آموزش مفاهیم اولیه معاملات در بورس اوراق بهادار

اگر شما هم قصد سرمایه‌گذاری داشته باشید و برای انجام سرمایه‌گذاری دست به تحقیق زده باشید، بدون شک دررابطه‌با بورس و موضوعات مربوط به آن نیز شنیده‌اید. بازار بورس و معاملات سهام در دنیا به‌عنوان ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
5 (1 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  2 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

پیش‌نیاز‌ها

مباحث این دوره در سطح مقدماتی منتشر شده است و مخاطبان بدون داشتن هیچ پیش‌نیازی می‌توانند در این دوره شرکت‌ کنند و ضمن آشنایی با مفاهیم اولیه و لازم برای شرکت در بازار بورس، مسیری صحیح را در راه کسب سود و درآمد را شروع کنند.

سرفصل‌های دوره آموزش مفاهیم اولیه معاملات در بورس اوراق بهادار

مقدمه و آشنایی با معاملات برخط

در این فصل به توضیحات کلی دررابطه‌با بورس و چرایی حضور در بازار بورس و به معرفی و مقایسه بازارهای مشابه داخلی و خارجی پرداخته‌ایم و با آمار مستند موجود مزایای بورس من‌جمله بازدهی چند برابری بورس ایران نسبت به دیگر بازارها را بیان کرده‌ایم.

  بورس چیست؟
"10:59  
  آشنایی با نرم‌افزار معاملات برخط کارگزاری‌ها
"11:46  
آشنایی با بازار بورس ایران و اصول سرمایه‌گذاری

در این فصل به روان‌شانسی بازار، استراتژی معامله‌گری، انواع بازارها، انواع بازارهای بورس از جمله بورس، فرابورس، بازارهای مشتقه و مفاهیم تابلوی اصلی و فرعی می‌پردازیم.

  انواع بازارها _ تقسیم‌بندی بازار بورس در ایران
"03:49  
  آشنایی با اصول سرمایه‌گذاری
"06:02  
آشنایی با اصطلاحات بورس

در این فصل به انواع اصطلاحات بورسی، مفاهیم نماد، انواع قیمت‌های سهام، دامنه نوسان و کارمزدها می‌پردازیم.

  اصطلاحات بورس _ بخش اول
"05:31  
  اصطلاحات بورس _ بخش دوم
"12:07  
  اصطلاحات بورس _ بخش سوم
"09:18  
آشنایی با مجامع _ شاخص‌ها

در این فصل به بررسی انواع مجامع _ زمان تشکیل و وظایف آن‌ها و همچنین مفهوم انواع شاخص‌ها اعم از شاخص کل و هم‌وزن و... می‌پردازیم.

  انواع مجامع
"07:14  
  انواع شاخص‌ها
"08:16  
آشنایی با مفاهیم بورس

در این فصل به مفهوم EPS _ DPS _ P.E  و بسیاری از مفاهیم دیگر بازار بورس می‌پردازیم.

  EPS - DPS - P/E
"06:11  
آشنایی با افزایش سرمایه

در این فصل به تشریح انواع افزایش سرمایه اعم از سود انباشته و مطالبات بروز شده و آورده سهام‌دار و... می‌پردازیم و دلیل افزایش سرمایه از دیدگاه شرکت و همچنین تأثیرات هر افزایش بر ارزش سهام را بیان می‌کنیم.

  انواع افزایش سرمایه و کشف قیمت پس‌ از آن _ بخش اول
"19:13  
  انواع افزایش سرمایه و کشف قیمت پس از آن _ خش دوم
"15:06  
تابلوخوانی

در این فصل به تشریح تابلوهای اصلی سازمان بورس از جمله CODALL و TSETMC و بررسی تک‌تک آیتم‌های آن‌ها و روش محاسبه سرانه خریدوفروش و... می‌پردازیم.

  آشنایی با سایت دیده‌بان بازار و کدال _ بخش اول
"19:54  
  آشنایی با سایت دیده‌بان بازار و کدال _ بخش دوم
"10:19  

درباره دوره

اگر شما هم قصد سرمایه‌گذاری داشته باشید و برای انجام سرمایه‌گذاری دست به تحقیق زده باشید، بدون شک دررابطه‌با بورس و موضوعات مربوط به آن نیز شنیده‌اید. بازار بورس و معاملات سهام در دنیا به‌عنوان یکی از شفاف‌ترین و رقابتی‌ترین بازارها در بین همه بازارهای مالی به‌حساب می‌آید. ارزش سهام شرکت‌ها در برخی موارد در کوتاه‌مدت به دلایل متعددی مانند تحولات سیاسی دچار افت یا نوسانات مختلف شود، اما در میان‌مدت و بلندمدت ارزش این سهام به ارزش واقعی خود که ناشی از تولیدات و محصولات شرکت انتشاردهنده سهام است، باز می‌گردد. به همین جهت با استفاده از تحلیل مناسب و درک همه‌جانبه موارد مرتبط باارزش سهام می‌توان از روند تغییرات ارزش سهام مطلع شد.

مقایسه روند افزایش قیمت شاخص بورس در ایران با بازارهای مشابه از جمله بازار طلا، ارز و مسکن در سال گذشته بیانگر این حقیقت است که اگرچه در بازه‌های زمانی کوتاه به دلیل تحولات سیاسی و اتفاقات بازارهای طلا و ... سود‌هایی برای افراد داشته است، اما به‌طورکلی در بازه‌های زمانی بلندمدت روند افزایش ارزش سهام گاها تا چندبرابر ارزش اولیه این سهم‌ها بوده است.

از سوی دیگر بازار بورس در مقایسه با بازارهایی مانند بازار ارزهای دیجیتال و بازارهای خارجی مثل فارکس مزایایی همچون عدم وجود مشکلات قانونی و بی‌ارزش شدن دارایی به دلیل ریسک‌های بسیار بالا در بازارهای نامبرده را نیز دارد.

در کنار همه مطالب ذکر شده باید به این نکته نیز توجه شود که حضور در بازار بورس اوراق بهادار مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر نیازمند آشنایی با چهارچوب کلی امر، درک فضای کار و از همه مهم‌تر آشنایی با چگونگی انجام معاملات است. در دوره آشنایی با مفاهیم اولیه معاملات در بورس اوراق بهادار ضمن آشنایی با همه تعاریف و مفاهیم اولیه به موضوعات تخصصی‌تر مانند موارد زیر پرداخته شده است:

  • آشنایی با همه تعاریف و اصطلاحات
  • بررسی کلیات و قوانین موجود
  • آشنایی با تابلوخوانی انواع افزایش سرمایه
  • آشنایی با روان‌شناسی بازار
  • آشنایی با استراتژی‌های معامله‌گری

 

هدف از برگزاری دوره آشنایی با مفاهیم اولیه معاملات در بورس اوراق بهادار چیست؟

باتوجه‌به وجود منابع مختلف و وجود منابع غیراستاندارد و گمراه‌کننده، اصلی‌ترین هدف این دوره آشنایی مخاطبان با همه ابعاد معاملات در بورس اوراق بهادار و کمک به مخاطبان برای حضوری مفید در این بازار بوده است. به همین ترتیب با استفاده از آموزش‌های ارائه شده در این دوره مخاطبان می‌توانند فعالیت در این بازار را شروع کنند و با کسب تجربه به کسب سود و درآمدهایی ایده‌آل از این بازار دست پیدا کنند.

 

دوره آشنایی با مفاهیم اولیه معاملات در بورس اوراق بهادار برای چه کسانی مناسب است؟

در این دوره مباحثی گنجانده شده است که همه گروه‌ها و افراد علاقه‌مند بتوانند با حضور در این دوره شروعی صحیح در جهت حضور در بازار بورس اوراق بهادار داشته باشند. موضوعاتی که در این دوره مورد بررسی قرار می‌گیرند برای همه کسانی که قصد فعالیت در بازار بورس را دارند مفید و کارآمد خواهد بود.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher محمدرضا حیدرنیا

محمدرضا حیدرنیا، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه آزاد مرودشت هستند.
ایشان 25 سال سابقه تجربه عملی و تدریس در زمینه مدیریت مالی، بازار سرمایه دارند. همچنین ایشان فعال و تحلیل‌گر بنیادی بازار نیز هستند.
ایشان 25 سال به‌عنوان مدیر مالی قرارگاه خاتم الانبیا فعالیت داشته‌اند و مدت 10سال است که ضمن فعالیت در تحلیل فاندامنتال بازار سهام  ایران فعالیت دارند.
در حال حاضر تحلیل‌گر شرکت سبدگردان رایا سهم هستند.

بیش از ۱۰ سال است که در دانشگاه‌های شیراز به تدریس دروس مدیریت مالی و حسابداری مشغول هستند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1402-05-08
برای افرادی که هیچ اطلاعاتی ازبورس ندارند بسیار مناسب هست و باعث میشه یک پیش زمینه ذهنی پیدا کنند. مطالب زیادی نیز برای یادگیری سایر افراد دارد. در کل بسیار خوب هست.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  2 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)