آشنایی با مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در ایران و سایر کشورهاست. مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی با سه گرایش اصلی در اکثر دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود. نرم‌افزار، سخت‌افزار و فناوری اطلاعات (IT) گرایش‌های ... ادامه

4.7 (10 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  8 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  22 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آشنایی با مهندسی کامپیوتر

کارگاه کامپیوتر
  مقدمه‌ای بر علم کامپیوتر
"153:24  
  پردازش متن با Microsoft Word و Google docs
"152:46  
  ساخت اسلاید با Microsoft PowerPoint و پردازش صفحات گسترده با Microsoft Excel و Google Sheets
"150:36  
  مقدمه‌ای بر شبکه‌های کامپیوتری
"160:57  
  مقدمه‌ای بر سیستم عامل لینوکس
"150:25  
  مقدمه‌ای بر توسعه وب
"204:44  
  توسعه وب - ادامه
"184:00  
  توسعه Backend با PHP
"134:28  

درباره دوره

رشته مهندسی کامپیوتر یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در ایران و سایر کشورهاست. مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی با سه گرایش اصلی در اکثر دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود. نرم‌افزار، سخت‌افزار و فناوری اطلاعات (IT) گرایش‌های مهندسی کامپیوتر محسوب می‌شوند.

زیرشاخه‌های مهندسی کامپیوتر از تنوع خوبی برخوردار است که در این مقطع تحصیلی با آن‌ها آشنا می‌شوید. از آنجایی که بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر بسیار وسیع است، می‌توانید براساس علاقه و استعداد خود در زمینه موردنظرتان مشغول به کار شوید.

دروس مهندسی کامپیوتر طیف وسیعی از پایه‌ای‌ترین مباحث مرتبط با کامپیوتر تا کاربردی‌ترین موضوعات را شامل می‌شود. واحد‌های مهندسی کامپیوتر را می‌توانید از چارت مهندسی کامپیوتر در سایت دانشگاهتان ببینید. 

دوره پیش رو در واقع درس آشنایی با مهندسی کامپیوتر است که برای دانشجویان جدیدالورود مهندسی کامپیوتر شریف ارائه شده‌است. در این دوره آموزشی تمام مباحث مرتبط با مهندسی کامپیوتر از پایه‌ای‌ترین مباحث تا آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی و حتی طراحی وب ارائه می‌شود.

هدف از یادگیری دوره رایگان آشنایی با مهندسی کامپیوتر چیست؟

درس آشنایی با مهندسی کامپیوتر همان‌طور که از نامش پیداست، قصد دارد شما را با این رشته تحصیلی محبوب و پرکاربرد آشنا کند. هدف از این دوره آموزشی این است که شما به عنوان یک دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته مهندسی کامپیوتر با مهم‌ترین موضوعاتی که قرار است در طول دوره تحصیلی با آن‌ها سروکار داشته باشید، آشنا شوید.

 

دوره رایگان آشنایی با مهندسی کامپیوتر مناسب چه کسانی است؟

  • دانشجویان جدیدالورود رشته مهندسی کامپیوتر
  • کسانی که قصد تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر دارند
  • کسانی که به مهندسی کامپیوتر علاقه دارند

 

بعد از فراگیری دوره رایگان آشنایی با مهندسی کامپیوتر چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

  • آشنایی کلی با رشته کامپیوتر
  • آشنایی با انواع سیستم‌های کامیپوتری
  • کار با نرم‌افزارهای word processing مانند مایکروسافت ورد و google Docs
  • کار با نرم‌افزارهای Spreadsheet مانند مایکروسافت اکسل و Google sheets
  • آشنایی با انواع سیستم‌عامل‌ها مانند لینوکس و دستورات آن‌ها
  • آشنایی با شبکه‌های کامپیوتری، معماری‌های مختلف و نحوه پیاده‌سازی آن‌ها
  • آشنایی با مفاهیم طراحی و توسعه وب، برنامه‌نویسی وب و معماری‌های سیستم‌های تحت وب
  • آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی ازجمله جاوا اسکریپت، php ،html و سایر تکنولوژی‌هایی که می‌توان با آن‌ها وب‌سایت طراحی کرد.
  • آشنایی مختصر با LaTeX و نرم‌افزارهای موردنیاز برای انجام تحقیقات، مقالات و پایان‌نامه

 

منابع، پیش‌نیازها و منابع مکمل برای فراگیری دوره رایگان آشنایی با مهندسی کامپیوتر چیست؟


درس آشنایی با مهندسی کامپیوتر برای دانشجویان ترم اولی این رشته ارائه می‌شود. از این رو پیش‌نیاز خاصی ندارد. آشنایی مختصر با کامپیوتر و تا حدودی آشنایی با ریاضیات برای بهره‌گیری کامل از این پروژه الزامی است.

 

دوره رایگان آشنایی با مهندسی کامپیوتر مکتب‌خونه به چه مباحثی می‌پردازد؟

این دوره آموزشی ابتدا به معرفی علوم کامپیوتر و سیستم‌های کامپیوتری می‌پردازد. این مقدمه دید روشن‌تر و چشم‌انداز واضح‌تری از رشته تحصیلی و حتی حوزه شغلی آینده خود به شما می‌دهد. در واقع شما در این دوره یاد می‌گیرید که سیستم‌های کامپیوتری چه هستند و شما چگونه می‌توانید از آن‌ها در جهت نیاز کسب‌وکار یا علاقه خود استفاده کنید.

قطعا شما با نرم‌افزارهای ساده و پرکاربردی مانند word آشنایی دارید. این دوره آموزشی مباحث پیشرفته‌تری در واژه‌پردازهایی مانند word و google docs و صفحه‌گسترهای اکسل و google sheets به شما آموزش می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید این نرم‌افزارها پرکاربردترین و مهم‌ترین نرم‌افزارهای ابتدایی هستند که نه تنها دانشجویان تمام رشته‌ها بلکه شاغلان تمام حوزه‌ها باید به آن‌ها مسلط باشند. از مهم‌ترین بخش‌های دوره آشنایی با مهندسی کامپیوتر می‌توان به آموزش این نرم‌افزارها اشاره کرد.

در ادامه مباحث پیشرفته‌تر و تخصصی‌تری در زمینه مهندسی کامپیوتر به شما ارائه می‌شود. آشنایی با انواع سیستم‌عامل‌ها از جمله لینوکس جزو سرفصل‌های اصلی این دوره آموزشی است. در این جلسات با دستورات بعضی از سیستم‌عامل‌های مهم مانند لینوکس آشنا می‌شوید.

شبکه‌های کامپیوتری از دیگر مباحث مهم و کاربردی در دنیای کامپیوترهاست. شغل‌های زیادی وجود دارد که با کمک این دروس می‌توانید توانایی‌های اولیه آن را کسب کنید. از همین رو در درس آشنایی با مهندسی کامپیوتر به معرفی شبکه‌های کامپیوتری و انواع معماری‌های آن‌ها می‌پردازیم.

بسیاری از افراد، مهندسی کامپیوتر را برنامه‌نویسی و طراحی نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌ها و سایت‌های گوناگون می‌شناسند. این دید واقعا هم درست است. چرا که برنامه‌نویسی را می‌توان مهم‌ترین درس و مهارت در رشته مهندسی کامپیوتر دانست. بنابراین اگر می‌خواهید یک مهندس کامپیوتر واقعی باشید، لازم است که برنامه‌نویسی را به خوبی فرا بگیرید.

از مهم‌ترین مباحثی که در این دوره مطرح می‌شود، آشنایی با زبان‌های برنامه‌‌نویسی پرکاربرد مانند جاوا اسکریپت است. به‌علاوه، تا حد نیاز با طراحی و توسعه وب آشنا می‌شوید و چگونگی ساخت یک وب‌سایت یا اپلیکیشن با PHP را به صورت مختصر فرا می‌گیرید. در انتهای این دوره با نرم‌افزار پرکاربرد LaTaX آشنا می‌شوید که از آن می‌توانید برای انجام پروژه‌ها، پایان‌نامه، مقالات و تحقیقات خود استفاده کنید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher حمیدرضا حسین‌خانی

حمیدرضا حسین‌خانی، دانش‌آموخته مهندسی نرم‌افزار و کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و رباتیک است. 
او از سال ۹۲ به‌عنوان مهندس نرم‌افزار وارد صنعت شد و همکاری با استارتاپ‌های خوش‌نام و در حال رشدی مثل ایران‌اپس، دیجی‌کالا، دیجی استایل، اسنپ و بامیلو در سمت‌های مختلف مهندسی، مدیریت و مشاوره را در کارنامه‌ی خود دارد.

ایشان بیش از ۱۰ سال از سوابق حرفه‌ای خود را مشغول تدریس در کارگاه‌های مختلف برنامه‌نویسی، رباتیک و هوش مصنوعی در مدارس، پژوهش‌سرا‌ها، دانشگاه‌ها و همین‌طور آموزشگاه‌هایی چون لایتک دانشگاه صنعتی شریف، هواپیمایی هما و شبکه ملی مدارس ایران (رشد) بوده‌است. همین‌طور منتور تعداد زیادی از تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات مختلف برنامه‌نویسی، رباتیک و روبوکاپ و داور و برگزار‌کننده اولین دوره‌ی مسابقات دانش‌آموزی برنامه‌نویسی موبایل در دانشگاه صنعتی شریف (Nadcup 2016) است.

او از نمایندگان بنیاد جهانی School of AI در ایران است که در زمینه ترویج و آموزش هوش مصنوعی به دانشجویان و استارتاپ‌ها فعالیت می‌کند. همچنین، ایشان از سال 99 به عنوان مدرس دروس دوره لیسانس دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار شده‌است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
ابوالفضل ذوالقدر 1401-08-16
سلام . آموزش ها عالی و کاربردی بودن . اصلا فکر نمی کردم در درس کارگاه کامپیوتر چنین مطالبی تدریس بشه . حداقل در دانشگاهی که من درس میخونم اینطور نیست. جزوه ها و فایل های استاد خیلی خوب بود. ای کاش میشد تمرین هایی که استاد به دانشجویان میداد رو در قالب فایلی برای کسانی که علاقه مند به دوره هستند قرار بدهید. خسته نباشید استاد حسین خانی بزرگوار. تشکر ویژه هم از مسئولین سایت مکتب خونه دارم. خدا خیرتون بده
محمد رضایی 1401-08-09
for i in range(1, 100): print('عــــــــــــالـــــــــــــــی')
مهسا قلعه 1399-12-23
هر چی از این دوره بگم کم گفتم. چند جلسه اول که ورد و اکسله و با اینکه کاربردیه و استاد عالی تدریس کردن اما کلیت موضوع برای من واقعا جذاب نیست اما تعریف پنج جلسه آخر (شبکه، لینوکس، وب، فرانت اند و بک اند) رو از بچه های دانشگاه شریف شنیده بودم و بدون شک از همه دوره هایی که در زمینه مهندسی کامپیوتر وجود داره دقیق تر، به روز تر و روان تره. اگر برنامه‌نویسی را تا حدی بلدید و می‌خواهید یک مهندس واقعی شوید و در محیط واقعی بتوانید کار کنید این دوره رو صد بار ببینید که ارزشش رو داره...
احمد آقایی 1401-03-14
سلام آموزش های باحالی هستن ولی واقعا تو دانشگاه شریف اینارو یاد میدن ؟اگر اینجوریه واقعا اونایی که میرن اونجا شانس دارن شدیدا

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

دانشگاه‌های شریف، تهران، امیرکبیر، شهید بهشتی، علم و صنعت، خواجه نصیر و صنعتی اصفهان از جمله بهترین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته کامپیوتر در ایران هستند. علاوه‌بر مقطع کارشناسی، این دانشگاه‌ها گرایش‌های ارشد مهندسی کامپیوتر را هم در بالاترین کیفیت آموزش می‌دهند. با شرکت در کنکور ارشد کامپیوتر یا از راه‌های دیگر مانند استعدادهای درخشان می‌توانید تحصیلات خود را در این رشته محبوب ادامه دهید.

رشته کامپیوتر یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها در سراسر جهان است. یکی از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در خارج از کشور را می‌توان مهندسی کامپیوتر دانست. نه تنها تحصیل بلکه بازار کار در خارج از کشور برای فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار خوب است.

ویژگی‌های متمایز دوره رایگان آشنایی با مهندسی کامپیوتر مکتب‌خونه چیست؟

مهندسی کامپیوتر شریف یکی از بهترین دوره‌های آموزشی تحصیلی در ایران است. این دوره آموزشی در واقع همان جلسات درس مهندسی کامپیوتر شریف است که برای شما عزیزان تهیه شده‌است. بنابراین کیفیت و جامعیت مطالب را به راحتی می‌توان تضمین کرد.

صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه صنعتی شریف
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  8 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  22 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)