آموزش رایگان روش‌های پژوهش در علوم اعصاب

poster
پیش‌نمایش دوره

رشته علوم اعصاب به بررسی و کاوش در سامانه عصبی انسان و دیگر حیوانات می‌پردازد. علوم اعصاب به دو زیرمجموعه علوم اعصاب شناختی و محاسباتی تقسیم می‌شود. در این رشته به مطالعه‌ی زمینه‌های مختلف علوم ... ادامه

مدرس دوره:
خدیجه اسماعیل‌پور
خدیجه اسماعیل‌پور
5 (1 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  9 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  1:11 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان روش‌های پژوهش در علوم اعصاب

روش‌های پژوهش در علوم اعصاب
  جلسه 1: تست‌های اجتماعی (Social Task)
مشاهده
"12:38  
  جلسه 2: جراحی استرئوتکسی (Stereotaxic Surgery)
مشاهده
"05:42  
  جلسه 3: مدل جدایی از مادر (Maternal Separation)
مشاهده
"03:13  
  جلسه 4: تست‌های سنجش درد (Pain)
"07:13  
  جلسه 5: تست تصمیم‌گیری
"07:43  
  جلسه 6: تست ورزش در جوندگان (Exercise)
"04:06  
  جلسه 7: مدل کیندلینگ الکتریکی برای القا تشنج (Kindling)
"08:47  
  جلسه 8: تست‌های یادگیری و حافظه
"17:01  
  جلسه 9: تست ترجیح مکان شرطی
"04:58  

درباره دوره

رشته علوم اعصاب به بررسی و کاوش در سامانه عصبی انسان و دیگر حیوانات می‌پردازد. علوم اعصاب به دو زیرمجموعه علوم اعصاب شناختی و محاسباتی تقسیم می‌شود. در این رشته به مطالعه‌ی زمینه‌های مختلف علوم رفتاری از جمله وضعیت حسی، حرکتی، شناختی و روانی موش‌های صحرایی در پاسخ به شرایط مختلف آزمایشگاهی، تغییرات محیطی، داروها، بیماری‌های مختلف عصبی و ... می‌پردازد. این آزمایش‌ها زیر نظر اساتید با تجربه به شناخت بیشتر رفتار مغز در شرایط مختلف تمرکز دارد. در دوره آموزش رایگان روش پژوهش در علوم اعصاب آزمون‌های رفتاری متعددی مورد بررسی قرار می‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به موارد زیر اشاره داشت:

  •  آزمون‌های درد مانند Tail Flick ،Hot plate و Formalin Test
  •  ارزیابی یادگیری و حافظه فضایی به‌وسیله دستگاه ماز آبی موریس، شاتل باکس، آزمون بازشناسی شیء جدید
  •  بررسی ترجیح مکانی شرطی شده
  •  انجام تست ورزش به‌وسیله تردمیل
  •  بررسی ارتباطات اجتماعی با استفاده از تست‌های social interaction test & prosocial choice task
  •  آزمون تصمیم‌گیری با استفاده از Rat gambling task
  •  جراحی استرئوتکس

شرح مختصری از بعضی از آزمون‌ها که در فیلم آموزشی مورد بررسی قرار می‌گیرد

بد نیست بدانید که تست و آزمون‌های یاد شده در دوره آموزش رایگان روش پژوهش در علوم اعصاب با کمک دستگاه‌ها  و متدهای رایج در بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایران اجرا می‌شوند.

تست Tail Flick ،Hot plate و Formalin Test: در این تست به کمک محرک حرارتی به دم موش میزان تحریک‌پذیری آن را در اثر مصرف داروهای مختلف بررسی می‌شود.

تست Prosociality 

در این تست رفتاری که برای دیگران منافعی به همراه دارد، مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد. 

بررسی یادگیری و حافظه اجتنابی: برای این تست از دستگاه Shuttle-box استفاده می‌شود. این دستگاه بر اساس ترجیح ذاتی جوندگان به محیط‌های بسته و تاریک طراحی شده و شامل دو محفظه تاریک و روشن با اندازه برابر و یک درب قابل‌کنترل بین آن‌ها است.

تست دستگاه ماز آبی موریس (MWM): برای بررسی یادگیری و حافظه فضایی در جوندگان مانند موش صحرایی و موش از این دستگاه استفاده می‌شود.

تستsocial interaction  استفاده از این دستگاه امکان انجام تست‌های متعددی به‌منظور ارزیابی رفتار اجتماعی در جوندگان طراحی شده‌اند که همگی آنان بر اساس تمایل جانور به‌وقت گذراندن با هم نوعش نسبت به تنها ماندن یا ترجیح کاوش کردن محرک‌های اجتماعی نسبت به محرک‌های غیراجتماعی فراهم می‌کند. به عبارت ساده‌تر یکی از راه‌های مطالعه رفتار اجتماعی در جوندگان، استفاده از دستگاه social interaction است.

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher خدیجه اسماعیل‌پور

دکتر خدیجه اسماعیل پور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و مسئول آزمایشگاه‌های رفتاری و الکتروفیزیولوژی مرکز تحقیقات علوم اعصاب کرمان هستند. موضوع تحقیقاتی ایشان اثرات درمان‌های مختلف بر بیماری‌های نورودژنراتیو از جمله صرع و آلزایمر در سطح رفتاری و الکتروفیزیولوژی است.

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

آزمون تصمیم‌گیری (Rat Gambling Task): این آزمون از طریق کشمکش بین پاداش غذایی فوری و طولانی مدت، ظرفیت تصمیم‌گیری موش‌های صحرایی را بررسی می‌کند. اتاقک طراحی شده برای این تست شامل 4 روزنه در یک دیواره است که درون هریک به‌وسیله یک LED روشن می‌شود. یک ظرف غذا در دیواره مقابل قرار دارد که به یک dispenser بیرون اتاقک برای آزادسازی پلت‌های غذا به‌عنوان پاداش متصل است. 

جراحی استرئوتکس: در این جراحی مختصات سه‌بعدی هدف جراحی در مغز موش پیدا شده و اعمالی همچون کند و سوز، بافت‌برداری، تزریق، تحریک مغز، بخیه زدن و ایمپلنت گذاری و ... در آن انجام می‌شود.

دوره آموزش رایگان روش پژوهش در علوم اعصاب برای تمام دانشجوهای مقطع کارشناسی ارشد، دکتری و پژوهشگران حوزه علوم اعصاب طراحی شده است.

poster
پیش‌نمایش دوره
  
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  9 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  1:11 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)