آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 1

poster
پیش‌نمایش دوره

مکانیک کوانتومی یکی از حوزه‌های علم فیزیک است که در اوایل قرن بیستم و اواخر قرن نوزدهم برای توجیه برخی از مشاهده‌های عملی که توجیهی در فیزیک کلاسیک نداشتند؛ به وجود آمد. با استفاده از ... ادامه

برگزارکننده:  دانشگاه تهران  دانشگاه تهران
مدرس دوره:
4.9 (30 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  34 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  54 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

پیش‌نیاز‌ها

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 1

مکانیک کوانتوم پیشرفته 1
  جلسه 1: مقدمه تاریخی
مشاهده
"57:39  
  جلسه 2: مروری بر مکانیک کلاسیک - فرمول‌بندی هامیلتونی
مشاهده
"110:24  
  جلسه 3: مروری بر مکانیک کلاسیک - فرمول‌بندی هامیلتون ژاکوبی
مشاهده
"74:45  
  جلسه 4: آزمایش‌های منجر به مکانیک کوانتومی
"90:40  
  جلسه 5: آزمایش اشترن گرلاخ
"63:50  
  جلسه 6: نمادگذاری دیراک - قسمت اول
"85:24  
  جلسه 7: نمادگذاری دیراک - قسمت دوم
"117:19  
  جلسه 8: اندازه‌گیری در مکانیک کوانتومی
"83:01  
  جلسه 9: عملگرهای سازگار و ناسازگار و رابطه عدم قطعیت
"90:04  
  جلسه 10: تبدیل پایه‌ها و گروه‌های پیوسته
"77:16  
  جلسه 11: مکان، تکانه و انتقال
"82:39  
  جلسه 12: توابع موج در فضای مکان و تکانه
"64:55  
  جلسه 13: تحول زمانی و معادله شرودینگر
"88:33  
  جلسه 14: حرکت تقدیمی اسپین و نوسانات نوترینو
"78:07  
  جلسه 15: دامنه همبستگی و رابطه عدم قطعیت انرژی و زمان - تصویر شرودینگر و هایزنبرگ
"116:22  
  جلسه 16: نوسانگر هماهنگ ساده
"83:04  
  جلسه 17: تحول زمانی نوسانگر هماهنگ ساده
"60:34  
  جلسه 18: معادله موج شرودینگر
"87:24  
  جلسه 19: پتانسیل خطی و تقریب WKB
"161:33  
  جلسه 20: انتشارگر در مکانیک موجی
"82:29  
  جلسه 21: انتگرال مسیر فاینمن
"142:11  
  جلسه 22: تبدیلات پیمانه‌ای و گرانش در مکانیک کوانتومی
"64:49  
  جلسه 23: تبدیلات پیمانه‌ای در الکترومغناطیس و اثر بوهم-آهارانف
"120:57  
  جلسه 24: تک‌قطبی مغناطیسی
"106:18  
  جلسه 25: مقدمه‌ای بر تکانه زاویه‌ای و چرخش
"83:41  
  جلسه 26: گروه‌های SO2 , SO3
"77:54  
  جلسه 27: گروه چرخش SU(2)
"140:32  
  جلسه 28: نمایش گروه چرخش
"48:42  
  جلسه 29: تکانه زاویه‌ای مداری
"136:28  
  جلسه 30: جمع تکانه‌های زاویه‌ای
"102:21  
  جلسه 31: مدل شوئینگر
"98:47  
  جلسه 32: عملگر‌های تانسوری
"197:18  
  جلسه 33: مکانیک آماری کوانتومی
"107:32  
  جلسه 34: همبستگی حالت‌ها
"68:56  

درباره دوره

مکانیک کوانتومی یکی از حوزه‌های علم فیزیک است که در اوایل قرن بیستم و اواخر قرن نوزدهم برای توجیه برخی از مشاهده‌های عملی که توجیهی در فیزیک کلاسیک نداشتند؛ به وجود آمد. با استفاده از این علم، شناخت ما به دنیای پیرامونمان تغییر کرد و توانستیم به دستاوردهای جدیدی در دنیای علم و فناوری دست پیدا کنیم.

با استفاده از مباحث مطرح‌شده در این علم، می‌توان ساختارهای اتمی را موردبررسی قرار داده و رفتار الکترون‌ها را در حالت‌های مختلف توجیه کرد. دانشمندان بزرگی مانند دیراک، هایزنبرگ، انیشتین و شرودینگر در پیدایش این علم ایفای نقش کرده‌اند و توانسته‌اند به مرور زمان یک فرمول‌بندی جامع و کامل را از این علم ارائه دهند.

هدف آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 1 چیست؟

آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 1 مربوط به یکی از دروس اصلی و پایه‌ای است که در دوره کارشناسی ارشد فیزیک ارائه می‌شود. در این دوره به بررسی مباحث پیشرفته علم مکانیک کوانتومی پرداخته می‌شود؛ مباحث این دوره در ادامه مباحثی است که در درس‌های مکانیک کوانتومی 1 و 2 دوره کارشناسی مطرح شده‌اند.

در دوره آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 1 به بررسی مفاهیمی پرداخته می‌شود که باعث ظهور علم مکانیک شدند. همچنین آزمایش‌های مهمی که این علم را توسعه دادند؛ موردبررسی قرار خواهند گرفت. آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 1 بر پایه اصول موضوعی استوار است و تلاش می‌کند تا همه مباحثی را که در این دوره دانشگاهی مطرح می‌شوند؛ در بر بگیرد.

هدف از یادگیری دوره آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 1 بررسی همه مفاهیمی است که طبق سرفصل‌های وزارت علوم باید در این درس مطرح شوند. به عبارت بهتر هدف از این دوره پرورش دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت در حوزه مکانیک کوانتومی و افزایش دانش آن‌ها در این زمینه است.

علاوه بر این هدف از ارائه رایگان این دوره در مکتب‌خونه، بهره‌مند شدن همه دانشجویان در سرتاسر کشور از آموزش باکیفیت است؛ به‌این‌ترتیب دانشجویان مختلف از سرتاسر کشور می‌توانند با استفاده از این دوره، در جایگاه دانشجویان دانشگاه‌های سطح بالا قرار بگیرند و از آموزش‌های دانشگاه‌های سطح یک استفاده کنند.

دوره آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 1 مناسب چه کسانی است؟

دوره آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 1 مناسب همه دانشجویان سال اول کارشناسی ارشد رشته فیزیک در تمام گرایش‌ها است. همچنین دانشجویان کارشناسی که به مباحث کوانتومی علاقه‌مند هستند می‌توانند با استفاده از این دوره، دانش خود را در این حوزه گسترده‌تر کنند. در کنار این موارد دانشجویان رشته‌های شیمی و علوم زیستی یا همه افراد دوستدار علم کوانتوم می‌توانند از این دوره بهره ببرند.

بعد از فراگیری دوره آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 1 چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

بعد از فراگیری دوره آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 1 شما با تاریخچه به وجود آمدن مکانیک کوانتومی آشنایی پیدا می‌کنید و آزمایش‌هایی را خواهید شناخت که توجیه کلاسیکی نداشته‌اند. همچنین با مباحث دینامیک کوانتومی آشنا شده و معادلات شرودینگر، هایزنبرگ و انتگرال مسیر فاینمن را خواهید شناخت؛ این مباحث به شما در درک بهتر مباحث کوانتومی پیشرفته و مدرن مانند اطلاعات کوانتومی کمک خواهد کرد.

علاوه بر این در پایان این دوره شما به‌طور کامل با نظریه پراکندگی در مکانیک کوانتومی آشنا خواهید شد و می‌توانید از مفاهیم کوانتومی برای ورود به سامانه‌های بس‌ذره‌ای و چند ذره‌ای استفاده کنید.

درنهایت یک آشنایی نسبی با نظریه میدان‌های کوانتومی پیدا می‌کنید که به شما در درک بهتر نسبیت کمک خواهد کرد.

آموزش‌های پیش‌نیاز یا مکمل پیشنهادی این دوره چیست؟

برای درک مفاهیم مطرح‌شده در دوره آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 1 باید درس‌های کوانتوم 1 و 2 را در دوره کارشناسی گذرانده و با مباحث آن‌ها آشنا باشید. همچنین درس فیزیک مدرن در دوره کارشناسی فیزیک هم یکی از پیش‌نیازهایی است که برای این دوره مطرح شده است.

***این دوره درحال ضبط است***

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher حمیدرضا مشفق

حمیدرضا مشفق استاد دانشگاه تهران هستند. تحصیلات خود را در دانشگاه‌های کرمان، امیرکبیر و تهران سپری کرده‌اند. ایشان دروس مختلفی در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه کرده‌اند. زمینه پژوهشی ایشان دستگاه‌های بس‌ذره‌ای و ستاره‌های نوترونی است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1402-08-10
ممنون از استاد مشفق بزرگ
امیررضا اشکانی 1402-08-09
باسلام... این دوره برای من مشکل صدا داره و اصلا صدای جلسات نیست
مکتب‌خونه
سلام دوست عزیز من چک کردم و از بابت صدا مشکلی وجود نداشت. لطفا مجدد بررسی کنید و در صورت وجود مشکل به پشتیبانی پیام بدین.
علیرضا عباسی 1402-07-30
کاشکی ادامه درس ضبط می شد برای درس کوانتوم ویژه تری می شد دوباره مثلا ضبط بشه
1401-11-11
بی نظیرن ایشون .کاش اساتید تدریس ایشون رو نگاه کنن .
احسان 1401-09-15
استاد مشفق فوق العاده هستن👌
سارا فاضلی 1401-05-19
تدریس جناب دکتر مشفق فوق العاده است بسیار سپاسگزاریم از شما که این کلاسهای بسیار مفید را در اختیار همه دانش پژوهان گذاشتید
1401-05-06
باعرض سلام وخسته نباشید خدمت وتشکر استاد مشفق و مکتب خونه کار استا مشفق خیلی عالی است اگر امکان دارد درس مکانیک اماری هم از استادمشفق ضبط کنید با تشکر.
1401-01-28
دکتر مشفق نظیر نداره. دروسی را با ایشون داشتم. از حسرتهام بود که کوانتوم با ایشون باشم. کوانتوم 2 هم لطفا ضبط کنید. و دروس ماده چگال
1401-01-28
خیلی ممنون از دکتر مشفق و گروه عالی مکتب خونه...لطفا ادامه مطالب کوانتوم پیشرفته ۱ و همینطور ۲ رو از دکتر مشفق اگر امکانش هست در سایت قرار بدید خیلی ممنونم
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ لطفا سوالات و پیشنهادات خود را از طریق ایمیل پشتیبانی info@maktabkhooneh.org مطرح نمایید.
حسین کوهی 1401-01-26
ضمنا تقدیر و تشکر از زحمات ارزشمند دست اندرکاران مجموعه مکتب خونه و بیان بسیار شیوا و پربار استاد گرانقدر آقای دکتر مشفق، لطفا در صورت امکان مکانیک آماری و مکانیک تحلیلی این استاد برجسته نیز ضبط شود تا گنجینه ارزشمندی برای آیندگان به یادگار بماند. من خودم که رشته تحصیلی ام مهندسی پلیمر است، از مجموعه ریاضی فیزیک 1 و 2 ایشان بارها بهره جسته ام و پیچیدگی مفاهیم فیزیک و دینامیک پلیمرها برایم تا حدی از بین رفته است. هر جا هستند پاینده باشند.
1400-12-12
با عرض سلام و خدا قوت خدمت دوستان مکتب خانه و استاد گرانقدر دکتر مشفق عزیز استاد عزیزم پروفسور مشفق اگر امکان داره مکانیک آماری رو هم تدریس بفرمایید با تشکر از لطف و زحمات استاد عزیز🌹🌹🌹
زهرا مختاری 1400-12-05
عرض سلام و خدا قوت به استاد ارزشمند و توانا و تیم زحمت کش مکتب خونه. تدریس ها واقعا عالی هستند خواهش میکنم اگر ممکن حداقل فصل ۳ رو استاد کامل کنن چون خیلی مهم هست.سپاس
حسین برزه کار 1400-12-04
درود بر دکتر مشفق بزرگوار.عمرشون طولانی و راهشون پر رهرو باد از همه عزیزان ضبط فیلم های درسی هم خیلی متشکرم.
1400-11-20
من نمیدونم این دکتر مشفق کجا درس خونده ولی اینو میتونم بگم که واقعا بی‌نظیر است در سبک و روش تدریس و همینطور به لحاظ مفاهیم که ارائه میکنن ترجمه کوانتوم ساکورائی ایشان و شهید علی محمدی هم بسیار ارزنده است
1400-10-30
از استادعزیز جناب آقای دکتر مشفق بینهایت سپاسگذارم همچنین از افرادی که در تهیه ویدیو ها شرکت کردن کمال تشکر رو دارم ان شاالله همیشه موفق و موید و سربلند باشند .
1
2

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

سرفصل‌های درس
دوره آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 1 در پنج فصل ارائه می‌شود که از قرار زیر هستند:

فصل اول: بررسی تاریخچه مکانیک کوانتومی و آزمایش‌هایی که توجیه کلاسیکی ندارند
در این فصل ابتدا مقدمه‌ای بر فرمول‌بندی مکانیک کلاسیک گفته شده و خلاصه‌ای از مهم‌ترین آزمایش‌هایی که منجر به ترک مکانیک کلاسیک شده‌اند؛ ارائه می‌شود. سپس آزمایش اشترن گرلاخ که هیچ تعبیر کلاسیکی ندارد موردبررسی قرار خواهد گرفت. همچنین مفاهیم اندازه‌گیری، مشاهده و ابزارهای ریاضی مناسب برای درک محاسبات کوانتومی، در این فصل معرفی می‌شوند.

فصل دوم: دینامیک کوانتومی
در این فصل به بررسی دینامیک کوانتومی پرداخته می‌شود و معادله‌های معروف شرودینگر و هایزنبرگ به همراه اصل عدم قطعیت موردبررسی قرار می‌گیرند. همچنین نگرش جدید انتگرال مسیر فاینمن هم معرفی می‌شود.

فصل سوم: نظریه تکانه زاویه‌ای
در این فصل به بررسی نظریه‌های تکانه زاویه‌ای و تقارن‌های SU(2) پرداخته می‌شود. همچنین عملگرهای تانسوری و نتایج آن‌ها در فصل سوم معرفی می‌شوند.

فصل چهارم: تقارن‌ها
در فصل چهارم به بررسی تقارن‌های عمومی مکانیک کوانتومی که منجر به ساده‌تر شدن معادلات می‌شوند؛ پرداخته می‌شود.

فصل پنجم: روش‌های تقریبی
در این فصل به بررسی روش‌های تقریبی در حل مکانیک کوانتومی پرداخته شده و نظریه پراکندگی موردبررسی قرار می‌گیرند. پس از آن مفاهیم کوانتومی ناشی از ورود به سامانه‌های چند و بس‌ذره‌ای مطرح می‌شوند. درنهایت نظریه میدان‌های کوانتومی به‌صورت خلاصه مطرح می‌شود و پایه‌های صورت‌بندی مکانیک کوانتومی نسبیت موردبررسی قرار می‌گیرند.

صفحات پربازدید
poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  دانشگاه تهران
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  34 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  54 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)