معرفی رشته مهندسی راه‌آهن

در قرنی که ما در آن زندگی می‌کنیم تصور زندگی بدون حمل‌ونقل ریلی امری محال به نظر می‌آید. نیاز و وابستگی روزافزون ما به مترو تنها دلیلی نیست که مهندسی راه‌آهن را به یکی از ... ادامه

برگزارکننده:  دانشگاه علم و صنعت  دانشگاه علم و صنعت
مدرس دوره:
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  0:31 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره معرفی رشته مهندسی راه‌آهن

مهندسی راه‌آهن
  دکتر شروان عطایی - دانشگاه علم و صنعت
"31:08  

درباره دوره

در قرنی که ما در آن زندگی می‌کنیم تصور زندگی بدون حمل‌ونقل ریلی امری محال به نظر می‌آید. نیاز و وابستگی روزافزون ما به مترو تنها دلیلی نیست که مهندسی راه‌آهن را به یکی از مهم‌ترین رشته‌های دانشگاهی تبدیل کرده است بلکه قطار پرسرعت و حمل‌و‌نقل ایمن و سازگار با محیط نیز جزو عواملی است که جذابیت این رشته را روز‌به‌روز افزایش می‌دهد.

رشته مهندسی راه‌آهن چیست؟

رشته مهندسی راه‌آهن با چهار گرایش مهندسی خط و سازه‌های ریلی، مهندسی ماشین‌های ریلی، مهندسی حمل‌ونقل ریلی و مهندسی راه‌آهن برقی یکی از کاربردی‌ترین رشته‌های دانشگاهی در جهان به‌شمار می‌رود. در مهندسی خط و سازه‌های ریلی پژوهشگران به طراحی و نگهداری مسیر و زیرساخت‌های ریلی مثل ایستگاه، پل و تونل می‌پردازند. در مهندسی ماشین‌های ریلی، به طراحی و نگهداری واگن و کشنده و در مهندسی حمل‌ونقل به برنامه‌ریزی و مدیریت بهره‌برداری و در مهندسی راه‌آهن برقی به علائم و ارتباطات الکتریکی و کشنده‌های برقی پرداخته می‌شود.

رشته مهندسی راه‌آهن برای چه کسانی مناسب است؟

باتوجه‌به موضوع این رشته، افراد علاقه‌مند به زیرساخت یا وسایل نقلیه یا مدیریت حمل و نقل ریلی هستند این رشته را برمی گزینند. رشته مهندسی راه‌آهن مناسب کسانی است که توسعه پایدار کشور دغدغه آنها می‌باشد و برای رسیدن به این هدف بهترین استفاده را از دانش بشری و آخرین فناوری‌های موجود انجام می‌دهند.

بازار کار رشته مهندسی راه‌آهن چگونه است؟

باتوجه‌به مسئله‌ای که پیش‌تر گفته شد ضرورت حمل‌ونقل ریلی برای توسعه پایدار اجتناب‌ناپذیر است. بازار کار در رشته مهندسی راه‌آهن برای هر ایده جدید و خلاقانه‌ای فرصت‌ عرض اندام دارد، به قطعیت می‌توان گفت رشته مهندسی راه آهن برای همه افراد خلاق و تلاش‌گر ظرفیت دارد. با انتخاب این رشته قدم در راهی گذاشته‌اید که بیشتر از هر چیز ایده‌های جدید را از شما طلب می‌کند. برای موفقیت و به‌دست‌آوردن جایگاه‌های مناسب شغلی با مدرک مهندسی راه‌آهن هرچقدر بتوانید مهارت‌های نرم خود را تقویت کنید، انتخاب‌های بیشتری به دست خواهید آورد. برای مثال تسلط کافی بر نرم‌افزارهای تخصصی شما را در اولویت بالاتری برای استخدام در شرکت‌های معتبر قرار خواهد داد.

 

پیش‌زمینه درسی و مهارت‌های موردنیاز مهندسی راه‌آهن

ازنظر درسی می‌توان گفت که پایه قوی ریاضی و فیزیک برای دانشجویان مهندسی راه‌آهن مهم است. علاوه بر این مهارت‌هایی مانند ذهن خلاق، تجسم سه‌بعدی، کار با داده‌های کلان، انجام کار تیمی و برقراری ارتباط موثر با دیگران ازجمله مهارت‌های موردنیاز برای مهندسین راه‌آهن است.

شرایط ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور

در ایران دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه اصفهان و دانشگاه کرمانشاه دارای این رشته هستند. باتوجه‌ به اینکه اهمیت حمل و نقل ریلی در ایمنی و حفاظت از محیط‌زیست زیاد است، در دانشگاه‌های معتبر دنیا از مهندسین راه‌آهن استقبال می‌شود. در حال حاضر کشورهای چین، امریکا، انگلستان و آلمان بورسیه‌های تحصیلی خوبی را برای دانشجویان نخبه ایرانی در نظر گرفته‌اند.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher شروان عطايي

دکتر شروان عطایی، متولد سال 1355 در تهران هستند، ایشان دانش‌آموخته دبیرستان مفید 1، دانشکده فنی دانشگاه تهران (کارشناسی عمران در سال 1377، کارشناسی ارشد سازه در سال 1379) و دانشگاه تربیت‌مدرس (دکتری سازه در سال 1385) هستند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه علم و صنعت
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  0:31 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)