اهداف آموزشی دوره آموزش فتومونتاژ را میتوان نحوه صحیح ادغام تصاویر با هم به صورت طبیعی، بررسی و درک اهمیت رنگ خاکستری در طراحی دیجیتال، بررسی و آموزش اهمیت صنعت فتومونتاژ در طراحیها و همچنین ... ادامه
اهداف آموزشی دوره آموزش فتومونتاژ را میتوان نحوه صحیح ادغام تصاویر با هم به صورت طبیعی، بررسی و درک اهمیت رنگ خاکستری در طراحی دیجیتال، بررسی و آموزش اهمیت صنعت فتومونتاژ در طراحیها و همچنین بررسی کامل سایه در فتومونتاژ و اهمیت آن در طراحیها دانست. البته باید بدانید که شما در این دوره با هنرمندان مطرح این عرصه در سطح بینالمللی آشنا خواهید شد و همچنین با بررسی کامل فتومونتاژ در فتوشاپ، شما فرق فتومونتاژ با بقیه تکنیکهای اجرایی در فتوشاپ و البته فرق لایههای معمولی و اسمارت آبجکتها و تأثیر آن در طراحیها را درک و یاد خواهید گرفت.
آشنایی جامع با مهمترین و پرکاربردترین مباحث فتوشاپ به همراه آموزش فتومونتاژ در فتوشاپ را میتوان هدف اصلی این دوره محسوب کرد. شما با شرکت در این دوره یاد خواهید گرفت که تصاویر حرفهای در صنعت تبلیغات چگونه ایجاد میشوند. در واقع ساخت پوسترهای فیلم، ساخت کاورهای موزیک، ساخت کاورهای تجاری و تبلیغاتی، ساخت تصاویر حرفهای برای شبکههای اجتماعی، ساخت پوسترهای تجاری و ساخت تصاویر فرا واقعگرایانه یا سورئال را میتوان دیگر اهداف این دوره آموزشی دانست.
نباید فراموش کرد که کسب این مهارت میتواند به شما کمک کند تا در این زمینه فعالیت خود را شروع کنید. بهطور کلی دوره آموزش فتومونتاژ مناسب کسانی خواهد بود که به اصول و مفاهیم نرمافزار فتوشاپ مسلط هستند، اما برای ساخت اثر هنری خود نمیدانند باید از کجا شروع کرده و یا اینکه چگونه ایده پردازی مناسبی را برای ساخت تصاویر حرفهای مدیریت کنند. همچنین این دوره برای تمام کسانی که به یادگیری اصول فتومونتاژ علاقهمند هستند، مفید واقع خواهد شد.
شما در این دوره تکنیکها فتومونتاژ را نظیر ادغام تصاویر با یکدیگر و اجرای حرفهای تصویرسازی فتومونتاژ را یاد خواهید گرفت. همچنین با نحوه تولید و ساخت تصاویر حرفهای تبلیغاتی، تصاویر حرفهای سورئال، پوسترهای تجاری و البته بیلبوردهای تجاری آشنا خواهید شد. در نهایت شما در این دوره، اصول ایدهپردازی حرفهای برای انجام کارها را فرا خواهید گرفت.
شما در این دوره از نرمافزار فتوشاپ استفاده میکنید و اصول فتومونتاژ در فتوشاپ را یاد خواهید گرفت.
برای یادگیری و درک مناسب دوره آموزش فتومونتاژ، شما ملزم به استفاده از دوره مقدماتی فتوشاپ هستید.
برای به چالش کشیدن یادگیری شما مباحث مختلف آموزش فتومونتاژ به صورت پروژه محور ارائه میشود و شما ملزم به انجام پروژه در پایان هر سرفصل آموزشی هستید. علاوه بر این در هر فصل، مثالهایی وجود دارد تا شما بهتر موضوع را درک و یاد بگیرید. همچنین در مکتب خونه انواع دوره آموزش فتوشاپ به عنوان مکمل و پیش نیاز این دوره موجود است.
فتومونتاژ فرآیند و نتیجه ساخت یک عکس ترکیبی با برش، چسباندن، تنظیم مجدد و همپوشانی دو یا چند عکس در یک تصویر جدید است. گاهی اوقات از تصویر ترکیبی به دست میآید تا تصویر نهایی به صورت یک چاپ فیزیکی بدون درز ظاهر شود. روش مشابهی، هرچند که از فیلم استفاده نمیشود، امروزه از طریق نرمافزار ویرایش تصویر محقق میشود.
این تکنیک اخیر توسط متخصصان به عنوان "ترکیب" نامیده شده و در استفاده معمولی اغلب "فتوشاپ" (از نام سیستم نرمافزاری محبوب) نامیده میشود.
ترکیبی از تصاویر مرتبط برای گسترش نمایی از یک صحنه یا سوژه بهعنوان یک مونتاژ برچسبگذاری نمیشود، بلکه یک تصویر دوخته شده یا یک موزاییک تصویر دیجیتال است.
تکنیکهای فتومونتاژ به صورت موارد زیر هستند:
1. کلاژ
2. رسانههای ترکیبی: رسانههای ترکیبی. میکس مدیا اصطلاحی است که برای توصیف آثار هنری ساخته شده از ترکیبی از رسانهها یا مواد مختلف استفاده میشود.
3. سوررئالیسم
4. دادا
5. سازه: کنستراکتیویسم شاخهای خاص از هنر انتزاعی بود که توسط ولادیمیر تاتلین و الکساندر رودچنکو در روسیه در حدود سال 1915 تأسیس شد.
فتومونتاژ نوعی هنر کلاژ است. اساساً از عکسها یا تکههایی از عکسها تشکیل شده است تا ذهن بیننده را به سمت ارتباطات خاص هدایت کند. این قطعات اغلب برای انتقال پیامی ساخته میشوند، خواه تفسیری در مورد مسائل سیاسی، اجتماعی یا موارد دیگر باشد.
تکنیکهای دیگر فوتومونتاژ
روشهای دیگر برای ترکیب تصاویر نیز فتومونتاژ نامیده میشوند، مانند «چاپ ترکیبی» ویکتوریایی، چاپ بیش از یک نگاتیو روی یک تکه کاغذ چاپی (همانطور که یک کلاژ از چند جنبه تشکیل شده است، هنرمندان نیز تکنیکهای مونتاژ را با هم ترکیب میکنند. یک سری از "پیشبینیهای فوتومونتاژ" سیاهوسفید توسط رومار بیردن (1912-1988) یک نمونه است. روش او با ترکیبهایی از کاغذ، رنگ و عکسهایی که بر روی تختههایی به ابعاد 8½ × 11 اینچ قرار داده شدند، آغاز شد. بیردن تصاویر را با امولسیونی ثابت و سپس با غلتک دستی روش را اعمال کرد. در ادامه از آنها عکس گرفت و بزرگ کرد. قرن نوزدهم پیوستن فیزیکی چندین تصویر به یک ترکیب و عکاسی از نتایج، در عکاسی مطبوعاتی و لیتوگرافی تا استفاده گسترده از ویرایش تصویر دیجیتال غالب بود.
فناوری زیراکس در قرن بیستم امکان کپی کردن تصاویر مسطح و اشیاء سهبعدی را با استفاده از دستگاه کپی به عنوان دوربین اسکن امکانپذیر میکرد. پس از آن میتوان چنین تصاویر کپی را با اشیاء واقعی به روش سنتی کلاژ برش و چسب ترکیب کرد.
ویراستاران عکس معاصر در مجلات اکنون «پستآپها» را به صورت دیجیتالی ایجاد میکنند. ایجاد یک فتومونتاژ در بیشتر موارد با نرمافزارهای کامپیوتری مانند Adobe Photoshop، Paint Shop Pro، Corel Photo paint، Pixelmator، Paint.NET یا GIMP آسانتر شده است. این برنامهها تغییرات را به صورت دیجیتالی انجام میدهند و امکان گردش کار سریعتر و نتایج دقیقتری را فراهم میکنند. آنها همچنین با اجازه دادن به هنرمند برای "بازگرداندن" خطاها، اشتباهات را کاهش میدهند. با این حال، برخی از هنرمندان مرزهای ویرایش تصویر دیجیتال را برای ایجاد ترکیببندیهای بسیار وقتگیر که با خواستههای هنرهای سنتی رقابت میکنند، پیش میبرند. روند فعلی خلق تصاویری است که نقاشی، تئاتر، تصویرسازی و گرافیک را در یک مجموعه عکاسی یکپارچه ترکیب میکند.
یک فتومونتاژ ممکن است حاوی عناصری باشد که همزمان واقعی و خیالی هستند. عکسهای ترکیبی و دستکاریهای دیجیتال ممکن است تضاد بین زیباییشناسی و اخلاق را ایجاد کند، به عنوان مثال، در عکسهای جعلی که به عنوان اخبار واقعی به جهان ارائه میشوند. به عنوان مثال، در ایالاتمتحده، انجمن ملی عکاسان مطبوعاتی (NPPA) منشور اخلاقی را تنظیم کرده است که دقت تصاویر منتشرشده را ارتقا میدهد و به عکاسان توصیه میکند: تصاویری را که میتواند بینندگان را گمراه کند یا سوژهها را نادرست معرفی کند، دستکاری نکنند.
فتومونتاژ همچنین ممکن است در پدیده scrapbooking وجود داشته باشد، که در آن تصاویر خانوادگی در دفترچههای یادداشت چسبانده میشوند و یک کلاژ همراه با کاغذهای چاپی و وسایل تزئینی ایجاد میشود.
کتابنویسی هنر دیجیتال از یک کامپیوتر برای ایجاد طرحها و زیرنویسهای کلاژ ساده استفاده میکند. اسکرپبوکر آماتور میتواند پروژههای خانگی را به خروجی حرفهای تبدیل کند، مانند سیدی، دیویدی، نمایشگر روی تلویزیون، آپلود در یک وبسایت برای مشاهده، یا مجموعهها به یک یا چند کتاب برای اشتراکگذاری.
دستکاری عکس به تغییرات ایجاد شده در یک تصویر اشاره دارد. اغلب، هدف از دستکاری عکس، ایجاد یک تصویر "واقعگرایانه" دیگر است. این امر به نگرانیهای سیاسی و اخلاقی متعددی بهویژه در روزنامه نگاری منجر شده است.
آنچه برای ایجاد فتومونتاژ خود نیاز دارید:
1. دوربین
2. کامپیوتر
3. چاپگر
4. تخته، چسب، خودکار سیاه
برای فتومونتاژ باید سوژه خود را در نظر بگیرید. این میتواند با ایدههای معمول عکاسی شما متفاوت باشد. شما باید پتانسیل خود را برای بیان مکان و زمان در نظر بگیرید. برای اولین فتومونتاژ خود یک سوژه ثابت انتخاب کنید. بهترین گزینه برای انتخاب سوژه، گزینهای است که در صورت نیاز میتوانید به آن برگردید و بیش از یکبار از آن عکس بگیرید.
چیزی را انتخاب نکنید که حرکت میکند، زیرا این باعث ایجاد مشکل میشود. اگر با یک صحنه ساده شروع کنید به احتمال زیاد به عنوان یک سازنده فتومونتاژ برای اولین بار موفق خواهید شد.
نحوه عکاسی از سوژه خود را محاسبه کنید. برنامهریزی کنید که چند عکس میخواهید بسازید. باید به این فکر کنید که چقدر به سوژه خود نزدیک هستید و از کدام لنز استفاده کنید تا تعداد عکسهای موردنظر خود را به دست آورید.
استفاده از یک لنز استاندارد 50 میلیمتری، جمعآوری عکسهای شما را آسانتر میکند. یک لنز زاویه باز ممکن است اعوجاج مشکلساز در لبههالبههای تصاویر ایجاد کند.
هدف، ایجاد مونتاژی است که 20 تا 30 عکس در قطعه تمام شده داشته باشد. داشتن تعداد زیاد یا خیلی کم تصاویر میتواند کامپایل آن را دشوارتر کند.
برای فتومونتاژ هر سوژهای، تعداد عکسهای موردنظر را مشخص کنید. برای مثال 7 عکس، سعی کنید یکپارچگی آن را حفظ نمایید. گرفتن عکس از موقعیتهای مختلف کار را ممکن است کمی پیچیده کند اما خروجی را جذاب میکند. پیشنهاد میشود بیشتر از آنچه نیاز دارید عکاسی کنید.
برای این هدف یک شبکه در ذهن خود ترسیم کرده و آن را دنبال کنید تا مطمئن شوید که هر قسمت از سوژه خود را حداقل یکبار ضبط میکنید.
ترجیحاً از یکگوشه شروع کنید. عکسهای خود را رویهم قرار دهید. اگر از چپ به راست عکس میگیرید، به چیزی که نزدیک سمت راست ترکیببندی شما ظاهر میشود نگاه کنید. عکس را بگیرید و سپس دوربین خود را به سمت راست ببرید. تصویر بعدی خود را بنویسید، بنابراین همان چیزی هنوز در ترکیببندی وجود دارد، اما در سمت چپ کادر.
خوب است که این گزینه را داشته باشید که عکسهایی با هم همپوشانی دارند و همه در خطوط مستقیم نیستند. این به شما انعطافپذیری بیشتری میدهد وقتی میخواهید فتومونتاژ کنید.
نکته: سعی کنید از هر قسمت از سوژه خود عکسهای خلاقانه جداگانه بسازید. سعی کنید آنها را با یک تفاوت کوچک بسازید.
گاهی اوقات چندین بار از یک شی یا بخشی از یک صحنه عکاسی کردن خوب است، زیرا با انجام این کار گزینههای بیشتری را در حالی که فتومونتاژ میکنید در اختیار شما قرار میدهد.
استفاده از خطوط عمودی، افقی و یا مورب کمک زیادی به پروژه خواهد کرد. همانطور که عکسهای خود را میسازید مستقیم یا منحنی را در نظر بگیرید. مراقب باشید که آنها چگونه میتوانند در مونتاژ عکس تمام شده شما ظاهر شوند.
استفاده از این خطوط به حفظ مونتاژ شما کمک کرده و جذابیت بیشتری برای نگاه کردن به آن ایجاد میکند. اگر هیچ خطی در قطعه تمام شده شما جریان نداشته باشد، درهم و گیجکننده به نظر میرسد.
بهتر است برای پروژهی اول فتومونتاژ خود یک پروژه ساده را انتخاب کنید.
میتوانید از Adobe Lightroom و Photoshop برای کامپایل مونتاژهای خود در کامپیوتر قبل از چاپ عکسها استفاده کنید. شما میتوانید از هر نرمافزار تصویربرداری استفاده کنید که به شما امکان میدهد تصاویر مجزا در چندین لایه داشته باشید.
تمام عکسهایی را که ساختهاید در رایانه بارگیری کنید. هیچیک از آنها را حذف نکنید، حتی اگر نقص فنی وجود داشته باشد. ممکن است از یکی از آنها برای پر کردن شکاف استفاده کنید. به همهی عکسها نگاه کنید و قویترین تصاویر را انتخاب کنید. عکسهایی که بهتنهایی به عنوان عکسهای خوبی خواهند ماند، خواه میتوانند بخشی از یک فتومونتاژ باشند.
یک پوشه جداگانه برای اینها درست کنید و عکسها را در آن قرار دهید. در مرحله بعد، بخش عمدهای از عکسهای خود را که فکر میکنید برای ساختن فتومونتاژ شما مناسب هستند، انتخاب کنید. تصور کنید که لبهها کجا خواهند بود و تصاویر را برای پر کردن فضای ترکیببندی خود انتخاب کنید. اینها را در پوشه دیگری قرار دهید. عکسهای باقیمانده را در پوشه سوم قرار دهید
اندازه عکسهای خود را بر اساس اینکه میخواهید فتومونتاژ نهاییتان چقدر بزرگ باشد، تغییر دهید. وضوح خود را روی 300 نقطه در اینچ (نقطه در اینچ) نگهدارید، این بدان معناست که اندازه آنها هنگام چاپ یکسان است. تقریباً تصمیم بگیرید که چه تعداد عکس را تشکیل میدهد. عرض و ارتفاع پروژه را مشخص کنید. میتوانید بعداً این فتومونتاژ را تغییر دهید، اما خوب است که از همان ابتدا با اندازه پایه کار کنید.
سعی کنید فتومونتاژهای خود را با استفاده از تصاویر jpeg و با فشردهسازی کوچک جمعآوری کنید. این بسته به تعداد عکسهایی که با آنها کار میکنید و قدرت پردازش رایانه شما متفاوت است.
هنگام ایجاد مونتاژهای عکس بزرگتر، سازماندهی خوب اهمیت بیشتری پیدا میکند. اندازهگیری دقیق عکسها به دستیابی به جریان کاری ثابتتر کمک میکند.
یک "بوم" جدید با اندازه مناسب ایجاد کنید. مطمئن شوید که dpi با dpi عکسهای شما مطابقت دارد. در مورد اندازه صحیح بوم زیاد نگران نباشید. اگر خیلی کوچک یا خیلی بزرگ است، همیشه میتوانید آن را بعداً مطابق با نیازهای خود تغییر دهید.
عکسها را از دو پوشه اول خارج کنید و با رفتن به مسیر File > Scripts > Load Files To Stack، آنها را به فتوشاپ وارد کنید. با استفاده از این گزینه میتوانید تمام تصاویر موردنیاز خود را در یک سند به صورت لایههای جداگانه بارگذاری کنید.
اگر از این روش استفاده میکنید، تمام لایهها را انتخاب کنید. سپس آنها را بکشید و در سندی که بوم خالی خود را ایجاد میکنید رها کنید. شما باید تمام عکسهای خود را در لایه خود در سندی که ایجاد کردهاید قرار دهید.
شروع کنید به کشیدن و رها کردن هر عکس تقریباً در جایی که میخواهید. اگر توانایی کد رنگی هر لایه را دارید، ایده خوبی است که این کار را انجام دهید. معمولاً از سه رنگ استفاده میشود. یکی برای تصاویر سمت چپ، یکی برای تصاویری که وسط را تشکیل میدهند و یکی برای تصاویر سمت راست.
وقتی روی فوتومونتاژهای بزرگ کار میکنید، گروههای جداگانهای را در پنل لایهها بسازید و لایههایی را به آنها اضافه کنید. این به شما امکان میدهد تمام تصاویر را در یک گروه پنهان کنید که میتواند گردش کار را کارآمدتر کند.
عکسهای خود را به اطراف حرکت دهید و آنها را طوری قرار دهید که شبیه به کل سوژهای که عکاسی کردهاید، شوند. برخی از تصاویر همچنان به صورت انباشته رویهم ظاهر میشوند. این اشکالی ندارد.
اکنون همه عکسها را تقریباً در موقعیت خود دارید. این زمانی است که سرگرمی واقعی عکاسی خلاقانه آغاز میشود. وقت آن است که تخیل خود را آزاد کنید. عکسها را به اطراف حرکت دهید و هر طور که دوست دارید آزمایش کنید. خارج از چارچوب فکر کنید!
در حین کار، قسمتهایی از تصاویری که میخواهید ببینید ممکن است در زیر لایه دیگری پنهانشده باشند. میتوانید هر عکس را در سلسلهمراتب لایهها بالاتر یا پایینتر ببرید تا مناسب باشد.
یک screengrab لایههای کد رنگی را نشان میدهد که به گردش کار کمک میکند. سعی کنید فکرتان را محدود نکنید یا بیشازحد آن را تنظیم نکنید. هدف شما باید ایجاد یک فتومونتاژ کامل است که مردم بتوانند بدون سردرد به آن نگاه کنند.
اولین بار که آن را امتحان میکنید ممکن است زمان زیادی طول بکشد. انتظار نداشته باشید اولین باری که برای انجام آن مینشینید مونتاژ را کامل کنید.
اگر مجموعهای از عکسها به خوبی ترکیب نشده باشند، نتیجه جذاب نخواهد بود. شما باید مراقب باشید که عکسهای خود را بهگونهای قرار دهید که دیدن آن خوشایند باشد. اگر این کار را نکنید، نتایج ممکن است برای بینندگان مبهم و غیر جذاب به نظر برسد.
همانطور که فتومونتاژ شما شروع به شکلگیری میکند، میتوانید شروع به خاموش کردن لایههایی کنید که استفاده نمیکنید. آنها را حذف نکرده، فقط آنها را پنهان کنید.
تدوین فتومونتاژ نیاز به انعطاف دارد. برای بیان خلاقانه خود باز باشید. همانطور که عکسها را جابجا میکنید، مونتاژ شما مدام تغییر میکند. امکان مخفی کردن یا نمایش تصاویر جداگانه به شما این امکان را میدهد که در طرحبندی خود نوآوری بیشتری داشته باشید.
ممکن است در این مرحله شکافهایی در مونتاژ خود مشاهده کنید. تصاویر خود را در پوشه سومی که ایجاد کردهاید اما هیچ عکسی از آن وارد نکردهاید بررسی کنید. ممکن است عکسی پیدا کنید تا شکاف خود را پر کند.
اگر نه، خلاق باشید و تصویری را که قبلاً استفاده کردهاید کپی کنید. همچنین اگر به نظر شما خوب است، میتوانید شکاف را خالی بگذارید.
برای جمعآوری فتومونتاژ خود زمان زیادی به خود اختصاص دهید، اما مطمئن شوید که آن را تمام کردهاید. اگر اجازه دهید این میتواند یکروند بیپایان باشد. البته، همیشه میتوانید بعداً یک مونتاژ را مجدداً ببینید و اگر دوست دارید آن را به روشی متفاوت بسازید.
شما مجبور نیستید مونتاژهای خود را چاپ و چسبانده کنید. به عنوان آثار هنری دیجیتال، کاملاً قابلقبول هستند. با این حال، چاپ عکسها آنها را به بعد دیگری میبرد.
اگر تصمیم دارید یک کپی ملموس داشته باشید، باید عکسهایی را که استفاده کردهاید و در طرح نهایی قابل مشاهده هستند چاپ کنید. شما میتوانید آنها را به عنوان چاپهای عکاسی جداگانه به روشی سریع و آسان چاپ کنید.
چسباندن تصاویر چاپ شده میتواند یک مرحله دشوار باشد. استفاده از چسب میتواند بسیار کثیف باشد و به راحتی به چاپهای رویهم افتاده آسیب می رساند. میتوانید از یک رول کاغذ چسب دوطرفه استفاده کنید. قبل از چسباندن هر عکس از چسب استفاده کنید.
اگر از چسب مایع استفاده میکنید، باید این چسب را بمالید زیرا میخواهید چاپهای خود را بچسبانید. من توصیه میکنم قبل از اینکه شروع به چسباندن آنها کنید، ابتدا چاپهای خود را بچینید. این به شما این امکان را میدهد که تصوری از نحوه ظاهر فتومونتاژ خود را مشاهده کنید. باید مراقب باشید که چسب اضافی روی تخته یا چاپهای دیگرتان نریزد
وقتی همه چاپهای خود را آماده کردید، شروع به گذاشتن آنها روی تخته خود کنید. سادهترین کار این است که کامپیوتر خود را در کنار خود داشته باشید. این به شما امکان میدهد از نسخه دیجیتال فتومونتاژ خود برای راهنمایی استفاده کنید.
تمام لایهها به جز لایه پایین را خاموش کنید. لایه قابل مشاهده اولین چاپی است که روی تخته قرار میدهید. لایه بعدی را روشن کرده و چاپ را روی تخته قرار دهید. از پایین به بالا کار کنید و مطمئن شوید که هر چاپی که میگذارید، چاپی باشد که از قبل روی تخته داشتهاید همپوشانی داشته باشد.
در طول اولین چیدمان عکسها، من هیچیک از آنها را پایین نمیآورم. چاپها به اطراف حرکت خواهند کرد. هنگامی که چاپهای دیگر را در موقعیت قرار میدهید و به آنها ضربه میزنید. کل فرآیند کاملاً جنبشی است. شما میتوانید از نوار چسب برای نگهداشتن هر چاپ در جای خود استفاده کنید، اما من هرگز این کار را نمیکنم. من حرکت را دوست دارم زیرا گاهی اوقات میتواند مکانهای مختلفی را که فکرش را نمیکردم باز کند.
همانطور که در حال چاپ کردن چاپهای خود هستید، عقبنشینی کنید و از راه دور به کار خود نگاه کنید. اگر بتوانید بالاتر از میزی که روی آن کار میکنید بلند شوید، این حتی بهتر است. دیدن مونتاژهای خود از راه دور در هنگام کامپایل به شما کمک خواهد کرد، به خصوص اگر بزرگ باشند.
یک فتومونتاژ روی میز بزرگی که در حال ایجاد است. فتومونتاژ خود را پایین بچسبانید. وقتی از چیدمان فتومونتاژ خود راضی بودید، وقت آن است که آنها را بچسبانید.
من معمولاً از یکگوشه با چاپی شروع میکنم که با هیچ چاپ دیگری همپوشانی ندارد. باید مطمئن شوید که هر چیزی که زیر هرکدام است، تخته یا چاپ دیگری از قبل چسبیده باشد. عکسی را که قرار است عکس دیگری پشت آن باشد، را به اشتباه نچسبانید. این میتواند ظاهر فتومونتاژ شما را خراب کند.
اگر فتومونتاژ شما چاپ شده است میتوانید آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. از آنها بخواهید بیایند و آن را ببینند یا فتومونتاژ خود را برای آنها ببرید. نمایش آثار هنری چاپ شده با نمایش نسخه دیجیتال بسیار متفاوت است. اغلب مردم متوجه نمیشوند که چاپهای تکی عکس مونتاژهایی را تشکیل میدهند.
اگر به فکر یادگیری فوتومونتاژ حرفهای هستید و دوست دارید که مراحل بالا را بهصورت کاملاً عملی یاد بگیرید، هماکنون با ثبتنام در دوره آموزش فوتومونتاژ، اولین و مهمترین قدم را در این راستا بردارید.
تصور کنید میتوانید جهانهای مختلف را در یک قاب کنار هم قرار دهید، یک آسمان پرستاره را بالای یک خیابان شلوغ شهری بنشاند، یا خودتان را در کنار شخصیتهای تاریخی جا بزنید! این دنیای جادویی فوتومونتاژ است، تکنیکی در فتوشاپ که به شما امکان میدهد عکسهای مختلف را با هم ترکیب کنید و تصاویر ترکیبی و سورئال خلق نمایید. در این مقاله، به سراغ آموزش مونتاژ عکس با فتوشاپ میرویم و قدم به قدم یاد میگیریم که چطور عکسهای معمولی را به شاهکارهای ترکیبی تبدیل کنیم.
فوتومونتاژ یا کلاژ عکس در فتوشاپ، تکنیکی است که در آن با ترکیب عناصر بریده شده از عکسهای مختلف، یک تصویر جدید و ترکیبی خلق میشود. این تکنیک قدمتی طولانی دارد و هنرمندان از گذشتههای دور از آن برای بیان ایدههای خلاقانه خود استفاده میکردهاند؛ اما با ظهور نرمافزارهایی مثل فتوشاپ، فوتومونتاژ به ابزاری قدرتمند و در دسترس برای همه تبدیل شده است.
فوتومونتاژ کاربردهای زیادی در دنیای گرافیک و هنرهای تجسمی دارد. از آن میتوان برای:
برای شروع ماجراجویی در دنیای فوتومونتاژ، به ابزار زیر نیاز دارید:
حالا که ابزار و مواد اولیه در اختیار داریم، بیایید قدم به قدم با فرآیند مونتاژ عکس روی عکس در فتوشاپ آشنا شویم:
1. باز کردن عکسهای مورد نظر:
2. انتخاب و برش سوژه:
3. انتقال سوژه به عکس دیگر:
4. تنظیم و ویرایش سوژه:
5. افزودن جزئیات و خلاقیت:
نکات و ایدههای خلاقانه برای فوتومونتاژ در فتوشاپ:
فوتومونتاژ دنیایی از خلاقیت و ایدههای نو را پیش روی شما میگشاید. با یادگیری تکنیکهای اولیه و استفاده از ابزارهای قدرتمند فتوشاپ، میتوانید عکسهای معمولی را به شاهکارهای هنری تبدیل کنید و داستانها و ایدههای خود را به صورت تصویری بیان نمایید.
فتوشاپ به عنوان قدرتمندترین نرمافزار ویرایش عکس، امکانات بسیار زیادی برای فوتومونتاژ ارائه میدهد؛ اما اگر به آن دسترسی ندارید، نرمافزارهای رایگان و پولی دیگری هم وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید.
میتوانید از عکسهای شخصی خود، عکسهای دانلود شده از اینترنت یا حتی نقاشیها و تصاویر گرافیکی دیگر استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که عکسها باکیفیت و مرتبط با ایده شما باشند.
اطلاعات بیشتر
از مجموع 20 امتیاز
2 نظردر صورتی که حد نصاب قبولی در دوره را کسب و تمرینها و پروژههای الزامی را ارسال کنید، گواهینامه رسمی پایان دوره توسط مکتبخونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار میگیرد.
قابل به اشتراک گذاشتن در
مدرس: احمد شیخ زاده
مدرس: جادی میرمیرانی
مدرس: بردیا علمی
مدرس: مونا دژبان
جناب آقای زهیر عابدی متولد سال 1367، فارغالتحصیل رشتهی گرافیک هستند. ایشان فعالیت حرفهای در زمینهی گرافیک را از سال 1388 آغاز کردهاند. در رزومهی ایشان همکاری با مجموعههای بزرگی همچون شبکهی کال شاپ با عنوان طراح گرافیک، کمپانی مولتی کافه به عنوان مدیر هنری و کمپانی کاله به عنوان تصویرگر دیجیتال دیده میشود.
اطلاعات بیشتر