آموزش رمزگشایی شخصیت مردم

رمزگشایی از شخصیت مردم و افراد دوروبرتان همیشه ماجراجویی جذابی بوده و افراد زیادی به دنبال آن هستند. دوره آموزش رمزگشایی شخصیت مردم با این هدف در مکتب خونه تهین و تدوین شده است که ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
4 (1 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  3 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  3 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آشنایی با مفهوم های پایه‌ای و اصول پایه علوم شناختی و تیپ شناسی

 آشنایی با انیاگرام

 شناخت انواع تیپ‌ها

 بررسی انواع تیپ‌ها

سرفصل‌های دوره آموزش رمزگشایی شخصیت مردم

مقدمه، آشنایی با انیاگرام

شما در ابتدای مسیر دستیابی به ابزار های مهم ارتباطی و نفوذ به شخصیت هستید!

در این فصل با مفهوم و توضیحات شخصیت ، خودشناسی و دگرشناسی و همچنین با انواع مدل‌های شخصیت شناسی آشنا می‌شویم.

با تارخچه ی تیپ شناسی انیاگرام و بنیانگذاران و اینکه این مدل تیپ شناسی شخصیتی از کجا آمده  در کجا و چطور استفاده میشود را آموزش میبینید ، و با دریافت  این فصل با کلیه مفهومات اصطلاحات و قوانین پایه تیپ شناسی شخصیتی انیاگرام  آشنا شده و آماده برای شناخت دسته بندی type های شخصیتی خواهید شد. 

  مقدمه، شناخت، معرفی
"21:08  
آشنایی با انواع تیپ‌های شخصیتی 9 گانه انیاگرام

در فصل قبل با مفهومات ، قوانین و اصطلاحات آشنا شده‌اید ، حال وقت آن است که تیپ‌های شخصیتی مختلف رو با توجه به نام و شماره هر تیپ بشناسید و از ویژگی‌ها ، نقاط ضعف و قوت، بایدها و نبایدهای هر تیپ و همچنین از علایق و سلیقه‌های هر تیپ آگاه شوید. در این فصل مفصل راجع به هر تیپ به‌صورت کامل و ساده و با بیان راحت توضیح داده شده و بعد از یادگیری این فصل شما به‌راحتی می‌توانید این ویژگی‌ها را بین اطرافیان، دوستان و آشنایان خود جست‌جو کرده و هرچه تمرین و تکرار بیشتر باشد شما در تیپ شناسی خبره‌تر خواهید شد.

  شناخت و بررسی تیپ یک
"11:28  
  شناخت و بررسی تیپ دو
"08:32  
  شناخت و بررسی تیپ سه
"12:40  
  شناخت و بررسی تیپ چهار
"22:16  
  شناخت و بررسی تیپ پنج
"19:54  
  شناخت و بررسی تیپ شش
"22:05  
  شناخت و بررسی تیپ هفت
"13:49  
  شناخت و بررسی تیپ هشت
"11:41  
  بررسی و شناخت تیپ نهم
"12:37  

درباره دوره

رمزگشایی از شخصیت مردم و افراد دوروبرتان همیشه ماجراجویی جذابی بوده و افراد زیادی به دنبال آن هستند. دوره آموزش رمزگشایی شخصیت مردم با این هدف در مکتب خونه تهین و تدوین شده است که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.

دوره رمز گشایی شخصیت مردم

این دوره رمزگشایی شخصیت مردم مخصوص تمامی افرادی است که می‌خواهند بدانند خود و اطرافیانشان و حتی کسانی که برای آن‌ها کار یا خدمتی انجام می‌دهند و بالعکس، در چه دسته‌بندی شخصیتی قرار می‌گیرند به کار می‌آید، در این آموزش ما از مفهوم‌های پایه‌ای و اصول پایه علوم شناختی و تیپ‌شناسی تعریف کرده و مرحله به مرحله و به ترتیب انواع شخصیت ها، خصوصیات رفتاری و اخلاقی آن‌ها و همچنین نوع شخصیت افراد مطرح را توضیح داده‌ایم.

بعد از این دوره شما خواهید دانست با توجه به رفتارها و اخلاق‌های هر تیپ خود دارای چه شخصیتی هستند و بایدها و نبایدها، خصوصیات کسانی که با شما در ارتباط‌اند را گفته‌ایم و تیپ شخصیتی آن‌ها را به راحتی می‌توانید تشخیص دهید.

این دوره پر از مثال‌ها و تعریف‌هایی است که تیپ‌های شخصیتی را برای شما واکاوی می‌کند و در بهتر کردن هرچه بهتر و شناخت دقیق هر تیپ برای شما نقش بسیار مهمی خواهد داشت. حال وقت آن رسیده که قبل از خرید دوره بدانیم راجع به چه مهارتی صحبت خواهیم کرد؟!

 انیاگرام چیست؟

انیاگرام روشی است برای شخصیت‌شناسی که خصوصیات افراد را به ۹ گروه یا ۹ نوع شخصیت طبقه‌بندی می‌کند. این مدل می‌تواند در آزمون‌های روان‌شناختی کارکنان و شناسایی ویژگی‌های کارآفرینانه به کار رود.

  اگرچه شخص خاصی را نمی‌توان به‌عنوان بنیان‌گذار این روش معرفی کرد، بااین‌حال می‌توان گفت گورجیف، دانشمند روسی این مکتب را به‌صورت منظم و هماهنگ گردآوری کرده است و اشخاصی چون “اسکار ایچازو” و “کلودیو نارن‏جو” روش انیاگرام را با علم روان‏شناسی تلفیق کرده و به‌وسیله یافته‌های جدید قرن بیستم، ساختار علمی‌تری به این روش داده‌اند.

در این مدل ارزیابی شخصیت انسان‌ها به نه گروه متفاوت تقسیم می‌شوند (نه تیپ شخصیتی انیاگرام) نه تیپ به یک دایره تشبیه شده، ازآنجایی‌که دایره رأس و قاعده ندارد فاصله هر تیپ تا مرکز دایره برابر است، بدین معنا که هیچ تیپی و هیچ موقعیتی از نظر مکانی به تیپ‌های دیگر برتری ندارد انیاگرام را می‌توان برای خودشناسی و شناخت دیگران؛ کمک به ارتقای توانایی‌های افراد در سازمان و یا آزمون‌های استخدامی بکار برد.

در این مدل خصوصیات هر نوع شخصیت، ارتباطی به جنسیت افراد ندارد و ثابت است، ارزش عددی هر یک از انواع نه‌گانه شخصیت هیچ‌گونه اهمیت خاصی ندارد و اعداد بزرگ‌تر بهتر از اعداد کوچک‌تر نیستند، هر یک از انواع شخصیت‌های ۹ گانه دارای خصوصیات منحصر به خود و نقاط ضعف و قوت مختص خود هستند و از این‌ حیث هیچ نوع برتری بر یکدیگر ندارند.

کلمه انیاگرام نوعی گونه‌شناسی شخصیت انسانی و مدلی است از روح و روان انسان که اصولاً به عنوان گونه‌شناسی از نه تیپ شخصیتی به‌هم‌پیوسته درک شده و آموزش داده می‌شود. اگرچه منشأ و تاریخچه بسیاری از ایده‌ها و نظریه‌های مرتبط با انیاگرام شخصیت موردبحث است، اما نظریه‌های معاصر انیاگرام اساساً از آموزه‌های اسکار ایچازو معلم روحی و روانی بولیوی گرفته شده است.

به‌عنوان یک تیپ‌شناسی شخصیتی، انیاگرام تعریف کننده (نه 9) نوع شخصیت است که توسط نقاطی از یک‌شکل هندسی پیرامونی ارتباط بین انواع شخصیت روانی افراد را نشان می‌دهد.

انیاگرام نُه گونهٔ شخصیتی را برای انسان تعریف می‌کند که همگی در یک مُدل هندسی نمایش داده می‌شوند.  این ۹ گونه، خود به سه دستهٔ اصلی تفکر، غریزه و احساس تقسیم می‌شوند، انیاگرام ابزاری کارآمد برای درک ابعاد شخصیتی ما است شخصیت ما بیانگر شیوه عملکرد ما است، هر یک از تیپ‌های نه‌گانه شخصیتی دارای نقاط ضعف و قوت مربوط به خود هستند و انسان‌ها می‌توانند با دانستن چنین مشخصاتی، به خودشناسی و ارتباط بهتر با اطرافیان دست یابند.

این ۹ تیپ شخصیتی با طیف وسیعی از تفکرات روان‌شناسی نوین هماهنگ هستند، اما در “انیاگرام” به‌جای پرداختن به مسائل آسیب‌شناختی و درمانی، حالت‌های طبیعی و متعالی افراد شرح داده می‌شود.

پس با ثبت‌نام و دریافت این دوره آموزش رمزگشایی شخصیت مردم شما به قدرت و ابزارهایی دست پیدا خواهید کرد که ریسک و خطر انتخاب ارتباط اشتباه و چالش‌های شما را به درصد بسیار زیادی کاهش خواهد داد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher علیرضا خواجه‌وندی

علیرضا خواجه‌وند دانش آموخته کارشناسی رشته مدیریت حرفه‌ای کسب‌وکار و عضو دائم انجمن علمی بازاریابی ایران، عضو انجمن مدیریت کسب‌وکارهای ایرانی و هم‌چنین عضو انجمن مدیریت اجرائی ایران است که با تجربه 10 سال کار، تحقیق و پژوهش در علوم زبان صورت و بدن، اصول فنون و مذاکره، روانشناسی فروش و تیپ‌شناسی شخصیتی توانسته همراه و هم‌قدم در واحدهای فروش و توسعه و مشاوره‌ی سازمان‌هایی نظیر هفت هشتاد، الو مشاور، ایویز و پارس آنلاین همکاری کند.
وی در سال 1400 توانست موفق به کسب مدرک و مجوز رسمی تدریس بین‌المللی در حوزه ارتباطات از MPT اتریش شود و در کارنامه خود بیش‌از هزار و هشتصد ساعت مشاوره و آموزش موفق در حوزه ارتباطات فردی و تیپ‌شناسی شخصیتی را ثبت کند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
مهدی رحیم زاده.ق 1402-12-17
موضوع: فایل رو پیدا نکردم مختصر و مفیده

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

رمزگشایی شخصیت مردم

کتاب رمزگشایی شخصیت مردم، نوشته‌ی دکتر تیلور هارتمن که مترجم آن غلامرضا محمودی است و توسط انتشارات وانیا به چاپ رسیده است. دکتر هارتمن روانشناس و خالق اثرهای روانشناسی است. او که از کتاب مشخصات شخصیت کد رنگ به شهرت رسیده است، او نویسنده‌ی کتاب‌های دیگر ازجمله  The People Code و  The Character Code است.  او دارای مدرک دکتر از کالج رفتار انسان از دانشگاه بین‌المللی درسن دیگو است. دکتر تیلور هارتمن در حال حاضر مشاوره مشاغل متفاوت است و مدیرعامل شرکت خودش به نام هارتمن است.

کتاب The People Code

دکتر تیلور هارتمن در این کتاب تحولی در زندگی شما ایجاد می‌کند، شما را با کدهای مردم و دلیل کارهایی که انجام می‌دهند، آشنا می‌کند. او در این کتاب مفهومی تازه‌ای از انگیزه برای تجزیه‌وتحلیل شخصیت ذاتی خود و اطرافیانتان است. سپس می‌توانید از این دانش برای بهبود محیط کار و روابط شخصی استفاده کنید.

دکتر هارتمن به‌عنوان یک نویسنده، روانشناس، مربی  و رهبر، یک سیستم فوق‌العاده زیرکانه برای تقسیم کردن همه افراد به انواع شخصیت‌های خاص که با یکرنگ مشخص می‌شوند، ارائه می‌کند: قرمز (قدرت‌طلبان)، آبی (محافظان صلح)، سفید (حافظان صلح) و زرد. (عاشقان سرگرمی). او سپس توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که همه اتحادهای ممکن بین آن‌ها در اثربخشی بهینه عمل می‌کنند. اگر با پذیرش خود دست‌وپنجه نرم می‌کنید و سؤالاتی در مورد  شیوه‌های رفتاری و شخصیت خودتان و دیگران دارید. دکتر هارتمن و The People Code می‌توانند به شما کمک کنند تا با بهبود روابط روزمره خود، موفقیت زندگی خود را به حداکثر برسانید. 

بعد از خواندن این کتاب متوجه فوق‌العاده بودن آن می‌شوید. مطالب این کتاب به‌قدری درست است که ممکن است از آن بترسید و متوجه پیچیدگی مردم و درعین‌حال ساده بودن آن شوید.

نویسنده در مورد این کتاب می‌نویسد: من این کتاب را به هرکسی که علاقه‌مند به نگاه کردن به خود یا مردم است توصیه می‌کنم.

جان ویلیام لاولند در مورد این کتاب می‌گوید:

 این کتاب زندگی شما را تغییر خواهد داد، این کتاب مانند خواندن «مردان از مریخ هستند…» برای اولین بار است. دیگر هرگز به خود یا دیگران به همان شکل نگاه نخواهی کرد. یک سیستم مشاوره ازدواج کامل بر اساس این کتاب وجود دارد، زیرا زوج‌هایی که در آستانه طلاق هستند این را می‌خوانند و نحوه رفتارشان با یکدیگر را کاملاً تغییر می‌دهند. این نوع مزخرفات را باید در دبیرستان آموزش داد.

کتاب The Character Code

شخصیت خود را توسعه دهید و باقدرت، کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید. در کتاب The Character Code تیلور هارتمن ویژگی‌های چهار تیپ شخصیتی اساسی را تعریف کرد و به هرکدام یک رنگ اختصاص داد. در این دنباله هیجان‌انگیز، او بر اساس تحقیقات پیشگامانه خود استوار است و به شما نشان می‌دهد که چگونه از نمایه رنگ خود به‌عنوان راهنمای پرورش یک شخصیت کامل و متعادل استفاده کنید.

ماهیت شخصیت، توانایی ارتقاء نه‌تنها زندگی خود، بلکه زندگی دیگران نیز است. در اینجا، دکتر هارتمن ابزارهایی را که برای باز کردن پتانسیل واقعی خود نیاز دارید، ازجمله سوابق موردی جذاب، اصول واضح بیان‌شده و تمرینات گام‌به‌گام را در اختیار شما می‌گذارد:

  • 1- شناخت نقاط قوت ذاتی و توسعه‌یافته 
  • 2- شناسایی انگیزه‌های اصلی خود
  • 3- برقراری ارتباط مؤثرتر
  • 4- تمرکز بر تعهدات
  • 5- کشف اهمیت "کشش شخصیت

این راهنمای متحول کننده که با سبکی تازه و حرفه‌ای صادقانه ارائه شده است، توصیه‌های فوق‌العاده‌ای برای شناسایی و پذیرش یک زندگی پیشرفته به شما ارائه می‌دهد.

D. M. Cavalier به عنوان خواننده‌ی این کتاب می‌گوید: وقتی آماده هستید که به درون خود نگاه کنید، این کتاب برای شروع شماست. ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسد، اما هر چه بیشتر در کتاب مطالعه می‌کردم و کارهای بیشتری از صفحات و آزمایش‌های آن انجام می‌دادم، بیشتر می‌توانستم ارزش این جلد شومیز کوچک را ببینم. من قطعاً این کتاب را به هر کسی که به دنبال گسترش دانش خود و دیگران و برای رشد شخصی است توصیه می‌کنم. 

Chelllyn نیز یکی از خریداران این کتاب بوده است یادداشتی در سایت تیلور هارتمن در مورد این کتاب ارزشمند نوشته است، این کتاب نحوه‌ی دید من و نحوه‌ی ارتباط من را با دیگران تغییر داده است من می‌توان با زبان آن‌ها با خودشان صحبت کنم. در واقع این کتاب یک بازی با روابط است که بسیار روشنگر است؛ و به هرکسی این کتاب را توصیه می‌کنم همچنین باید به این کتاب به مانند یک راهنما نگاه کرد. درک افراد چیز خوبی است، قرار دادن آن‌ها در جعبه‌ها داستان کاملاً متفاوتی است. 

کتاب The People Code and Character Code

کتاب رمزگشایی شخصیت مردم نسخه  Omnibus، نسخه‌ای همه‌جانبه از The People Code و The Character Code با مقدمه‌ای جدید از دکتر تیلور هارتمن که سی سال فعالیت متحول کننده‌ای در مورد درک انگیزه و شخصیت دارد. در ابتدا در The People Code و سپس The Character Code، دکتر هارتمن نمایه شخصیت کد رنگ را معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد که چرا مردم با شناسایی چهار تیپ شخصیتی اصلی و به شما نشان می‌دهد که چگونه از "کدگذاری رنگ" برای پرورش شخصیت غنی و متعادل استفاده کنید. 

دکتر هارتمن نشان می‌دهد که همه مردم دارای یکی از چهار انگیزه‌ی اصلی هستند که بر اساس رنگ طبقه‌بندی می‌شوند: قرمز («قدرت‌داران»)، آبی («انجام‌دهنده»)، سفید («حافظان صلح») و زرد (» عاشقان سرگرمی»). هنگامی که کد رنگ خود و کدهای رنگ دیگران را درک کردید، می‌توانید شخصیت ذاتی خود را تجزیه‌وتحلیل کنید و از آن دانش برای متعادل کردن روابط خود، چه شخصی و چه حرفه‌ای استفاده کنید.

ماهیت شخصیت توانایی ارتقاء نه‌تنها زندگی خود، بلکه زندگی دیگران نیز است. کد مردم و کد شخصیت با هم پیامی جهانی، ساده و عمیق ارائه می‌دهند: زندگی در مورد روابط است.

تست شخصیت شناسی تیلور هارتمن

این تست شامل 45 سؤال تستی است که از شما در مورد احساساتتان در مورد شغل، علایق و شخصیت شما می‌پردازد همچنین برخورد شما را در برابر روابطتان با دیگران  در نظر می‌گیرد. و تعریف شما را در مورد مسائل مختلف به چالش می‌کشد. و بر اساس آن شخصیت شما جای خود را بین رنگ‌ها پیدا می‌کند جالب است تحلیل این تست را بدانید. 

قرمزها

قرمزها صاحبان قدرت هستند. آن‌ها از منطق، بینش و اراده استفاده می‌کنند. از دیدگاه قرمز، احساسات هیچ ارتباطی با انجام وظایف ندارد.

نقاط قوت: عبارت‌اند از عمل‌گرا، با اعتمادبه‌نفس، قاطع، مصمم، منظم، مستقل، رهبر، منطقی، فعال، سازنده، مسئولیت‌پذیر و مسلط بر وظیفه.

محدودیت‌ها: قرمزها اغلب باید درست باشند. آن‌ها ممکن است خشن و انتقادی به نظر برسند، حتی زمانی که قصد ندارند. آن‌ها تمایل دارند کار را بر روابط شخصی ترجیح دهند. قرمزها ممکن است شنوندگان ضعیفی باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند ویژگی‌های کنترل‌کننده و سلطه جویانِ را از خود نشان دهند.

آبی

زندگی، دنباله‌ای از تعهدات برای آبی‌ها است. آن‌ها در روابط رشد می‌کنند و باکمال میل منافع شخصی را قربانی می‌کنند. آبی‌ها کمال‌گرایان بسیار خواستنی هستند. آن‌ها می‌توانند بی‌اعتماد و مستعد نگرانی باشند. آن‌ها پیچیده و شهودی هستند و می‌توانند بسیار صاحب‌نظر باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند احساساتی و بد خلق باشد. آبی‌ها می‌توانند خودپسند و نا امن باشند و همچنین می‌توانند بسیار منضبط و صمیمانه باشند.

نقاط قوت: آبی ها ثابت، منظم و بادوام هستند. آبی ها با اشتیاق همه‌کس و همه‌چیز را دوست دارند. آن‌ها فرهنگ و وابستگی را به جامعه و خانه می‌آورند. آن‌ها بسیار متعهد و وفادار هستند. آن‌ها در محیط‌های خلاقانه راحت هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا بهترین باشند.

محدودیت‌ها: آبی کنترل کننده ترین رنگ در بین چهار رنگ است. آن‌ها می‌توانند ناامن و قضاوت کننده باشند.  با عدم اعتماد، آن‌ها خود را رنجیده یا نابخشوده می‌یابند. آن‌ها اغلب در دیدن جنبه‌های مثبت زندگی شکست می‌خورند. آن‌ها می‌خواهند مورد محبت و پذیرش قرار بگیرند، مدام به دنبال درک دیگران هستند درحالی‌که اغلب از درک و پذیرش خود سرباز می‌زنند.

سفیدها

با انگیزه صلح، سفیدها برای جلوگیری از رویارویی دست به هر کاری می‌زنند. تنها خواسته آن‌ها از زندگی چیزهایی است که به آن‌ها احساس راحتی می‌کند. این احساس نیاز آن‌ها به احساس خوب درونی را تقویت می‌کند.

نقاط قوت: سفیدها مهربان، با ملاحظه، صبور و پذیرنده هستند. آن‌ها عاری از امنیت هستند. آن‌ها در ساختن افکاری که قبلاً وجود نداشتند، خوب هستند، فقط از طریق گوش دادن دقیق و وقت گذاشتن برای فکر کردن به چیزها.

محدودیت‌ها: سفیدها معمولاً آنچه را که احساس می‌کنند، درک می‌کنند یا می‌بینند، به اشتراک نمی‌گذارند. آن‌ها تعارض را بیان نمی‌کنند. سفیدها ممکن است تمایلی به تعیین اهداف نداشته باشند. آن‌ها دوست ندارند با سرعت دیگران کار کنند. آن‌ها می‌توانند تا حدودی خود را تحقیر کنند.

زردها

انگیزه زردها سرگرمی است. آن‌ها به دنبال آن هستند که اوقات خوبی را بگذرانند.

 نقاط قوت: زردها ذاتاً مشتاق، بسیار متقاعدکننده و خودجوش هستند. آن‌ها همیشه به دنبال کار جدیدی برای انجام دادن هستند.

محدودیت‌ها: آن‌ها به‌راحتی دوستی ایجاد می‌کنند، اما می‌توانند بسیار خود محور باشند و آن‌ها را از ایجاد روابط معنی‌دار باز دارند. اغلب آن‌ها دوستان زیادی دارند، اما فقط روابط سطحی. زردها ممکن است برای شروع کار مشکل داشته باشند.

انیاگرام THE ENNEAGRAM

یکی دیگر از تست‌های شخصیت شناسی، تست انیاگرام است که به تیپ‌های شخصیتی اشاره دارد. هدف این تست با اهداف تست شخصیت شناسی تیلور هارتمن یکی است و قصد آن کمک به شناخت خود و دیگران و دلیل رفتارها است. و منشأ این تست مشخص نیست. این تست به 9 تیپ شخصیتی اشاره دارد که در بعضی موارد شباهت‌هایی به نتیجه‌گیری تست شخصیت تیلور هارتمن دارد.

نوع اول: کمال‌گرا

آن‌ها بر پیروی از قوانین و انجام کارها به روش صحیح تمرکز می‌کنند. انگیزه آن‌ها برای زندگی "درست" و اجتناب از تقصیر و سرزنش است. آن‌ها به قدری در صدد کامل بودن هستند که می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و اغلب ممکن است نسبت به خود و دیگران بیش‌ازحد سخت‌گیر باشند.

نقاط قوت: اخلاقی، فداکار، قابل اعتماد، تلاش می‌کند تا به خود و دیگران کمک کند تا بهترین باشند.

عیوب: بسیار مهم، به ویژه برای خودشان. تمایل دارد چیزها را سیاه و سفید ببیند.

ترس اساسی: بد بودن یا فاسد بودن

میل اساسی: خوب بودن یا درستکاری

تیپ شخصیتی دوم: یاور و همراه

همان‌طور که از نام آن پیداست، همیشه برای کمک کردن و عمل به عنوان یک سیستم پشتیبانی برای خانواده و دوستان وجود دارد. آن‌ها با انگیزه نیازشان به دوست داشته شدن و موردنیاز بودن در هر زمان برانگیخته می‌شوند. آن‌ها به شدت بخشنده هستند تا حدی که نیازهای خود را نادیده می گیرند. آن‌ها واقعاً می‌خواهند موردپسند واقع شوند و ترس شدیدی از دوست‌نداشتن دیگران دارند، بنابراین هر کاری می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که با هم سازگاری دارند. آن‌ها معمولاً به خاطر دیگران از مرزهای خود چشم‌پوشی می‌کنند.

نقاط قوت: مراقبت، بین فردی، صمیمی، بخشش، برای روابط و خدمات ارزش قائل است.

عیوب: آن‌قدر روی نیاز دیگران تمرکز می‌کند که نیازهای خود را نمی‌شناسد. گاهی اوقات فکر می‌کند که بهتر از همه در مورد نیازهای دیگران می‌دانند.

ترس اساسی: نالایق بودن برای دوست داشته شدن. ناخواسته بودن

میل اولیه: دوست داشته شدن

تیپ شخصیتی سوم: بدست آورنده

تیپ سه‌ها موفقیت هستند و به شدت هدایت می‌شوند. آن‌ها به دلیل نیاز دائمی خود به موفقیت یا حداقل برای دیگران موفق به نظر برسند انگیزه دارند. آن‌ها هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا از شکست جلوگیری کنند. آن‌ها هرگز نمی‌خواهند به نظر برسند که نمی‌دانند چه‌کار می‌کنند، و کمی بیش‌ازحد روی آنچه دیگران در مورد آن‌ها فکر می‌کنند تمرکز می‌کنند.

نقاط قوت: سازگار و قادر به موفقیت تقریباً در هر موقعیتی. سازنده و آگاه به تصویر

ایرادات: احساس می‌کنند ارزش آن‌ها در کارهایی است که می‌توانند انجام دهند و به انجام برسانند تا اینکه چه کسی هستند.

ترس اساسی: بی‌ارزش یا بی‌اهمیت بودن. برای ناامید کردن دیگران.

تمایل اولیه: ارزشمند بودن و پذیرفته شدن

تیپ شخصیتی چهارم: فردگرا

تیپ چهار با انگیزه نیاز به منحصربه‌فرد بودن تا حد امکان ایجاد می‌شوند، آن‌ها هرگز نمی‌خواهند معمولی باشند. آن‌ها همچنین روی احساس خود بسیار متمرکز هستند. بدخلقی آن‌ها می‌تواند مانع آن‌ها شود و ترس از نقص دارند.

نقاط قوت: خلاق، حساس، درون‌نگر، منحصربه‌فرد، فهمیده، همدل

عیوب: تمایل به دیده شدن و فهمیدن در همه حال. تمایل به حسادت و بدخلقی دارد

ترس اساسی: نداشتن هویت یا اهمیت شخصی

میل‌پایه: بر اساس تجربه درونی خود معنادار باشند

تیپ شخصیتی پنجم: محقق

تیپ پنج که به عنوان دانشمندان یا استادان نیز شناخته می‌شود، عاشق یادگیری هستند. آن‌ها دائماً در تلاش برای صرفه‌جویی در انرژی و یادگیری بیشتر در مورد جهان هستند، و این باعث می‌شود که آن‌ها تمایل به فضای خصوصی داشته باشند و از دیگران جدا شوند. آن‌ها می‌توانند مخفیانه و نه‌چندان اجتماعی باشند.

نقاط قوت: آگاه، کنجکاو، بصیر، تحلیلگر

عیوب: برای برقراری ارتباط با احساسات خود تلاش می‌کنند. بسیار جدا شده و تمایل به‌تنهایی دارد.

ترس اساسی: بی‌فایده، درمانده یا ناتوان بودن.

میل اولیه: توانا بودن و شایستگی

تیپ شخصیتی ششم: وفادار

وفاداران و آن‌هایی که نیاز به امنیت دارند  رایج‌ترین نوع تیپ شخصیتی هستند. آن‌ها برای دوستی و وفاداری ارزش قائل هستند، اما همچنین متفکران بدترین سناریو هستند. آن‌ها دوست دارند برای بدترین اتفاقات آماده باشند و اگر فکر نمی‌کنند آماده هستند، احساس اضطراب می‌کنند.

نقاط قوت: متعهد، اهل عمل، شوخ، عالی در بحران، همیشه آماده

عیوب: می‌تواند مضطرب باشد و گاهی اوقات با شک و تردید با خود دست‌وپنجه نرم می‌کند.

ترس اساسی: نداشتن امنیت و حمایت

تمایل اولیه: داشتن امنیت و حمایت

تیپ شخصیتی هفتم: مشتاق

این تیپ شخصیتی مثبت و سرگرم‌کننده، خودجوش هستند و انگیزه نیاز به شاد بودن دارند. آن‌ها هرگز نمی‌خواهند گره بخورند و تقریباً همیشه پرانرژی هستند. آن‌ها هرگز نمی‌خواهند هیچ نوع درد یا ناراحتی عاطفی را احساس کنند، بنابراین هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا خود را مشغول نگه‌دارند و اوقات خوبی را سپری کنند.

نقاط قوت: ماجراجو، همیشه برای چیزهای سرگرم‌کننده برنامه‌ریزی می‌کند، عاشق داشتن تجربیات جدید است.

عیوب: با شناخت محدودیت‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند و تمایل به اعمال بیش‌ازحد خود دارد. می‌تواند با انجام کارهای سرگرم‌کننده مبارزه کند تا از درد درونی جلوگیری کند.

ترس اساسی: محصور بودن یا درد داشتن.

میل اولیه: شاد و راضی بودن

تیپ شخصیت هشتم: چالشگر 

تیپ هشتی‌ها به دلیل نیاز به اعمال قدرت و کنترل بر همه افراد اطرافشان، هرگز ضعیف و آسیب‌پذیر به نظر نمی‌رسند آن‌ها انگیزه دارند. آن‌ها را می‌توان به عنوان مدافع یا محافظ توصیف کرد و آن‌ها همیشه می‌دانند که چه می‌خواهند. آن‌ها رهبر هستند، اما درعین‌حال وسواس زیادی برای کنترل همه‌چیز در اطراف خود دارند.

نقاط قوت: فرماندهی، محافظ، بسیار مسئولیت‌پذیر.

ایرادات: تقابلی، همیشه باید تحت کنترل باشد، همیشه باید آنچه را که می‌خواهد به دست آورد.

ترس اساسی: آسیب دیدن یا کنترل شدن توسط دیگران.

میل اساسی: کنترل و محافظت از خود و دیگران.

تیپ شخصیتی نهم: صلح‌طلب

نهمی‌ها برای هماهنگی، راحتی و آرامش ارزش قائل هستند. انگیزه آن‌ها نیاز به حفظ صلح و اجتناب از درگیری به هر قیمتی است. آن‌ها با جریان پیش می‌روند و به دیگران اجازه می‌دهند کنترل را در دست بگیرند تا بتوانند دیگران را خوشحال کنند.

نقاط قوت: دلپذیر، آرام، سازگار

عیوب: ممکن است هنگام نگه‌داشتن وسایل برای مدت طولانی در خشم منفجر می‌شوند. می‌توانند بیش‌ازحد راضی باشد.

ترس اساسی: قطع شدن، جدا شدن و یا گم‌شدن

آرزوی اساسی: داشتن آرامش و ثبات در دنیای درونی و بیرونی خود

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  3 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  3 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)