×
ribbon

آموزش رایگان طراحی مدارهای مجتمع خطی سیماس 1

در دنیای امروز می‌توان ردپای مدارهای مجتمع خطی سیماس را در هر مدار آنالوگ و دیجیتالی دید؛ در واقع شاید بتوان گفت که بدون این فناوری طراحی انواع تراشه‌های آنالوگ در اندازه‌های کنونی تقریبا غیرممکن ... ادامه

ارائه دهنده:  دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل  دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
مدرس دوره:
حسین میارنعیمی
حسین میارنعیمی
4.2 (5 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  31 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  60 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان طراحی مدارهای مجتمع خطی سیماس 1

طراحی مدارهای مجتمع خطی سیماس 1
  جلسه 1: مقدمه‌ای بر تقویت کننده‌ها (قسمت اول)
"84:37  
  جلسه 2: مقدمه‌ای بر تقویت کننده‌ها (قسمت دوم)
"82:56  
  جلسه 3: ترانزیستور MOS (قسمت اول)
"146:55  
  جلسه 4: ترانزیستور MOS (قسمت دوم)
"133:37  
  جلسه 5: تقویت‌کننده‌های یک‌طبقه (قسمت اول)
"127:30  
  جلسه 6: تقویت‌کننده‌های یک‌طبقه (قسمت دوم)
"128:37  
  جلسه 7: تقویت‌کننده‌های یک‌طبقه و زوج تفاضلی
"146:23  
  جلسه 8: زوج تفاضلی و منابع جریان
"126:41  
  جلسه 9: منابع جریان (قسمت دوم)
"87:09  
  جلسه 10: منابع جریان و بار فعال
"103:39  
  جلسه 11: پاسخ فرکانسی (قسمت اول)
"94:21  
  جلسه 12: پاسخ فرکانسی (قسمت دوم)
"87:47  
  جلسه 13: پاسخ فرکانسی (قسمت سوم)
"87:38  
  جلسه 14: نویز (قسمت اول)
"116:41  
  جلسه 15: نویز (قسمت دوم)
"153:25  
  جلسه 16: نویز (قسمت سوم)
"85:51  
  جلسه 17: تقویت‌کننده‌های عملیاتی (قسمت اول)
"136:45  
  جلسه 18: تقویت‌کننده‌های عملیاتی (قسمت دوم)
"120:45  
  جلسه 19: تقویت‌کننده‌های عملیاتی (قسمت سوم)
"132:42  
  جلسه 20: تقویت‌کننده‌های عملیاتی (قسمت چهارم)
"145:36  
  جلسه 21: تقویت‌کننده‌های عملیاتی (قسمت پنجم)
"123:36  
  جلسه 22: تقویت‌کننده‌های عملیاتی (قسمت ششم)
"161:26  
  جلسه 23: تقویت‌کننده‌های عملیاتی (قسمت هفتم)
"132:44  
  جلسه 24: مراجع شکاف باند
"141:59  
  جلسه 25: مراجع شکاف باند و خط‌سان مدارهای آنالوگ
"102:25  
  جلسه 26: عدم تطابق و ولتاژ افست
"86:29  
  جلسه 27: مدارها و فیلترهای کلید خازنی (قسمت اول)
"116:53  
  جلسه 28: مدارها و فیلترهای کلید خازنی (قسمت دوم)
"125:54  
  جلسه 29: مدارها و فیلترهای کلید خازنی (قسمت سوم)
"97:42  
  جلسه 30: مدارها و فیلترهای کلید خازنی (قسمت چهارم)
"95:46  
  جلسه 31: مدارها و فیلترهای کلید خازنی (قسمت پنجم)
"102:24  

درباره دوره

در دنیای امروز می‌توان ردپای مدارهای مجتمع خطی سیماس را در هر مدار آنالوگ و دیجیتالی دید؛ در واقع شاید بتوان گفت که بدون این فناوری طراحی انواع تراشه‌های آنالوگ در اندازه‌های کنونی تقریبا غیرممکن بود. البته شاید اکنون زمزمه‌هایی برای جایگزینی این ترانزیستورها با فناوری‌های جدیدتر وجود داشته باشد؛ اما روند کوچک‌سازی و کاهش طول کانال در حد نانومتر و پیشرفت تکنولوژی‌های جدید نشان می‌دهند که این فناوری حداقل تا دو دهه دیگر اولین و شاید تنها انتخاب برای ساخت مدارهای مجتمع خطی باشد. به همین دلیل می‌توان یادگیری طراحی این مدارها را بر هر مهندس الکترونیک و سخت‌افزار واجب دانست.

مدارهای مجتمع خطی دقیقا چه هستند؟

سال‌های زیادی است که فناوری سیماس انتخاب اصلی سازندگان انواع مدارهای دیجیتال، آنالوگ و مرکب است و اکنون همه تراشه‌ها و آی‌سی‌هایی که می‌شناسیم با استفاده از آن ساخته شده‌اند. مدارهای مجتمع خطی سیماس شامل صدها و شاید هزاران ترانزیستور بسیار کوچک هستند که می‌توانند با تکنیکی جدید و بدون نیاز به در نظر گرفتن سیگنال‌های پیوسته در زمان پردازش‌های آنالوگ را انجام دهند و به همین دلیل برای ترکیب این مدارها با ساختارهای دیجیتال به کار می‌آیند.

هدف از دوره آموزش رایگان طراحی مدارهای مجتمع خطی سیماس چیست؟

یکی از مهم‌ترین مباحث در آموزش مهندسی برق یادگیری نحوه تحلیل و طراحی مدارهای مجتمع آنالوگ سیماس است. این مدارها در همه حوزه‌ها کاربرد دارند و آشنایی با نحوه طراحی آن‌ها می‌تواند یک مهارت عالی برای ورود به بازار کار باشد. هدف اصلی از برگزاری این دوره نیز همین است؛ اینکه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته بتوانند درک درستی از مدارهای آنالوگ و تحلیل آن‌ها داشته باشند و مدارهایی طراحی کنند که کاملا درست و دقیق کار کنند.

در واقع می‌توان گفت که هدف اصلی از برگزاری دوره آموزش رایگان طراحی مدارهای مجتمع خطی سیماس در مکتب خونه این است که شما مفاهیم کاربردی و مهم در تحلیل و طراحی را یاد بگیرید و بتوانید در عمل نیز از آن‌ها استفاده کنید. با شرکت در این دوره تقریبا هر مسئله‌ای را می‌توانید حل کنید و ایده‌ای مناسب برای طراحی هر نوع مدار آنالوگی خواهید داشت.

دوره آموزش طراحی مدارهای مجتمع خطی سیماس مخصوص چه کسانی است؟

با توجه به اینکه درس مدارهای مجتمع خطی در دوران کارشناسی ارشد مهندسی برق ارائه می‌شود، مخاطبین اصلی این دوره دانشجویان سال اول یا دوم این رشته هستند. البته مباحث دوره به‌گونه‌ای مطرح شده است که دانشجویان سال آخر کارشناسی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند و سوالات کنکور را راحت‌تر پاسخ دهند یا با آمادگی بیشتری وارد مقطع بالاتر شوند.

این دوره همچنین برای کسانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند و بعد از فاصله‌ای که افتاده قصد ادامه تحصیل دارند مناسب خواهد بود و مطالب پایه‌ای در این حوزه را به آن‌ها یادآوری خواهد کرد. علاوه بر این‌ها افرادی که دوست دارند وارد بازار کار شوند؛ اما پایه قوی برای طراحی مدارهای مبتنی بر سیماس ندارند می‌توانند با استفاده از مباحث این دوره زمینه را برای تبدیل شدن به یک حرفه‌ای فراهم کنند.

در انتهای دوره آموزش طراحی مدارهای مجتمع سیماس چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

دوره رایگان طراحی مدارهای مجتمع خطی همه مباحث موردنیاز دانشجویان در این زمینه را پوشش می‌دهد؛ به همین دلیل می‌توان گفت که در پایان این دوره هر آنچه برای طراحی یک مدار بر مبنای تکنولوژی CMOS لازم دارید را خواهید آموخت. با گذراندن این دوره آموزشی یاد می‌گیرید که کجا و چگونه باید از منابع جریان استفاده کنید، تقویت‌کننده‌ها را به کار بگیرید و با مشکل همیشگی نویز در مدار چطور کنار بیایید. همه این مهارت‌ها شما را به یک مهندس حرفه‌ای و متخصص تبدیل می‌کند و باعث می‌شود که پرقدرت وارد بازار کار یا مقاطع تحصیلی بالاتر شوید.

پیش‌نیازهای دوره

با توجه به اینکه درست مدارهای مجتمع خطی در دوره ارشد مهندسی برق ارائه می‌شود باید بگوییم که مجموعه درس‌های طراحی مدارهای آنالوگ که در دوره کارشناسی ارائه می‌شوند پیش‌نیاز این دوره خواهند بود. اگرچه مفاهیم پایه‌ای و ابتدایی نیز در دوره مطرح می‌شوند اما بهتر است حداقل با برخی اصطلاحات فنی در ترانزیستورها آشنایی داشته باشید تا فهم مباحث برایتان راحت‌تر شود. برای شرکت در این دوره لازم نیست بر روی همه دروس کارشناسی تسلط داشته باشید؛ آشنایی نسبی با اصول پایه کافی است و در طول دوره همه چیزی که برای شروع به طراحی و تحلیل نیاز دارید را یاد خواهید گرفت.

سرفصل‌های دوره

در دوره آموزش رایگان مدارهای مجتمع خطی سیماس مباحث از ابتدا شروع می‌شوند و به همین دلیل در جلسات اول مقدماتی بر فیزیک ترانزیستورهای MOS و تکنولوژی ساخت آن‌ها بیان خواهد شد. بعد از آن نوبت به معرفی انواع تقویت‌کننده‌ها می‌رسد. ازآنجایی‌که منابع جریان در طراحی مدارهای آنالوگ بسیار مهم هستند، در خصوص این منابع و ویژگی‌های آن‌ها نیز توضیحات مفصلی طی چند جلسه ارائه خواهد شد.

بعد از آن پاسخ فرکانسی مدار و نحوه تحلیل عملکرد آن را خواهید آموخت. در ادامه نوبت به مبحث کاربردی و بسیار چالشی نویزها و غلبه بر آن‌ها می‌رسد. علاوه بر این‌ها در جلسات بعدی با انواع تقویت‌کننده‌های عملیاتی، مراجع شکاف باند و در نهایت مدارها و فیلترهای کلید خازنی آشنا خواهید شد. با شرکت در این دوره رایگان طی 31 جلسه با بیشتر از 60 ساعت آموزش همه چیزهایی که برای شروع طراحی مدارهای خطی سیماس نیاز دارید را یاد خواهید گرفت و می‌توانید وارد حوزه‌های پیچیده‌تر و حرفه‌ای‌تر شوید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher حسین میارنعیمی

دکترحسین میارنعیمی، از سال 1383 به عنوان استادیار گروه الکترونیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل شروع به کار نمود. هم‌اینک ایشان با مرتبه‌ی استادی به تدریس دروس میکروالکترونیک و فرکانس رادیویی مشغول هستند.

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
1402-12-24
Perfect.
میلاد پذیرا 1399-11-29
استاد بسیار باسواد و تدریسش عالی ولی کیفیت ویدیو خوب نیست
1399-11-24
کیفیت تدریس خوبه اما صدا دارای کیفیت پایین و نویز بالایی هست که صدای استاد بعضی جلسات قابل فهم نیست.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم. لطفا در صورت امکان با ارسال جزییات بیشترما را در ارتقا سطح کیفی خدمات یاری رسانید. info@maktabkhooneh.org

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  31 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  60 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)