×
ribbon

روانشناسی صنعتی سازمانی

روانشناسی صنعتی سازمانی علمی است در رابطه با رفتار و نگرش کارکنان یک سازمان که به مدیران منابع انسانی سازمان‌ها و شرکت‌ها کمک می‌کند تا هنگام استخدام نیروهای جدید انتخاب‌های بهتری داشته باشند، برنامه‌های آموزشی ... ادامه

ارائه دهنده:  دانشگاه شهید بهشتی  دانشگاه شهید بهشتی
مدرس دوره:
4.4 (14 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  7 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  7 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره روانشناسی صنعتی سازمانی

فیلم های آموزشی
  جلسه دوم-تحلیل شغل
"67:12  
  جلسه سوم-زمان تحلیل شغل
"70:40  
  روش های ارزیابی عملکرد
"147:59  
  مصاحبه و ارزیابی الکترونیکی
"54:19  
  شرح واضح تری از انتخاب چند کارمند
"18:46  
  روش های ارزیابی برای گزینش و تعیین پست
"71:01  

درباره دوره

روانشناسی صنعتی سازمانی علمی است در رابطه با رفتار و نگرش کارکنان یک سازمان که به مدیران منابع انسانی سازمان‌ها و شرکت‌ها کمک می‌کند تا هنگام استخدام نیروهای جدید انتخاب‌های بهتری داشته باشند، برنامه‌های آموزشی مناسب‌تری برای کارکنان سازمانشان تدارک ببینند، بازخورد سازنده‌تری در راستای بهینه کردن فرآیند کارها به کارکنان سازمان بدهند و همچنین به مدیران سازمان‌ها کمک می‌کند تا سیستم‌های مدیریتی بهتری را در کسب و کارشان پیاده‌سازی کنند.

تاریخچه روانشناسی صنعتی سازمانی 

تاریخچه روانشناسی صنعتی سازمانی به طور همزمان به چند کشور برمی‌گردد. روانشناسی صنعتی سازمانی تقریبا در ایالات متحده‌ی آمریکا، بریتانیا، آلمان، هلند و استرالیا به صورت همزمان و موازی آغاز شد. اما شاید اولین کسی که به طور جدی اصطلاح روانشناسی صنعتی سازمانی را مطرح کرد، ویلهلم وانت (Wilhelm Wundt) بود که در سال 1879 میلادی در شهر لایپزیگ آلمان آزمایشگاهی را احداث کرد و به پژوهش در رابطه با روانشناسی صنعتی سازمانی و پرورش دانش‌پژوهانی در همین حوزه پرداخت.

یکی از اولین پژوهش‌گران تربیت شده توسط ویلهلم وانت، جیمز کتل (James McKeen Cattell) بود که علم روانشناسی صنعتی سازمانی را به طرز قابل توجهی توسعه داد. تا پیش از کتل، کارکنان یک سازمان بر اساس خطاهایشان سنجیده می‌شدند و کارگران و کارکنان یک سازمان باید تمام تلاششان را می‌کردند تا کارهایشان را با خطای کمتر و پایین‌تری انجام دهند.

با تلاش‌های کتل، نگاه به کارکنان سازمان‌ها تغییر کرد. به جز خطای کارکنان به نکات مثبت کاری آن‌ها هم نگاه شد و اولین صحبت‌ها برای بحث ارزیابی عملکرد از همینجا آغاز شد. لازم به ذکر است که همانند علوم دیگر که پس از دو جنگ جهانی اول و دوم تغییرات اساسی داشتند و همچنین اختراعات و اکتشافات زیادی در خلال این دو جنگ رخ داد، جنگ‌های جهانی و علی الخصوص جنگ جهانی دوم به رشد مبحث روانشناسی صنعتی سازمانی کمک‌های شایانی کرد و به این علم سر و شکل تازه‌ای بخشید.

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مباحثی که در حوزه روانشناسی صنعتی سازمانی همواره مطرح می‌شود، بحث تحلیل شغلی است. اما تحلیل شغلی چیست؟ به مجموعه‌ای از روش‌های رسمی برای توصیف مشاغل و ویژگی‌های انسانی مورد نیاز برای هر شغل، تحلیل شغلی می‌گویند. بر فرض مثال شما قصد دارید تا برای شرکت خود یک حسابدار استخدام کنید.

قطعا حسابدار مد نظر شما باید پیش‌نیازهایی را داشته باشد تا آن فرد را استخدام کنید. مثلا سطح تحصیلات آن فرد و تحصیلات مرتبط می‌تواند یکی از این پیش‌نیازها باشد. دوری و نزدیکی محل زندگی آن فرد به محل کار شاید یکی دیگر از پیش‌نیازهای پر اهمیت باشد.

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher آزاده عسکری

آزاده عسکری دانش آموخته دكترا, روانشناسي, دانشگاه اصفهان است.

ایشان همچنین عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی 
روانشناس صنعتی و سازمانی 
عضو هیأت مدیره انجمن روانشناسی اجتماعی ایران 
رئیس هیأت مدیره مؤسسه آموزشی پژوهشی روان پژوهان هیرکان 
مشاور مدیریت منابع انسانی شرکت های گاز و نفت ایران 

نیز می‌باشند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
1400-12-09
ضمن تشکر من برای کنکور ارشد از کلاسشون استفاده میکنم، فقط کاش کامل بود
شایان کانونی 1400-03-02
عالی بود ، دیدنش رو به همه پیشنهاد میکنم.
شیرین فرازمند 1400-01-14
خیلی ممنونم، استاد تدریس جالبی داشتند و کاربردی بود
نفیسه یاوری 1399-10-16
سلام من فقط جلسه آخر و یه جلسه دیگه رو دیدم وبه نظر تدریسشون خیلی جالب اومد.
کمیل زکی خانی 1402-07-15
سلام اولا تشکر از زحماتی که کشیدید دوم.کاش این امکان را فراهم می کردید که در هر دوره ای یک مدرک به دانشجو فراهم می کردید 🙏🌹
فاطمه عباسی مزار 1399-05-10
سلام وقت به خیر فعلا فقط جلسه اول رو دیدم؛ میخواستم تشکر کنم از استاد عزیز و همچنین از مکتبخونه، برای من خیلی خوب بود.
1402-11-14
سلام،میزان زمان آموزش کم هست،آموزش کامل باشه،تدریس شون خوب هست

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

اگر شما تیم حسابداری جوانی داشته باشید احتمالا قصد نخواهید داشت که میانگین سنی آن تیم حسابداری را تغییر بدهید و برای اینکه تیم  یکپارچگی خود را حفظ کند در نظر خواهید گرفت که آیا آن فرد با فرهنگ سازمانی و فرهنگ تیم حسابداری همخوانی دارد یا خیر.

نکته‌ی دیگری که می‌تواند برای شرکت‌ها اهمیت داشته باشد جنسیت فرد است. ممکن است نگرش یک مدیر این باشد که به تعداد مساوی زن و مرد در یک تیم باشند یا شاید نگرش فردی دیگر این باشد که فقط از یک جنسیت در هر تیم باشد تا هم‌تیمی‌هایش راحت‌تر با او ارتباط برقرار کنند.

درست یا غلط، نگرش مدیران ارشد هر سازمان برای استخدام هر نیروی تازه وارد اهمیت دارد که باید این نگرش‌ها را در نظر گرفت و تیم منابع انسانی سازمان در تحلیل شغلی هر فرد آن را لحاظ کند.

بحث مهم دیگری که در آموزش رایگان روانشناسی صنعتی سازمانی مطرح می‌شود، ارزیابی عملکرد کارکنان هر سازمان است. هنگامی که یک شخص در سازمانی مشغول به کار می‌شود، وظایفی را بر عهده می‌گیرد که نیاز است این وظایف را به طور منظم انجام داده و به مافوق خود گزارش دهد.

لازم است تا سیستمی در هر سازمان پیاده‌سازی شود تا هر شخص بداند که با چه معیارهایی کارش سنجیده می‌شود، چگونه می‌تواند موقعیت شغلی و حقوق خود را بهبود ببخشد و لازم است تفاوت بین کارمند خوب، کارمند بد و کارمند معمولی به طور کارمند معمولی مشخص شود.

فرض کنید اگر شما در یک کارگاه چوب‌بری از کارگران بخواهید تا روزانه 100 الوار جابجا کنند تا حقوق بگیرند و هرچقدر کمتر جابجا کنند از حقوقشان کسر می‌شود، همه تلاش می‌کنند تا تعداد 100 الوار را جابجا کنند و پس از آن دست از کار می‌کشند.

حتی اگر شخصی توانایی جابجایی 150 الوار در روز را نیز داشته باشد نیازی نمی‌بیند تا بیش از 100 الوار جابجا کند. اما اگر سیستم ارزیابی عملکرد به درستی طراحی شود، هر شخص انگیزه دارد تا نهایت توانایی خود را به کار ببندد.

شما در دوره‌ی آموزش رایگان روانشناسی صنعتی سازمانی دانشگاه شهیدبهشتی نکات مورد نیاز یک مدیر منابع انسانی را به طور جامع و کامل خواهید آموخت.

poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه شهید بهشتی
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  7 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  7 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)