آموزش رایگان طراحی تجربه کاربری UX

poster
پیش‌نمایش دوره

طراحی تجربه کاربری یا UX، یک عنوان شغلی است که احتمالاً‌ برای گوش شما بسیار آشنا است. اما شاید کاملاً با آن آشنایی نداشته باشید و ندانید که طراحی تجربه کاربری چیست و یک طراح ... ادامه

برگزارکننده:  بنیاد خوارزمی  بنیاد خوارزمی
مدرس دوره:
ثمین سهیلی
4 (12 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  1 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  1:22 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

پیش‌نیاز‌ها

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان طراحی تجربه کاربری UX

طراحی تجربه کاربری (UX)
  طراحی تجربه کاربری (UX)
"82:58  

درباره دوره

طراحی تجربه کاربری یا UX، یک عنوان شغلی است که احتمالاً‌ برای گوش شما بسیار آشنا است. اما شاید کاملاً با آن آشنایی نداشته باشید و ندانید که طراحی تجربه کاربری چیست و یک طراح UX در واقع چه‌کارهایی می‌تواند انجام دهد؟ حتی بسیاری از کارفرمایان نیز ممکن است به طور کامل از شرح وظایف یک طراح UX مطلع نباشند. شما به عنوان یک طراح تجربه کاربری در وهله اول باید بتوانید یک ارزش واضح و شفاف را برای شرکت به وجود آورید. اگر می‌خواهید درباره طراحی تجربه کاربری بیشتر بدانید، با مکتب‌خونه همراه باشید.

  • طراحی تجربه کاربری UX چیست؟

تصور کنید می‌خواهید به صورت آنلاین یک جفت کفش خریداری کنید. شما وارد دسته‌بندی کفش‌ها می‌شوید و بیش از 300 جفت کفش در مرورگرتان ظاهر می‌شود. در همین حین متوجه می‌شوید که هیچ راهی برای اعمال فیلترهای مورد نظرتان وجود ندارد و باید تمام این کفش‌ها را خودتان بررسی کنید. احتمالاً‌ در میانه‌های راه خسته می‌شوید و سایت را می‌بندید.

مثالی که در بالا ذکر شد نمونه‌ای از یک تجربه کاربری بد است. بنابراین شاید متوجه شده باشید که طراحی تجربه کاربری در واقع بر تعامل بین کاربران واقعی (مانند من و شما) با محصولات و خدمات روزمره مثل وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و حتی دستگاه‌های قهوه‌ساز تمرکز دارد.

آموزش رایگان طراحی تجربه کاربری UX یک رشته ترکیبی است که علومی مانند روانشناسی، کسب‌وکار، تحقیقات بازار، طراحی و فناوری را شامل می‌شود. از زمان پیدایش این اصطلاح، طراحی UX مترادف با کسب‌وکار خوب در نظر گرفته شده است. در واقع تنها آن دسته از محصولات و خدماتی که تجربه کاربری یکپارچه‌ای داشته باشند، در بازار موفق می‌شوند. با پیشرفت بازار فناوری، نقش طراحان تجربه کاربری در سازمان‌ها پررنگ‌تر و ضروری‌تر تلقی شده است.

اگر به طراحی تجربه کاربری علاقه دارید باید مهارت‌های بسیار متنوعی در این زمینه داشته باشید. مهارت‌های وایرفریمینگ، نمونه‌سازی، تفسیر داده‌ها و گرفتن بازخورد از جمله مهارت‌های فنی و طراحی هستند.

در کنار این مهارت‌ها باید بتوانید به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید و از قدرت سازگاری، همدلی، حل مسئله و انجام کار گروهی برخوردار باشید. آموزش رایگان طراحی تجربه کاربری UX در طی یک جلسه دو ساعته، شما عزیزان را با مفاهیم اصلی این شغل آشنا می‌کند. پس برای شرکت در این دوره با مکتب‌خونه همراه باشید.

 

درباره استاد

ثمین سهیلی

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1402-08-14
انقدر خوب دید طراحی داشتن و مسیر یکطراحی تجربه کاربری رو یاد دادن که واقعا عالی بود، حتما به کسانی که گی‌خوان کاری راه بندازن یا در کل محصولی طراحی می‌کنن توصیه می‌کنم. این دید خوب و کلی و در عین حال عمیق داشتن هم از علم و تجربه زیادشون میومد. در حد هشتاد دقیقه واقعا خیلیزیاد یاد گرفتم و ممنونم ازشون.
1401-05-14
ممنون دوره ی خوب و جامعی بود
سهیلا آرمک 1400-06-02
سلام و ممنون بابت اشتراک گذاری این دوره من به صورت ناپیوسته اطلاعاتی درباره ux داشتم و چون قصد داشتم که یه road map برای خودم طراحی کنم تا بتونم در انتهای مسیر ux وب سایتم رو دربیارم خیلی مسیر برام گنگ بود. این آموزش به من کمک کرد که بفهمم مرحله به مرحله باشد چیکار کنم.
1400-05-10
برای منی که هرچقدر در مورد UX میخوندم تو سایت های مختلف و متوجه نمیشدم که UX چی هست، واقعا مفید و کامل بود.
وحید قضاتلو 1399-12-26
یکی از بهترین ویدئوهایی بود که درباره اصول طراحی تجربه کاربری دیدم.
1402-01-19
جالب بود.تشکر
یاسر محدثی 1401-08-17
خیلی ممنون. کاملا شسته رفته و جامع و مفيد بود. چیزهای زیادی یاد گرفتم. ممنون از شما.
مژگان پورقلم بر 1402-02-15
سلام بیشتر یه جور آشنایی و بررسی کلیه و یه سری اصطلاح توضیح داده میشه. میشه گفت درباره اینکه ببینیم سوالمونو چطور حل کنیم به صورت کلی یه بررسی میشه. سرعت صحبت های مدرس برای من خیلی کم بود و فقط با سرعت ۲ برابری تونستم ادامه بدم و پاورپونتشون هم بی نظم بود و مدرس گفتن چون تبدیل به پی دی اف کردن ب این صورته ولی با تبدیل پاور ب پی دی اف نظم صفحه بهم نمیخوره، بیشتر فقط میخاست ی ارایه بدن و وارد جزییات و اطلاعات مفید نبود.
1402-04-16
خیلی سطحی و تئوریکال مسائل رو مطرح کردند و در واقع اون اصول نیاز تجربه ی بهتر کاربر رو خودشون به شخصه تو پرزنتیشن و پاورپوینتشون رعایت نکرده بودند . در کل میشه گف برای کسی خوبه که کاملا صفر باشه و بخواد بدونه مفهوم اولیه اش چیه تا بخواد روش عمیق بشه . که اونم پیشنهاد میدم رو دوبرابر سرعت ببینید . مرسی
1400-11-29
متاسفانه مدرس دوره وقتی روی پرزنتیشن کارشان نذاشته بودند،کاملا بی حوصله-بی انرژی بودند و پاور بی نظم داشتند. من فقط چنددقیقه ابتدایی تونستم تحمل کنم. لطفا قبل از اینکه دوره ایی در سایت بارگذاری شود،چندین نفر بررسی کنند. ابتدای فیلم صدای جیغ میامد!

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
  • آموزش رایگان طراحی تجربه کاربری UX چه کاری انجام می‌دهد؟

مدیر UX در شرکت Nerdery (مشاور کسب‌وکار دیجیتال) در مورد شغل خود می‌گوید: «من فناوری را انسانی می‌کنم». این جمله بدین معناست که یک طراح تجربه کاربری باید بتواند استفاده از محصولات و فناوری را برای انسان‌ها راحت، لذت‌بخش و قابل دسترسی کند.

فردی با مهارت طراحی تجربه کاربری باید بتواند به عنوان عضوی از یک تیم گسترده ارائه‌دهنده محصول یا خدمات، مدام در حال پر کردن شکاف‌های بین کاربر، تیم توسعه و سهامداران اصلی کسب‌وکار باشد. یعنی مهم‌ترین و اولین وظیفه طراح UX این است که از کاربر نهایی دفاع کند و بهترین موارد را برای کاربر و تجربه او از محصول فراهم آورد. در عین حال، طراح تجربه کاربری باید منافع کلی سهامداران و نیازهای کسب‌وکار را درک کند.

  • فرایندهای طراحی تجربه کاربری UX چیست؟

یک طراح تجربه کاربری برای اینکه مطمئن شود تمام قسمت‌های محصولات با توجه به کاربر طراحی شده‌اند، باید مرحله به مرحله جلو برود. فرایندهای طراحی تجربه کاربری عبارتند از:

  • انجام تحقیقات مرتبط با کاربر

اولین مرحله در فرایند طراحی UX انجام تحقیقات میدانی و آشنایی با کاربران است. در این مرحله طراح باید بتواند تصویر کاملی از کسانی که قرار است از محصولات یا خدمات استفاده کنند، به‌دست آورد. مصاحبه با کاربران موجود برای شناسایی فرصت‌ها و نقاط ضعف و همچنین انجام تحقیقات از رقبا در این راه مؤثر هستند.

  • پرسوناها و معماری اطلاعات

براساس تحقیقات گسترده‌ای که در مرحله اول انجام شد، طراح UX پرسونای کاربر خود را ایجاد می‌کند. در این قسمت طراح کاملاً‌ درک می‌کند که کاربر چه شخصیتی دارد و می‌خواهد چه استفاده‌ای از محصول یا خدمات داشته باشد. سپس طراح به نوع محتوای موردنیاز و نحوه سازماندهی آن در وب‌سایت یا اپلیکیشن فکر می‌کند. یک معماری خوب اطلاعاتی اطمینان حاصل می‌کند که کاربر به‌راحتی و بدون تلاش زیاد بتواند از محصول یا خدمات استفاده کند.

  • جریان کاربری و وایرفریم‌ها

طراح تجربه کاربری از طیف وسیعی از ابزارها برای ترسیم نقشه سفر کاربر، از همان ابتدای ورود تا تعامل نهایی، استفاده می‌کند. این ابزارها شامل جریان‌های کاربری و عناصر بصری مانند وایرفریم‌ها هستند.

  • نمونه‌سازی اولیه و آزمایش کاربر

در این مرحله از طراحی تجربه کاربری، طراح یک نسخه کوچک از محصول نهایی را می‌سازد و طرح‌های خود را قبل از توسعه آزمایش می‌کند. این نمونه‌ها ممکن است یک مدل کاغذی بسیار ساده یا یک نمونه اولیه تعاملی واقع‌بینانه از محصول نهایی باشند. با آزمایش نمونه‌های اولیه روی کاربران واقعی می‌توان به نقاط ضعف محصول پی برد و اصلاحات لازم را روی آن انجام داد.

  • طراحی بصری

طراحی بصری بیشتر در حوزه فعالیت طراحان رابط کاربری UI قرار دارد. اما بعضی از طراحان تجربه کاربری در این زمینه هم تخصص دارند. بنابراین طرح‌های رنگی، آیکون‌ها و تایپوگرافی معمولاُ‌ توسط یک طراح رابط کاربری انجام می‌شود. کار طراح تجربه کاربری پس از ارائه محصول به پایان نمی‌رسد و چرخه اصلاحات، تغییرات، نسخه‌های جدید و گرفتن بازخورد مدام تکرار می‌شود. تمام وظایفی که به عنوان یک طراح باید بدانید و انجام دهید در آموزش رایگان طراحی تجربه کاربری UX یاد خواهید گرفت.

صفحات پربازدید
poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  بنیاد خوارزمی
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  1 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  1:22 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)