آموزش طراحی مقدماتی

طراحی در لغت به معنای نقشه‌ریزی و شکل‌دهی است. در معنای تخصصی آن، بازآفریدن تصاویری عینی یا تجسم بخشیدن به تصاویر ذهنی، آمده است. به‌عبارتی‌دیگر، طراحی یعنی ایجاد تصویری دوبعدی از سوژه‌ای ذهنی یا حقیقی، ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.5 (13 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  77 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  8 ساعت ویدئو - 69 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  11 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تالار گفتگو

سرفصل‌های دوره آموزش طراحی مقدماتی

آن‌چه باید در آغاز بدانید

در این فصل از آموزش، شما را با اصول و قواعد اولیه و پایه‌ای طراحی که لازم است هر طراح و نقاشی در ابتدای راه آن‌ها را بداند، آشنا می‌کنیم. به طور کلی، هر چیز که در ابتدای مسیر طراحی، لازم است دانسته و از آن‌ها، در ادامه‌ی مسیر خود بهره گیرید، در این بخش، آموزش داده می‌شود.

  مقدمه
"10:26  
  معرفی لوازم مورد نیاز
"17:26  
  سختی مدادها و انواع هاشور
"20:30  
  انواع خطوط و اشکال هندسی
"12:18  
  کاربرد نور و سایه
"27:08  
  پرسپکتیو
"23:31  
  پروژه اول: پرسپکتیو (الزامی)
 100%    
"180:00  
طراحی طبیعت

از سو‌ژه‌های بسیار محبوب و پرکاربرد در طراحی، موضوعات موجود در طبیعت هستند. اجزای طبیعت، در عین سادگی، نکات ریز و جزئیات بسیار پیچیده‌ای دارند که باید در هنگام طراحی به آنها توجه کرد. در این فصل، اجزای طبیعت به موضوعات کوچک‌تری تقسیم شده و در هر درس، به‌صورت مفصل به یک جزء پرداخته شده و نکات ترسیمی آن آموزش داده می‌شود. 

  طراحی انواع شاخه و چمن
"16:43  
  ارسال تمرین طراحی انواع شاخه و چمن
"120:00  
  طراحی بوته‌ها و درختان دوردست
"24:19  
  ارسال تمرین طراحی بوته‌ها و درختان دوردست
"120:00  
  طراحی انواع درخت
"30:24  
  ارسال تمرین طراحی انواع درخت
"120:00  
  پروژه دوم: درخت (الزامی)
 50%    
"180:00  
  طراحی برگ‌ها
"21:04  
  ارسال تمرین طراحی برگ‌ها
"120:00  
  طراحی سنگ‌ها
"19:01  
  ارسال تمرین طراحی سنگ‌ها
"120:00  
  پروژه سوم: سنگ (الزامی)
 50%    
"180:00  
  طراحی کوهستان
"10:33  
  ارسال تمرین طراحی کوهستان
"120:00  
  طراحی ابرها
"07:46  
  ارسال تمرین طراحی ابرها
"120:00  
  طراحی یک منظره‌ی ساده
"13:50  
  ارسال تمرین طراحی یک منظره‌ی ساده
"120:00  
طراحی طبیعت بی‌جان

بخش وسیعی از سوژه‌هایی که در اطراف خود می‌بینیم، جزو دسته‌ی طبیعت بی‌جان قرار دارد. اجزای طبیعی و زنده به گونه‌ای، در هر لحظه در حال تغییرند؛ به این معنا که طراحی از یک گیاه، در سال‌های مختلف می‌تواند نتیجه‌ای کاملاً متفاوت داشته باشد. اما در طبیعت بی‌جان، سوژه ثابت بوده و اگر سال‌ها طراحی از آن طول بکشد، به همان شکل روز اول باقی خواهد ماند. در آخرین فصل از آموزش دوره‌ی طراحی مقدماتی، به آموزش تکنیک‌ها و شیوه‌های طراحی از اجسام و طبیعت بی‌جان، پرداخته و انواعی از آن را به شما نشان می‌دهیم. 

  طراحی سیب
"11:01  
  ارسال تمرین طراحی سیب
"120:00  
  طراحی موز
"13:47  
  ارسال تمرین طراحی موز
"120:00  
  پروژه چهارم: موز (الزامی)
 50%    
"180:00  
  طراحی پر
"09:55  
  ارسال تمرین طراحی پر
"120:00  
  طراحی لیوان
"17:11  
  ارسال تمرین طراحی لیوان
"120:00  
  طراحی مبل
"10:10  
  ارسال تمرین طراحی مبل
"120:00  
  طراحی صندلی
"09:08  
  ارسال تمرین طراحی صندلی
"120:00  
  طراحی کتاب
"09:00  
  ارسال تمرین طراحی کتاب
"120:00  
  طراحی پارچه
"13:29  
  ارسال تمرین طراحی پارچه
"120:00  
  پروژه پنجم: پارچه (الزامی)
 50%    
"180:00  
  طراحی ظروف شیشه‌ای
"27:44  
  ارسال تمرین طراحی ظروف شیشه‌ای
"120:00  
  طراحی گلدان سفالی
"12:46  
  ارسال تمرین طراحی گلدان سفالی
"120:00  
  طراحی قایق
"11:39  
  ارسال تمرین طراحی قایق
"120:00  
طراحی گل‌ها

این فصل به‌صورت اختصاصی به گل‌ها و انواع گوناگون آن‌ها تعلق دارد. دنیای گل‌ها، از آنجایی که بسیار وسیع و گسترده بوده و از انواع و طرح‌‌های مختلفی تشکیل شده‌اند، در فصلی جدا و مفصل، به آموزش و بیان نکات ترسیمی هر نوع آن‌ها، پرداخته شده است.  

  شناخت گل‌ها
"11:12  
  طراحی گل زنبق
"18:51  
  ارسال تمرین طراحی گل زنبق
"120:00  
  طراحی گل لاله
"15:47  
  ارسال تمرین طراحی گل لاله
"120:00  
  طراحی گل آفتابگردان
"12:24  
  ارسال تمرین طراحی گل آفتابگردان
"120:00  
  پروژه ششم: گل بنفشه (الزامی)
 50%    
"180:00  
  طراحی گل رز
"27:00  
  ارسال تمرین طراحی گل رز
"120:00  
  طراحی گل یاس
"15:10  
  ارسال تمرین طراحی گل یاس
"120:00  
  پروژه هفتم: گل و گلدان (الزامی)
 50%    
"180:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

درباره دوره

طراحی در لغت به معنای نقشه‌ریزی و شکل‌دهی است. در معنای تخصصی آن، بازآفریدن تصاویری عینی یا تجسم بخشیدن به تصاویر ذهنی، آمده است. به‌عبارتی‌دیگر، طراحی یعنی ایجاد تصویری دوبعدی از سوژه‌ای ذهنی یا حقیقی، با استفاده از خطوط بر روی سطح موردنظر. دوره‌ی آموزش طراحی مقدماتی، دوره‌ای در سطح پایه بوده که تمرکز اصلی خود را بر روی آموزش شیوه‌ی صحیح طراحی سوژه‌هایی از طبیعت، طبیعت بی‌جان و غیر گذاشته و قواعد و نکات مربوط به اصول اولیه‌ی طراحی، شامل پرسپکتیو (ژرف‌نمایی)، را آموزش می‌دهد.

در شیوه‌ی تدریس این دوره، سوژه‌ها و مدل‌های طراحی، به‌صورت زنده و حقیقی، برای تصور ذهنی بهتر هنرجو، نشان داده می‌شوند. 

ما در دوره‌ی آموزش طراحی مقدماتی، اصول و قواعد طراحی اولیه را، در سطحی قابل‌قبول به شما آموزش داده و شما را در رسیدن به مهارت ایجاد تصاویر دوبعدی طبیعت، طبیعت بی‌جان و...، یاری خواهیم کرد. 

 

هدف از دوره‌ی آموزش طراحی مقدماتی چیست؟

هدف اصلی دوره‌ی آموزش مقدماتی طراحی، این است که کمک کنیم تا هنرجویان و علاقه‌مندان به طراحی، نگاهشان را به اطراف تغییر داده و با دیدی باز، مانند یک طراح، به سوژه‌ها و موضوعات اطراف خود نگاه کند.

قصد داریم با آموزش‌های خود در این دوره، کاری کنیم تا هنرجو، تمام ابعاد و جزئیات سوژه‌ی خود را دیده و بتواند آن را طراحی کند. به طور کلی در تلاشیم تا در هنرجویان خود دید طراحی ایجاد نماییم؛ دید طراحی به این معنا که به هر چیز به‌گونه‌ای نگاه کند که می‌خواهد آن را طراحی و اجرا نماید.

 

دوره‌ی آموزش طراحی مقدماتی مناسب چه کسانی است؟

دوره‌ی آموزش طراحی مقدماتی، مناسب افرادی است که به طراحی علاقه‌مند بوده و قصد شروع یادگیری آن را، از صفر دارند.

آموزش‌های مقدماتی طراحی در این دوره، همچنین برای کسانی که تا حدودی با اصول اولیه طراحی و نقاشی آشنا بوده ولی قصد تقویت آموزش و مهارت‌های خود را دارند نیز، بسیار مفید و کارآمد است. 

علاوه‌براین، دوره‌ی آموزش طراحی مقدماتی، به طراحانی که در اجرای سوژه‌هایی مانند سوژه‌های موجود در طبیعت، طبیعت بی‌جان، گل‌ها و اصول پرسپکتیو مشکل دارند نیز، کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود را پیدا و با شناخت و رفع آن‌ها، در طراحی پیشرفت نمایند.

 

پس از گذراندن دوره‌ی آموزش طراحی مقدماتی، چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

بعد از فراگیری دوره‌ی آموزش طراحی مقدماتی، به‌راحتی می‌توانید سوژه‌های تدریسی در این دوره، مانند طبیعت، طبیعت بی‌جان و غیره، را طراحی اولیه نموده و در تا حدودی به اصول سایه زنی و حجم‌دهی نیز آشنایی پیدا خواهید کرد.

شما با شرکت در دوره‌ی آموزش مقدماتی طراحی، به این توانایی می‌رسید که طرح سوژه‌های موردنظر خود را، بدون نیاز به ابزارهای کمکی دیجیتال، از روی دانش و تصورات خود رسم کرده و حتی می‌توانید تغییراتی را، بر اساس تجربیات و آموخته‌های خود، روی طرح اولیه‌ی سوژه‌ها اعمال کنید.  

از دیگر توانایی‌های شما پس از دوره، درک کامل قواعد پرسپکتیو (ژرف‌نمایی)، در سطح مناسب برای نقاشان است. در کنار آن، بر روی طراحی و رسم سرفصل‌های آموزش داده شده در طراحی مقدماتی نیز، به‌صورت کامل تسلط پیدا خواهید کرد.

 

ویژگی‌های متمایز دوره‌ی آموزش طراحی مقدماتی؟

در دوره‌ی آموزش مقدماتی طراحی، مدرس سوژه‌های مورد تدریس خود را، به‌صورت زنده و عینی، به هنرجویان نشان داده و هنرجو را از تصور ذهنی و مبهم موضوع بی‌نیاز می‌کند. این شیوه سبب می‌شود تا هنرجو، با تمام ویژگی‌ها و اجزای مهم سوژه آشنا شده و بتواند با دیدی وسیع و دقیق‌تر، به موضوعات نگاه کند. 

این شیوه همچنین، به هنرجو کمک می‌کند تا پس از پایان دوره، با دیدن سوژه‌ی موردنظر خود، بداند که چگونه و با چه دیدی به آن نگاه کرده و به چه نکاتی باید در آن توجه نموده و بداند که به دنبال چه چیز برای شروع طراحی خود، درون سوژه باشد؛ همچنین چگونه می‌تواند قسمت‌هایی از آن را کم یا به سوژه اضافه نماید. 

دوره‌ی آموزش طراحی مقدماتی، آموزش خود را از صفر آغاز کرده و به هیچ‌گونه پیش‌نیازی در این حوزه احتیاج ندارد. این دوره خود اما، پیش‌نیاز لازم برای دوره‌های دیگر نقاشی موجود در سایت مکتب‌خونه محسوب می‌شود. 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher آناهیتا کریمی

استاد آناهیتا کریمی، نقاش و مدرس با سابقه‌ی نقاشی در تکنیک‌های آبرنگ، اکرلیک و آموزش حرفه‌ای انواع طراحی است. ایشان برگزار کننده‌ دوره‌های تخصصی نقاشی به صورت حضوری در آتلیه شخصی، آموزشگاه‌ها و همچنین دوره‌های مجازی آموزش نقاشی و طراحی هستند. وی دارای سابقه شرکت در نمایشگاه‌های گروهی داخلی و خارجی، برگزاری نمایشگاه انفرادی در نگارخانه‌هایی از جمله گالری گلستان، انتخاب اثر در iws کالیفرنیا به عنوان اثر برگزیده توسط داوران، انتخاب و چاپ آثار در کتاب‌های مختلف، سابقه برگزاری ورکشاپ‌های متعدد اجرای زنده نقاشی آبرنگ و اکرلیک در طبیعت برای هنرجویان و همچنین سابقه برگزاری نمایشگاه‌های گروهی با جمعی از هنرجویان در کارنامه‌ حرفه‌ای خود دارند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
مهشاد عمارلو 1402-11-24
تعداد بالای تمرین ها و پروژه ها نکته برجسته این دوره بود.
ستایش کمالی 1402-05-17
سلام من ستایش کمالی هستم من از دوره بسیارخوشم اومد
هماالسادات حامی 1401-09-28
سلام دوره خیلی خوب و لذت بخش بود... نکات خیلی سخاوتمندانه در خلال آموزش گفته میشه و این باعث میشه افرادی مثل من که قبلا آموزشی ندیدن و ... هم بتونند از دوره استفاده کنند و لذت ببرند...
امیرمحمد دهقانی 1400-11-30
سلام وظیفه خودم می‌دانم نکاتی را برای راهنمایی دوستان مطرح کنم. آن دسته از دوستان که میخواهند طراحی و یا نقاشی را یاد بگیرند اما نمی‌دانند از کجا شروع کنند، مطمئن باشند بهترین نقطه شروع همین دوره حاضر هست. آن دسته از دوستان که به صورت خود آموز طراحی میکنند، لازم است بدانند در این دوره نکاتی از طراحی پایه توسط استاد محترم گفته میشود که شاید جای دیگری نتوانند به این انسجام پیدا کنند. بنده خودم انیمیشن کار میکنم و یکی از نقاط قوت کار هایم، نکاتی از طراحی پایه است که از این دوره آموختم. با تشکر از استاد گرامی سرکار خانم کریمی که تمام نکات و جزییات را در آموزش ها منتقل کرده و بازخورد های سازنده ای را روی تمارین ارائه می دهند.
بهاره ایوب زاده 1400-08-22
ممنونم از استاد عزیز بابت این آموزش گام به گام و ساده واقعا فکر نمیکردم از آموزش مجازی انقدر بتونم خوب و راحت یاد بگیرم طراحی رو
فاطمه سیما 1400-04-24
واقعا دوره منحصر به فردی هست. فکر نمیکردم یه طراحی ساده هم میتونه انقدر جذاب باشه. از آموزش های تکنیکی و با جزئیات استاد کریمی و تیم مکتبخونه بابت برگزاری این دوره بسیار متشکرم. امیدوارم ادامه دار باشه و دوره های پیشرفته هم به زودی منتشر بشن.
هانیه ساعی کتیگری 1402-02-09
من از این دوره به خاطر انرژی و طرز نگاه استاد لذت بردم. تنوع موضوعات مطرح شده خیلی خوب است و پروژه ها چالش برانگیز و در عین حال متناسب با سطح دوره اند و به‌ همین خاطر، هنرجو در پایان دوره میتواند اطمینان خاطر داشته باشد که پایه ی خوبی برای ادامه ی طراحی و نقاشی دارد. چند پیشنهاد برای بهبود دوره: – به نظرم جا داشت بعضی قسمت ها نمونه های سخت تری نمایش داده شود یا از روی رفرنس کشیده شود که درک بهتری از اسکیس کشیدن، پرسپکتیو و نور پردازی پیدا کنیم. – تا حدی اشاره شد چه چیزهایی طراحی را زیباتر و چشمگیرتر می کند و چه چیزهایی قدرت اثر را کم می کند اما به نظرم گسترش این مطلب دوره را قوی تر می کند؛ مثلا افزودن ویدیوهایی درباره ی ترکیب بندی موثر و نورپردازی مناسب سوژه. – تعریف پروژه ای در پایان دوره که از هنرجویان بخواهد بافت های اشیای روزمره ای را با مدادها و هاشورهای مختلف ایجاد کنند و استاد محترم در این باره به ایشان بازخورد بدهند، می تواند در پرورش نگاه طراح/نقاش بسیار مفید باشد. در طی دوره به خاطر ویدیویی بودن استاد مجبور به استفاده از مدادهای نرم تر بودند اما طی یادگیری متوجه شدم بعضی بافت ها با مدادهای سخت تر خیلی بهتر در می آیند. تعریف چنین پروژه ای شاید کمک کند سوگیری ناخودآگاه هنرجو که به خاطر کم کاربرد بودن مدادهای سخت تر در این دوره به وجود آمده، اصلاح شود. با سپاس از سرکار خانم‌کریمی و مکتب‌خونه.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ ضمن تشکر از حسن نظر و همراهی شما، خوشنودیم که دوره برای شما مفید واقع شده است. همانطور که از تیتر دوره مشخص است دوره مقدماتی می باشد، یعنی کاملا مناسب هنرجویی ست که هیچ شناختی از نقاشی و طراحی ندارد و قراراست با این دوره پله پله یک شناخت متوسطی از سوژه ها پیدا کند. اگر قرار باشد پروژه‌ها سخت تر از حال حاضر باشند دیگر شامل دوره مقدماتی نیست و دوره نیمه پیشرفته تا پیشرفته را شامل می شود. نکته بعدی هم در مورد مداد که فرمودید؛ بخاطر اینکه دوره کاربردی باشد، صرفا می خواهیم یاد بگیریم که هنرجو چطور با کمترین امکانات بیشترین زیبایی را خلق کند و بهترین استفاده را ببرد، اینکه ما بخواهیم از مدادهای دیگر استفاده کنیم مناسب دوره ایست که هنرجو قصد دارد خیلی تکمیلی تر و حرفه ای تر آموزش ببیند و از وسایل بیشتری استفاده کند. درصورتیکه کسی که دوره مقدماتی را می‌گذراند خیلی شناختی به طراحی ندارد و میخواهد متوجه شود که به این رشته و گرایش علاقه دارد یا خیر. بنابراین ممکن است تمایلی برای هزینه های بالا نداشته باشد. به همین جهت در این دوره سعی کردیم از مدادهای کمتری استفاده کنیم و با همان مدادکمتر بیشترین زیبایی را خلق کنیم. ولی قاعدتا جلسه اول تمامی مدادها و تناژهایشان را معرفی کردیم. و مورد آخر متود آموزشی بنده برای دوره مقدماتی با تصویر و رفرنس نیست ولی برای دوره های نیمه پیشرفته و پیشرفته از روی عکس و مدل زنده آموزش داده می‌شود همانند دوره های آبرنگ. این دوره صرفا بیسیک بوده و بیشتر برای شناخت و درک مفاهیم پایه می باشد. استاد دوره آناهیتا کریمی
زهرا وقاري 1402-07-16
توضیحات بیش از حد طولانی هستن. خیلی از مواردی که مدرس دوره گوشه کاغذ یادداشت میکنن، میشد روی صفحه نمایش داده بشه یا به صورت اسلاید جداگانه توی تدوین گنجونده بشن. علاوه بر این خیلی وقت‌ها که مدرس در حال توضیح دادن یک موضوعیه و اون موضوع طولانی میشه دانشجو باید صرفا به حرکت دستای مدرس نگاه کنه. اینجور وقت‌ها میشد خودشون جلوی دوربین باشن و توضیح بدن. این موارد در کنار هم ادامه دوره و استفاده از آموزش‌ها رو سخت و خسته کننده میکنه

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  77 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  8 ساعت ویدئو - 69 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  11 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تالار گفتگو