×
ribbon

آموزش مهارت‌های نرم و حل خلاقانه مساله

مهارت‌های نرم (Soft skills) که در منابع مختلف با نام‌هایی نظیر مهارت‌های بنیادی، مهارت‌های زندگی یا مهارت‌های فردی نیز شناخته می‌شوند، به آن دسته از مهارت‌های غیرفنی گفته می‌شود که با ویژگی‌های روانی و ذهنی ... ادامه

ارائه دهنده:  مهیمن  مهیمن
مدرس دوره:
4 (3 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  6 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  6 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آشنایی با مهارت‌های نرم

 معرفی مهارت‌های نرم ضروری برای تحلیلگران فرآیند و پیاده‌سازان نرم‌افزاری

 آموزش مهارت حل خلاقانه مساله

 آشنایی با تاثیر مدل‌های ذهنی در مواجهه با مسائل

سرفصل‌های دوره آموزش مهارت‌های نرم و حل خلاقانه مساله

معرفی مهارت‌های نرم

بخش اول آموزش به بررسی اهمیت یادگیری مهارت‌های نرم و چگونگی تبدیل آموزش فراگرفته شده در این حوزه به مهارت کاربردی پرداخته و تعدادی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم ضروری برای تحلیلگران فرآیندهای کسب وکاری و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را معرفی می‌کند. 

  کلیاتی در مورد اهمیت یادگیری مهارت‌های نرم
"14:17  
  تبدیل دانش فراگرفته شده به مهارت کاربردی
"14:27  
  مهم‌ترین مهارت‌های نرم مورد نیاز تحلیلگران فرآیند و پیاده‌سازان نرم‌افزاری - بخش اول
"14:31  
  مهم‌ترین مهارت‌های نرم مورد نیاز تحلیلگران فرآیند و پیاده‌سازان نرم‌افزاری - بخش دوم
"09:35  
  مهم‌ترین مهارت‌های نرم مورد نیاز تحلیلگران فرآیند و پیاده‌سازان نرم‌افزاری - بخش سوم
"09:58  
آموزش مهارت حل خلاقانه مسائل پیچیده

در این بخش دوره آموزشی به آموزش جامع مفاهیم مربوط به مهارت حل خلاقانه مساله، نکات مهم در تشخیص و تعریف صحیح مسائل کاری و شخصی، موضوع مدیریت هیجانات در مواجهه با مسائل، گام‌های حل اصولی مسائل و تکنیک‌های کاربردی جهت حل خلاقانه مشاله پرداخته می‌شود.

  تعریف مساله و نمونه‌هایی از مسائل شخصی و سازمانی
"14:05  
  نکاتی در مورد تشخیص صحیح مساله
"11:24  
  نگاه صحیح به مساله و روال بروز آن
"16:30  
  مدیریت هیجانات در مواجهه با مساله
"12:05  
  مدیریت خودگویی‌ها در مواجهه با مساله
"14:06  
  طبقه‌بندی متغیرهای موثر بر مساله
"14:21  
  گام‌های حل مساله
"15:26  
  خطاهای ادراکی در مواجهه با مسائل
"14:10  
  تکنیک پنج چرا برای حل مساله
"14:57  
  تاثیر مدل‌های ذهنی بر حل مساله
"16:05  
  ویژگی‌های مدل‌های ذهنی
"14:54  
  ساختار تقویتی مدل‌های ذهنی
"12:24  
  نکاتی در مورد جستجوی راه حل برای مسائل
"16:33  
  اجتناب از راه‌حل‌های کلیشه‌ای برای حل مساله
"13:57  
  خلاقیت
"15:58  
  موانع تفکر خلاق
"15:35  
  تکنیک‌های تفکر خلاقانه
"14:42  
  نکاتی در مورد نگاه خلاقانه به مسائل
"12:45  
  تبیین مساله و طوفان فکری جهت حل خلاقانه مسائل
"15:39  
  تکنیک شش کلاه تفکر
"11:28  

درباره دوره

مهارت‌های نرم (Soft skills) که در منابع مختلف با نام‌هایی نظیر مهارت‌های بنیادی، مهارت‌های زندگی یا مهارت‌های فردی نیز شناخته می‌شوند، به آن دسته از مهارت‌های غیرفنی گفته می‌شود که با ویژگی‌های روانی و ذهنی افراد آمیخته شده است. باتوجه به اهمیت و ضرورت بالای مهارت‌های نرم در توسعه فردی، موفقیت شغلی و شخصی افراد، یادگیری و کسب دانش در مورد این مهارت‌ها، در زمینه‌های استخدام، آموزش کارکنان در کسب و کارهای مختلف، مدیریت عمومی و تقریباً هر جنبه دیگری از زندگی، توجه فزاینده‌ای را در سال‌های اخیر به خود جلب کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مهارت‌های نرم این است که علاوه بر نیاز مبرم به آن در محیط‌های کاری و نقش مکملی آنها برای مهارت‌های سخت/ فنی (Hard skills)، در بسیاری از چالش‌های زندگی شخصی افراد نیز مفید و کاربردی هستند. با این حال، معمولا در محیط‌های آموزشی و آکادمیک سنتی، این مهارت‌ها در برنامه‌های درسی استاندارد جایی نداشته و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

آموزش مهارت‌های نرم و حل خلاقانه مساله برای چه کسانی مناسب است؟

باتوجه به عدم وجود آموزش کامل و مناسب در خصوص مهارت‌های نرم در محیط‌های آموزشی رسمی، اکثرا فارغ‌ التحصیلان آماده به کار ضعف‌های عمده‌ای در این حوزه داشته و علاوه بر آنها، این موضوع به یکی از چالش‌های اصلی مدیران کسب و کاری (Business managers) برای جذب نیروها تبدیل شده‌است. چرا که طبق گزارشات کسب وکاری بخش زیادی از مدیران معتقدند که داشتن مهارت‌های نرم به اندازه مهارت‌های سخت و حتی بیشتر، برای استخدام افراد لازم است. از این رو بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و غیرخصوصی و دانشگاه‌های مختلف اقدام به برگزاری دوره‌های مهارت‌های نرم برای رشد و توسعه فردی (Personal development) کارکنان، مدیران و دانشجویان می‌کنند.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher محمدرضا نامدار

محمدرضا نامدار در حال حاضر دانشجوی دکتری دانشگاه علم و صنعت هستند و پنج سال سابقه تدریس دروس مهندسی صنایع در دانشگاه‌های دولتی کشور را دارند. ایشان علاوه بر چاپ مقالات متعدد در نشریات داخلی و بین المللی، سابقه داوری مقالات را نیز دارند. همچنین وی سابقه حضور به عنوان تحلیلگر فرآیند و کسب‌وکار در پروژه‌های متعدد ملی در حوزه طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های نرم‌افزاری را داشته و در سال‌های اخیر اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های نرم برای کارکنان سازمان‌ها نموده است. از حوزه‌های آموزشی و تحصیلی مورد علاقه ایشان می‌توان به آموزش اصول نگارش مقالات علمی، اصول مدیریت و رهبری، توسعه فردی، مهارت‌های نرم و کار در حوزه تحلیل فرآیندهای کسب و کاری و تحلیل سیستم‌های نرم‌افزاری اشاره کرد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

در آموزش مهارت‌های نرم و حل خلاقانه مسال چه چیز هایی تدریس می شود؟

  • در بخش نخست دوره پیش ‌رو، ابتدا به معرفی کلی مهارت‌های نرم و بیان اهمیت و لزوم تمرین  جهت تبدیل دانش موجود در این حوزه به مهارت پرداخته و سپس به معرفی اجمالی تعدادی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم ضروری برای تحلیلگران فرآیند و پیاده‌سازان نرم‌افزاری می‌پردازیم. بدیهی است که مهارت‌های مذکور برای سایر حوزه‌های شغلی و زندگی فردی اشخاص مختلف نیز مفید و ضروری بوده و مطالب برای عموم افراد قابل استفاده و کاربردی است. از جمله مهارت‌های نرم اساسی مذکور می‌توان به مهارت حل مساله و خلاقیت، مهارت تصمیم‌گیری و انتخاب، مهارت‌های ارتباطی (ارتباطات کلامی، غیرکلامی، نوشتاری، زبان بدن، شنیدن موثر، مهارت ارائه و ...)، مهارت‌های مذاکره و متقاعدسازی، مهارت تفکر نقادانه، کار تیمی، هوش هیجانی، کنترل کمال‌گرایی، مهارت مدیریت زمان، اخلاق و رفتار سازمانی و مدیریت و رهبری اشاره کرد.

  • در بخش دوم این دوره آموزشی نیز به صورت جامع و کامل به بیان مفاهیم مربوط به مهارت حل خلاقانه مساله که به گواه بسیاری از تحقیقات از مهم‌ترین مهارت‌های نرم در حوزه کاری و زندگی افراد است، می‌پردازیم. در این دوره فراگیر با نکات مختلف ضروری در تشخیص و تعریف صحیح مسائل کاری و شخصی که گام اول حل مسائل است آشنا شده و سپس ضمن پرداختن به موضوع مدیریت هیجانات در مواجهه با مسائل پیچیده (Complex Problem)، گام‌های حل اصولی مسائل با جزئیات توضیح داده خواهد شد. همچنین با تاثیر مدل‌های ذهنی در مواجهه با مسائل و تکنیک‌های کاربردی جهت حل آنها آشنا خواهد شد. در نهایت، توضیحاتی مربوط به اثر خلاقیت در حل مسائل و تکنیک‌هایی جهت حل خلاقانه مسائل از جمله تکنیک شش کلاه تفکر (Six Thinking Hats) بیان خواهد شد.  

به طور کلی، در این دوره فراگیر با مفاهیم مربوط به مهارت‌های نرم، انواع مهارت‌های لازم در این حوزه و اهمیت تمرین و رشد در این حوزه آشنا شده و با اصول، تکنیک‌ها، نکات، مثال‌ها و مفاهیم مربوط به یکی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم به نام مهارت حل خلاقانه مسائل آشنا خواهد شد که می‌تواند تاثیر به سزایی در توسعه فردی و موفقیت در زندگی شخصی و کاری افراد داشته باشد. 

poster
  
برگزار کننده:  مهیمن
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  6 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  6 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)