آموزش رایگان مدیریت منابع پژوهشی با نرم‌افزار زوترو (Zotero)

poster
پیش‌نمایش دوره

اگر دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستید و قصد مقاله نویسی دارید و یا کار شما با تحقیق و پژوهش همراه است، احتمالا باید بدانید که نرم افزار زوترو چیست. Zotero را یک نرم‌افزار مدیریت مراجع می‌دانند ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
4.8 (12 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  31 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان مدیریت منابع پژوهشی با نرم‌افزار زوترو (Zotero)

آشنایی با نرم‌افزار زوترو

در این فصل به معرفی کاربردی‌ترین نرم افزار مدیریت منابع پژوهشی یعنی زوترو می‌پردازیم. شما در این فصل با سایت Zotero.org آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چگونه می‌توانید این نرم‌افزار و پلاگین‌های آن را دانلود و نصب کنید. همچنین سعی می‌کنیم کاربردهای نرم افزار زوترو را کاملا بررسی کنیم تا دید خوبی نسبت به این نرم‌افزار به دست آورید.

  معرفی اجمالی نرم‌افزار Zotero و کاربردهای آن
مشاهده
"11:02  
  معرفی سایت Zotero.org
مشاهده
"04:18  
  دانلود نرم‌افزار و پلاگین‌ها
مشاهده
"05:19  
انتقال و سازماندهی منابع در کتابخانه زوترو

در این فصل به امکانات مربوط به اطلاعات هر کتاب، یادداشت‌گذاری روی کتاب‌ها، برچسب‌گذاری و اولویت‌بندی برچسب‌های و مرتبط کردن آیتم‌ها، نکات و پیوست‌ها به یکدیگر می‌پردازیم. شما می‌توانید اطلاعات مربوط به آیتم‌های مختلف کتابخانه را به‌صورت دستی یا خودکار وارد کنید. در این فصل هر دو روش ورود اطلاعات را به شما آموزش می‌دهیم. پس از آشنایی با چگونگی انتقال منابع و مدیریت منابع در کتابخانه زوترو به شما یاد می‌دهیم که چگونه می‌توانید از اطلاعات کتاب‌شناختی منابع خروجی بگیرید.

  انتقال منابع به کتابخانه و بررسی اطلاعات کتاب‌شناختی
"18:16  
  ورود دستی اطلاعات منابع
"04:16  
  دسته‌بندی منابع
"08:24  
  آشنایی با پنجره میانی زوترو و نحوه چینش منابع
"04:53  
  مدیریت منابع در کتابخانه
"09:30  
  خروجی گرفتن از اطلاعات کتاب‌شناختی منابع
"11:26  
سربرگ‌ها (Tabs) و کاربرد آن‌ها

در این فصل با سربرگ‌های نرم افزار زوترو آشنا می‌شوید. این سربرگ‌های Info، Notes، Tags و Related از جمله سربرگ‌هایی است که کار با آن‌ها را به شما آموزش می‌دهیم. همچنین در ادامه فصل می‌آموزید که چگونه می‌توانید تگ‌ها را یکسان‌سازی کنید.

  سربرگ Info
"07:11  
  سربرگ Notes
"09:40  
  سربرگ Tags - بخش اول
"10:19  
  سربرگ Tags - بخش دوم
"12:16  
  یکسان‌سازی تگ‌ها
"07:17  
  سربرگ Related
"03:47  
نوار ابزار (Toolbar)

چگونگی ایجاد گروه برای به اشتراک‌گذاری کتابخانه و ایجاد مشارکتی کتابخانه در این فصل به شما آموزش داده می‌شود. کار با فیدها (Feeds) و چگونگی تعریف RSS Feeds برای در جریان قرار گرفتن از آخرین اخبار انتشار مقالات مرتبط و چگونگی انتقال آنها به کتابخانه از دیگر مباحثی است که در این فصل یاد می‌گیرید. نوار ابزار زوترو امکانات متعددی دارد که در این فصل به تفصیل درمورد آن‌ها بحث می‌کنیم. از جمله امکانات پیشرفته زوترو می‌توان به جستجوی پیشرفته و پیچیده اشاره کرد که در این فصل آن‌ها را یاد می‌گیرید.

  همگام‌سازی (Sync) منابع با حساب کاربری
"12:03  
  ایجاد و مدیریت گروه
"05:57  
  کار با فیدها (Feeds)
"13:39  
  بررسی گزینه‌های نوار ابزار
"02:42  
  کار با پوشه My Publications
"10:16  
  کاربرد فیدها (Feeds)
"06:43  
  جستجو پیشرفته
"19:24  
  جستجو سریع و Index منابع
"07:47  
  کاربردهای آیکون Locate
"06:22  
منوها و تنظیمات (Preferences)

در این فصل به معرفی منوها و تنظیمات تحت عنوان اولویت‌ها می‌پردازیم. کار با منوهای File، Edit، View و Help از مهمترین نکاتی است که باید بدانید. همچنین در قسمت تنظیمات، سربرگ‌های Sync، Cite، Export و Advanced را بررسی می‌کنیم. بنابراین در این فصل می‌توانید به خوبی با منوها و تنظیمات آشنا شوید.

  کار با منو File و Edit
"15:20  
  تنظیمات نرم‌افزار - بخش اول (سربرگ Sync)
"09:20  
  تنظیمات نرم‌افزار - بخش دوم (سربرگ Export، Citeو Advanced)
"14:12  
  کار با منو View
"03:03  
  کار با منو Tools و افزودن پلاگین
"16:38  
  کار با منو Help
"01:18  
مدیریت منابع پژوهشی

در فصل آخر از آموزش نرم افزار زوترو مدیریت مراجع در ورد (word) را به شما آموزش می‌دهیم. در این فصل چگونگی استناددهی منابع در واژه‌پردازهایی مانند Microsoft Word و Google Doc را یاد می‌گیرید.

  مدیریت مراجع در ورد (Word)
"15:11  

درباره دوره

اگر دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستید و قصد مقاله نویسی دارید و یا کار شما با تحقیق و پژوهش همراه است، احتمالا باید بدانید که نرم افزار زوترو چیست. Zotero را یک نرم‌افزار مدیریت مراجع می‌دانند که برای کمک به شما در تحقیقات علمی طراحی شده است. زوترو یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارها در مدیریت منابع پژوهشی محسوب می‌شود. علاوه بر امکانات بسیار مناسبی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، ویژگی‌هایی مانند کاربرپسند بودن، یادگیری سریع و آسان دلیل این محبوبیت است.

در این دوره می‌توانید با چهار دسته از امکانات نرم افزار زوترو آشنا شوید. این چهار دسته عبارتند از: امکانات مربوط به جمع‌آوری، سازماندهی، استناددهی و به اشتراک‌گذاری منابع پژوهشی. در هرکدام از این دسته‌ها امکانات بیشتر و متعددی وجود دارد که کار پژوهش را برای شما آسان و اثربخش می‌کند.

ممکن است در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که بعضی از ویژگی‌های نرم افزار زوترو کارکرد بسیار ساده‌ای دارند. اما اگر از دید پژوهشی به آن نگاه کنید و در عمل آن را به‌کار ببرید، شاهد خروجی‌های کاراتر و موثرتر برای پروژه‌های پژوهشی خواهید بود. در این دوره تلاش شده است ضمن آموزش امکانات این نرم‌افزار، از این نگرش پژوهشی هم گذری داشته باشیم و از مثال‌های کاربردی متناسب با آن استفاده کنیم.

هدف از یادگیری دوره آموزش مدیریت منابع پژوهشی با نرم افزار زوترو چیست؟

بدون شک یکی از مهم‌ترین ابزارهای کار پژوهشگران نرم افزارهای مدیریت منابع است. درواقع هر پژوهشگر لازم است که با حداقل یکی از این نرم‌افزارها آشنایی داشته باشد. هدف از برگزاری این دوره این است که شما بتوانید نحوه کار با نرم افزار زوترو که یکی از بهترین نرم‌ افزارهای مدیریت منابع پژوهشی است، را یاد بگیرید.

دوره آموزش مدیریت منابع پژوهشی با نرم افزار زوترو مناسب چه کسانی است؟

تمام پژوهش‌گران در هر حوزه‌ای از دانش می‌توانند مخاطب این دوره باشند و کار با نرم افزار زوترو را فرا بگیرند. 

بعد از فراگیری دوره آموزش مدیریت منابع پژوهشی با نرم افزار زوترو چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

  • یادگیری نحوه کار با نرم افزار زوترو
  • استفاده و بهره‌برداری بهینه از این نرم‌افزار

پیش نیازهای لازم برای فراگیری دوره آموزش مدیریت منابع پژوهشی با نرم افزار زوترو چیست؟

شرکت در دوره آموزش نرم افزار زوترو هیچ پیش‌نیازی ندارد. صرف وجود علاقه و انگیزه کافی باعث می‌شود که شما بتوانید بهترین نتیجه را از این دوره بگیرید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher علیرضا درّی نوگورانی

علیرضا درّی نوگورانی دوره کارشناسی خود را در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه علم و صنعت ایران، دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته فلسفه در دانشگاه شهید بهشتی و دوره دکتری خود را در رشته فلسفه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گذرانده است.  

مسئله یادگیری مهارت‌های پژوهشی از زمانی که مشغول پایان‌نامه کارشناسی ارشد (حدود سال‌ 1388) شد برای او دغدغه بوده است. در طول دوره دکتری (از سال 1391) با ورود جدی‌تر به حوزه پژوهش این دغدغه را بیشتر پیگیری کرد. او در همین راستا، در خلال دوره دکتری و بعد از آن کارگاه‌های مختلفی را ارائه کرد که در آن‌ها بخش‌هایی از این دوره تدریس شد، اکنون در این دوره همه آن کارگاه‌ها تجمیع شدند و مطالب بسیار دیگری نیز به آن‌ها افزوده شد تا پژوهشگرانی که مشابه او دغدغه یادگیری مهارت‌های پژوهشی را دارند با پیمودن مسیری بسیار کوتاه‌تر بتوانند این مهارت‌های ضروری را بیاموزند.  

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
سیده عارفه موسویان 1402-12-10
به نظرم هرکسی که تحصیلات تکمیلی هست حتما باید این آموزش رو ببینه.
1402-11-15
یک آموزش کاربردی با بیانی بسیار قابل فهم. خیلی عالی بود.
مهدی جلالی 1402-09-22
آموزشی بسیار عالی با سرفصل مدون و بیان شیوا و کاربردی بود. سپاس از استاد محترم.
1402-09-05
این دوره را به تمام دوستان که در حوزه پژوهش فعالیت می کنند ، توصیه می کنم. توضیحات جناب دکتر کامل و روان ارائه شده است. ممنون از زحمات ایشان در تدوین و تهیه این دوره
سارا فرخنده طینت فرد 1402-08-27
برای من که خیلی مفید بود. مخصوصا اینکه با توجه به محدودین زمانی ام تونستم به آنچه مدنظرم بود، برسم. از جنابعالی بی نهایت متشکرم.
رضا رجبعلیان 1402-08-23
خوب ومفید است
1402-02-24
از زحمات جناب آقای دکتر علیرضا درّی نوگورانی کمال تشکر را دارم تهیه 5 ساعت محتوای آموزشی مطمنا چیزی حدود 50 ساعت زمان ایشون را گرفته و اینکه این آموزش رایگان ارائه شده جای تقدیر داره ، به واقع زکات علمشون را پرداختند ، محتوای دوره کامل و بی نقص بود و اطلاعاتم با این آموزش در خصوص نرم افزار ZOTERO به روز تر شد.
محمد انصاری فرد 1401-04-28
به نظرم هرکسی که به تحصیلات تکمیلی وارد میشه حتما باید این آموزش رو ببینه. یه سری ابزار ها مثل feed RSS که ژورنال ها برای آپدیت نگه داشتن ما خدمت رسانی میکنند رو خیلی از کسایی که چندین سال پژوهش انجام میدن هنوز بلد نیستند و خب در این آموزش به اونها پرداخته
مهدی مغان 1400-12-09
آموزش مفیدی بود از مدرس دوره سپاسگزارم .

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

سرفصل‌های دوره آموزش مدیریت منابع پژوهشی با نرم افزار زوترو چیست؟

نرم افزار زوترو امکانات متعددی دارد که شما می‌توانید برای رسیدن به نتایجی بهتر و موثرتر از آن‌ها بهره بگیرید. در این دوره صفر تا صد کار با این نرم افزار به شما عزیزان آموزش داده می‌شود. برای شروع آموزش نرم افزار زوترو شما باید ابتدا آن را نصب کنید و با محیطش به خوبی آشنا شوید. در جلسات ابتدایی این موارد به شما آموزش داده می‌شود. در ادامه مباحث پیشرفته‌تر را بیان می‌کنیم.

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  31 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)