وبینار رایگان جایزه نوبل فیزیک 2020

poster
پیش‌نمایش دوره

سه برنده‌ی جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰ این جایزه را به خاطر اکتشافاتشان در مورد یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های جهان، یعنی سیاه‌چاله به‌صورت اشتراکی برنده شدند، راجر پنروز نشان داد که نظریه نسبیت عام منجر به ... ادامه

مدرس دوره:
جواد تقی‌زاده فیروزجایی
جواد تقی‌زاده فیروزجایی
 همایش
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  1 سخنرانی
مجموع محتوای آموزشی:  1:20 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره وبینار رایگان جایزه نوبل فیزیک 2020

جایزه نوبل فیزیک 2020
  جایزه نوبل 2020 فیزیک (سیاه‌چاله‌ها)
"80:34  

درباره دوره

سه برنده‌ی جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰ این جایزه را به خاطر اکتشافاتشان در مورد یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های جهان، یعنی سیاه‌چاله به‌صورت اشتراکی برنده شدند، راجر پنروز نشان داد که نظریه نسبیت عام منجر به تشکیل سیاه‌چاله‌ها می‌شود، راینهارد گنتزل و آندره‌ گز کشف کردند که یک جسم نامرئی و فوق‌العاده سنگین بر مدار ستاره‌ها در مرکز کهکشان ما حکمرانی می‌کند، یک سیاه‌چاله فوق‌العاده پرجرم، تنها توضیح کنونی است.

راجر پنروز در اثبات اینکه سیاه‌چاله‌ها نتیجه مستقیم نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین هستند، از روش‌های ابتکاری ریاضی استفاده کرد. اینشتین خودش اعتقاد نداشت که سیاه‌چاله‌ها واقعاً وجود دارند، این هیولاهای فوق سنگین که همه چیزهایی را که به آن‌ها وارد می‌شود را شکار می‌کنند، آ‌ن‌ها واقعا سیاه‌چاله‌اند، چرا که هیچ‌چیز، حتی نور، نمی تواند از دام آن‌ها بگریزد.

در ژانویه ۱۹۶۵، یعنی ده سال پس از مرگ اینشتین، راجر پنروز ثابت کرد که سیاه‌چاله‌ها واقعاً می‌توانند تشکیل شوند و آن‌ها را با جزئیات شرح داد که سیاه‌چاله‌ها در قلب خود، یک تکینگی را پنهان می‌کنند و در آن تمام قوانین شناخته‌شده‌ی طبیعت نقض می‌شوند. مقاله پیشگامانه وی هنوز به‌عنوان مهم‌ترین پژوهش در نظریه عمومی نسبیت از زمان اینشتین شناخته می‌شود.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher جواد تقی‌زاده فیروزجایی

دکتر جواد تقی‌زاده فیروزجایی از فارغ‌التحصیلان سه مقطعی دانشگاه صنعتی شریف است. او ورودی 1380 بوده‌است و سال 1384 مدرک کارشناسی و سال 1386 کارشناسی‌ارشد خود را از دانشکده فیزیک دانشگاه شریف اخذ نموده است. ایشان در سال 1390 دکترای خود را نیز از دانشگاه شریف و در رشته گرانش و کیهان‌شناسی دریافت کرده‌اند. او دوره‌های پسادکتری در زمینه گرانش (فیزیک سیاه‌چاله‌های کیهانی و خواص کوانتومی آن‌ها)، کیهان‌شناسی (اختلالات جهان اولیه و تشکیل ساختار بزرگ مقیاس) و هچنین فیزیک کوانتومی کیهان را گذرانده است. ایشان عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و محقق پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است.

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که همایشی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که همایش‌ها را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک همایش ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح همایش‌ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک همایش به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال همایش‌ها به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
پیش‌نمایش دوره
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  1 سخنرانی
مجموع محتوای آموزشی:  1:20 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)