آزمایشگاه ماشین‌های الکتریکی 1 تحت محیط LVSIM-EMS

poster
پیش‌نمایش دوره

ماشین الکتریکی نام دستگاه‌هایی است که انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می‌کنند و برای این کار سطح ولتاژ جریان متناوب را به سطح دیگری تغییر می‌دهند؛ برای آشنایی با مفهوم و ساختار ماشین‌های الکتریکی، ... ادامه

برگزارکننده:  دانشگاه یزد  دانشگاه یزد
مدرس دوره:
علیرضا احمدی
علیرضا احمدی
4.3 (6 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  14 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  3 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آزمایشگاه ماشین‌های الکتریکی 1 تحت محیط LVSIM-EMS

آزمایشگاه ماشین‌های الکتریکی 1

درباره دوره

ماشین الکتریکی نام دستگاه‌هایی است که انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می‌کنند و برای این کار سطح ولتاژ جریان متناوب را به سطح دیگری تغییر می‌دهند؛ برای آشنایی با مفهوم و ساختار ماشین‌های الکتریکی، درسی تحت عنوان همین نام در رشته برق در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و یکی از بنیادی‌ترین دروس برق و گرایش قدرت است.

ماشین‌ های الکتریکی جزء ماشین‌های تبدیل انرژی غیر خطی است که هر تغییر در ورودی را به یک نسبت در خروجی ظاهر نمی‌کند. در ماشین‌های الکتریکی فرآیند تبدیل انرژی برگشت پذیر است؛ به این مفهوم که با رعایت ملاحظات عملی، هر ماشین الکتریکی می‌تواند به جای یک موتور الکتریکی، انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل کرده یا به عنوان یک ژنراتور انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل کند.

دسته‌بندی ماشین‌ های الکتریکی

به طور کلی ماشین‌ های الکتریکی به سه دسته‌ی ژنراتورهای الکتریکی، موتورهای الکتریکی و ترانسفورماتورها تقسیم می‌شوند که موتورها و ژنراتورها جزء ماشین‌های دوار و ترانسفورماتورها جزء ماشین‌های غیر دوار هستند. ژنراتور دستگاهی است که انرژی مکانیکی به دست آمده از منبع بیرونی را به انرژی الکتریکی خروجی تبدیل می‌کنند و این یعنی ژنراتورها انرژی الکتریکی تولید نمی‌کنند.

موتورهای الکتریکی انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می‌کنند و از راه تقابل میدان‌های مغناطیسی و هادی علت حامل جریان نیروی گرداننده را تولید می‌کنند.

ترانسفورماتورها دستگاه‌های ایستایی هستند که جریان متناوب را در فرکانسی ثابت، از یک سطح ولتاژ به سطح ولتاژ دیگر تبدیل می‌کنند.

ماشین‌های الکتریکی از نظر جریان الکتریکی شامل ماشین‌های با جریان مستقیم (DC) و ماشین‌های با جریان متناوب است. ماشین‌های الکتریکی از لحاظ تبدیل انرژی نیز در دو نوع وجود دارند که نوع اول مولدهای الکتریکی که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند و نوع دوم موتورهای الکتریکی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند.

درس آزمایشگاه ماشین های الکتریکی 1  در دانشگاه

دانستن ویژگی‌های این ماشین‌ها برای دانشجویان رشته‌ی مهندسی برق اهمیت زیادی دارد چرا که آشنایی و تسلط به این‌گونه ماشین‌ها تأثیر زیادی در جذب فارغ‌التحصیلان برق در بازار کار دارد به این دلیل که تجهیزات الکتریکی نقش زیادی در زندگی و صنعت ایفا می‌کنند.

می‌توان گفت هدف از ارائه این درس در دانشگاه‌ها، آشنایی دانشجویان با ساختار داخلی و عملکرد ماشین‌های الکتریکی است که واحد آزمایشگاه این درس تجربه عملی دانشجویان در این زمینه را تقویت و افزایش می‌دهد؛ به همین علت این درس با عنوان‌های آزمایشگاه ماشین‌های الکتریکی 1 و2 ارائه می‌شود.

***دوره درحال تکمیل است***

دانشچویان گرامی با استفاده از لینک‌های زیر می‌توانند نرم‌افزارهای مورد نیاز درس را دانلود کنند:

https://s18.picofile.com/file/8430916242/LVSIM.rar.html

https://s19.picofile.com/file/8430916268/DeskPins.rar.html

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher علیرضا احمدی

علیرضا احمدی دارای مدرک کارشناس‌ ارشد رشته برق، گرایش الکترونیک قدرت و ماشین‌های الکتریکی از دانشگاه یزد و مدرس دروس آزمایشگاه ماشین‌های الکتریکی 1 و 2 در دانشگاه یزد است.

پژوهش‌های انجام‌شده توسط ایشان عبارتند از:

1- پژوهش در زمینه روش‌های جدید مدل‌سازی ماشین‌های الکتریکی

2- پژوهش در زمینه‌ی طراحی ماشین‌های الکتریکی مدرن

3- طراحی و ساخت منبع تغذیه AC متغیر با قابلیت جبران‌سازی خودکار ولتاژ در بازه‎ی وسیع

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1400-06-08
بسیار عالی و مفید لطفا از مایشگاه ماشین و الکترونیک صنعتی با همین نرم افزار رو بزارید خیلی مفید تشکر بابت رایگان بودن اطلاعات و از کجا دانلود کنیم و چه ورژنی هست
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم. متاسفانه دوره های رایگان فاقد تالار گفت و گو می باشد.
1400-04-29
سلام خیلی دوره خوبیه، از ماشین ۲ را هم لطفا بگذارید.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از پیشنهاد شما بسیار سپاسگزاریم. لطفا پیشنهادات خود را به ایمیل پشتیبانی ارسال کنید تا جهت پیگیری به واحد مربوطه ارجاع گردد. info@maktabkhooneh.org
1401-10-04

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

هدف از ارائه دوره آزمایشگاه ماشین‌های الکتریکی 1 تحت فضای آزمایشگاه مجازی LVSIM-EMS

در دوره پیش‌رو مفاهیم و آزمایش‌های آزمایشگاه ماشین‌های الکتریکی 1 آموزش داده می‌شود؛ در انتهای این دوره دانشجویان قادر خواهند بود دید مناسبی نسبت به رفتار و مشخصه‌های ماشین‌های الکتریکی دوار جریان مستقیم و ترانسفورماتور به دست آورند.

در این دوره مطابق با آموزش‌هایی که داده می‌شود، ابتدا تمامی مفاهیم به طور کامل تدریس شده و آزمایش مربوطه در فضای آزمایشگاه مجازی LVSIM-EMS پیاده‌سازی و اجرا می‌شود.

این بستر قابلیت این را دارد که آزمایش‌های متنوعی مانند انواع موتورها و ژنراتورهای جریان مستقیم، موتورها و ژنراتورهای القایی و سنکرون سه‌فاز جریان متناوب، موتور القایی تک‌فاز جریان متناوب، موتور یونیورسال و ترانسفورماتورهای تک‌فاز و سه‌فاز پیاده‌سازی و اجرا کند.

فضای آزمایشگاه مجازی LVSIM-EMS، همه‌ی تجهیزات الکترومغناطیس موردنیاز از برای آزمایشگاه ماشین‌های الکتریکی دارد. دانشجویان می‌توانند با استفاده از این محیط در و آموزش‌های پشت سر گذاشته، دفعات زیادی مدارهای الکتریکی را بسته و راه‌اندازی کنند؛ این موضوع می‌تواند تسلط دانشجویان در راه‌اندازی ماشین‌های الکتریکی را دوچندان کند.

این دوره برای تمام دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته برق با گرایش قدرت و همه‌ی افرادی که قصد استفاده از ماشین‌های الکتریکی را دارند مناسب است؛ چراکه قبل از شروع به راه‌اندازی مدارها در فضای آزمایشگاه مجازی LVSIM-EMS تمام آموزش‌های لازم تئوری برای کار با ماشین‌های الکتریکی و انواع آن ارائه می‌شود.

صفحات پربازدید
poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  دانشگاه یزد
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  14 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  3 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)