آموزش رایگان مدل‌سازی

poster
پیش‌نمایش دوره

طراحی را قلب مهندسی می‌نامند. از رویکردهای طراحی، استفاده از مدل‌سازی است. یکی از اهداف آموزش مهندسی، تربیت مهندسانی است که بتوانند در چرخه طراحی مهندسی فعالیت کنند. طراحی مهندسی فرایندی است که در نتیجه ... ادامه

5 (2 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  16 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  13 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان مدل‌سازی

مدل‌سازی
  ضرورت مدل‌سازی - پرسش‌گری با کلیدواژه what
مشاهده
"45:25  
  پرسش‌گری با کلیدواژه why و who
مشاهده
"65:10  
  جلسه اول حل تمرین
مشاهده
"58:19  
  سند ORD
"57:23  
  معرفی انواع مدل (Common Sense)
"64:13  
  جلسه دوم حل تمرین
"51:16  
  اجزاء اصلی مدل (Data, Data Structure)
"65:45  
  اجزاء اصلی مدل (User Interface - انواع ارتباطات)
"57:23  
  دام‌های Interface و کنترل Common Sense
"72:20  
  اهمیت و مثال‌های Interface
"35:29  
  لایه‌های کلاسیک مدل
"64:44  
  معرفی Situational Awareness
"20:06  
  Situational Awareness (زمان و مکان)
"23:32  
  Situational Awareness (ذهنی)
"08:00  
  مثال‌هایی از مدل‌سازی در هوافضا
"12:45  
  مدل‌سازی هواپیما
"49:30  

درباره دوره

طراحی را قلب مهندسی می‌نامند. از رویکردهای طراحی، استفاده از مدل‌سازی است. یکی از اهداف آموزش مهندسی، تربیت مهندسانی است که بتوانند در چرخه طراحی مهندسی فعالیت کنند. طراحی مهندسی فرایندی است که در نتیجه آن یک محصول یا یک سیستم به وجود می‌آید. این فرایند از سه جنبه «کاهش هزینه»، «بهبود کیفیت» و «کاهش زمان» حائز اهمیت است.

طراحی مهندسی به عنوان یک فرایند از مراحلی تشکیل‌ شده است. در مرحله نخست طراحی، مساله اصلی (Why, What, How) طرح و تعریف می‌شود. در مرحله بعد ایده‌های اولیه برای این مساله تولید شده و پس از طی مراحل اصلاح و تحلیل محصول، طرح کامل‌شده به تولید می‌رسد. در نهایت محصول چرخه عمر خود را طی می‌کند. با گسترش کاربرد رایانه در مهندسی طی سالیان اخیر تغییرات چشمگیری در فرایند طراحی و مدل‌سازی مهندسی به وجود آمده است. فارغ از نوع نگاه به طراحی مهندسی، در فرایند طراحی به ابزارهایی نیاز داریم که مدل‌سازی سه‌بعدی یکی از مهمترین آن‌هاست.

با توجه به اهمیت و گستره مدل‌سازی در رشته‌های مختلف مهندسی، بسیاری از مدارس فنی در دنیا اهمیت و ارزش ویژه‌ای برای آموزش اصول، مفاهیم و کاربردهای آن قائلند. به همین دلیل آشنایی دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی با دانش، اصول و کاربردهای مدل‌سازی سه‌بعدی برای موفقیت در حرفه مهندسی ضروری به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر مطالب درس‌های متعددی در رشته‌های مختلف مهندسی، به نوعی با مدل‌سازی مرتبط هستند. از این رو، آموزش مفاهیم و اصول اولیه مدل‌سازی سه‌بعدی نه تنها در موفقیت شغلی دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی موثر است، بلکه در صورت یادگیری، آن می‌تواند به دانشجویان در فراگیری بهتر بعضی از دروس تخصصی مهندسی هم یاری برساند.

از آنجا که رشته‌های مختلف مهندسی تفاوت‌هایی زیادی با یک‌دیگر دارند، میزان نیاز دانشجویان رشته‌های مختلف مهندسی به یادگیری اصول مدل‌سازی به خصوص مدل‌سازی سه‌بعدی رایانه‌ای و کاربردهای آن در طراحی مهندسی هم متفاوت است. دانشجویان رشته‌های مهندسی که در آن‌ها طراحی و تولید مصنوعات فیزیکی (اعم از ماشین، محصول، ساختمان و سایر موارد) پررنگ‌تر است، مانند مهندسی هوافضا، مهندسی مکانیک و مهندسی عمران نیاز بیشتری به یادگیری این مفاهیم دارند.

درس آموزش مدل سازی در نیم‌سال دوم 1399-1398 در مقطع کارشناسی توسط دکتر سید محمد باقر ملائک، استاد تمام دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی شریف تدریس شده است. با توجه به شیوع کرونا، برگزاری این کلاس به صورت آنلاین بوده و به علت مشکلات ناشی از قطعی اینترنت، قسمت‌هایی از این درس در تدوین نهایی حذف شده است تا مشاهده آن برای شما کاربران گرامی خوشایند باشد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher سید محمد باقر ملائک

سید محمد باقر ملائک ورودی سال 1354 رشته مهندسی سازه دانشگاه صنعتی شریف است. دکتر ملائک پس از 4 سال کار در بخش‌های مختلف صنعت با توجه به نیازهای جدید کشور تصمیم به ادامه تحصیل در رشته هوافضا گرفت و در سال 1363 به دانشگاه کانزاس رفت تا زیر نظر یکی از اساتید معروف آن دوره، پروفسور جان راسکام به تکمیل آموزش‌های خود بپردازد. زمینه تحقیقاتی وی در دوره کارشناسی ارشد کیفیت پرواز HQ(handling quality) و در دوره دکتری (IDE(Integrated Design environment بوده است. دکتر ملائک همچنین یک سال به عنوان دوره فوق دکتری برای صنعتی کردن پروژه دکتری خود فعالیت نمود تا موارد سیستمی را در کار خود وارد کند، از این جهت وی به دارا بودن تفکرات سیستمی مشهور است و درس‌های مختلفی را نیز در زمینه تحلیل و طراحی سیستم‌های اقتصادی ارائه داده است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
شاهرخ جلالی 1400-02-19
سبک تدریس ایشان بسیار خاص است و باید بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید.چرا که ساختارهای ذهنی را میشکند و باوری نو ایجاد میکند.من فایل هر جلسه را چندین بار گوش میدهم.حتی در امور دیگر زندگی نیز از آن استفاده میکنم. آرزوی توفیق روزافزون و سلامتی برایشان دارم.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

هدف از یادگیری دوره آموزش رایگان مدل‌سازی چیست؟

  • آموزش مهارت‌های مرتبط با طراحی و مدل‌سازی
  • موفقیت بیشتر در طراحی و تولید مصنوعات فیزیکی
  • یادگیری راحت‌تر دروس تخصصی مهندسی

دوره آموزش رایگان مدل‌سازی مناسب چه کسانی است؟

  • دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی مانند هوافضا، مکانیک، عمران و غیره.
  • کسانی که کارشان با تولید و طراحی همراه است.
  • کسانی که به مدل‌سازی سه‌بعدی علاقه دارند.

بعد از فراگیری دوره آموزش رایگان مدل‌سازی چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

  • کسب آمادگی لازم برای شرکت در دوره‌های تخصصی‌تر مهندسی
  • آشنایی کامل با مدل‌ها، انواع آن‌ها، اجزای اصلی آن و غیره
  • کسب مهارت‌های لازم برای فعالیت در چرخه طراحی مهندسی
  • انجام طراحی و تولید مصنوعات فیزیکی

منابع، پیشنیازها و منابع مکمل برای فراگیری دوره آموزش رایگان مدل‌سازی چیست؟

درس آموزش مدل‌سازی یکی از دروس اختیاری رشته‌های مهندسی است که در بعضی از دانشکده‌های مهندسی ارائه می‌شود. این دوره صرفا برای آشنایی دانشجویان با مبحث مدل‌سازی و کسب مهارت در طراحی و تولید مهندسی تدریس می‌شود. از این رو برای گذراندن این دوره هیچ پیش‌نیازی تعریف نشده است.

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان مدل‌سازی چیست؟

این درس توسط یکی از اساتید باتجربه و به‌نام دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی شریف تدریس شده است. سرفصل‌های این درس با سرفصل‌های وزارت علوم یکسان بوده و می‌توانید تمام مباحثی را که دانشجویان سر کلاس می‌آموزند را به خوبی فرا بگیرید.

این دوره با تعریف و ضرورت مدل‌سازی شروع می‌شود و کاربرد سه کلیدواژه مهم What، Who و Why را در طراحی و تولید یاد می‌گیرید. انواع مدل‌ها، اجزای اصلی مدل و لایه‌های کلاسیک آن در این فصل به خوبی شرح داده می‌شود. از دیگر مباحث مهم در این دوره دام‌های Interface و کنترل Common sense است که با کمک مثال‌های واضح می‌توانید با اهمیتشان آشنا شوید. در انتهای این دوره با مفاهیم Situational Awareness آشنا شده. در نهایت هم با کمک مثال‌هایی از مدل‌سازی در هوافضا و همچنین مدل‌سازی هواپیما آموخته‌های شما در این زمینه تکمیل می‌شود. 

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  دانشگاه صنعتی شریف
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  16 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  13 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)