×
ribbon

آموزش رایگان بلورشناسی مواد

بلورشناسی مواد، یکی از پایه­‌های مهم علم و مهندسی مواد است که در فهم جنبه­‌های مختلف این حوزه، نقشی اساسی دارد، به همین دلیل، درک کامل و بدون ‌شبهه مفاهیم اصلی علم بلورشناسی، امري ضروری ... ادامه

ارائه دهنده:  دانشگاه صنعتی امیرکبیر  دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مدرس دوره:
4.6 (8 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  18 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  9 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان بلورشناسی مواد

مقدمه‌‎ای بر علم و مهندسی مواد
  جلسه 1: مقدمه
"42:11  
  جلسه 2: پیوندهای شیمیایی
"40:07  
  جلسه 3: نمودار نیرو-فاصله
"29:50  
تقارن‌های ماکروسکوپی
  جلسه 4: تقارن‌های آینه‌ای، چرخشی و مرکز تقارن
"25:57  
  جلسه 5: تقارن چرخشی معکوس
"16:15  
مشخصات مواد بلوری
  جلسه 6: مواد بلوری و غیربلوری
"27:22  
  جلسه 7: سیستم‌های بلوری
"30:49  
  جلسه 8: شبکه‌های براوه و موتیف
"43:29  
ساختارهای بلوری
  جلسه 9: عدد همسایگی
"18:24  
  جلسه 10: ضریب فشردگی - چگالی نظری - تحولات آلوتروپی
"23:41  
جهت‌ها و صفحه‌های بلوری
  جلسه 11: نام‌گذاری صفحه‌‏های بلوری
"35:36  
  جلسه 12: ویژگی‌های صفحه‌های بلوری
"24:42  
حفره‌ها، سرامیک‌ها، نقص‌های شبکه‌ی بلوری
  جلسه 13: حفره‌های شبکه‌های بلوری
"48:04  
  جلسه 14: ساختارهای بلوری سرامیک‌ها
"36:17  
  جلسه 15: اسپینل، اسپینل معکوس، چگالی یونی
"35:56  
استریوگرافی
  جلسه 16: مقدمه استریوگرافی
"21:30  
  جلسه 17: کره و دایره استریوگرافی
"21:14  
  حلسه 18: کاربردهای دایره استریوگرافی
"32:28  

درباره دوره

بلورشناسی مواد، یکی از پایه­‌های مهم علم و مهندسی مواد است که در فهم جنبه­‌های مختلف این حوزه، نقشی اساسی دارد، به همین دلیل، درک کامل و بدون ‌شبهه مفاهیم اصلی علم بلورشناسی، امري ضروری است. در این درس سعی شده‌است تا مفاهیم پايه‌ای مورد استفاده در مباحث مختلف علم مواد به‌صورت روشن و با ذکر نمونه، مثال‌­های حل‌شده، شکل‌ها و جدول‌های فراوان بیان شود و تا حد امکان اشاره مختصری به کاربرد این مفاهیم در دروس و مطالب بعدی شود. برای مثال می‌توان به اساس عملیات حرارتی آهن‌بر مبنای تفاوت حلالیت کربن در دماهای بالا و پایین اشاره کرد که به‌ نوبه خود نتیجه تغییر ساختار بلوری، شکل و اندازه حفره‎ها در این دو ساختار، تفاوت حلالیت آهن برای کربن در این دو ساختار و درنهایت تبدیل ساختار دمای بالا به ساختار بلوری غیرتعادلی به نام مارتنزیت است. ارتباط برخی خواص مکانیکی و شکل دادن فلزهای مختلف با ساختار بلوری آن‌ها و یا نحوه انجماد مواد بلوری از فاز مایع از دیگر موارد محسوس در علم و مهندسی مواد به شمار می‌آیند.

تلاش بر آشنا نمودن استفاده‌کنندگان این دوره با الفبای مواد بوده تا در سایر درس‌ها و مراجعه به کتاب‌ها، مفاهیمی مانند انجماد، عملیات حرارتی، شکل دادن فلزات و غیره را به‌تفصیل و بر پایه دانش بلورشناسی با آسودگی بیش‌تری فرابگیرند. این درس، حاصل تجربه­ استفاده از علم بلورشناسی در پژوهش‌هاي مختلف و نيز تدریس درس‌های بلورشناسی و فیزیک حالت‌جامد در دوره­های کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دكتری تخصصي است كه با مرور مراجع مختلف، جمع­آوری و تنظیم شده است. شکل‌ها و جدول‌ها از منبع‌های مختلف انتخاب‌شده که گاهی به‌صورت مجدد رسم و ترجمه‌شده یا برای حفظ یکنواختی، جابه‌جا و مرتب‌شده‌اند.

این دوره مناسب چه کسانی است؟

این دوره مناسب تمام مهندسین متالورژی است و کمک شایانی جهت افزایش دانش این عزیزان خواهد داشت.

این دوره در کدام دانشگاه ارائه شده‌است؟

درس بلورشناسی مواد در نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، در دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه شده ‌است. برای اولین بار است که این درس به شکل آنلاین و مجازی توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher پيروز مرعشي

دکتر پيروز مرعشي، متولد ١٣٤٣ و فارغ‌التحصيل دكترای متالورژی از دانشگاه شفيلد انگلستان در سال ١٣٨٠ همچنین عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سال ۱۳۸۲ است. علايق پژوهشی ایشان شامل نانومواد، مواد پيشرفته و جوش‌كاري است. دکتر مرعشی دروس کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترای رشته متالورژی شامل مواد پيشرفته، روش‌های نوين آناليز مواد، بلورشناسی، جوشکاری، ريخته‌گری، فيزيك پيشرفته حالت جامد و مهندسی سطح پیشرفته را تدریس کرده است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
بهنام حسین زائی 1402-09-16
با سلام از آقای دکتر مرعشی بابت زحماتی که در تولید این محتوی کشیده اند متشکرم. بنده این درس را گذرانده بودم ولی برخی مطالبی که نیاز به یادگیری عمیق تر بود را در این جا دنبال کردم که با توجه به توضیحاتی که آقای دکتر میدادند بسیار قابل فهم و قابل درک بود. پاینده و سالم باشید.
علی اکبر ابراهیمی 1401-11-15
خیلی سلیس و بانکات فراوان بیان میکنه...دمتون گرم مکتب خونه ایی ها ...
1401-10-15
استادی بسیار شایسته با آموزشی ارزنده
1402-01-09
با سلام استاد مرعشی عزیز خسته نباشید زحمت زیادی برای تفهیم بلور شناسی مدرن به دانشجویان کشیده اید و کار فرگیری کریستالوگرافی به زبان فارسی را بسیار راحتر نموده اید . این کار شما خدمت بزرگی به فراگیری کریستالو گرافی به زبان فارسی و پشرفت این علم در ایران نموده. تنها ایرادی که میتوان بر کار شما گرفت در بخش استریوگرافی به نظر می رسد خسته شده اید و کلا نو اوری کمتری داشته اید و به همان مفاهیم قدیم در کتابهای قبلی پسنده نموده اید. اگر در این بخش هم تامل فرمائید اثر بسیا ارزنده ای را به علم مواد کشور ارایه خواهید نمود که می توان از آن بعنوان یک اثر ماندگار نام برد.. از ارایه مطالب جدید واهمه نداشته باشید چون به قول دکتر یوزباشی عزیز مشق نانوشته غلط ندارد. روح دکتر سعید ناطق شاد که همیشه از این بیان دکتر یوزباشی استفاده میکرد. با تشکر ازحمات شما کاوه ارزانی

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
  
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  18 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  9 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)