چگونه شغل مناسب خودتان را پیدا کنید؟

یکی از اصلی‌ترین سؤالات همه افراد مربوط به این است که «چگونه شغل مناسب خود را بیابیم؟». انتخاب شغل مناسب یکی از سه تصمیم استراتژیک در زندگی همه افراد است. در دوره «چگونه شغل مناسب ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
3 (2 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  2 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

پیش‌نیاز‌ها

دوره «چگونه شغل مناسب خودتان را پیدا کنید» به نحوی تهیه شده است که برای شرکت در این دوره نیاز به گذراندن هیچ پیش‌نیاز به خصوصی نیست و همه افراد با هر سطحی از دانش و اطلاعات می‌توانند در این دوره شرکت کنند و موضوعات مطرح شده در این دوره را یاد بگیرند. برای پاسخ به سؤال «چگونه شغل خوب پیدا کنیم» و یافتن شغل مناسب کافی است تا در این دوره شرکت کنید و در انتها با شناخت بیشتر و بهتر خودتان و باتوجه‌به علایقی که دارید به‌راحتی شغل مناسب خودتان را پیدا کنید.

سرفصل‌های دوره چگونه شغل مناسب خودتان را پیدا کنید؟

انواع شغل و مسیر شغلی چیست؟

در این فصل درباره این‌که شغل و مسیر شغلی چیست صحبت می‌شود و انواع مسیر شغلی معرفی می‌شود.

  شغل و مسیر شغلی چیست؟
"15:59  
  مسیر شغلی اصلی، کار برای خود
"24:56  
  مسیر شغلی اصلی، کار برای دیگران
"17:22  
چگونه شغل و مسیر شغلی خودتان را انتخاب کنید؟

در این فصل درباره این‌که چگونه باید استعدادها و علاقمندی‌های شغلی را شناخت، صحبت می‌شود.

  رویکردهای انتخاب مسیر شغلی
"14:52  
  چگونه استعدادهای خودتان را بشناسید؟
"22:37  
  چگونه علاقمندی های خودتان را بشناسید و شغل مناسب خودتان را انتخاب کنید.
"20:19  
چگونه استخدام شوید و در شغل خودتان موفق شوید؟

در این فصل درباره این‌که چگونه می‌توان به شغل مورد نظر دست یافت صحبت می‌شود.

  چگونه در شرکت‌های ایرانی استخدام شوید و موفقیت کسب کنید؟
"20:54  
  چگونه در شغل خودتان موفق و مشهور شوید؟
"10:24  

درباره دوره

یکی از اصلی‌ترین سؤالات همه افراد مربوط به این است که «چگونه شغل مناسب خود را بیابیم؟». انتخاب شغل مناسب یکی از سه تصمیم استراتژیک در زندگی همه افراد است. در دوره «چگونه شغل مناسب خودتان را پیدا کنید؟» بر این موضوع تمرکز شده است. 

شغل به سه دلیل استراتژیک است: 

دلیل اول: شغل به شما اعتبار و هویت می‌بخشد. در بسیاری از موارد دیگران به‌وسیله شغل شما را می‌شناسند و اگر شغل شما با برداشتی که از خودتان دارید در تناقض باشد، ناخواسته مشکل و دغدغه فکری بسیار بزرگی را برای خودتان ایجاد کردید. این مشکل در بسیاری از موارد می‌تواند انرژی و توان ذهنی شما را از بین ببرد. 

دلیل دوم: معمولاً در کشور ما و در تمام دنیا شغل مهم‌ترین وسیله کسب درآمد است و اگر نتوانید در زمینه شغلی خودتان (موردعلاقه خودتان) پیشرفت کنید و به درآمد مورد نظرتان دست پیدا کنید، متأسفانه در تله فقر گرفتار می‌شوید و اگر تأمین‌کننده درآمد خانواده باشید ممکن است اعضای خانواده‌تان نیز در این تله بیفتند. 

دلیل سوم: حداقل سی‌سال و گاهی ممکن است تا پنجاه سال در زندگی مشغول به کار باشید. اگر در این سال‌ها در طول حداقل پنج‌روز در هفته و روزی حداقل هشت ساعت که بهترین ساعت‌های شبانه‌روز است خوشحال نباشید، عذابی است که نمی‌توان بر آن پایانی متصور شد. 

بنابراین، با این توضیحات می‌توان به اهمیت سؤال «چگونه شغل مناسب پیدا کنیم» پی برد. در دوره «چگونه شغل مناسب خودتان را پیدا کنید» سه موضوع کلی موردنظر و بررسی قرار دارد. اصلی‌ترین مباحث مطرح شده در این دوره عبارت‌اند از:

  • موضوع اول: در ابتدا باید انواع مسیرهای شغلی را بشناسید. مسیر شغلی یعنی اینکه بدانید می‌خواهید در پایان دوره کاری در کدام جایگاه قرار بگیرید و چگونه به آن دست پیدا کنید. شما دو انتخاب اساسی پیشروی خود در انتخاب مسیر شغلی دارید. اول اینکه برای دیگران کار کنید و دوم اینکه برای خودتان کار کنید و کارآفرین شوید. هرکدام از این دودسته بزرگ سه مسیر شغلی اصلی دارد و در مجموع شش مسیر شغلی وجود دارد که می‌توانید آنها را بررسی کنید و انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که به‌صورت ترکیب این دو مسیر نیز می‌توانید عمل کنید. افراد زیادی مانند فیل نایت (مؤسس نایک) در ابتدای مسیر شغلی به‌صورت ترکیبی عمل کرده‌اند. یعنی جایی کارمند بوده‌اند و درعین‌حال کسب‌وکار خودشان را داشته‌اند. در فصل اول این دوره درباره مسیرهای شغلی صحبت خواهیم کرد. 
  • موضوع دوم: وقتی انواع مسیرهای شغلی را شناختید، باید مسیر شغلی مناسب خودتان را طراحی کنید. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، چهار رویکرد عمده وجود دارد که از این چهار رویکرد برای طراحی مسیر شغلی خودتان می‌توانید استفاده کنید. به طور مثال یکی از رویکردها تطبیق شغل و مسیر شغلی باشخصیت است، یعنی به سمت شغل‌هایی بروید که بیشتر باشخصیت شما همخوانی دارد. رویکرد دیگر تطبیق شغل با استعدادها و علاقه‌مندی‌ها است که هر یک به‌صورت جداگانه توضیح داده خواهد شد. 
  • موضوع سوم: وقتی مسیر شغلی خودتان را پیدا کردید، بسیار مهم است که به شغل‌های مورد نظرتان در مسیر شغلی دست پیدا کنید. به عقیده مدرس این دوره شش عامل در دست‌یافتن شما به شغل مهم است که هر یک از این شش عامل در فصل سوم دوره توضیح داده خواهد شد. به طور مثال یکی از شش عامل موفقیت این است که خودتان را به‌خوبی به دیگران معرفی کنید. وقتی که دیگران توانمندی‌های شما را بشناسند می‌توانند شما را به کار بگیرند. اما وقتی مثل الماس درون معدن باشید، کسی در ایران به دنبال استخراج الماس شما نخواهد بود. خودتان باید خودتان را معرفی کنید. 

به‌این‌ترتیب با استفاده از این دوره می‌توان  به سؤال بسیار مهم «چگونه شغل مناسب خودتان را پیدا کنید» پاسخی کامل و جامع داد.

 

هدف از برگزاری این دوره چیست؟

اصلی‌ترین هدفی که در این دوره مدنظر قرار داشته است آشنایی مخاطبان این دوره با زوایای مختلف موضوع پیداکردن شغل مناسب و کمک به افرادی است که در جستجوی شغل مناسب هستند. به کمک این دوره مخاطبان می‌توانند راهنمای جامع و کاملی تحت عنوان راهنمای شغل یابی داشته باشند و بعد از گذراندن این دوره با دانش کامل به جستجوی شغل مورد نظرشان بپردازند.

 

مخاطب این دوره چه کسانی هستند؟

دوره «چگونه شغل مناسب خودتان را پیدا کنید» به نحوی تهیه شده است که همه افراد و گروه‌های مختلف بتوانند در این دوره شرکت کنند و با گذراندن جلسات مختلف این دوره موضوعات مختلف مطرح شده در این دوره را فرابگیرند. این دوره می‌تواند برای تمامی افراد در هر کجای مسیر شغلی که باشند مفید باشد و کمک کند. افرادی مانند دانشجویان یا کسانی که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند به‌خوبی مسیر شغلی خودشان را طراحی کنند و افرادی که در میانه راه هستند دوباره به مسیر شغلی خودشان فکر کنند و آن را مورد بازنگری قرار دهند.

افراد باتوجه‌به تيپ شخصيتی و رشته تحصیلی که دارند نیازهای متفاوتی را در کار جستجو می‌کنند و به دلیل وجود تیپ‌های شخصیتی گوناگون کارجویان نیازهای گوناگونی را در فرایند انتخاب شغل مدنظر قرار می‌دهند. به‌این‌ترتیب به کمک این دوره افراد می‌توانند به طور هدفمند مهارت‌های مورد نیازشان را یاد بگیرند و فرایند استخدام و آزمون استخدامی را با سرعت و مهارت بیشتری طی کنند و به طور هدفمند وب‌سایت‌های کاریابی را دنبال کنند.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher سعید علوی راد

سعید علوی‌راد دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی بیومکانیک از دانشگاه شهید باهنر کرمان، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، مدیریت سیستم و بهره‌وری از سازمان مدیریت صنعتی تهران می‌باشد. همچنین ایشان دبیر کمیته برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیر پروژه تحول واحد بازاریابی و فروش شرکت نان رضوی (آستان قدس رضوی) نیز هستند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
زهرا رمضان نژاد 1401-12-04
این دوره به شدت کاربردی و مفید بوده و تقریبا همه می تونن ازش سود ببرن اما برای دانش آموزان دبیرستانی و دانشجوها بسیار مفیدتره . مطالب بسیار کلیدی و کاربردی هستند . با تشکر از آقای علوی راد
زینب موحدی 1402-07-08
این دوره اصلا کیفیت نداشت. محتوای دوره ناب نبود و با سرچ تو نت به راحتی قابل دستیابی بود حتی ناقص هم بود و تو نت مطالب خیلی به درد بخورتر میشه پیدا کرد. از هزینه ای که کردم به شدت پشیمونم
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ با سپاس از نظر شما، موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد. در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  2 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)