دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است. این دانشگاه تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کند. دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای 13 دانشکده است که شامل دانشکده های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، پرستاری و مامایی، علوم تغذیه و رژیم شناسی، بهداشت، توان‌بخشی، طب سنتی و فناوری‌های نوین پزشکی است و دارای بیش از 90 مرکز تحقیقاتی است. این دانشگاه دارای 18 بیمارستان با حدود بیش از 5800 تخت بیمارستانی می‌باشد.

دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای بیش از 15000 دانشجو و 2000 متخصص در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و 1675 هیأت علمی می‌باشد که دانشجویان در مقطع علوم پایه ۷۰۳ نفر، فیزیوپاتولوژی ۲۲۹ نفر، دوره بالینی ۵۰۰ نفر و کارورزی ۷۴۰ نفر است و در مجموع ۲۱۷۲ دانشجوی پزشکی در دوره عمومی در دانشکده پزشکی و بیمارستان‌های تابعه مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای یک کتابخانه مرکزی است و بیش از ۵۰ کتابخانه در دانشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌ها دارد. دانشکده پزشکی دارای ۱۱ گروه آموزشی در علوم پایه و ۲۲ گروه آموزشی بالینی می‌باشد. سالانه بیش تر از ۴۰۰ پزشک عمومی و حدود ۹۰۰ نفر متخصص و فوق تخصص و فلوشیب، ۸۰ نفر فوق لیسانس و دکترای علوم پایه پزشکی از این دانشکده فارغ‌التحصیل می‌گردند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران طبق رتبه‌بندی وزارت بهداشت و درمان برای هفتمین سال پیاپی رتبه نخست را در میان دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد. این دانشگاه با مرکز سرطان ام دی اندرسون دانشگاه تگزاس همکاری داشته است. همچنین دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا در سال ۱۹۶۵ رشته دکترای بیماری‌های سلولی (cytopathology) را در این دانشگاه راه‌اندازی نمود.