×
ribbon

معرفی رشته ریاضی

یکی از رشته‌های علوم پایه که دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه، وارد آن شوند؛ رشته ریاضی است. این رشته برای افرادی مناسب است که به مباحث ریاضی علاقه‌مند بوده ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
2 (2 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  0:32 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره معرفی رشته ریاضی

رشته ریاضی
  دکتر فرید بهرامی - دانشگاه صنعتی اصفهان
"32:01  

درباره دوره

یکی از رشته‌های علوم پایه که دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه، وارد آن شوند؛ رشته ریاضی است. این رشته برای افرادی مناسب است که به مباحث ریاضی علاقه‌مند بوده و می‌خواهند که درس‌های تئوری دوره دبیرستان را در سطح گسترده‌تر در دانشگاه مطالعه کنند. رشته ریاضی پایه بسیاری از رشته‌های مهندسی به شمار می‌رود و در جای‌جای صنعت نیز کاربرد دارد.

چه مباحثی در رشته ریاضی مطرح می‌شود؟

رشته ریاضی بیشتر حول مباحث محاسباتی می‌چرخد و درواقع نمونه توسعه‌یافته آن چیزی است که شما در سال‌های دبیرستان تحت عنوان ریاضیات گسسته، حسابان، جبر و احتمال، دیفرانسیل و هندسه می‌خوانید. این علم درواقع علم کار با شکل‌های مختلف، کمیت‌ها و بهینه‌سازی فرایندهای مختلف است. تحصیل در رشته ریاضی نیازمند داشتن توانایی استدلال و تحلیل است. همچنین شما نباید هرگز از کار با اعداد و پارامترها خسته شوید.

 

گرایش‌های رشته ریاضی

رشته ریاضی در حال حاضر در کشور ما دارای سه گرایش است. البته برخی از دانشگاه‌ها دو گرایش اصلی را با هم ترکیب کرده و یک گرایش واحد را ارائه می‌دهند. گرایش‌های دوره کارشناسی رشته ریاضی عبارت‌اند از:

  • ریاضی محض

در ریاضی محض تنها به بررسی موضوعات مختلف در ریاضیات پرداخته شده و تلاش می‌شود که راه‌حل‌هایی برای حل مسائل مختلف ارائه شوند. در این گرایش، هدف دادن دانش کافی به دانشجویان برای ارائه راه‌حل و تحلیل مسائل ریاضی است. به عبارت بهتر فارغ‌التحصیلان این گرایش، نظریه‌پردازان آینده خواهند بود که می‌توانند به حل مسائل لاینحل در جهان کمک کنند.

  • ریاضی کاربردی

در ریاضی کاربردی تلاش می‌شود تا از مباحث مطرح‌شده در ریاضی برای حل مسائل مختلف در مسائل مهندسی و اقتصادی استفاده شود. در این گرایش از نرم‌افزارهای مدل‌سازی ریاضی استفاده شده و مباحث ریاضی از جنبه کاربرد موردبررسی قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان بخش تأثیرگذاری در گروه‌های تحقیقاتی مختلف عضو شوند. این دانشمندان می‌توانند راه‌حل‌هایی را برای بهینه‌سازی کار با دستگاه‌ها و یا بهبود اثربخشی داروها ارائه دهند. همچنین می‌توانند با ارائه راهکارهای مناسب، در بهبود شرایط اقتصادی نیز تاثیرگذار باشند.

  • دبیری ریاضی

یکی دیگر از گرایش‌های ریاضی که به‌صورت یک رشته مستقل در دانشگاه‌های تربیت دبیر و فرهنگیان ارائه می‌شود؛ دبیری ریاضی است. در این رشته دانشجویان ضمن آشنایی با مباحث ریاضی، مباحث آموزشی، روانشناسی و تربیتی را نیز فرا گرفته و می‌توانند به‌عنوان معلم در آموزش‌وپرورش مشغول به کار شوند. دانشجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند؛ در طول مدت تحصیل حقوق و مزایا دریافت کرده و پس از آن، به مدت مشخصی متعهد می‌شوند که برای آموزش‌وپرورش یک ناحیه خاص کار کنند.

نکته مهم: در برخی از دانشگاه‌ها دو گرایش ریاضی محض و کاربردی حذف شده و رشته ریاضی با عنوان کلی ریاضیات و کاربردها ارائه می‌شود.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher فربد بهرامی

دکتر فرید بهرامی دانشیار گروه ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان است. ایشان متولد سال 1342 از شهرستان دزفول و دارای مدرک دکتری از دانشگاه تهران می‌باشد، زمینه تحقیقاتی وی آنالیز تابعی احتمالاتی و احاطه سازی است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
مجید مظلومی 1402-09-21
معرفی خیلی مفید نبود

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

ادامه تحصیل در رشته ریاضی در داخل کشور

بیشتر دانشجویان رشته ریاضی به دنبال شرایط بهتر، تصمیم می‌گیرند که به کشورهای دیگر مهاجرت کرده و دوره تحصیلات تکمیلی خود را در این کشورها بگذرانند. کشورهای خارجی اهمیت زیادی به پژوهشگران حوزه علوم پایه داده و تلاش می‌کنند تا از توانایی‌های تحلیل و استدلال آن‌ها در انجام پروژه‌های تحقیقاتی مختلف استفاده کنند. پرطرفدارترین گرایش‌های رشته ریاضی در خارج از کشور عبارت‌اند از:

  • زیست‌شناسی ریاضی
  • امور مالی
  • تجزیه‌وتحلیل کاربردی
  • علوم اعصاب
  • احتمال
  • بررسی ریسک
  • ترکیب شناسی

 

در کنار این‌ها دانشجویانی که برای گذراندن دوره‌های تحصیلات تکمیلی به کشورهای دیگر می‌روند؛ می‌توانند مهارت‌های مدیریتی خود را تقویت کرده و تکنیک‌های حل مسئله را یاد بگیرند. این موضوع در کنار آشنایی با مسائل اقتصادی، به دانشجویان ریاضی کمک خواهد کرد که بتوانند به‌عنوان یک کارآفرین در حوزه‌های مختلف مالی و اقتصادی مشغول به کار شوند. بهترین دانشگاه‌های جهان برای ادامه تحصیل در رشته ریاضی عبارت‌اند از:

  • MIT
  • هاروارد
  • استنفورد
  • کمبریج
  • آکسفورد
  • پرینستون
  • دانشگاه فناوری فدرال زوریخ
  • کالیفرنیا، لس‌آنجلس
  • نیویورک
  • تورنتو
  • دانشگاه ملی سنگاپور
  • کیوتو
  • بریتیش کلمبیا

 

بازار کار رشته ریاضی

اگر می‌خواهید به‌طور مستقیم پس از پایان تحصیلات کارشناسی ریاضی وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید؛ بهترین گزینه برای شما دبیری ریاضی است. همچنین فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی از دانشگاه‌ها نیز می‌توانند در آزمون‌های استخدامی مربوط به آموزش‌وپرورش، بانک‌ها یا موسسه‌های مالی شرکت کرده و در این موسسات مشغول به کار شوند. در کنار این‌ها می‌توانند شغل‌های مربوط به تدریس خصوصی، همکاری با آموزشگاه‌های کنکور و برگزاری کلاس‌های درسی را نیز در پیش گرفته و از این طریق کسب درآمد کنند.

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  0:32 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)