آموزش مکانیک تحلیلی 1

poster
پیش‌نمایش دوره

همه ما می‌دانیم که علم فیزیک تا چه اندازه گسترده است و یادگیری مبحث‌های مختلف آن برای فهم دیگر علوم اهمیت دارد. مکانیک تحلیلی به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های مهم فیزیک شناخته می‌شود و از درس‌های ... ادامه

مدرس دوره:
3.9 (7 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  48 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  41 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آموزش مکانیک تحلیلی

 آماده سازی دانشجو برای امتحانات پایانی

 کمک به دانشجویان برای تفهیم مسائل مکانیک تحلیلی

 پوشش کامل درس مکانیک تحلیلی ١

سرفصل‌های دوره آموزش مکانیک تحلیلی 1

فیلم های آموزشی
  جلسه اول(قسمت اول)
مشاهده
"57:10  
  جلسه اول(قسمت دوم)
مشاهده
"49:05  
  جلسه دوم(قسمت اول)
مشاهده
"51:50  
  جلسه دوم(قسمت دوم)
"56:31  
  جلسه سوم
"85:46  
  جلسه چهارم(قسمت اول)
"51:50  
  جلسه چهارم(قسمت دوم)
"28:34  
  جلسه پنجم(قسمت اول)
"50:56  
  جلسه ششم(قسمت اول)
"52:02  
  جلسه ششم(قسمت دوم)
"52:01  
  جلسه هفتم(قسمت دوم)
"57:10  
  جلسه هشتم(قسمت اول)
"72:51  
  جلسه هشتم(قسمت دوم)
"30:13  
  جلسه نهم(قسمت اول)
"72:00  
  جلسه نهم(قسمت دوم)
"32:28  
  جلسه دهم(قسمت اول)
"51:20  
  جلسه دهم(قسمت دوم)
"55:23  
  جلسه یازدهم(قسمت اول)
"47:53  
  جلسه یازدهم(قسمت دوم)
"54:00  
  جلسه دوازدهم(قسمت اول)
"51:12  
  جلسه دوازدهم(قسمت دوم)
"58:52  
  جلسه سیزدهم(قسمت اول)
"50:20  
  جلسه سیزدهم(قسمت دوم)
"53:53  
  جلسه چهاردهم(قسمت دوم)
"47:51  
  جلسه پانزدهم(قسمت اول)
"50:56  
  جلسه پانزدهم(قسمت دوم)
"51:47  
  جلسه شانزدهم(قسمت اول)
"71:15  
  جلسه شانزدهم(قسمت دوم)
"25:09  
  جلسه هفدهم(قسمت اول)
"50:32  
  جلسه هفدهم(قسمت دوم)
"55:53  
  جلسه هجدهم(قسمت اول)
"74:29  
  جلسه هجدهم(قسمت دوم)
"24:19  
  جلسه نوزدهم(قسمت اول)
"51:12  
  جلسه نوزدهم(قسمت دوم)
"43:46  
  جلسه بیستم(قسمت اول)
"47:49  
  جلسه بیستم(قسمت دوم)
"52:07  
  جلسه بیست و یکم(قسمت اول)
"49:00  
  جلسه بیست و یکم(قسمت دوم)
"57:38  
  جلسه بیست ودوم(قسمت اول)
"41:44  
  جلسه بیست و دوم(قسمت دوم)
"49:36  
  جلسه بیست و سوم(قسمت اول)
"52:04  
  جلسه بیست و سوم(قسمت دوم)
"50:29  
  جلسه بیست وچهارم(قسمت اول)
"51:10  
  جلسه بیست وچهارم(قسمت دوم)
"51:53  
  جلسه بیست و پنجم(قسمت اول)
"47:20  
  جلسه بیست و پنجم(قسمت دوم)
"56:09  
  جلسه بیست وششم(قسمت اول)
"45:01  
  جلسه بیست و ششم(قسمت دوم)
"52:35  

درباره دوره

همه ما می‌دانیم که علم فیزیک تا چه اندازه گسترده است و یادگیری مبحث‌های مختلف آن برای فهم دیگر علوم اهمیت دارد. مکانیک تحلیلی به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های مهم فیزیک شناخته می‌شود و از درس‌های مهم این رشته در مقطع کارشناسی به‌حساب می‌آید. برای این هدف دوره آموزش مکانیک تحلیلی ١ جهت کمک به رشد علمی دانشجویان در سراسر کشور تهیه و تدوین شده است.

پیشرفت فناوری در زمینه‌های مختلف مانند مهندسی مکانیک باعث شده است تا روزبه‌روز به اهمیت فیزیک مکانیک افزوده شود و نیاز باشد تا به بررسی موشکافانه حرکت‌ها در سه بعد بپردازیم. در این شرایط لازم است تا به سراغ فیزیک مکانیک تحلیلی برویم و با تعیین دستگاه مختصات یک سیستم، نیروهای وارده بر آن و شرایط تعادل سیستم را تجزیه‌وتحلیل کنیم. در ادامه دوره آموزش مکانیک تحلیلی ١ معرفی خواهد شد، اما قبل از معرفی دوره بهتر است مقدمه‌ای ساده بر چیستی و چگونگی مکانیک تحلیلی داشته باشیم.

مکانیک تحلیلی چیست؟

زمانی که نیوتن نظریه مکانیک کلاسیک را بیان کرد، دریچه‌ای جدید از علم فیزیک به روی همگان باز شد. نیوتن راه را برای دیگر دانشمندان باز کرد تا روزبه‌روز به گستردگی‌های این علم اضافه شود. اگر قرار باشد وقایع فیزیکی در حوزه مکانیک موردبررسی قرار گیرد پای دانشمندانی به غیر از نیوتن مانند هامیلتون، لاگرانژ و دالامبر به میان می‌آید. کاری که این دانشمندان انجام دادند باعث شد تا ما مکانیک تحلیلی را به‌عنوان زیرشاخه‌هایی از گروه فیزیک در نظر بگیریم. کارهایی که هامیلتون و لاگرانژ در حوزه مکانیک تحلیلی انجام دادند، باعث شد تا مکانیک آماری پدید آید و بعد از آن بستری فراهم شد تا مکانیک کوانتومی شکل بگیرد.

در مکانیک تحلیلی ما با مجموعه‌ای از فرمول‌ها روبه‌رو هستیم که به‌طور گسترده در دیگر زمینه‌های علم فیزیک مانند مکانیک نسبیتی و مکانیک کوانتومی البته با کمی تغییرات به کار برده می‌شوند. زمانی که پای مکانیک نیوتنی در میان باشد برای بررسی حرکت لازم است که مقادیر، به‌صورت برداری در نظر گرفته شوند؛ اما در مکانیک تحلیلی به منظور بررسی سیستم‌ها، آن‌ها را به‌عنوان یک کل در نظر می‌گیریم و از خواص نرده‌ای حرکت استفاده می‌کنیم.

معرفی آموزش مکانیک تحلیلی ١

دوره آموزش مکانیک تحلیلی ١ با هدف پوشش و آموزش سرفصل‌های کتاب مکانیک تحلیلی توسط استاد احمد شیرزاد از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان، تهیه شده و به‌صورت فیلم‌های ضبط شده در مکتب خونه قرار گرفته است. این درس مکانیک تحلیلی شامل 26 جلسه و 41 ساعت محتوای آموزشی با پوشش کامل تمامی سرفصل‌های این درس خواهد بود.

دوره آموزش مکانیک تحلیلی 1 چه مزیت‌هایی دارد؟

مکانیک تحلیلی به ما کمک می‌کند تا انواع حرکت‌هایی را که در زندگی روزمره خود با آن‌ها سر و کار داریم، به‌طور عمیق‌تر موردبررسی قرار دهیم و به درک درستی از رفتار آن‌ها دست پیدا کنیم. در این علم با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی برای یک سیستم، درجه‌های آزادی آن را کاهش می‌دهند تا تعداد مختصاتی که برای بررسی سیستم موردنیاز است، تقلیل پیدا کند و حل مسئله امکان‌پذیر شود. درواقع برای حل مسائل در مکانیک تحلیلی به سراغ یک مختصات تعمیم یافته می‌رویم و تعادل یا عدم تعادل یک حرکت بررسی موردبررسی قرار می‌گیرد. 

در آموزش مکانیک تحلیلی 1 که سرفصل‌های آن بر اساس کتاب مکانیک تحلیلی فولز است، شما یاد می‌گیرید که چگونه مسائل مختلف را در این حوزه تحلیل کنید و با بررسی حرکت، نیروهای وارد بر یک جسم و دینامیک یک سیستم، در مورد شرایط پایداری آن صحبت کنید. در این آموزش مثال‌های کاربردی و مفیدی بیان می‌شود تا به درک عمیق‌تر شما از روابط و فرمول‌ها کمک کند.

دوره آموزش مکانیک تحلیلی 1 برای چه کسانی مناسب است؟

دوره Analytical Mechanics برای دانشجویان رشته فیزیک و مهندسی مکانیک به منظور درک بهتر آن‌ها نسبت به حرکت سیستم‌های مختلف تهیه شده است. دانشجویان با تهیه این دوره آموزشی یاد می‌گیرند که چگونه از سیستم‌های مختصات و روابط و فرمول‌های مکانیک تحلیلی برای حل مسائل تحلیلی کمک بگیرند. این آموزش در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف تهیه شده است.

سخن پایانی

مکانیک تحلیلی یکی از دروس پایه و بسیار مهم رشته فیزیک و مهندسی مکانیک به‌حساب می‌آید که به‌عنوان پیش‌نیاز دیگر دروس دانشگاهی برای دانشجویان این رشته‌ها شناخته می‌شود. فهم صحیح مباحث گفته‌شده در این درس برای بررسی حرکت سیستم‌های مختلف و پیشرفت در بخش‌های عملی این حوزه از فیزیک امری الزامی است. از این رو دوره آموزش مکانیک تحلیلی 1 با هدف کمک به دانشجویان برای فراگیری بهتر مباحث مکانیک تحلیلی 1 و حل مسائل تهیه شده است.

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher احمد شیرزاد

احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم شورای اسلامی بوده است. او دکترای فیزیک ذرات بنیادین از دانشگاه صنعتی شریف دارد. وی در سال ۱۳۷۸ نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی بود.

شیرزاد استاد دانشگاه صنعتی اصفهان است و از اساتید فعال در انتخابات سال ۱۳۷۶ در استان اصفهان بود.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
علی خادم 1403-01-16
با سلام تشکر از جمع آوری این ویدیو ها. خواهشمندم مکانیک تحلیلی ۲ رو هم اضافه بفرمایید.
1401-10-22
سلام و خسته نباشید خدمت استاد بزرگوار. تدریس بسیار عالی و جامع بود🙏🏻🙏🏻🙏🏻 متاسفانه کیفیت صدا بسیار پایین بود.😶😶😶
معصومه اسماعیل زاده 1398-11-24
باسلام این دوره خیلی خوب بود برای مکانیک تحلیلی 2ندارید؟
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ لطفا سوالات خود را از طریق ایمیل پشتیبانی info@maktabkhooneh.org مطرح نمایید.
1402-02-20
درس دادن استاد بسیار عالی و همگام با دوربین پیش می‌ره ولی: ۱- چرا شماری از نشست‌ها(جلسات) نیست. مانند شماره پنج بخش دوم یا چهاردهم بخش نخست و ... درس‌های فیزیک و ریاضی جوری نیست که شما یک بخشش رو رد کنی چون همش به هم پیوسته هست. ۲ - خواهشمندم مکانیک تحلیلی ۲ از همین استاد را بگذارید چون در آپارات چند بخش مکانیک تحلیلی ۲ از استاد شیرزاد هست. پس ضبط شده.‌
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم. موارد مطرح شده جهت بررسی بیشتر به بخش مربوطه ارسال شد. در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود.
فاطمه جوی 1399-08-28
فیلم برداری افتصاحه هیچ تسلطی روی دوربین نیست اگر صوتی به این تدریس گوش کنیم، سنگین‌تره واقعا تدریسی که اینقدر روانِ حیف شده
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد. لطفا جهت توضیحات بیشتر به ایمیل پشتیبانی پیام دهید. info@maktabkhooneh.org
کامران مستجیری 1398-11-28
صدای فایلها بسیار بد است.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
پیش‌نمایش دوره
  
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  48 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  41 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)