آموزش تفکر خلاقانه

poster
پیش‌نمایش دوره

مهارت تفکر خلاق کودکان نوعی توانایی درونی است که به کودکان کمک می‌کند تا به تمام مسائل از ورای تجربه‌های موجود در ذهن خود نگاه کند. این طرز تفکر خلاق خاص که کلید موفقیت کودکان ... ادامه

برگزارکننده:  LinkedIn  LinkedIn
مدرس دوره:
4 (1 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  0:49 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  0:49 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آشنایی با مفهوم خلاقیت

 آشنایی با خلاقیت فردی

 آشنایی با خلاقیت گروهی

 استفاده از تکنیک‌ها در خلاقیت

سرفصل‌های دوره آموزش تفکر خلاقانه

مقدمه و معرفی خلاقیت

در این فصل مقدمات خلاقیت و اینکه چطور خلاق تر باشیم ارائه خواهد شد.

  این دوره برای چه افرادی مناسب است؟
مشاهده
"00:49  
دروازه ورود به دنیای خلاقیت

در این فصل یاد میگیریم که خلاقیت چیست، چرا باید خلاق تر باشیم و چطور می شود خلاق تر شد.

  چرا باید خلاق باشیم؟
"02:45  
  خلاقیت اصلا یعنی چی ؟
"03:22  
  مسیرهای یادگیری خلاق بودن
"02:28  
  موانع خلاق بودن
"03:44  
خلاقیت فردی

در این فصل یاد میگیریم که چطور خلاقیت فردی خود را افزایش دهیم.

  الگوها چطور در خلاق بودن تاثیرگذارند؟
"03:38  
  پیروی از عملکرد فرم
"03:30  
  استفاده از تکنیک تفریق
"03:28  
  استفاده از تکنیک تقسیم
"02:50  
  استفاده از تکنیک ضرب
"03:32  
  استفاده از تکنیک یکسان سازی وظایف
"03:58  
  نظریه وابستگی ویژگی ها
"03:49  
خلاقیت گروهی

در این فصل یاد میگیریم که چطور خلاقیت گروهی را تقویت کنیم و چطور یک تیم خلاق تری داشته باشیم.

  چطور یک تیم خلاق رویایی داشته باشیم؟
"03:26  
  چطور برای خلاقیت گروهی تسهیلگر باشیم؟
"03:18  
  چطور بهترین ایده ها را انتخاب کنیم؟
"03:13  
جمع‌بندی

در این فصل موارد گفته شده در کل دوره جمع بندی خواهد شد.

  گام های بعدی
"01:18  

ویژگی‌های دوره

زیرنویس فارسی
زیرنویس فارسی

این دوره دارای زیرنویس اختصاصی است.

درباره دوره

مهارت تفکر خلاق کودکان نوعی توانایی درونی است که به کودکان کمک می‌کند تا به تمام مسائل از ورای تجربه‌های موجود در ذهن خود نگاه کند. این طرز تفکر خلاق خاص که کلید موفقیت کودکان و دانش آموزان در دنیای امروزی به شمار می‌رود، به عنوان یکی از ده مهارت مهم زندگی شناخته می‌شود. آموزش تفکر خلاق می‌تواند به دانش‌آموزان دیدگاه تازه‌ای جهت حل مسائل بدهد و در حل مسائل و تصمیم‌گیری به او کمک کند. دوره آموزش تفکر خلاقانه نیز در تلاش خواهد بود که این مهارت‌ها را به شما آموزش دهد که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

دوره آموزش تفکر خلاقانه

دوره آموزش تفکر خلاقانه محصول فردی به نام Drew Boyd یکی از رهبرهای جهانی در خلاقیت و نوآوری است. این دوره در سرفصل‌های زیر به مخاطبین ارائه خواهد شد:

  • مقدمه و معرفی خلاقیت
  • دروازه ورود به دنیای خلاقیت
  • خلاقیت فردی
  • خلاقیت گروهی
  • جمع‌بندی

دوره آموزش تفکر خلاقانه برای چه کسانی مناسب است؟

در حالی که ما اغلب به خلاقیت به عنوان یک ویژگی ذاتی افراد فکر می‌کنیم، هر کسی، چه فرد عادی باشد و چه هنرمند یا بازیگر، می‌تواند یاد بگیرد که چگونه خلاق‌تر باشد. در این دوره آموزشی، راه‌های مختلف یادگیری خلاقیت را بررسی می‌کنیم و شما یاد خواهید گرفت که چگونه به‌صورت فردی و گروهی خلاق‌تر باشید. <درو بوید> به عنوان استاد این دوره، اهمیت و قدرت خلاقیت را با شما به اشتراک می‌گذارد، موانع خلاقیت را برای شما تشریح و راهکارهای عبور از آن را توضیح می‌دهد و برخی از رفتارها و تکنیک‌هایی را به شما نشان خواهد داد که می‌تواند به شما در ایجاد ایده‌ها یا راه‌حل‌های جدید برای مشکلات، به عنوان یک فرد کمک کند. او راه‌هایی برای ایجاد یک تیم رؤیایی خلاق، تسهیل جلسات گروهی مؤثر برای داشتن خروجی‌های خلاقانه‌تر، انتخاب بهترین ایده‌ها و موارد دیگر را پوشش می‌دهد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher Drew Boyd

درو بوید یک رهبر جهانی در خلاقیت و نوآوری است. درو یکی از نویسندگان کتاب Inside the Box است. او هم‌چنین به‌عنوان مدیر اجرایی برنامه کارشناسی‌ارشد علوم بازاریابی و دانشیار بازاریابی و نوآوری در دانشگاه فعالیت می‌کند. درو پس از یک حرفه تجاری بسیار موفق وارد دنیای آکادمیک شد. او 17 سال را در کمپانی Johnson & Johnson در حوزه بازاریابی و توسعه بین‌المللی گذراند. قبل از Johnson & Johnson، درو با United Airlines در زمینه فروش، بازاریابی و برنامه‌ریزی استراتژیک کار می‌کرد. درو در دوره‌های خود تئوری تدریس شده در یک محیط کلاسی سنتی را با بیش از سه دهه تجربه ادغام می‌کند و یک تجربه بازاریابی و نوآوری در دنیای واقعی ارائه می‌دهد. درو سه جایزه معتبر آموزشی را به دست آورد و مفتخر است که به‌عنوان استاد مدعو در دانشگاه کلمبیا، دانشگاه ییل، دانشکده کسب‌وکار وارتون دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه میشیگان، دانشگاه شیکاگو، دانشکده مدیریت کلوگ در دانشگاه نورث وسترن، و دانشگاه دوک تدریس می‌کند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
علی نوروزی 1402-12-15
بعنوان یه آموزش کوتاه و کاربردی (و البته رایگان) خوب بود خصوصا انگلیسی ایشان روان و شفاف بود و به نوعی تمرین لیسنینگ هم بود

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

آموزش تفکر خلاق

آموزش تفکر خلاق، آموزش نوعی مهارت ذهنی است که کودکان و داش آموزان را قادر به ساختن ارتباطات جدید می‌کند. یکی از راه‌های ساختن ارتباطات جدید آموزش تفکر خلاق در کودکان، نوجوانان و دانش آموزان است.  از مهارت تفکر خلاق در مهارت‌ حل مسائله، تصمیم‌گیری و ارتباط مؤثر استفاده می‌شود و می‌تواند کودکان و نوجوانان، قدرت خلق راه‌حل‌های جدید و مهارت تفکر بدهد. یکی از اساسی‌ترین اثرات موجود در آموزش تفکر خلاق کودکان و دانش آموزان همچنین نوجوانان کتاب است.

کتاب‌های آموزشی برای پرورش تفکر خلاق بهترین و در دسترس‌ترین گزینه برای افرادی است که نمی‌دانند باید آموزش تفکر خلاق را از کجا شروع کنند.  کتاب‌های  بازی‌ برای کودکان و کتاب یادگیری تفکر خلاق برای نوجوانان کاربردهای فراوانی برای تقویت تفکر خلاق کودکان، نوجوانان و دانش آموزان به والدین و معلمان پیشنهاد می‌دهند. در کتاب‌های بازی آموزش تفکر خلاق برای کودکان هدف از بازی‌های این کتاب‌ها پرورش تفکر خلاق است که از مهم‌ترین توانایی‌هاست که کودکان را باید به داشتن آن عادت داد. 

تفکر نقاد

در آموزش تفکر خلاقانه برای نوجوانان، کودکان و دانش آموزان تفکر انتقادی به زبان ساده یعنی این مهارت  که  کودکان و نوجوانان قادر باشند مسائل پیرامون خویش را درک کنند، اطلاعات لازم را جمع‌آوری و ترکیب کرده تا بتوانند به ارزیابی مسائل و مشکلات بپردازند. نقص در آموزش تفکر خلاقانه و همچنین تفکر انتقادی از کودکی می‌تواند باعث صدمه، مسمومیت ذهنی، عدم پذیرش یا خرابکاری‌هایی شود که ممکن است کودکان را با خطرات مهلکی روبه‌رو سازد. کودکی که مهارت تفکر نقاد را نیاموزد، در جوانی و بزرگ‌سالی نمی‌تواند راه‌حل‌های متعدد برای مسائل را ارزیابی و بهترین شیوه را انتخاب کند و با شکست‌های متعدد روبه‌رو خواهد شد. 

واقعیت آن است که طرز تفکر نقاد بیش از هر چه باید در مدارس پرورش به عنوان آموزش تفکر خلاقانه شکوفا شود؛ اما با توجه با ناکارآمدی مدارس در ایران، ما پدر مادرها باید بتوانیم زمینه تفکر نقاد را در بچه‌هایمان مهیا کنیم. تفکر نقاد را باید از سنین پایین به کودکان آموزش دهید تا وقتی بزرگ‌تر شدند بتوانند تصمیم درست بگیرند و از خودشان محافظت کنند. داشتن توانایی و مهارت تفکر نقاد به کودکان و دانش آموزان این اجازه را می‌دهد تا بتوانند در زندگی اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کنند و به ارزیابی مشکلات پیرامون خود بپردازند و تصمیم‌گیری معقولی داشته باشند.

تفکر انتقادی کمک می‌کند تا کودکان بهتر دلیل بیاورند و در نتیجه‌گیری‌ها به جای احساساتی عمل کردن بر پایه حقایق تصمیم‌گیری داشته باشند. همچنان که کودکان بزرگ می‌شوند و وارد دوران نوجوانی می‌شوند، مهارت فکر کردن کمک می‌کند تا به‌طور مستقل بدون والدین بتوانند قضاوت کنند. کاربرگ‌های تمرین طرز تفکر نقاد برای کودکان هم جالب و هم تفکر برانگیز است.

تفکر طراحی

برای کودکان و نوجوانان مهم است که مهارت‌های حرکتی ظریف و قوی را در سنین پایین توسعه دهند. آموزش تفکر خلاقانه و یادگیری تفکر طراحی و چگونگی نگاه کردن به جزئیات کوچک، تمرکز روی دستیابی به یک نتیجه خاص و تمرین کارهای دشوار به کودکان، دانش آموزان و نوجوانان شما در بالغ شدن کمک می‌کند.

از آنجا که بیشتر کودکان از نقاشی لذت می‌برند، تفکر طراحی زمانی را برای ایجاد مفاهیم تمرکز و تمرین فراهم می‌کند. تفکر طراحی برای موفقیت تحصیلی ضروری است. نقاشی کشیدن می‌تواند به کودکان شما کمک کند احساس انگیزه ذاتی، ارزش و تفکر طراحی خود را بیشتر کنند. این تأیید باعث می‌شود كه وی در زمینه‌های دیگری كه ممكن است به اندازه نقاشی کشیدن طبیعی نباشد، اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشد.  نقاشی شکل مهم دیگری از ارتباط است. می‌توانید از طریق نقاشی کشیدن، به آموزش تفکر خلاق و مهارت تفکر طراحی کودکان و دانش آموزان خود دست پیدا کنید. توانمندسازی و یادگیری تفکر طراحی کودک به بیان آنچه احساس می‌کند باعث افزایش هوش هیجانی او نیز می‌شود کمک می‌کند.

در بسیاری از کارها، تفکر خلاق کلید موفقیت است. پس یادگیری و آموزش تفکر خلاق از همان سال‌های کودکی برای فرزندان بسیار مهم خواهد بود. آموزش تفکر خلاق، فقط به کارهای هنری و نقاشی محدود نمی‌شود علاوه بر این، آموزش تفکر خلاق، به کودکان و نوجوانان اجازه می‌دهد انعطاف‌پذیرتر باشد و بهتر بتواند مسائل را حل کند. به یاد داشته باشید برای تشویق تفکر خلاق در کودکان، باید با کودک خود تعامل داشته باشید.  هر دفعه که شما از ابزار جدید برای فعالیت و کاردستی استفاده می‌کنید در واقع یک الگو برای تفکر خلاق ایجاد کرده‌اید. 

کودکان می‌توانند با آموزش مهارت کاردستی، موجب خلاق شدن تفکر خود شوند؛ بنابراین کودکان با یادگیری مهارت کاردستی، می‌توانند مهارت‌های دیگری از جمله اعتمادبه‌نفس و نقاشی را یاد بگیرند. حتی با انجام یک کاردستی  انعطاف‌پذیری بیشتری در کودک شکل می‌گیرد. بدین معنا که کودک با یادگیری مهارت کاردستی، می‌تواند راه‌های بی‌شماری را در حل کردن مشکلات پیدا کند. در واقع کاردستی به کودک این امکان را می‌دهد تا در شرایط بحرانی بتواند به خوبی فکر کند و راه‌حل مشکل را پیدا کند. همچنین کودک می‌تواند با استفاده از مهارت کاردستی، راهی برای ابراز عقاید و احساسات خود پیدا کند.

سخن پایانی

دنیا و جامعه با سرعتی سرسام‌آور در حال پیشرفت است. ما نیاز داریم که کودکان و نوجوانان خود را با توانایی سازگاری با این روند مجهز کنیم و با آموزش تفکر خلاق باعث شویم تسلیم نشوند.  والدین می‌توانند در آموزش تفکر خلاق و در کل مهارت تفکر کودکان و دانش آموزان را با مواجهه با چالش‌ها و پاسخ دادن به آن‌ها با یک شیوه تفکری جدید و اعتمادبه‌نفس، آن‌ها را رو به موفقیت‌های بزرگی ببرند.

صفحات پربازدید
poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  LinkedIn
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  0:49 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  0:49 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی