آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 2

مکانیک کوانتومی یکی از حوزه‌های علم فیزیک است که در اوایل قرن بیستم و اواخر قرن نوزدهم برای توجیه برخی از مشاهده‌های عملی که توجیهی در فیزیک کلاسیک نداشتند؛ به وجود آمد. با استفاده از ... ادامه

برگزارکننده:  دانشگاه تهران  دانشگاه تهران
مدرس دوره:
5 (12 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  27 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  45 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 2

مکانیک کوانتوم 2
  جلسه 1: تقارن در مکانیک کوانتومی
"135:55  
  جلسه 2: تقارن برگشت زمان
"103:30  
  جلسه 3: اختلال مستقل از زمان - حالت‌های ناتبهگن
"132:42  
  جلسه 4: اختلال مستقل از زمان - حالت‌های تبهگن
"71:54  
  جلسه 5: اتم‌های هیدروژن‌گونه
"152:46  
  جلسه 6: برهمکنش واندروالس
"22:21  
  جلسه 7: روش وردشی
"37:16  
  جلسه 8: مسائل وابسته به زمان
"37:09  
  جلسه 9: مسائل وابسته به زمان: سامانه‌های دوحالتی
"85:12  
  جلسه 10: مسائل وابسته به زمان: حالت‌های حدی
"86:00  
  جلسه 11: حل تقریبی مسائل وابسته به زمان
"40:27  
  جلسه 12: حل تقریبی مسائل وابسته به زمان: پتانسیل ثابت
"74:30  
  جلسه 13: حل تقریبی مسائل وابسته به زمان: تابش
"138:31  
  جلسه 14: پراکندگی: معادله لیپمن-شوئینگر
"86:33  
  جلسه 15: پراکندگی: تقریب بورن
"82:07  
  جلسه 16: تقریب ایکونال
"62:50  
  جلسه 17: امواج پاره‌ای
"161:42  
  جلسه 18: پراکندگی از کره سخت
"79:46  
  جلسه 19: طول پراکندگی و حالات مقید
"95:44  
  جلسه 20: پراکندگی ناکشسان و فرمول‌بندی وابسته به زمان
"107:48  
  جلسه 21: ملاحظات تقارنی در پراکندگی
"63:18  
  جلسه 22: ذرات یکسان
"132:54  
  جلسه 23: جداول یانگ
"86:57  
  جلسه 24: کوانتش دوم
"192:32  
  جلسه 25: گاز الکترونی تبهگن
"102:09  
  جلسه 26: کوانتوم نسبیتی - معادله کلاین-گوردون
"151:50  
  جلسه 27: کوانتوم نسبیتی
"148:10  

درباره دوره

مکانیک کوانتومی یکی از حوزه‌های علم فیزیک است که در اوایل قرن بیستم و اواخر قرن نوزدهم برای توجیه برخی از مشاهده‌های عملی که توجیهی در فیزیک کلاسیک نداشتند؛ به وجود آمد. با استفاده از این علم، شناخت ما به دنیای پیرامون خود تغییر کرد و توانستیم به دستاوردهای جدیدی در دنیای علم و فناوری دست پیدا کنیم.

با استفاده از مباحث مطرح‌شده در این علم، می‌توان ساختارهای اتمی را مورد بررسی قرار داده و رفتار الکترون‌ها را در حالت‌های مختلف توجیه کرد. دانشمندان بزرگی مانند دیراک، هایزنبرگ، انیشتین و شرودینگر در پیدایش این علم ایفای نقش کرده‌اند و توانسته‌اند به مرور زمان یک فرمول‌بندی جامع و کامل را از این علم ارائه دهند.

 

هدف آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 2 چیست؟

آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 2 مربوط به یکی از دروس اصلی و پایه‌ای است که در دوره کارشناسی ارشد فیزیک ارائه می‌شود. در این دوره به بررسی مباحث پیشرفته علم مکانیک کوانتومی پرداخته می‌شود؛ مباحث این دوره در ادامه مباحثی است که در درس‌های مکانیک کوانتومی 1 و 2 دوره کارشناسی و مکانیک کوانتوم پیشرفته 1 کارشناسی ارشد مطرح شده‌اند.

در دوره آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 2 به بررسی مفاهیمی پرداخته می‌شود که باعث ظهور علم مکانیک شدند. همچنین آزمایش‌های مهمی که این علم را توسعه دادند؛ موردبررسی قرار خواهند گرفت. آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 2 بر پایه اصول موضوعی استوار است و تلاش می‌کند تا همه مباحثی را که در این دوره دانشگاهی مطرح می‌شوند؛ دربربگیرد.

هدف از یادگیری دوره آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 2 بررسی همه مفاهیمی است که طبق سرفصل‌های وزارت علوم باید در این درس مطرح شوند. به عبارت بهتر هدف از این دوره پرورش دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت در حوزه مکانیک کوانتومی و افزایش دانش آن‌ها در این زمینه است.

علاوه بر این هدف از ارائه رایگان این دوره در مکتب‌خونه، بهره‌مند شدن همه دانشجویان در سرتاسر کشور از آموزش باکیفیت است؛ به‌این‌ترتیب دانشجویان مختلف از سرتاسر کشور می‌توانند با استفاده از این دوره، در جایگاه دانشجویان دانشگاه‌های سطح بالا قرار بگیرند و از آموزش‌های دانشگاه‌های سطح یک استفاده کنند.

 

دوره آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 2 مناسب چه کسانی است؟

دوره آموزش رایگان مکانیک کوانتوم پیشرفته 2 مناسب همه دانشجویان سال اول کارشناسی ارشد رشته فیزیک در تمام گرایش‌ها است. همچنین دانشجویان کارشناسی که به مباحث کوانتومی علاقه‌مند هستند می‌توانند با استفاده از این دوره، دانش خود را در این حوزه گسترده‌تر کنند. در کنار این موارد دانشجویان رشته‌های شیمی و علوم زیستی یا همه افراد دوستدار علم کوانتوم می‌توانند از این دوره بهره ببرند.

 

این دوره در کدام دانشگاه تدریس شده است؟

این دوره در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران توسط دکتر مشفق تدریس و ضبط شده‌است و مکتب‌خونه باتوجه‌به اهمیت این دوره تصمیم به بارگذاری آن کرده است

 

***این دوره درحال تکمیل است***

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher حمیدرضا مشفق

حمیدرضا مشفق استاد دانشگاه تهران هستند. تحصیلات خود را در دانشگاه‌های کرمان، امیرکبیر و تهران سپری کرده‌اند. ایشان دروس مختلفی در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه کرده‌اند. زمینه پژوهشی ایشان دستگاه‌های بس‌ذره‌ای و ستاره‌های نوترونی است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1401-10-26
با درود و سپاس. جلسات آخر از لحاظ کیفیت صدا و تصویر افت داشته‌اند. یک‌ مقدار تمرکز را مشکل می‌کند، بخصوص جلسه ۱۸. در جلسات ۱۸ و اواخر ۱۷ دکتر بسیار هم عصبانی هستند 😁. پاینده و برقرار باشید.
سیاوش معلمی 1401-10-05
سلام.ممنون از شما بخاطر قراردادن این کلاس در سایت.بسیار بسیار مفید و آموزنده، تشکر فراوان از استاد دکتر مشفق. در دوره کارشناسی هم از کلاسهای ایشون خیلی استفاده کردم.
1401-09-19
واقعا عالی
1401-05-12
واقعا عالیه دکتر مشفق. چقدر دوس داشتم کلاس کوانتوم ایشون بشینم. ممنونم از شما که این امکان فراهم کردید.
1401-05-06
کلاس های درس دکتر مشفق بسیار پر محتوا و مفید هستند. از ایشان و مکتبخونه که شرایط استفاده از این موضوعات جذاب را برای همه فراهم کرده اند تشکر میکنم. همواره سلامت و پاینده باشند و منشائ خیر.
محمد آقازاده 1401-04-15
با سلام و تشکر لطفا فیلم دوره رو کامل کنید مباحث بعد از پراکندگی بشدت مورد نیاز ماست.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از این که همراه ما هستید از شما سپاسگزاریم. هر زمان که ویدئوهای جدید در اختیار ما قرار گیرد آن ها را بارگذاری خواهیم کرد.
1401-04-13
خیلی خیلی عالی. تشکرات فراوان از دکتر مشفق عزییییز و مکتب خونه.🌹🌹🌹
محمدامین سلطانیان 1401-04-07
مثل همیشه عالی هستین با تشکر از مکتبخونه و پرفسور مشفق عزیز
1401-04-01
سلام و ممنون از زحمات شما و پرفسور مشفق واقعآ خیلی ممنون و سپاسگزارم. میخواستم یک‌نکته رو بگم اینکه، این درس بر اساس کتاب میکانیک کوانتمی ساکورایی است. و فصل سوم که یکی از مهمترین و سخترین مطالب کتاب است، در درس کوانتم پیشرفته ۱ پوشش نداده. از طرفی در کوانتم پیشرفته ۲ هم ادامه اش نیامده و مستقیما از فصل چهار که تقارن است شروع کرده. اگر مطالب مربوط به فصل سوم (نظریه تکانه زاویه ای و عملگر های برداری و تانسوری ) را هم پوشش بدید خیلی ممنون میشوم. ضمنآ اگر درس میکانیک آماری و ریاضی فیزیک ۳ از دکتر مشفق بگذارید خیلی ممنون میشم. مجددآ سپاسگذارم از همکاری های شما. 🙏
مکتب‌خونه
همراه عزیز ضمن تشکر از پیشنهاد شما، این موضوع بررسی خواهد شد تا در صورت امکان در اولویت های آینده تیم مکتب خونه قرار بگیرد.
1401-04-01
با عرض سلام و خدا قوت خدمت شما مکتب خونه ای های عزیز و استاد گران قدر دکتر مشفق دوست داشتنی ممونم از زحمات مجموعه ی ارزشمندتان🌹🌹🌹
زهرا مختاری 1401-03-27
.ممنون از زحمت های تیم مکتب خونه خیلی منتظر ادامه مباحث استاد بزرگوار بودم واقعا ممنون. ولی یه مورد اینکه استاد توی کوانتوم پیشرفته ۱ فصل ۳ نظریه تکانه زاویه ای کامل نکردن؟کاش اون کامل میکردین😔 امتحانم از فصل ۳هست
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ تمامی فایل ها و ویدئوهایی که در اختیار مکتب خونه قرار گرفته شده اند روی سایت بار گذاری شده است.
1401-03-26
با سلام ممنون از ضبط کوانتوم پیشرفته 2 از دکتر مشفق! اما در ضبط کوانتوم پیشرفته 1 دکتر مشفق فصل 3ام کتاب تدریس نشد و فقط دو فصل اول ضبط شده است و از طرفی در درس کوانتوم پیشرفته2 نیز از فصل 4ام شروع شده است! اگر امکانش هست فصل 3ام کتاب کوانتوم پیشرفته که راجع به تکانه زاویه ای است و مهمترین و به نوعی سخت هم است مطالبش را قرار دهید خوب می شود.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ ضمن تشکر از پیشنهاد شما، این موضوع بررسی خواهد شد تا در صورت امکان در اولویت های آینده تیم مکتب خونه قرار بگیرد. همچنین در صورتی که استاد خاصی را مد نظر دارید لطفا به ما معرفی کنید. info@maktabkhooneh.org

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه تهران
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  27 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  45 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)