آموزش رایگان انتقال داده

poster
پیش‌نمایش دوره

انتقال داده به معنای جریانی از بیت‌ها به‌صورت دیجیتال است که از طریق کانال‌های مخابراتی، نقطه‌به‌نقطه یا چندبخشی است. داده می‌تواند به‌صورت صوت، تصویر، سیگنال یا ویدئو باشد که به‌وسیله سیگنال مداوم منتقل می‌شود و ... ادامه

5 (4 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  22 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  19 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان انتقال داده

انتقال داده
  جلسه 1: مرور سیگنال‌ها و سیستم‌ها (قسمت اول)
مشاهده
"49:43  
  جلسه 2: مرور سیگنال‌ها و سیستم‌ها (قسمت دوم)
مشاهده
"69:31  
  جلسه 3: تبدیل فوریه، نمونه‌ای از کاربرد تحلیل فرکانسی، پردازش سیگنال‌های صوتی توسط نرم‌افزار Audacity
مشاهده
"78:30  
  جلسه 4: ادامه مباحث سیگنال، مفاهیم پهنای باند
"56:54  
  جلسه 5: نمونه‌برداری
"58:49  
  جلسه 6: تبدیل z
"54:13  
  جلسه 7: حل تمرین
"11:33  
  جلسه 8: انواع کابل‌ها
"52:58  
  جلسه 9: مدولاسیون دیجیتال
"50:58  
  جلسه 10: ادامه مدولاسیون دیجیتال
"51:10  
  جلسه 11: لایه فیزیکی در شبکه‌، محاسبات مربوط به مدار ماهواره
"59:17  
  جلسه 12: ادامه مباحث ماهواره
"23:22  
  جلسه 13: مباحث لایه فیزیکی (مالتی پلکسینگ)
"71:13  
  جلسه 14: شبکه تلفن ثابت و توضیح سخت‌افزار تلفن
"49:21  
  جلسه 15: مودم Dial-up، فیبر نوری، ADSL
"58:04  
  جلسه 16: شبکه تلفن همراه، توضیح مختصر OFDM و FFT
"60:15  
  جلسه 17: مروری بر تئوری اطلاعات
"61:53  
  جلسه 18: کد هافمن و ادامه مباحث تئوری اطلاعات
"55:33  
  جلسه 19: پروتکل‌های لایه MAC
"54:41  
  جلسه 20: ادامه پروتکل‌های لایه MAC
"57:40  
  جلسه 21: مبحث Switching
"37:08  
  جلسه 22: کاربردی از تئوری اطلاعات
"16:03  

درباره دوره

انتقال داده به معنای جریانی از بیت‌ها به‌صورت دیجیتال است که از طریق کانال‌های مخابراتی، نقطه‌به‌نقطه یا چندبخشی است. داده می‌تواند به‌صورت صوت، تصویر، سیگنال یا ویدئو باشد که به‌وسیله سیگنال مداوم منتقل می‌شود و با استفاده از روش مدولاسیون دیجیتال یا دنباله‌ای از پالس‌ها ارائه می‌شوند.

درسی با عنوان انتقال داده برای دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر مقطع کارشناسی ارائه شده است که معرفی مباحثی مرتبط با مخابرات در لایه پایینی شبکه یعنی لایه فیزیکی را در بردارد. باتوجه‌به اینکه پایه این درس مخابرات است به همین دلیل درس انتقال داده رشته مهندسی کامپیوتر شباهت‌هایی را با درس مخابرات 2 یا مخابرات دیجیتال رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد دارد.

باتوجه‌به هدف‌های آموزشی هر دانشگاه برای این درس سرفصل‌های متفاوتی معرفی می‌شود. دوره‌ای که در مکتب‌خونه تحت عنوان آموزش رایگان انتقال داده ارائه شده است مجموعه‌ای از ویدئوهای آموزشی است که مباحث موردنیاز برای یادگیری لایه فیزیکی شبکه به دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر مقطع کارشناسی آموزش داده می‌شود.

علاوه‌برآن مباحث لایه مک شامل مطالعه روش‌های تخصیص منابع مانند Aloha و CSMA به‌منظور آموزش‌های تکمیلی در این دوره توسط استاد مربوطه تدریس می‌شود تا زمینه‌های لازم برای آمادگی در درس شبکه فراهم شود.

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان انتقال داده

این دوره در قالب یک‌فصل 22 جلسه‌ای به دانشجویان ارائه می‌شود؛ در دو جلسه اول سیگنال‌ها و سیستم‌ها مرور می‌شود، در جلسه سوم مباحث تبدیل فوریه که از مباحث مشترک با رشته مهندسی برق است تدریس می‌شود و در ادامه نمونه‌ای از کاربرد تحلیل فرکانسی آموزش داده می‌شود و در انتهای جلسه سوم آموزش پردازش سیگنال‌های صوتی توسط نرم‌افزار Audacity پرداخته می‌شود.

در چهارمین جلسه از دوره آموزش رایگان انتقال داده ادامه مباحث سیگنال و مفاهیم پهنای باند آموزش داده می‌شود. در جلسه پنجم موضوع نمونه‌برداری تدریس شده و در جلسه ششم تبدیل Z معرفی شده و در جلسه هشتم به آموزش انواع کابل‌ها پرداخته می‌شود. مبحث مدولاسیون دیجیتال هم طی دو جلسه یعنی جلسه نهم و دهم تدریس می‌شود.

در جلسه 11 لایه فیزیکی در شبکه و محاسبات مربوط به مدار ماهواره نیز طی دو جلسه آموزش داده می‌شود. در جلسه 13 مباحث لایه فیزیک (مالتی پلسینگ) ارائه شده و در جلسه 14 شبکه تلفن ثابت و توضیح سخت‌افزار تلفن ارائه می‌شود.

در جلسه 15 به آموزش مودم Dial-up، فیبر نوری و ASDL پرداخته شده و در جلسه 16 شبکه تلفن همراه در کنار توضیح مختصری از OFDM و FFT آموزش داده می‌شود. در هفدهمین جلسه از دوره آموزش رایگان انتقال داده مقدمه‌ای درباره تئوری اطلاعات گفته شده و در جلسه 18 کد هافمن و ادامه مباحث تئوری اطلاعات آموزش داده می‌شود.

پروتکل‌های لایه MAC در جلسات 19 و 20 به شرکت‌کنندگان این دوره آموزش‌داده‌شده و در ادامه مبحث Switching از مباحث پرکاربرد در رشته مهندسی کامپیوتر ارائه می‌شود. در آخرین جلسه این دوره کاربردی از تئوری اطلاعات به دانشجویان آموزش داده خواهد شد.

جزوات و تمرین‌های مربوط به این درس در این آدرس قابل دسترسی است:

https://drive.google.com/drive/folders/1TTsQiAFurzFNPCHX7NvZZUdpruEX3m1a?usp=sharing

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher جواد کاظمی‌تبار

سید جواد کاظمی تبار برنده مدال نقره کشوری در المپیاد سال ۱۳۷۷ و نفر سوم کنکور سراسری در سال ۱۳۷۸، مدارک کارشناسی و دکتری خود را در رشته برق و کامپیوتر به ترتیب در دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۸۲) و دانشگاه کالیفرنیا در شهر ارواین (۱۳۸۷) دریافت نمود. وی در سال ۱۳۹۱ و به هنگام کار در شرکت Guardian Analytics با روش‌های داده‌کاوی در کشف تقلب‌های بانکی آشنا گردید. در همان شرکت بود که وی موفق به اخذ گواهینامه امنیت +Comptia Security گردید. مطالعه کتاب‌ها و دوره‌های انجمن بازرسان تقلب گواهی شده وی را با انواع تقلب در صنایع بیمه، بانک و بورس اوراق بهادار آشنا نمود. وی پس از بازگشت به ایران و از سال ۱۳۹۴ عضو هیئت‌علمی دانشگاه و مشاور شرکت‌های نرم‌افزاری همچون توسن و سان بوده است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
فاطمه شیخی 1400-11-05
ممنون از ارائه خوبتون استاد
1400-05-07
استاد عزیز ممنون بابت این همه ویدیوهای رایگانتون که بدون هیچ چشم داشتی دارید ارائه میدید. ایشاله همیشه سلامت باشید

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
پیش‌نمایش دوره
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  22 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  19 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)