دوره زیست بهتر در شرایط بحران کرونا با بهره‌گیری از دانش علوم اعصاب شناختی

poster
پیش‌نمایش دوره

این دوره‌ی آنلاین در بهار 1399، با توجه به شرایط پاندمیک ناشی از شیوع ویروس کرونا و قرنطینه عمومی جهانی، همگام با سایر دوره‌های مشابه جهانی برای پاسخگویی به نیاز اساسی افراد فارسی‌زبان طراحی و ... ادامه

4.8 (6 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  24 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  8 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 .

 .

 .

 .

سرفصل‌های دوره دوره زیست بهتر در شرایط بحران کرونا با بهره‌گیری از دانش علوم اعصاب شناختی

زیست بهتر در شرایط بحران کرونا
  جلسه اول - بخش اول: تاب‌آوری شناختی چیست؟
مشاهده
"13:45  
  جلسه اول - بخش دوم: تاب‌آوری چگونه در مغز پردازش می‌شود؟
مشاهده
"12:37  
  جلسه اول - بخش سوم: نشانه‌های داشتن حال خوب و توضیح تمرینات (1)
مشاهده
"07:24  
  جلسه دوم - بخش اول: نشانه‌های داشتن حال بد (اضطراب و ترس)
"16:09  
  جلسه دوم - بخش دوم: حال بد، چگونگی و چرایی
"11:57  
  جلسه دوم - بخش سوم: توضیح تمرینات (2)
"09:34  
  جلسه سوم - بخش اول: فعال‌سازی رفتاری
"17:05  
  جلسه سوم - بخش دوم: مراقبه و عبادت
"23:22  
  جلسه سوم - بخش سوم: توضیح تمرینات (3)
"16:09  
  جلسه چهارم - بخش اول: انرژی روانی و نقش آن در حفظ سلامت روان در شرایط بحران
"21:27  
  جلسه چهارم - بخش دوم: چه روش‌هایی برای برگشت انرژی روانی وجود دارد؟
"23:03  
  جلسه چهارم - بخش سوم: توضیح تمرینات (4)
"15:34  
  جلسه پنجم - بخش اول: چه عملكردهايي انرژي رواني را مصرف مي‌كنند؟
"38:56  
  جلسه پنجم - بخش دوم: فعاليت‌هايي كه مي‌توانند از انرژي ذخيره شده در مغز استفاده بهينه كنند، كدامند؟
"28:59  
  جلسه پنجم - بخش سوم: توضیح تمرینات (5)
"08:39  
  جلسه ششم - بخش اول: چرا بعضي در شرايط بحران مي‌‌درخشند و بعضي در درون خود فرو مي‌روند؟
"29:26  
  جلسه ششم - بخش دوم: چرا شرايط مشابه، پاسخ‌هاي احساسي متفاوتي در افراد ايجاد مي‌كند؟
"12:22  
  جلسه ششم - بخش سوم: توضیح تمرینات (6)
"05:01  
  جلسه هفتم - بخش اول: چرا بعضی‌ از افراد پاسخ‌ها و راه‌حل‌های مناسب‌تری برای مواجه و رویارویی با بحران‌ها نشان می‌دهند؟
"46:27  
  جلسه هفتم - بخش دوم: چرا بعضی‌ افراد در بحران‌ها و شرایط بحرانی زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی و خبری سپری می‌کنند؟
"22:38  
  جلسه هفتم - بخش سوم: توضیح تمرینات (7)
"06:01  
  جلسه هشتم - بخش اول: کدام عملکرد مغزی در شرایط بحران نقش کلیدی و اساسی‌تری دارد؟
"43:35  
  جلسه هشتم - بخش دوم: چگونه دانش ما از مغز در شرایط بحران به کمک می‌آید؟
"44:12  
  جلسه هشتم - بخش سوم: توضیح تمرینات (8)
"06:35  

درباره دوره

این دوره‌ی آنلاین در بهار 1399، با توجه به شرایط پاندمیک ناشی از شیوع ویروس کرونا و قرنطینه عمومی جهانی، همگام با سایر دوره‌های مشابه جهانی برای پاسخگویی به نیاز اساسی افراد فارسی‌زبان طراحی و با حمایت ستاد علوم‌شناختی برگزار می‌شود.

 

با ادامه وضعیت بحران پاندمیک جهانی و به‌عنوان ابزاری برای کنترل شیوع COVID-19، بسیاری از کشورها از مردم خواسته‌اند که خود را در خانه یا در یک مرکز اختصاصی قرنطینه کنند. بر اساس مطالعه محققان، قرنطینه می‌تواند طیف گسترده‌ای از تأثیرات روانی از جمله علائم استرس پس از رویداد، افسردگی، احساس خشم، ترس و سوء مصرف مواد را نشان ‌دهد. برخی از این موارد، به‌ویژه علائم استرس پس از رویداد، طولانی‌مدت به نظر می‌آیند و قرنطینه‌های طولانی‌تر، سلامت روانی ضعیف‌تری را به همراه دارند. از دیگر عوامل مؤثر در تأثیرات روان‌شناختی این امر، فقدان مایحتاج اولیه مانند غذا، آب و لباس، و اطلاع‌رسانی ضعیف از سوی مقامات بهداشت عمومی در مورد هدف قرنطینه و راهنمایی برای اقدامات است. کاهش توان مالی در دوره‌ی پس از قرنطینه به دلیل عدم توانایی کار و همچنین فشار روانی پیرامون خود بیماری نیز مشکلات سلامت روان را ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر اما تجربه عملی روزمره همه ما در الزام ادامه‌ی زندگی در این شرایط ویژه‌ی «کرونایی»، پیچیدگی‌های بیشتری را در امور به‌ظاهر ساده به نمایش گذاشته است. از اختلال در حوزه‌ی عملکرد روابط (عاشقانه، خانوادگی و دوستانه) که گاه با افزایش چشمگیر زمان سپری شده در کنار هم، پتانسیل ناامیدی، احساس عدم امکان فرار، مشاجره و استدلال‌های همه‌جانبه افزایش می‌یابد، تا اختلالات فردی که به برهم خوردگی نظم و سبک زندگی، بی‌خوابی، افسردگی، احساس ترس از ناشناخته‌ها، اضطراب و ... انجامیده است.

 سؤال اینجاست: «چطور سلامت روان خود را در این شرایط حفظ نماییم؟» و به عبارتی «چطور در این شرایط تاب بیاوریم؟». در تلاش برای پاسخ به این پرسش، دکتر حامد اختیاری - عصب‌شناس شناختی و مؤلف کتاب باشگاه مغز - با همراهی دکتر تارا رضاپور، با انتخاب 30 عنوان اساسی و مؤثر در تعاملی گسترده با افراد مختلف، به بحث درباره‌ی «سلامت مغز و روان در دوران کرونایی» و «تمرین‌های عملی مؤثر در این زمینه» خواهند نشست.

 

عصب‌شناس شناختی (Neuroscientist) کیست؟

علوم اعصاب شناختی (Cognitive neuroscience) با تمرکز بر فرایندهای شناختی، به شدت به روش‌ها و یافته‌های نوروساینس وابسته است. نوروساینس حوزه‌ای بین‌رشته‌ای از آناتومی سیستم عصبی، فیزیولوژی سیستم عصبی، بیولوژی سیستم عصبی، نوروفارماکولوژی، نوروژنتیک، روان‌پزشکی، روان‌شناسی و ... است که با مجموعه سیستم عصبی در سطح ماکروسکوپی و میکروسکوپی سروکار دارد. عصب‌شناس شناختی می‌خواهد بداند که فعالیت‌های ذهنی چگونه در مغز اجرا می‌شوند و با بررسی برخی توانایی‌های شناختی مانند توجه، یادگیری، تصمیم‌گیری، استدلال کردن و ... درباره‌ی چگونگی اجرای این اعمال ویژه و خاص در مغز به تحقیق و مطالعه می‌پردازد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher تارا رضاپور

دکتر تارا رضاپور بعد از اتمام تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود در رشته‌های «ساخت اعضای مصنوعی» و «ارگونومی»، با شرکت در آزمون دکترای رشته «علوم‌شناختی» و کسب رتبه 2 این آزمون توانست به تحصیل در این رشته بپردازد و با عنوان اولین دکترای روان‌شناسی شناختی کشور فارغ‌التحصیل شود. ایشان که پس از اتمام دوره‌ی پسادکترای خود در دانشگاه تهران هم‌اکنون در پژوهشکده علوم‌شناختی مشغول به کار است، سوابق تألیفی و تحقیقی ارزشمندی را در کارنامه خود دارد که از آن جمله می‌توان به تألیف مجموعه کتاب‌های باشگاه مغز (به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین و مؤثرترین کتاب‌های عملی در حیطه توانمندسازی شناختی) با همکاری آقای دکتر اختیاری و طراحی تمرین‌های شناختی اشاره داشت. کسب عنوان پژوهشگر جوان در حوزه مطالعات اعتیاد (توان‌بخشی شناختی) از دیگر افتخاراتی است که ایشان در کارنامه خود دارد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد
maktabkhooneh-teacher حامد اختیاری

دکتر حامد اختیاری، در سال 1375 با کسب رتبه 11 وارد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران شد؛ رویارویی روزمره با افراد دچار اختلالات SUD ، علاقه‌مندی وی را نسبت به «نوروساینس و اختلالات شناختی مرتبط» برانگیخت به‌طوری‌که توانست با دریافت اولین کمک‌هزینه پژوهشی این حوزه در سال 2000، نخستین مقاله‌ی علمی خود را در سال 2001 با عنوان «نقش کورتکس پره فرونتال در تصمیم‌گیری‌های خطرناک» به چاپ برساند. فارغ‌التحصیلی ایشان در سال 2004 و پس از دفاع از پایان‌نامه‌اش در رابطه با تصمیم‌گیری خطرناک و رفتار بدون فکر، با اشتغال در «مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران» (INCAS) هم‌زمان شد که در نهایت به راه‌اندازی آزمایشگاه عصبی-شناختی ایشان در سال 2005 انجامید. دکتر اختیاری همچنین در سال 2010، یک برنامه تحقیقاتی را با نام «Translational Neuroscience Program» در پژوهشکده مطالعات علوم‌شناختی (ICSS) در تهران آغاز کرد. پذیرش در مقطع دکترای تصویربرداری عصبی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 2011 ، آغازگر شروع پروژه‌ی پایان‌نامه‌ای در مورد مبانی عصبی مهار پاسخ به وسیله‌ی fMRI شد که درنهایت به مهاجرت ایشان به آمریکا برای ادامه تحصیل در مقطع فوق دکترا و همکاری در مؤسسه‌ی تحقیقات مغزی لوریت LIBR با دکتر مارتین پاولوس، در همین زمینه منجر شد؛ ایشان از سال 2018 به بعد تاکنون، در جایگاه هیئت علمی در این مؤسسه به فعالیت مشغول‌اند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
علی بیژنگی 1401-10-13
دوره باشگاه مغز این استاد رو دیدم کاربردی و مفید بود امید وارم که این دوره هم مفید باشه مرسی که این مطالب خاص رو بصورت رایگان در اختیار ما میزارید مرسی چطور میشه در دوره های دکتر اختیاری و خانم رضا پور شرکت کرد
فاطمه مدیحی طامه 1401-03-09
سلام و درود به دست اندرکاران درجه یک مکتبخونه. من هنوز دوره رو کامل ندیده ام، فقط سرفصلها رو دیدم و دانلود کردم که ببینیم. دوره به نظر بسیار کامل و جامع و اجرایی می رسد. سپاس از اساتید ارجمند و بخشنده این دوره. متشکرم فاطمه مدیحی
علی زانیانی نظری 1399-09-01
با سلام. خسته نباشید جناب دکتر اختیاری و خانم دکتر رضاپور. این دوره اولین آشنایی بنده با علوم شناختی بود. هم به مدیریت روحیه ام کمک شایانی کرد و هم فتح بابی شد که علوم شناختی را به ویژه در رشتۀ تحصیلی خودم «اقتصاد» به شکل جدی دنبال کنم. سپاسگزارم بابت این دورۀ بسیار خوب. آرزوی توفیق و سلامتی برای دست اندرکاران این دوره و عوامل سایت درجه یک مکتب خونه دارم.
1399-05-08
درود بر شما بى نظيريد آقاى دكتر سپاس از اين همه خوبى ومحبتتون در پراكندن نور آگاهى🌹🌹🌹
مسرور محمودی 1399-04-13
فوق العاده است همین

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
پیش‌نمایش دوره
  
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  24 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  8 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)