×
ribbon

آموزش تفکر انتقادی

تفکر انتقادی فرآیند تحلیل و ارزیابی عینی و منطقی اطلاعات یا موقعیت‌ها به منظور شکل‌گیری قضاوت یا تصمیم منطقی است. این شامل مفهوم‌سازی، به‌کارگیری، تجزیه‌وتحلیل، ترکیب و ارزیابی اطلاعات به طور فعال و ماهرانه برای ... ادامه

ارائه دهنده:  LinkedIn  LinkedIn
مدرس دوره:
3 (3 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1:08 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:08 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 روش‌های بهبود مهارت تفکر انتقادی در خود

 پرورش مهارت‌های تفکر انتقادی با چند روش کاربردی

 راه‌های تقویت تفکر انتقادی

 استراتژی‌های تفکر انتقادی

پیش‌نیاز‌ها

کلیه مطالب این دوره به‌صورت پایه‌ای بیان شده و نیاز به‌پیش نیاز خاصی نمی‌باشد.

سرفصل‌های دوره آموزش تفکر انتقادی

اهمیت تفکر انتقادی

چرا تفکر انتقادی مهم است؟ چرا برای آن ارزش قائل هستیم و چطور تفکر انتقادی می­‌تواند دنیا را به جای بهتری تبدیل کند؟ به دلیل اینکه تفکر انتقادی یک مهارت بسیار کاربردی و به شغل و یا جغرافیا بستگی ندارد، کاربرد تفکر انتقادی را می­‌توان در مسائل جزئی و زندگی ما و همچنین در مسائل کلان دنیا هم دید.

  اهمیت تفکر انتقادی
"01:55  
  تشخیص دلایل در برابر نتایج
"04:40  
  مسائل بزرگ را به مسائل کوچک بشکنید
"03:09  
راه‌های تقویت تفکر انتقادی

راه‌های تقویت تفکر انتقادی بسیار متنوع و کاربردی هستند که در این فصل می‌خواهیم به بررسی چند روش برای تقویت تفکر انتقادی بپردازیم.

  تعریف بیان مسئله
"02:46  
  پرسیدن سوال پشت سوال
"03:04  
  سوالات تمرکزی بپرسید
"03:26  
  بررسی تلاش های گذشته
"02:38  
  استفاده از لنزهای جدید برای تفکر انتقادی
"04:31  
  چگونه دلایل ریشه ای را بیابیم
"04:14  
چند روش کاربردی برای پرورش تفکر انتقادی

در این فصل چند روش موثر و کاربردی در جهت ارتقا تفکر انتقادی بیان می‌کنیم که کمک بسیار شایانی در این رابطه به شما می‌کند.

  به چالش کشیدن نحوه عملکرد کسب و کار
"07:40  
  استفاده از پنج علت برای تفکر انتقادی
"03:20  
  پاسخ به هفت تا! بعدش چی؟
"03:08  
  استفاده از قانون هشتاد بیست برای تفکر انتقادی
"03:56  
  چگونه با موفقیت تجزیه و تحلیل کنیم
"04:11  
  در نظر گرفتن پیامدهای راه حل ها
"04:28  
استراتژی‌های تفکر انتقادی

در این فصل قصد داریم در مورد نحوه آموزش به دیگران و چند استراتژی دیگر بپردازیم.

  آموزش نحوه تفکر انتقادی به دیگران
"04:20  
  تله های رایج هنگام حل مسئله
"03:21  
  قدم های بعدی در جهت تفکر انتقادی
"03:47  

درباره دوره

تفکر انتقادی فرآیند تحلیل و ارزیابی عینی و منطقی اطلاعات یا موقعیت‌ها به منظور شکل‌گیری قضاوت یا تصمیم منطقی است. این شامل مفهوم‌سازی، به‌کارگیری، تجزیه‌وتحلیل، ترکیب و ارزیابی اطلاعات به طور فعال و ماهرانه برای رسیدن به نتایج مستدل و تصمیم‌گیری آگاهانه خواهد بود. دوره آموزش تفکر انتقادی با هدف آموزش این تکنیک در مکتب خونه تهیه و تدوین شده است که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.

دوره آموزش تفکر انتقادی چیست؟

دوره آموزش تفکر انتقادی با هدف بهبود توانایی فرد در تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری آگاهانه تهیه شده است. این دوره موضوعاتی مانند درک اصول تفکر انتقادی، تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی اطلاعات، ارزیابی استدلال‌ها، حل مسئله، تصمیم‌گیری، پرورش خلاقیت و افزایش مهارت‌های ارتباطی را پوشش می‌دهد. این دوره ابزارها و تکنیک‌هایی را برای تجزیه‌وتحلیل انتقادی اطلاعات، شناسایی سوگیری‌ها، ارزیابی شواهد و قضاوت‌های مستدل در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد داد.

دوره آموزش تفکر انتقادی برای چه کسانی مناسب است؟ی ب

دوره آموزش تفکر انتقادی برای افراد در زمینه‌ها و نقش‌های مختلف از جمله متخصصان، دانشجویان، مربیان و هرکسی که به دنبال افزایش مهارت‌های تفکر انتقادی خود است مناسب است. برای افرادی که می‌خواهند توانایی خود را در تجزیه‌وتحلیل اطلاعات، ارزیابی استدلال‌ها و تصمیم‌گیری‌های مستدل بهبود بخشند، مفید واقع خواهد شد. 

با پایان دوره آموزش تفکر انتقادی چه چیزی یاد می‌گیرید؟

تفکر نقادانه به شما این امکان را می‎دهد تا مهارت‎های تفکر خلاقانه و نقادانه خود را تقویت کنید، حقایق و واقعیات را به خوبی تجزیه‌وتحلیل کنید، اطلاعات به دست آمده را به خوبی سازمان‌دهی کنید و همچنین بر اساس داده‌های تحلیلی به دست آمده بهترین راه‌حل را برای مشکلاتتان بیابید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher Mike Figliuolo

مایک فیگلیولو بنیانگذار و مدیر عامل think LEADERS، LLC، یک شرکت خدمات حرفه ای متخصص در توسعه رهبری، و یک سخنران و وبلاگ نویس در سطح ملی در موضوع رهبری است، فیگلیولو که فارغ التحصیل افتخاری از وست پوینت بود، در ارتش ایالات متحده به عنوان افسر تسلیحات جنگی خدمت کرد. او نویسنده یک تکه کاغذ: رویکرد ساده به رهبری قدرتمند و شخصی، نویسنده مشترک کتاب Lead Inside the Box: چگونه رهبران باهوش تیم های خود را به نتایج استثنایی هدایت می کنند،  نویسنده The Elegant Pitch: یک توصیه قانع کننده ایجاد کنید،  می باشد. او 17 سال در think LEADERS، LLC به عنوان مدیر عامل بوده است،  همچنین او حدود 3 سال در Scotts Miracle-Gro در استراتژی شرکت، اکتساب و عملیات خدماتی، 3 سال در Capital One مدیریت استراتژی و عملیات مجموعه، 3 سال در McKinsey & Company به عنوان مشاور مدیریت،  5 سال در ارتش آمریکا به عنوان افسر زرهی بوده است. تخصص های او شامل استراتژی، رهبری، ارتباطات، تصمیم گیری، حل مسئله، آموزش، توسعه سازمانی، کالاهای مصرفی، عملیات خدماتی، خدمات مالی، مراقبت های بهداشتی، خرده فروشی، استارت آپ ها، سرمایه گذاری فرشته، می باشد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

آموزش تفکر انتقادی آموزشی حیاتی برای کودکان و بزرگ‌سالان

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که پیش از رفتن به یک مصاحبه کاری سؤالات و پرسش‌هایی را برای جمع‌آوری اطلاعات در خصوص شرایط کار تهیه می‌کنید و یا در مواجه با یکی از چالش‌های زندگی خود شروع به کاوش علت و چرایی آن با سؤال پرسیدن می‌کنید، شما فردی هستید که از تفکر انتقادی برخوردار هستید. آموزش تفکر انتقادی به کودکان و بزرگ‌سالان یکی از چالش‌های حیاتی در جهان امروزی است. چراکه اغلب افراد هیچ استدلال و منطقی و در عین حال نقدی بر تفکرات و اتفاقات اطراف خود ندارند!

شاید این سال برای شما پیش‌آمده باشد که«تفکر انتقادی چیست؟» که در پاسخ باید بگوییم تفکر انتقادی، شیوه‌ای از تفکر است که به کمک پرسش و پاسخ سعی می‌کند ابهامات و کنجکاوی‌های خود را رفع کند. در ادامه قصد داریم تا بیشتر به جزئیات اینکه تفکر انتقادی چیست و همچنین به یک دوره آموزش تفکر انتقادی و میزان اثربخشی این آموزش بپردازیم.

تفکر انتقادی چیست؟

تفکر انتقادی یا Critical Thinking به فرآیند تجزیه‌وتحلیل عینی و ارزیابی اطلاعات برای رسیدن به نتیجه درست است. تفکری را انتقادی یا نقادانه می‌نامند که بتواند:

  • فرضیات را زیر سوال ببرد.
  • دیدگاه‌های جایگزینی را برای فرضیات در نظر بگیرد.
  • از منطق برای رسیدن به یک تصمیم و نتیجه آگاهانه استفاده کند.

درواقع در پاسخ به سال تفکر انتقادی چیست می‌توان گفت:

«تفکر انتقادی مهارتی ضروری و حیاتی در حل مسئله و تصمیم‌گیری برای جستجوی حقایق و درک مفاهیم و ایده‌های پیچیده است»

چرا تفکر انتقادی مهم است؟

یکی از سؤالات پرتکراری که در دوره آموزش تفکر انتقادی پرسیده می‌شود این است که چرا تفکر انتقادی مهم است؟ در دوره‌های آموزشی تفکر انتقادی، مجموعه‌ای از مهارت‌ها برای تقویت تفکر نقادانه را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دوره آموزش تفکر نقادانه منجر به توانمندسازی کودکان، بزرگ‌سالان، دانشجویان و دانش آموزان در حل مسائل به کمک پرسش و پاسخ و همچنین افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها نقش دارد. تفکر انتقادی که بخشی اساسی از تفکر انتزاعی به شمار می‌رود، بهترین و هوشمندانه‌ترین روش برای تجزیه‌وتحلیل است. 

تفکر انتزاعی چیست؟

یکی از مهارت‌های سطح بالا در دنیای منطق و روانشناسی را می‌توان تفکر انتزاعی یا Abstract Thinking دانست، تفکری که در آن قوه تخیل و تعقل با یکدیگر ترکیبی قدرتمند ساخته و برای انجام دادن فعالیت‌های زیادی مانند موارد زیر به کمک انسان می‌آید:

  • حل مسائل
  • درک مفاهیم
  • ساخت اشیاء و اجسام مختلف
  • تحلیل موقعیت‌ها و شرایط گوناگون

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید نقادانه و خلاقانه بیندیشید و راه چاره‌ای برای چالش‌ها و سختی‌های زندگی خود پیداکنید، به شما توصیه می‌کنیم تا از دوره آموزش تفکر انتقادی استفاده کنید. در این دوره به شما تکنیک‎هایی در خصوص تفکر خلاق و نقاد آموزش داده می‌شود تا بتوانید آن‎ها را در زندگی روزمره خود و برای رشد فردی به کار بگیرید.

راه‎ و روش‌هایی برای یادگیری تفکر انتقادی

از آنجایی که معمولا انتقادی فکر کردن و فلسفی اندیشیدن به اتفاقات و رخدادهای جهان در دوران مدرسه به دانش آموزان و کودکان یاد داده نمی‌شود، ما مجموعه‌ای از بهترین راه و روش‎ها برای آموزش تفکر انتقادی به دانشجویان و دانش آموزان را فراهم کردیم. علاوه بر این روش‌ها آموزش‌ها دیگری در خصوص فکر و اندیشه انتقادی برای یافتن راه‌حل، در دوره‎های آموزشی رایگان و یا آنلاین تفکر انتقادی نیز انجام می‌شود.

برخی از کاربردی‌ترین روش‌ها برای آموزش تفکر انتقادی عبارتند از:

  • تصویر سازی کنید.
  • تجزیه‌وتحلیل کنید.
  • سؤالات اساسی بپرسید.
  • داده‌های تحلیلی خود را ارزیابی کنید.
  • از روند حرکت ذهنی خود آگاه باشید.
  • مشکلات و چالش‌ها را تمام و کمال بشناسید.
  • شواهد و واقعیات را بررسی و آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید.
  • سعی کنید برخی فعالیت های روزمره مانند مسواک زدن را برعکس و با دست مخالف خود انجام دهید.

روش آموزش تفکر انتقادی چیست؟

یکی از روش‌های پرمخاطب و بسیار موثر برای تدریس تفکر انتقادی به کودکان و بزرگ‌سالان، پرسیدن سوال برای درگیر کردن ذهن دانش آموزان و دانشجویان در خصوص باورها و عقاید آن‎ها است. 

از دیگر تکنیک‎هایی که در میان دانش آموزان مقطع راهنماهی و دبیرستان مورد استقبال قرار گرفته است، ترویج بحث‌های گروهی درباره مباحثی مانند فلسفه برای رشد و ارتقا مهارت تفکر نقادانه است. 

آموزش تفکر انتقادی چقدر اهمیت دارد؟

شاید برای بسیاری از افراد مهم نباشد که قدرت تفکر نقادانه و قدرت تفکر خلاق در آن‌ها تقویت می‌شود یا خیر. اما بهتر است این را بدانید اگر به دنبال یک زندگی با چالش‎های کمتر و ذهنی خلاق هستید، باید آموزش تفکر انتقادی را بسیار جدی بگیرید.

اهمیت آموزش تفکر انتقادی بر مدیریت افکار و زندگی بسیار تاثیر گذار بوده و پیشنهاد می‌شود تا حتماً برای بهبود کیفیت زندگی خودتان، از تکنیک‎های روانشناسی و روانشناختی جهت یادگیری تفکر انتقادی استفاده کنید.

5 کتاب حیاتی برای تقویت قدرت تفکر انتقادی

یکی دیگر از موثرترین راه‌ها برای بهبود قدرت تفکر نقادانه را می‎توان خواندن کتاب‎ها و متون روانشناسی دانست. در ادامه 5 تا از کتاب‎های حیاتی برای ساخت یک تفکر انتقادی را معرفی می‎کنیم که می‌توانید آن را از تهیه کرده و به عنوان راهنمایی در دوره آموزش تفکر انتقادی از آن استفاده کنید.

1.     تفکر سریع و آهسته از دنیل کانمن

2.     دروغ‎های مسلح از دنیل جی. لویتین

3.     هنر شفاف اندیشیدن از رولف دوبلی

4.     ذهن فریبکار شما از پروفسور استیون نوولا

5.     کتاب تصمیم از رومن چپلر و مایکل کروگروس

سخن پایانی

اگر به فکر یادگیری تکنیک‌های تفکر انتقادی هستید و دوست دارید قدرت تفکر خود را بالا ببرید هم اکنون با ثبت نام در دوره آموزش تفکر انتقادی محکم‌ترین گام خود را در این راستا بردارید. در این دوره شما با صفرتا صد تفکر انتقادی آشنا خواهد شد.

صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  LinkedIn
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1:08 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:08 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)