تحلیل دینامیک های سیستم (بهار ۱۳۹۴)

در سال ۱۹۵۰ میلادی، دینامیک سیستم از طریق استاد دانشگاه MIT که اسم او جی فورستر بود، ارائه شد. فورستر اعتقاد داشت که مغز انسان به صورت خطی و یک طرفه مسائل اجتماعی را تفسیر ... ادامه

مدرس دوره:
4.4 (16 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  25 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  29 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره تحلیل دینامیک های سیستم (بهار ۱۳۹۴)

فیلم های آموزشی
  جلسه اول - توضیحات مقدماتی
"63:56  
  جلسه دوم - انواع مدل ها
"74:42  
  جلسه سوم - دیدگاه سیستمی
"76:06  
  جلسه چهارم - تئوری ساختمان
"67:50  
  جلسه پنجم - مدل سازی بر اساس نگرش سیستمی
"62:20  
  جلسه ششم - انواع متغیرهای نرخ
"74:57  
  جلسه هفتم - مبحث علت و معلول
"62:09  
  جلسه هشتم - تعریف و نحوه مدل سازی
"70:37  
  جلسه نهم - توضیح نمودار جریان
"67:17  
  جلسه دهم
"71:09  
  جلسه یازدهم - ساختمان های ساده ایجاد کننده دینامیک های ساده
"64:43  
  جلسه دوازدهم - حلقه مثبت و منفی
"65:43  
  جلسه سیزدهم - مکانیزم های رشد
"68:41  
  جلسه چهاردهم - تاخیر
"73:05  
  جلسه پانزدهم - Loop gain, Delay
"60:12  
  جلسه شانزدهم - Overshoot
"66:33  
  جلسه هفدهم - رفتارهای نوسانی
"74:38  
  جلسه هجدهم - Archtype
"66:58  
  جلسه نوزدهم - راه حل های تفکر سیستمیک
"66:57  
  جلسه بیستم - gain chain
"61:11  
  جلسه بیست و یکم - جریان های همزاد
"74:39  
  جلسه بیست و دوم - Table Function
"71:22  
  جلسه بیست و سوم - ساختار و معادلات پیش بینی در مدل های دینامیکی
"65:12  
  جلسه بیست و چهارم - مدیریت انبار
"85:37  
  جلسه بیست و پنجم - مدیریت انبار
"65:27  

درباره دوره

در سال ۱۹۵۰ میلادی، دینامیک سیستم از طریق استاد دانشگاه MIT که اسم او جی فورستر بود، ارائه شد. فورستر اعتقاد داشت که مغز انسان به صورت خطی و یک طرفه مسائل اجتماعی را تفسیر می‌کند و قادر نیست تمام جوانب را در نظر بگیرد. بنابراین باید از یک سیستم چند حلقه‌ای که قادر به تحلیل پدیده‌های متفاوت است استفاده کرد. فورستر توانست با استفاده از دینامیک سیستم، مشکلات مربوط به شرکت جنرال الکتریک را کشف کند و درصدد بهبود آن برآید. بعدها با استفاده از پیشرفت در زمینه کامپیوتر، استفاده از دینامیک سیستم گسترش پیدا کرد. 

درباره دینامیک سیستم بیشتر بدانیم

تحلیل دینامیک سیستم‌ها System Dynamics که اسم دیگر آن سیستم‌های پویا و پویاشناسی سیستمی است، یک نگرش رایانه‌ای و سیستمی نسبت به طراحی استراتژی‌ها است. این رویکرد رایانه‌ای، کارکرد خود را از شبیه‌سازی و مدل‌سازی رایانه‌ای که بر طبق نظریه سیستم‌های بازخورد گرفته است، انجام می‌دهد.

رویکرد تحلیل دینامیک‌های سیستم، همانطور که از نام آن پیدا است یک رویکرد تحلیلی به شمار می‌رود. از دینامیک سیستم‌ها برای حل مشکلات اقتصادی، مدیریتی و اجتماعی کمک می‌گیرند. دینامیک سیستمی با توجه به تعامل متقابل، وابستگی متقابل و بازخورد اطلاعات، تعریف می‌شود. 

زمان استفاده از دینامیک سیستم

از دینامیک سیستم، زمانی استفاده می‌شود که در سازمان‌ها، با تصمیمات پیچیده و مهمی مواجه می‌شوند و به دنبال بینش و عملکرد مفیدی هستند که بر دهه‌های آینده تاثیر بسزایی بگذارد. دینامیک سیستم به این سازمان کمک می‌کند تا کلیه معایب و مزایا را در نظر بگیرند و آن‌ها را بسنجند و در نهایت با بینشی یک‌پارچه، واکنش درست و به جایی نشان دهند. در چنین مواقعی استفاده از صفحات سیستمی نمی‌تواند کارآمد باشد چرا که در این صفحات رویدادهایی که احتمال وقوعشان است تعریف نمی‌شوند. 

مدل‌سازی و شبیه‌سازی در دینامیک سیستم

دینامیک سیستم بر طبق یک نظریه عملی بنا شده است و هدف آن گاهی اوقات می‌تواند یک درک نظری یا بهبود مسائل سیاسی باشد. به همین منظور است که دینامیک سیستم، به دنبال یک روش مدل‌سازی گسترده‌تر است که برای بازخورد مسائل، موارد مهم را ثبت و ضبط می‌کند و همچنین ساختارهای مهمی را نشان می‌دهد که شامل غیر خطی بودن یا تجمع متغیرهای حالت‌ها است. مدل‌سازی بر اساس پارامترها و ایجاد اطمینان در نتیجه داده‌های به دست آمده است. 

کاربرد دینامیک سیستم

دینامیک سیستم در اوایل تنها برای فعالیت‌های مشخصی در حوزه اقتصاد و مدیریت می‌توانست راه‌گشا باشد، اما به تدریج و با گسترش علم و تجهیزات امروزی، اکنون به عنوان یک تحلیل‌گر قوی برای کلیه مسائل، مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها به چندین موضوع محدود نمی‌پردازد. با این وجود از کاربردهای دینامیک سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  •  علوم پایه

در این قسمت، دینامیک سیستم از مدل‌سازی و فرموله کردن مسائل فیزیکی، مطالعه و بررسی پدیده‌های زیست‌شناسی به طور کامل حمایت می‌کند. 

  • مهندسی

در خصوص سیستم داده‌ها، مهندسی برق، مهندسی عمران، شبیه‌سازی معامله پیستون‌ها و مهندسی مکانیک است. 

  •  پزشکی

در خصوص سلامت رفتاری و همچنین مطالعه سایر مسائل پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

  • علوم انسانی

بررسی عملکرد کارکنان که در زمینه مدیریت فعالیت دارند، و مطالعه عرضه و تقاضا در مسائل اقتصادی. 

چگونه می‌توان یک مدل مطمئن ساخت؟

مدل دینامیک سیستمی به صورت سفارشی برای هر موضوعی می‌تواند در اختیار کارشناسان قرار بگیرد. طراح مدل دینامیک باید در کلیه مراحل ساخت، با مشتری در خصوص همه مسائل ضروری صحبت کند تا در نتیجه، مدل کارآمدی تهیه نماید. تغییر سطح متغیرها از نکات مهمی است که طراح مدل باید در نظر بگیرد. یک مدل مناسب باید تمام متغیرها را در خود داشته باشد و متغیرهای غیر ضروری را حذف کند و در این صورت تصمیم‌گیری‌های ممکن و موجود باقی مانده و گزینه‌هایی که تاثیر ندارند حذف خواهند شد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher علینقی مشایخی

دكتر علینقی مشایخی مؤسس و استاد تمام دانشكده مديريت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و دانش‌آموخته دوره‌ی دکترای مدیریت دانشگاه MIT است. دكتر مشایخی در زمینه تفکر سیستمی و دینامیک‌های سیستم به تحقیق و تدریس می‌پردازد. ایشان عضو و رئیس سابق انجمن بین‌المللی دینامیک‌های سیستم است که مرکز آن در آمریکاست. وی از چهره‌های ماندگار كشور است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1402-08-18
با سلام و تشکر از مجموعه مکتبخونه. کلاس عالی استاد عالی فقط افسوس و صد افسوس از کیفیت فیلمبرداری! آخه دوربین باید روی تابلو زوم باشه نه استاد! ما فقط با صدای استاد کار داریم نه صورت ایشون!! خواهش میکنم یک دوره جدید را با کیفیت فیلمبرداری کنید. بقیه دوره ها مشابه دارند و حتی میشه رفت تو هر دانشگاهی نشست و یاد گرفت یا تو اینترنت پیدا کرد ولی کلاس دکتر علینقی مشایخی کل کشور همین یک نفر هست و اگر خدای نکرده بازنشست بشن و به هر دلیلی مثل مهاجرت تدریس نکنند دیگه تمام!! خواهش میکنم کلاس های ایشون را با کیفیت ضیط کنید و در اختیار دانشجویان در سراسر ایران و البته دنیا قرار بدید. اجرتون با خداوند
آرش نظري 1402-07-25
ای کاش کتابی که داره از روش تدریس میشه و همچنین تمرین ها و فایل های مربوطه رو معرفی می کردین.
داود نصیری ده سرخی 1402-07-02
سلام فایل پاور یا pdf تدریس شده در دسترس اگر بود عالی میشد
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ در صورت وجود و ارائه فایل مورد نیاز توسط استاد، در دوره بارگذاری شده است در غیر این صورت فایلی ارائه نشده است.
سید محمد سعادتمند 1402-01-15
جالبه جلسه دومش داره دقیقا مدیریت ایران رو برای الان شرح میده چطوری با یک باور غلط مدیریتی میکنه که به بحران ارز ایران رسیدیم.
1401-12-14
ممنون از زحمات شما.عالیه
آیت زایر 1400-02-22
این رشته را آقای دکتر مشایخی و دکتر علی اکبر عرب مازار برای اولین بار در دانشگاه شهید بهشتی دانشکده علوم اقتصادی تحت عنوان برنامه ریزی سیستمهای اقتصادی پایه گذاری کردند. کاربرد این رشته بسیار متنوع است و از مسائل اجتماعی،حوزه بهداشت و درمان،نظام آموزشی کشور گرفته تا مسائل مهندسی،امنیت غذایی،کشاورزی، اقتصادی،نظامی و... گسترده است. هر کسی این دوره را بگذارند و تمرین کند، در زندگی روزمره نیز شاهد ثمرات آن خواهد بود. رویکرد آقای دکتر مشایخی بیشتر در حوزه اقتصاد است و مثالهایی که ارایه می کنند اقتصادی هستند. من گرایشم برنامه ریزی سیستمهای اقتصادی بود و این دوره را در دو درس سه واحدی گذرانده ام.
1400-01-27
ما این درس رو در مقطع دکتری داریم. استادمون با کمال تاسف یک pdf از آقای دکتر مشایخی رو فقط روخوانی میکنن!! فقط روخوانی!!! خوشحالم که با این سایت آشنا شدم و میتونم از علم جناب آقای دکتر مشایخی بهره ببرم.
1399-08-26
به جرعت می تونم بگم یکی از بهترین کلاس های رشته مدیریته معلومه استاد، کلاس براش جدیه و تمام تلاشش رو می کنه تا آموزش رو به معنای واقعی انجام بده نه مثل اساتیدی که فصل ها رو بین دانشجویان تقسیم بندی می کنند و دانشجویان خودشون استاد خودشون قراره باشن و نقش استاد :| نگاه
1399-08-23
عالیییی بود. ممننون
1402-07-14
دوره بسیار عالی هست اما به نظرم نیمی از دوره بحث تمرین ها و حل اون هست که در ویدیوها وجود ندارد چچطور می تونیم به تمرین ها و حل شون دسترسی داشته باشیم؟
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ تمامی فایل ها و ویدئوهایی که در اختیار مکتب خونه قرار گرفته شده اند روی سایت بارگذاری شده است.
حسین ریحانی 1402-05-02
کاش فایل اسلاید ها رو هم میذاشتین. توی فیلم اصلا پرده مشخص نیست. به خصوص در مباحث مهم که فرمول و اعداد و محاسبه داره.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ تمامی فایل ها و ویدئوهایی که در اختیار مکتب خونه قرار گرفته شده اند روی سایت بارگذاری شده است.
1402-01-05
درس دادن استاد که فوق العاده است حیف و دوصد حیف که در جلسات نه و ده که مدلی رو با ونزیم شرح میدن، دوربین به گونه ای هست که پرده دیده نمیشه واقعا حیف این همه زحمت نیست که ناقص انجام بشه؟ سپاس فراوان
مهدی جلالی 1399-12-15
این مجموعه درس، علیرغم تخصصی بودن، برای من که یک مخاطب عامی بودم بسیار مفید و آموزنده بود. دید بسیار خوبی در مورد مبحث دینامیک سیستم ها و مدل سازی در کسب و کار پیدا کردم. حداقل مزیت این درس، برای من این بود که از این به بعد به اثرات بلندمدت کارهایی که انجام میدم، بیشتر از پیش فکر میکنم.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه صنعتی شریف
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  25 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  29 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)