معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

poster
پیش‌نمایش دوره

در قرنی که ما در آن زندگی می‌کنیم حتی تصور زندگی بدون کامپیوتر امری محال به نظر می‌آید. نیاز و وابستگی روزافزون ما به کامپیوتر تنها دلیلی نیست که مهندسی کامپیوتر را به یکی از ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
5 (2 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  7 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر
  دکتر امین فضلی - دانشگاه صنعتی شریف
مشاهده
"26:02  
  دکتر امیرحسین جهانگیر - دانشگاه صنعتی شریف
مشاهده
"16:23  
  دکتر محمد قدسی - دانشگاه صنعتی شریف
مشاهده
"20:29  
  دکتر کیارش بازرگان - دانشگاه مینسوتا
"17:45  
  دکتر سعید شیری قیداری - دانشگاه امیرکبیر
"21:35  
  دکتر محمدحسین منشئی - دانشگاه صنعتی اصفهان
"29:48  
  دکتر محمدی - دانشگاه علم و صنعت
"09:15  

درباره دوره

در قرنی که ما در آن زندگی می‌کنیم حتی تصور زندگی بدون کامپیوتر امری محال به نظر می‌آید. نیاز و وابستگی روزافزون ما به کامپیوتر تنها دلیلی نیست که مهندسی کامپیوتر را به یکی از مهم‌ترین رشته‌های دانشگاهی در ایران و همه جهان تبدیل کرده است بلکه می‌توان دلیل اصلی در جذابیت این رشته را در منعطف بودن، امکان تحقیقات بیشتر و رشد هرروزه این دانش جستجو کرد.

رشته مهندسی کامپیوتر چیست؟

رشته مهندسی کامپیوتر با دو گرایش مهندسی نرم‌افزار و مهندسی سخت‌افزار از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی در همه جهان به شمار می‌رود. در مهندسی نرم‌افزار پژوهشگران به مواردی می‌پردازند که قابل لمس نیستند؛ به عبارتی در مهندسی نرم‌افزار تمرکز بر ارتقا برنامه‌ها و سیستم‌ها است. در نقطه مقابل مهندسی سخت‌افزار به شناخت و ارتقای سیستم‌های فیزیکی کامپیوتر‌ها شامل مدار‌ها، بُردها و... می‌پردازد.

دو گرایش مهندسی نرم‌افزار و سخت‌افزار در کنار هم و گاه درهم‌تنیده به پیشرفت صنعت کامپیوتر می‌پردازند. صنعتی که از ابتدای به‌وجودآمدن تا کنون لحظه‌ای را بدون پیشرفت سپری نکرده است.

رشته مهندسی کامپیوتر برای چه کسانی مناسب است؟

باتوجه‌به خاصیت این رشته طبیعتاً بیشتر افرادی که در این رشته فعالیت و پیشرفت داشته‌اند افرادی علاقه‌مند به تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته هستند. رشته کامپیوتر مناسب کسانی است که اهداف بزرگی در سر دارند و برای رسیدن به این اهداف بهترین استفاده را از تکنولوژی انجام می‌دهند.

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر چگونه است؟

باتوجه‌به مسئله‌ای که پیش‌تر گفته شد نیاز انسان به کامپیوتر از ابتدای پیدایش کامپیوترها تا همین لحظه در حال افزایش بوده است. به‌عبارت‌دیگر بازار کار در رشته مهندسی کامپیوتر هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و برای هر ایده جدید و خلاقانه‌ای فرصت‌های بی‌شماری برای توسعه به وجود می‌آید؛ بنابراین به طور مشخص نمی‌توان گفت این رشته چه ظرفیتی برای حضور افراد دارد، اما به قطعیت می‌توان گفت رشته مهندسی کامپیوتر برای همه افراد خلاق و تلاش‌گر ظرفیت دارد.

اما در کشور ما هم مانند سایر نقاط جهان زندگی به‌گونه‌ای است که نیاز به کامپیوتر هر روز بیشتر از روز قبل احساس می‌شود. پس باید بدانید با انتخاب این رشته قدم در راهی گذاشته‌اید که بیشتر از هر چیز ایده‌های جدید را از شما طلب می‌کند. برای موفقیت و به‌دست‌آوردن جایگاه‌های مناسب شغلی با مدرک مهندسی کامپیوتر هرچقدر بتوانید مهارت‌های جانبی خود را تقویت کنید، انتخاب‌های بیشتری به دست خواهید آورد. برای مثال تسلط کافی بر نرم‌افزارها و زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی و.... شما را در اولویت بالاتری برای استخدام در شرکت‌های معتبر قرار خواهد داد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher امیرحسین جهانگیر

دکتر امیرحسین جهانگیر در تهران به دنیا آمد و پس از گذراندن دوران متوسطه جهت ادامه تحصیل عازم فرانسه شد. ابتدا دوره کارشناسی ارشد پیوسته برق را تا سال 1984 در مؤسسه ملی علوم کاربردی لیون فرانسه گذراند و پس از آن در دوره کارشناسی ارشد انفورماتیک و اتوماسیون دانشگاه کلود برنارد لیون فرانسه شرکت کرد. ایشان مدرک دکتری خود را نیز در زمینه انفورماتیک صنعتی در سال 1989 از مؤسسه ملی علوم کاربردی دانشکده برق تولوز فرانسه دریافت کرد.
دکتر جهانگیر پس از اخذ مدرک خود در شهریور سال 1368 به کشور بازگشت و در دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار شد.

مسئوليت‌های علمی و دانشگاهی:

- استاد دانشگاه صنعتی شریف

مسئوليت‌های اجرايی:

- ریاست دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

- ریاست مرکز محاسبات دانشگاه صنعتی شریف

- معاونت تحصیلات تکمیلی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

- مشاور انفورماتیک بیمه مرکزی ایران، بیمه البرز و بیمه ایران

- مدیریت آزمایشگاه ارزیابی تجهیزات شبکه دانشگاه صنعتی شریف

- ریاست هیئت‌مدیره شرکت شتاب سامان پیوند

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد
maktabkhooneh-teacher سعید شیری قیداری

دکتر شیری استادیار دانشکده کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر است. ایشان دوره کارشناسی مهندسی برق و کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر را در دانشگاه امیرکبیر گذرانده و مدرک دکتری خود را در رشته مهندسی مکاترونیک، رباتیک و اتوماسیون از دانشگاه کوبه دریافت کرده‌اند و در موضوعات رباتیک، یادگیری ماشین و بینایی ماشین تحقیق و پژوهش داشته است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد
maktabkhooneh-teacher کیارش بازرگان

کیارش بازرگان، طبق نظرسنجی اینترنتی وی یکی از برترین و محبوب‌ترین اساتید دانشگاه مینسوتای آمریکاست. او تحصیلاتش را در دانشگاه صنعتی شریف در رشته الکترونیک شروع کرد و در ادامه به دانشگاه نورت - وسترن آمریکا رفت. زمینه فعالیت اصلی او FPGA و VLSI می‌باشد. او هم اکنون دانشیار دانشگاه مینسوتای آمریکاست. همچنین وی استاد مدعو در دانشگاه صنعتی اصفهان بوده است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد
maktabkhooneh-teacher محمد قدسی

دکتر قدسی استاد دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف است. وی مدرک دکتری خود را در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا دریافت کرده و در موضوعات پردازش موازی، هندسه محاسباتی، الگوریتم‌ها و ارزیابی کارایی تحقیق و پژوهش داشته است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد
maktabkhooneh-teacher محمد امین فضلی

دکتر محمدامین فضلی هیئت‌علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، محقق و مهندس نرم‌افزار و برنامه‌نویس در مرکز راهکارهای اطلاعاتی هوشمند دانشگاه صنعتی شریف هستند. ایشان و همکارانشان در این مرکز بر روی پروژه‌های مهندسی نرم‌افزار و برنامه‌نویسی مقیاس بزرگ در زمینه توسعه تکنولوژی‌های ارزش‌آفرین در صنایع مختلف فعالیت دارند.

علاقه اصلی ایشان طراحی الگوریتم به‌خصوص برای مسائل بینرشتهای در محل اشتراک سه علم اقتصاد (Economics)، جامعهشناسی (Sociology) و محاسبات (Computation) است و همچنین به طراحی روشهای محاسباتی برای تحلیل سیستمهای اقتصادی (Economical)، اجتماعی (Social)، بیولوژیکی (Biological) علاقهمند هستند. دکتر فضلی در سال ۱۳۹۴ موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته مهندسی نرمافزار از دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف زیر نظر دکتر جعفر حبیبی شدند. علاوه بر این، ایشان مدارک کارشناسی ارشد و کارشناسی خود را با نمرات بسیار عالی از دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف زیر نظر دکتر محمدعلی صفری و دکتر محمد قدسی با موفقیت به پایان رساندند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد
maktabkhooneh-teacher محمد حسین منشئی

دکتر محمدحسین منشئی از اعضای هیئت‌علمی گروه مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه بین‌المللی فلوریدا است. وی همچنین دانشیار گروه مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه صنعتی اصفهان است. او رهبری آزمایشگاه تحقیقاتی نظریه بازی و طراحی مکانیسم و ​​مؤسسه هوش مصنوعی را بر عهده دارد. پیش از آن وی محقق و مدرس ارشد در گروه LCA1 به سرپرستی پروفسور ژان پیر هوبوکس در EPFL بود. وی مدرک کارشناسی خود را در مهندسی برق (کنترل) و کارشناسی ارشد مهندسی ارتباطات را از دانشگاه صنعتی اصفهان کسب کرد. همچنین یک مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر از دانشگاه Nice Sophia-Antipolis اخذ نمود و با بورسیه دولت فرانسه دوره دکتری را آغاز نمود، نهایتاً در سال 2005 مدرک دکتری خود را با موضوع شبکه‌های کامپیوتری و سیستم‌های توزیع شده دریافت کرد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد
maktabkhooneh-teacher محمدرضا محمدی

دکتر محمدرضا محمدی از سال 1396 استادیار گروه هوش مصنوعی دانشگاه علم و صنعت است. ایشان دروس متنوعی از جمله مبانی بینایی کامپیوتر، پردازش تصویر (تصویرپردازی رقمی)، یادگیری ماشین، مبانی یادگیری عمیق و یادگیری عمیق را ارائه کرده است. همچنین، در اجرای پروژه‌های صنعتی متعددی در حوزه‌ی بینایی کامپیوتر همکاری داشته است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
علی منصوری 1403-01-31
این دوره اطلاعات کلی خیلی خوبی رو دراختیار قرارمیده.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

برای موفقیت در این رشته چه پیش‌نیازهایی لازم است؟

علاوه بر خلاقیت فردی و ایده‌های جدید که نیازهایی اساسی پیشرفت در مهندسی کامپیوتر هستند، رشته مهندسی کامپیوتر برای افرادی که دانش ریاضی و توانایی پردازش و حل مسائل را دارند رشته مناسبی خواهد بود. به‌جز این موارد باید علاقه فردی را هم در نظر گرفت. علاقه فردی در انتخاب این رشته نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

شرایط ادامه تحصیل در این رشته چگونه است؟

برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر انتخاب‌های گسترده‌ای وجود دارد. اکثر دانشگاه‌های داخل کشور امکان تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این رشته را فراهم کرده‌اند. ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه‌های خارج از کشور نیز شرایط خاص خود را دارد و برای تحصیل این رشته در خارج از کشور پیش‌نیازهای ضروری از جمله تقویت زبان انگلیسی و یادگیری مهارت‌های اضافه بسیار مؤثر خواهد بود.

مهارت‌هایی همچون آموزش زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی، شناخت جدیدترین و به‌روزترین مباحث در نرم‌افزار و سخت‌افزار، آگاهی از بازارهای عرضه و تقاضای صنعت کامپیوتر در کشوری که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید.

برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر کدام دانشگاه را انتخاب کنم؟

امروزه اکثر دانشگاه‌های کشور از دانشگاه‌های دولتی تا آزاد و... امکان تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر را به وجود آورده‌اند اما در بین همه انتخاب‌های موجود دانشگاه‌های صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان، خواجه‌نصیرالدین طوسی، علم و صنعت، امیرکبیر و دانشگاه شیراز در رتبه‌های بالاتری نسبت به بقیه دانشگاه‌های کشور قرار گرفته‌اند. اما برای انتخاب دانشگاه حتماً قبل از هر چیز شرایط جانبی مثل خوابگاه و مسافت و شرایط خانوادگی و شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه هدف را در نظر بگیرید.

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  7 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)