناوری اطلاعات دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران نیز هستند.

حوزه تخصصی ایشان امنیت سایبری و شبکه‌های بی‌سیم است. همچنین دکتر صیاد در کمیته فنی یا برگزارکننده کنفرانس‌هایی نظیر IEEE HPCC ،IEEE SICK ،IEEE WNS ،IEEE LCN و ACSW عضو بوده‌اند. پیش از ورود به دانشگاه، دکتر صیاد سابقه کار در صنعت بانکداری، مخابرات و فناوری اطلاعات را در سمت‌های مشاور و معمار ارشد داشته‌اند. دکتر صیاد عضو ارشد IEEE (SMIEEE) هستند و رئیس آزمایشگاه (Advanced Networking and Security research Lab) ANSLab نیز می‌باشند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1403-01-14
perfect
1402-11-20
واقعا این کلاس امنیت شبکه دکتر صیاد حقیقی بینظیر بود و باید از ایشان تشکر کرد که اینگونه سخاوتمندانه دانش خود را رایگان به اشتراک گذاشتند. استفاده از آن به همه عزیزان توصیه می شود. مطالب بسیار عالی و آموزشی بودند. تسلط و نحوه تدریس ایشان در سطح بسیار بالایی بود. اینجانب خودم به عنوان استاد این درس از مطالب ایشان بسیار استفاده کردم و سطح بالای تدریس ایشان مثال زدنی است. فقط کاشکی ایشان امکانات بهتری برای ضبط کلاس خود در اختیار داشتند. از مکتب خونه هم برای به اشتراک گذاری مطالب تشکر می شود.
علیرضا ملکی 1402-01-30
خیلی خوب بود اما ای کاش به پی دی اف اسلایدهای استاد هم می تونستیم دسترسی داشته باشیم
1401-10-08
بسیار عالی بود و لذت بردم از یادگیری هر چند بخش هایی را هم متوجه نمی شدم ولی به سطح لازم رسیدم مخصوصا در رمزنگاری و هشینگ و پروتکل ها خسته نباشید
محمد سمنانی 1401-07-04
یک دنیا تشکر...
1400-11-29
واقعا نمیدونم چطور ازتون تشکر کنم استاد.خدا خیرتون بده استاد که به محرومان کمک میکنید علم آموزی کنند.به امید روزی که همه اساتید این کار رو بکنند.کار سختی هم نیست.
1400-11-01
عالی بود. تشکر از استاد محترم و مکتبخونه.
1400-07-13
بسیار عالی, شیوا, مسلط به مباحث تئوری و عملی *****
محمود ملکی 1400-07-06
دکتر صیاد علاوه براینکه بر مباحث تئوری تسلط فراوان دارند بر مباحث عملی و سناریوهای دنیای واقعی هم کاملا مسلط هستند.
مهسا معصومی 1400-05-10
چقدر شیوا درس میدن. انشاالله که همیشه سلامت باشن . ممنون که این اموزش هارو رایگان در اختیار ما قرار دادین.
1399-10-22
سلام استاد صیاد، جدای از تخصص و سوادی که دارن، یک انسان بسیاررررررررررررررررررررررر شریف و با محبت و با مرام و نجیب هستند (بلایی رو که یک استاد پروژه نامسلط به امنیت و کاملا به دور از حس مسئولیت، سر بنده آوردن و البته لطف و بزرگواری که استاد صیاد بزرگوار و شریف توی اون شرایط و از راه دور با اسکایپ!! در قبال بنده داشتن و این جملاتشون رو که " اشکال نداره.. درست میشه... هر سوالی داشتی بازم بپرس و .. "رو هرگز فراموش نمی کنم. خداوند حفظشون کنه)
1399-08-20
ممنون که رایگان علمتون رو منتشر میکنید و در اختیار دیگران قرار می دید. امکان داره که لینک اسلایدهای درس رو هم قرار بدید ؟
مکتب‌خونه
همراه عزیز متاسفانه به اسلاید های درس دسترسی نداریم.
1399-08-19
فقط میگم خدا خیرتون بده . دمتون گرم
ابوالفضل صادقی 1399-08-14
فوق العاده بود اینکه همه حق دارند به درس ها بطور رایگان دسترسی داشته باشند.از خدا و سپس استاد این دوره خیلی خیلی متشکرم که اینقدر خوب تدریس کردند.ان شا الله همیشه موفق باشید
1399-08-04
فوق العاده بود. سپاس گزارم. کاش اگه ممکن بود اون چیز هایی که گفتین در سطح لیسانس نیست رو هم توی یک دوره ی دیگه آموزش بدین.
1
2

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه تهران
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  27 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  21 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)