×
ribbon

آموزش رایگان آمار مقدماتی علوم اعصاب

در این دوره، آمار مقدماتی برای کاربرد در رشته‌های علوم اعصاب و روان‌شناسی ارائه خواهد شد. این دوره جهت تدریس آمار و تحلیل داده به دانشجویان دوره دکتری علوم اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی تهران ... ادامه

ارائه دهنده:  دانشگاه علوم پزشکی تهران  دانشگاه علوم پزشکی تهران
4.5 (15 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  19 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  24 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان آمار مقدماتی علوم اعصاب

آمار مقدماتی علوم اعصاب
  جلسه 1 - بخش 1: آمار چیست؟
"73:35  
  جلسه 1 - بخش 2: انواع روش پژوهش
"26:53  
  جلسه 2: توضیح داده‌ها با استفاده از نحوه توزیع داده‌ها
"59:08  
  جلسه 3 - بخش 1: گرایش مرکزی داده‌ها
"47:56  
  جلسه 3 - بخش 2: میزان پراکندگی داده‌ها
"56:51  
  جلسه 4: توزیع نرمال استاندارد و z-score
"55:03  
  جلسه 5: احتمال چیست؟
"64:51  
  جلسه 6: توزیع نمونه‌ها
"66:39  
  جلسه 7 - بخش 1: اهداف بررسی فرضیه
"59:21  
  جلسه 7 - بخش 2: فرض صفر
"61:26  
  جلسه 7 - بخش 3: مراحل بررسی فرضیه
"53:46  
  جلسه 8 - بخش 1: معرفی آماره تی
"47:27  
  جلسه 8 - بخش 2: فاصله اطمینان
"46:12  
  جلسه 9: اندازه‌گیری‌های تکرار شونده
"65:01  
  جلسه 10: نمونه مستقل - قسمت اول
"111:41  
  جلسه 11: نمونه مستقل - قسمت دوم
"191:18  
  جلسه 12: آنالیز کورولیشن
"159:59  
  جلسه 13: رگرسیون خطی
"127:57  
  حلسه 14: آزمون chi-square
"93:03  

درباره دوره

در این دوره، آمار مقدماتی برای کاربرد در رشته‌های علوم اعصاب و روان‌شناسی ارائه خواهد شد. این دوره جهت تدریس آمار و تحلیل داده به دانشجویان دوره دکتری علوم اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی تهران در بهار 1400 آماده شده‌است و هدف از آن یادگیری مقدمات مربوط به آمار است. البته تمامی محققانی که نیاز دارند با علم آمار آشنا شوند حتماً می‌توانند از این دوره استفاده نمایند. این درس که بر اساس جزوه درسی نوشته برای دانشجویان دانشگاه میسوری آمریکا تهیه شده‌است و توسط اساتیدی همچون گرت فاستر، دیوید لین، و همکاران ایشان تدوین شده‌است و سعی شده‌است تا دانش مقدماتی آمار ارائه گردد.

آمار علم وسیعی است که راه‌های جمع‌آوری، خلاصه‌سازی و نتیجه‌گیری از داده‌ها را مطالعه می‌کند، این علم برای طیف وسیعی از علوم دانشگاهی فیزیک و علوم اجتماعی گرفته تا انسان‌شناسی و همچنین تجارت، حکومت‌داری و صنعت کاربرد دارد. علم آمار، مبتنی است بر دو شاخه‌ی آمار توصیفی و آمار استنباطی. در آمار توصیفی با داشتن تمام افراد جامعه به بررسی خصوصیت‌های آماری آن پرداخته می‌شود، درحالی‌که در آمار استنباطی با به‌دست‌آوردن نمونه‌ای از جامعه که خصوصیات اصلی جامعه را بیان می‌کند، در مورد جامعه استنباط آماری انجام می‌شود. در نظریه آمار، اتفاقات تصادفی و عدم قطعیت توسط نظریه احتمالات مدل‌سازی می‌شوند. در این علم، مطالعه و قضاوت معقول درباره موضوع‌های گوناگون، بر مبنای یک نمونه انجام می‌شود و قضاوت در مورد یک فرد خاص، اصلاً مطرح نیست. از جمله مهم‌ترین اهداف آمار، می‌توان تولید بهترین اطلاعات از داده‌های موجود و سپس استخراج دانش از آن اطلاعات را ذکر کرد. به همین سبب است که برخی از منابع، آمار را شاخه‌ای از نظریه تصمیم‌ها به شمار می‌آورند.

از طرف دیگر می‌توان آن را به دو بخش آمار کلاسیک و آمار بیز تقسیم‌بندی کرد. در آمار کلاسیک که امروزه در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها تدریس می‌گردد، ابتدا آزمایش و نتیجه را داریم و بعد بر اساس آن‌ها فرض‌ها را آزمایش می‌کنیم. به‌عبارت‌دیگر ابتدا آزمایش انجام می‌شود و بعد فرض آزمون می‌گردد. در آمار بیزی ابتدا فرض در نظر گرفته می‌شود و سپس داده‌ها با آن مطابقت داده می‌شوند.

مطالب ارائه شده در دوره آموزش رایگان آمار مقدماتی علوم اعصاب چیست؟

مقدمه‌ای بر آمار، چگونگی توزیع داده‌ها و گراف‌ها، اندازه‌گیری میزان پراکندگی داده‌ها، توزیع نرمال و چگونگی محاسبه آن، توزیع نمونه‌ها، مقدمه‌ای بر بررسی فرضیه، مقدمه‌ای بر آزمون تی، اندازه‌گیری‌های تکرارشونده، تحلیل نمونه‌های وابسته و مستقل با استفاده از آزمون تی، آنالیز واریانس، ارتباطات برداری، رگرسیون خطی و در نهایت آزمون Chi-Square است.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher سید امیرحسین بتولی

دکتر سید امیرحسین بتولی عضو هیئت علمی گروه علوم اعصاب در دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. ایشان در سال 2013 مدرک دکتری تخصصی (PhD) خود را در زمینه Neuroimaging از دانشگاه UNSW در شهر سیدنی کشور استرالیا دریافت نموده‌اند. انجام مطالعات در حوزه علوم اعصاب و علوم شناختی با استفاده از روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) از تخصص‌های ایشان محسوب می‌شود.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
1402-08-23
بسيار عالی و کاربردی بود. من خیلی سعی کردم با چند نفر از دوستان آمار زیستی مقاله ای در خصوص مفاهیم آماری برای غیر آماریها بنویسم ولی دوستان آمار تنبلی کردن. بشدت نیاز به این گونه موارد بالاست و ممنون که این کار بزرگ رو انجام دادید. سپاسگذارم راستگار
1402-04-26
با عرض خسته نباشید خدمت دکتربتولی عزیز. واقعا این دوره از بهترین کلاسهایی بود که گذروندم. این دوره و به افرادی پیشنهاد میکنم که با آمار ارتباط برقرار نمیکنند یا در اجرا نمیتوانند مراحل ارزیابی فرضیه رو درست رو پیش ببرند چراکه دکتر بتولی متناسب با درک دانشجوهای رشته های غیر آمار و ریاضی از این درس٬ آمار رو تدریس کردند.
هدی کاتب 1401-09-07
سلام خدمت دكتر بتولى و اعضاى مكتب خونه دكتر ازتون ممنونم واقعا عالى و مفهومى تدريس مى‌کنید. به لطف شما خیلی از مباحث رو درک کردم و ازشون لذت بردم. کاش می‌تونستیم از دانش و بیان شما در دوره‌های بیشتری بهره ببریم. اگر ممکنه اسم منبع آمار رو که ازش استفاده کردید هم ذکر کنید. سلامت و پایدار باشید.
1401-03-12
با عرض سلام. خیلی عالی و آموزنده بود. خیلی سود بردم. ممنون شما هستم
1400-10-25
آقای دکتر بتولی، دوره های آموزشی شما بی نظیر است. این دوره و دوره fMRI بسیار بسیار پرمحتوا و کاربردی بود.با آرزوی سلامتی و موفقیت برای جنابعالی.
مینا حبیبی 1400-10-17
دکتر بتولی عزیز سپاسگزار سربلند دو جهان باشید
امیر هوشنگ باقری 1400-09-02
دوره عالی بودامیدوارم که چند جلسه باقیمانده هم به دوره اضافه شود.
مریم اردشیر 1400-04-30
من خیلی راضی بودم . با توضیحاتشون واقعا مفاهیمی که برام گنگ بودن رو یاد گرفتم
1400-03-21
خیلی خوب بود. چیزهایی که جایی توضیحش رو ندیده بودم در کلاس ایشون یاد گرفتم.
1401-05-14
سلام و عرض ادب و خسته نباشین،خدمت همه‌ی دست اندرکاران و بزرگواران تشکیل دهنده‌ی این سایت فوق‌العاده🙋 بسیار-خیلییییے خوب بود و بسیار استفاده کردم،بی‌نهایت سپاسگزار اینهمه دلسوزی‌تون هستم💗عرضم این بود که:کاش میشد فیلما رو دانلود کرد و نگه‌داشت؛و سخنان‌تونو اگه بصورت متن هم میذاشتین،محشـر میشد😍
سید امیرحسین بتولی 1400-09-20
دوستان سلام. بتولی هستم. ممنون از لطف شما. حتما ان شا الله به زودی 5 جلسه باقیمانده از دوره را هم آپلود خواهم کرد. بسیار متشکرم

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
  
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  19 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  24 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)