وبینار مسیر شغلی متخصص هوش مصنوعی

در این وبینار می‌خواهیم بدانیم هوش مصنوعی چیست و چرا باید آن را دنبال کنیم، کاربردهای آن کجای زندگی به به چشم می‌آید؟ چه مسیر شغلی را برای تبدیل شدن به یک متخصص هوش مصنوعی ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
 همایش
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1 سخنرانی
مجموع محتوای آموزشی:  1:20 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره وبینار مسیر شغلی متخصص هوش مصنوعی

وبینار چگونه متخصص هوش مصنوعی شویم؟
  وبینار چگونه متخصص هوش مصنوعی شویم؟
"80:39  

درباره دوره

در این وبینار می‌خواهیم بدانیم هوش مصنوعی چیست و چرا باید آن را دنبال کنیم، کاربردهای آن کجای زندگی به به چشم می‌آید؟ چه مسیر شغلی را برای تبدیل شدن به یک متخصص هوش مصنوعی طی کنیم؟

در واقع هوش مصنوعی به هوشی می‌گویند که یک ماشین در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد. ماشینی که تلاش شده مثل انسان وقایع و اتفاقات را احساس کند، عاقلانه فکر کند، عاقلانه عمل کند، مثل انسان فکر کند و مثل انسان عمل کند. موارد بیان شده ویژگی‌های هوش مصنوعی است که برای ملموس شدن موضوع به شرح هرکدام از ویژگی‌های آن می‌پردازیم:

-       مانند انسان عمل کردن (Acting humanly)

  • مانند انسان عمل کردن یا Acting humanly به مفهوم هنر ساخت ماشین‌هایی است که کارهایی را انجام می‌دهند که آن کارها توسط انسان با فکر کردن انجام می‌شود.
  • هنر ساخت ماشین‌هایی که کارهایی را انجام می‌دهند که آن کارها توسط انسان با فکر کردن انجام می‌شوند.

-       مانند انسان فکر کردن (Thinking  humanly)

  • تلاش جدید و هیجان‌انگیز برای ساخت ماشین‌هایی متفکر و با حس کامل
  • خودکارسازی فعالیت‌های مرتبط با تفکر انسان، فعالیت‌هایی مثل تصمیم‌گیری، حل مسئله، یادگیری

-       عاقلانه فکر کردن (Think rationally)  

  • مطالعه توانایی‌های ذهنی از طریق مدل‌های محاسباتی (منطق گرایی)
  • مطالعه محاسباتی که منجر به درک و استدلال می‌شود.

-       عاقلانه عمل کردن (Act rationally)

  • این ویژگی طوری عمل می‌کند که بهترین نتیجه را ارائه دهد.
  • هوش محاسباتی، مطالعه طراحی عامل‌های هوشمند است.

کاربردهای هوش مصنوعی برای متخصص هوش مصنوعی

  • سیستم‌های خبره 
  • شبكه‌های عصبی 
  • الگوریتم ژنتیک
  • بینایی ماشین‌ 
  • پردازش زبان‌های طبیعی
  • گراف و جستجو
  • الگوریتم کلونی مورچه
  • منطق فازی

سیستم‌های خبره (Expert Systems)

سیستم‌های خبره، برنامه‌هایی كامپیوتری هستند که الگوی منطقی‌ دارند و نحوه تفكر و تصمیم‌گیری یك متخصص در یك زمینه خاص را شناسایی و شبیه‌سازی می‌كنند.

شبكه‌های عصبی (Neural Networks)

شبكه‌های عصبی شبیه‌سازی شده یا كامپیوتری قادر هستند تا بخش كوچكی از خصوصیات و ویژگی‌های شبكه‌های عصبی بیولوژیك را شبیه‌سازی كنند. در حقیقت، هدف از ایجاد یك شبكه عصبی نرم‌افزاری، بیش از آنكه شبیه‌سازی مغز انسان باشد، ایجاد مكانیسمی برای حل مسائل مهندسی با الهام از الگوی رفتاری شبكه‌های بیولوژیك است.

الگوریتم ژنتیک

الگوریتم‌های ژنتیك الگوریتم‌هایی هستند كه دارای قدرت بسیار زیادی در یافتن جواب مسئله هستند، اما باید توجه داشت كه شاید بتوان كاربرد اصلی این الگوریتم‌ها را در مسائلی در نظر گرفت كه دارای فضای حالت بسیار بزرگ هستند و عملاً بررسی همه حالت‌ها برای انسان در زمان‌های نرمال (در حد عمر بشر) ممكن نیست.

بینایی ماشین‌ (Machine Vision)

از میان همه شاخه‌های هوش مصنوعی، شاید كاربردی‌ترین آن‌ها كامپیوتری و مكانیزه كردن سیستم‌های بینایی باشد. دامنه كاربرد این شاخه از فناوری در حال رشد، بسیار وسیع است و از كاربردهای عادی و معمولی مثل كنترل كیفیت خط تولید و نظارت ویدئویی گرفته تا تكنولوژی‌های جدید مثل اتومبیل‌های بدون راننده را دربرگرفته است.

پردازش زبان‌‌های طبیعی NLP

پردازش‌ زبان‌های‌ طبیعی‌ به‌عنوان‌ زیرمجموعه‌ای‌ از هوش‌ مصنوعی‌، می‌تواند توصیه‌ها و بیانات‌ را با استفاده‌ از زبانی‌ که‌ شما به‌ طور طبیعی‌ در مکالمات‌ روزمره‌ به‌کار می‌برید، بفهمد و مورد پردازش‌ قرار دهد.

گراف و جستجو Graph and Search

مهم‌ترین کاربرد گراف مدل‌سازی پدیده‌های گوناگون و بررسی بر روی آن‌هاست. با گراف می‌توان به راحتی یک نقشه بسیار بزرگ یا شبکه‌ای عظیم را در درون یک ماتریس به نام ماتریس وقوع گراف ذخیره کرد و یا الگوریتم‌های‌ مناسب مانند الگوریتم دایجسترا یا الگوریتم کروسکال و غیره را بر روی آن اعمال نمود.

الگوریتم کلونی مورچه (Ant Colony Optimization)

الگوریتم کلونی مورچه الهام گرفته شده از مطالعات و مشاهدات روی کلونی مورچه‌هاست. این مطالعات نشان داده که مورچه‌ها حشراتی اجتماعی هستند که در کلونی‌ها زندگی می‌کنند و رفتار آن‌ها بیشتر در جهت بقاء کلونی است.

از کاربردهای ACO می‌توان به بهینه کردن هر مسئله‌ای که نیاز به یافتن کوتاه‌ترین مسیر دارد، اشاره نمود: 

  • مسیریابی داخل شهری و بین شهری
  • مسیریابی بین پست‌های شبکه‌های توزیع برق ولتاژ بالا
  • مسیریابی شبکه‌های کامپیوتری 

منطق فازی (Fuzzy Logic)

منطق فازی تکنولوژی جدیدی است که شیوه‌های مرسوم برای طراحی و مدل‌سازی یک سیستم را که نیازمند ریاضیات پیشرفته و نسبتا پیچیده است با استفاده از مقادیر و شرایط زبانی و یا به عبارتی دانش فرد خبره و با هدف ساده‌سازی و کارآمدتر شدن طراحی سیستم جایگزین و یا تا حدود زیادی تکمیل می‌نماید.

 

نتیجه‌گیری در مورد وبینار مسیر شغلی متخصص هوش مصنوعی

هوش مصنوعی خیلی آهسته وارد همه ابعاد زندگی ما شده‌است و جایگزین کارهای سنتی می‌شود، از آنجا که هر روز بیش از پیش با ماشین‌هایی که حاوی هوش مصنوعی هستند در ارتباط هستیم و هر روز هوش مصنوعی زندگی ما را بیشتر متحول می‌کند ضرورت دارد آن را بشناسیم تا بهتر بتوانیم از آن در جهت بهبود زندگی خود استفاه کنیم.

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher حمیدرضا حسین‌خانی

حمیدرضا حسین‌خانی، دانش‌آموخته مهندسی نرم‌افزار و کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و رباتیک است. 
او از سال ۹۲ به‌عنوان مهندس نرم‌افزار وارد صنعت شد و همکاری با استارتاپ‌های خوش‌نام و در حال رشدی مثل ایران‌اپس، دیجی‌کالا، دیجی استایل، اسنپ و بامیلو در سمت‌های مختلف مهندسی، مدیریت و مشاوره را در کارنامه‌ی خود دارد.

ایشان بیش از ۱۰ سال از سوابق حرفه‌ای خود را مشغول تدریس در کارگاه‌های مختلف برنامه‌نویسی، رباتیک و هوش مصنوعی در مدارس، پژوهش‌سرا‌ها، دانشگاه‌ها و همین‌طور آموزشگاه‌هایی چون لایتک دانشگاه صنعتی شریف، هواپیمایی هما و شبکه ملی مدارس ایران (رشد) بوده‌است. همین‌طور منتور تعداد زیادی از تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات مختلف برنامه‌نویسی، رباتیک و روبوکاپ و داور و برگزار‌کننده اولین دوره‌ی مسابقات دانش‌آموزی برنامه‌نویسی موبایل در دانشگاه صنعتی شریف (Nadcup 2016) است.

او از نمایندگان بنیاد جهانی School of AI در ایران است که در زمینه ترویج و آموزش هوش مصنوعی به دانشجویان و استارتاپ‌ها فعالیت می‌کند. همچنین، ایشان از سال 99 به عنوان مدرس دروس دوره لیسانس دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار شده‌است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که همایشی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که همایش‌ها را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک همایش ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح همایش‌ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک همایش به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال همایش‌ها به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

بهتر است بدانیم

هوش مصنوعی به زودی منشی‌ها و پاسخگویان تلفنی را منقرض می‌کند.

گسترش هوش مصنوعی نه تنها بسیاری از مشاغل را به خطر انداخته، بلکه کیفیت کار بالاتر و هزینه بسیار پائین‌تر آن موجب خواهد شد که بسیاری مشاغل غیرپیچیده در آینده‌ای نه چندان دور منقرض شوند، از جمله این مشاغل نیز می‌توان به ویزیتورها و پاسخگویان تلفنی اشاره کرد.

در یکی از آخرین تحولات در این زمینه استارتاپ Kea که اخیرا 10 میلیون دلار جذب سرمایه کرده‌است، به رستوران‌ها هوش مصنوعی خاصی ارائه می‌دهد که سفارشات مشتریان را به صورت تلفنی دریافت و ثبت می‌کند.

 بنا به اظهارات توسعه‌دهندگان، هوش مصنوعی فوق برخلاف پاسخگویان انسانی خسته نخواهد شد و با صدایی زیبا و با حوصله به تمامی سوالات پاسخ می‌دهد و با تسلطی کامل سفارشات را ثبت می‌کند و از دیگر سو با توجه به عدم محدودیت تعداد اپراتورهای مصنوعی می‌توان همزمان به تعداد بیشتری از مشتریان خدمات ارائه کرد.

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1 سخنرانی
مجموع محتوای آموزشی:  1:20 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)