آموزش رایگان نرم‌افزار متلب

هدف از آموزش رایگان نرم‌افزار متلب چیست؟ متلب زبانی است که کاربرد کامپیوتر در مهندسی را با کارایی بالا تضمین کرده و امکانات محاسباتی، تصویری و برنامه‌نویسی را در محیطی آسان و آشنا فراهم می‌کند. ... ادامه

برگزارکننده:  دانشگاه علم و صنعت  دانشگاه علم و صنعت
مدرس دوره:
امید وحیدی
امید وحیدی
5 (6 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  15 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  22 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان نرم‌افزار متلب

نرم‌افزار متلب
  جلسه 1: بررسی مقدمه و سرفصل مطالب
"117:48  
  جلسه 2: شرط و حلقه در متلب
"92:18  
  جلسه 3: ماتریس در متلب
"84:19  
  جلسه 4: متغیرهای سیمبلیک
"130:14  
  جلسه 5: رسم نمودار دوبعدی
"71:31  
  جلسه 6: رسم نمودار سه‌بعدی
"101:37  
  جلسه 7: کاربرد متلب در ریاضیات
"89:25  
  جلسه 8: حل معادلات جبری غیرخطی
"87:25  
  جلسه 9: انتگرال‌گیری عددی
"83:21  
  جلسه 10: برازش منحنی
"81:51  
  جلسه 11: برازش منحنی چندمتغیره
"107:15  
  جلسه 12: حل معادلات دیفرانسیل با محاسبات عددی
"109:51  
  جلسه 13: حل معادلات ODE
"70:04  
  جلسه 14: حل معادلات PDE
"65:27  
  جلسه 15: حل مثال
"50:33  

درباره دوره

هدف از آموزش رایگان نرم‌افزار متلب چیست؟

متلب زبانی است که کاربرد کامپیوتر در مهندسی را با کارایی بالا تضمین کرده و امکانات محاسباتی، تصویری و برنامه‌نویسی را در محیطی آسان و آشنا فراهم می‌کند. کارایی MATLAB در مقوله‌هایی نظیر: محاسبات ریاضی، آنالیز داده‌ها، مدل‌سازی و شبیه‌سازی، گرافیک و تولید نرم‌افزار (حتی برای محیط ویندوز) به اثبات رسیده است.  این زبان باتوجه‌به نظرات کاربران دانشگاهی و صنعتی دستخوش بازنگری‌های زیادی شده و اکنون به زبان استاندارد جهت آموزش‌های مقدماتی و عالی و ابزار پژوهش و توسعه در صنایع تبدیل شده است.

منابع موردنیاز آموزش نرم‌افزار متلب چیست؟

برای آموزش نرم‌افزار متلب در این دوره از جزوه استاد به‌عنوان منبع استفاده می‌شود

این دوره مناسب چه کسانی است؟

این دوره مناسب کلیه دانشجویان مهندسی و همه علاقه‌مندان به یادگیری متلب است و دانشجویان با فراگیری آن می توانند با این نرم‌افزار مشغول به کار شوند.

این دوره در کدام دانشگاه ضبط شده‌است؟

این دوره طی 15 جلسه در دانشکده شیمی دانشگاه علم و صنعت ضبط شده‌است.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher امید وحیدی

دکتر وحیدی استادیار دانشکده شیمی دانشگاه علم و صنعت است. ایشان دارای مدرک دکتری مهندسی شیمی و بیولوژی از دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌باشد. از زمینه تحقیقاتی ایشان می‌توان به کاربرد نانوذرات مغناطیسی در فرایند هایپرترمیا برای درمان سرطان و طراحی و ساخت سامانه‌های دارورسانی اشاره کرد.

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
بهنود بیکی 1402-08-05
سلام وعرض ادب از دکتر وحیدی بابت انتشار این ویدیو تشکر میکنم کلاس بسیار خوبی بود و یک پوشش کیفی خوبی از مباحث مورد نیاز برای بچه های مهندسی است. از مکتب خونه بابت این کار ارزشمند و نشر ویدیو های علمی که امکان دسترسی برای عموم و سایر افراد را فراهم میکنه بسیار ممنونم .
محسن جهان بخش آبکناری 1402-07-24
دوره خیلی خوبی هست ولی گاهی اوقات صدا و تصویر منطبق با هم نیستند و همچنین اگر قسمت هایی از ویدیو که استاد هیچ توضیحی نمی دهند رو حذف می کردید، خیلی عالی می شد.
1402-05-06
دوره خوبی بود . فقط تو بعضی جلسات صدا و تصویر همزمان نبود
1402-02-17
خیلی خوب بود، مرسی از اینکه این دوره رو رایگان گذاشتید.
مریم بابایی 1401-11-09
من فقط قسمت اول رو دیدم. بخوام توضیح بدم طولانی هست اما خلاصه اینکه فکر نمیکنم در دوره های پولی هم چنین نکات کاربردی و مفیدی بیان بشه. موارد مفیدی که اگر ندونیم شاید خیلی دچار اشتباه بشیم. فقط بالای 20 دقیقه از فیلم به راحتی میتونست ادیت و حذف بشه که حتی با این وجود هم من رضایت داشتم. خدا خیرشون بده. ممنون ازشون

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

متلب MATLAB چیست؟

متلب (MATLAB) یک زبان برنامه‌نویسی معروف و کاربردی نسل چهار و یک محیط نرم افزاری پیشرفته برای شبیه‌سازی، تحلیل، تصویربرداری، پردازش تصویر، پردازش سیگنال، مدل‌سازی سیستم‌های پیشرفته، بینایی کامپیوتر و همچنین تصحیح خطاهای برنامه‌نویسی است. 

برنامه متلب یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا به حساب می‌‌آید و بر خلاف بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی یک برنامه شی‌گرا نیست. از جمله مزیت‌های متلب، امکان گرفتن خروجی گرافیکی (نمودار و منحنی) و همچنین خروجی C و ++C است. 

این زبان برنامه نویسی قابلیت ادغام با دیگر زبان‌ها مثل جاوا و C را دارد. با نصب نرم‌افزارهای خاص مثل Hardware Support می‌توانید محیط برنامه نویسی متلب را به رزبری پای، آردوینو و انواع دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی متصل کنید. البته زبان برنامه نویسی متلب تنها در محیط خودش قابل استفاده است و نه در دیگر محیط‌ها؛ اما این موضوع از گستردگی کاربردهای متلب کم نمی‌کند. آموزش رایگان نکات و ترفندهای متلب به دانشجویان رشته‌های مرتبط با کامپیوتر، مهندسی، تکنولوژی و حتی ریاضی، فیزیک و شیمی توصیه می‌شود.  

متلب MATLAB  و اهمیت یادگیری آن 

نرم افزار متلب (MATLAB) با توانایی و قابلیت‌های بسیار گسترده‌ای که در شبیه‌سازی، مدل سازی و انجام محاسبات عددی دارد به عنوان یکی از پر استفاده‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهای مهندسی و کدنویسی به حساب می‌آید. استفاده از این زبان کدنویسی در بین افراد فعال در حوزه‌های علوم پایه (شیمی، ریاضی و فیزیک) و همه رشته‌های مهندسی رایج است. البته کاربردهای متلب به این حوزه‌های کاری و به رشته‌های خاص محدود نمی‌شود. از دیگر حوزه‌های پراستفاده این زبان کدنویسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

·        سیستم‌ها یا سامانه‌های کنترل 

·        پردازش تصویر و ویدئو 

·        پردازش سیگنال و مخابرات (DSP)

·        زیست‌شناسی محاسباتی 

·        علوم مالی و حسابداری

یادگیری متلب برای دانشجویان رشته‌های اشاره‌شده ضروری است. البته رشته‌های مهندسی و علوم پایه هم به همان اندازه یه یادگیری متلب نیاز دارند. قابلیت‌ها و امکانات متلب به شکلی است که هر فردی به اندازه تسلط و آشنایی خود با این نرم‌ افزار می‌تواند از کارکردهای آن استفاده کند. تسلط افراد به ماتریس و مفاهیم آن و همچنین آشنایی و استفاده از حلقه‌های تکرار در استفاده حداکثری از متلب تعیین‌کننده است. این نرم افزار همچنین دارای تالارهای گفتمان است که به کدنویسان کمک می‌کند به بهترین شکل ممکن پروژه خود را پیاده‌سازی کنند. آموزش رایگان نکات و ترفندهای متلب به صورت قدم به قدم در یک بازه زمانی کوتاه شدنی است. 

استفاده از این نرم افزار با بهینه‌سازی فرآیند کدنویسی برای پروژه‌های صنعتی، تحقیقاتی، فنی و تخصصی همراه است. همچنین برای بسیاری از برنامه‌نویسان جویای شغل می‌تواند یک مهارت اصلی به حساب آید. برنامه‌نویسان متلب می‌توانند از این مهارت خود استفاده کرده و به صورت فریلنسری فعالیت کرده و کسب درآمد کنند. 

قابلیت‌های متلب در محاسبات ریاضی 

MATLAB بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب برای انجام و پیشبرد معادلات و محاسبات پیچیده ریاضی به حساب می‌آید. چند مورد از محاسبات پیچیده عبارتند از: 

·        معادلات جبری

·        توابع خطی و غیر خطی 

·        رسم نمودارهای دو بعدی و سه بعدی 

·        ایجاد منحنی 

·        آمار و تحلیل داده‌ها 

·        حساب و معادلات دیفرانسیل 

·        تبدیل و ادغام 

دسترسی به کتابخانه‌های متعدد در متلب این فرآیندهای پیچیده ریاضی را ساده‌تر کرده است. سیمولینک (simulink)، یک بسته نرم افزاری پرکاربرد است که برای مدل‌سازی و شبیه سازی در متلب استفاده می‌شود. 

آموزش رایگان نکات و ترفندهای متلب؛ سرفصل‌های دوره

پس از تسلط به سرفصل‌های ین دوره می‌توانید کار با این نرم افزار را آغاز کنید. مباحث این دوره به شکلی تنظیم و طبقه‌بندی شده‌اند که می‌توانند به شما کمک کنند از سطح آموزش متلب مقدماتی به سطح پیشرفته برسید. آموزش متلب رایگان می‌تواند به شما کمک کند علاقه‌مندی خود را نیز بیابید. 

جلسه 1: بررسی مقدمه و سرفصل مطالب

در این جلسه از آموزش رایگان نکات و ترفندهای متلب، مدرس به بررسی کل دوره می‌پردازد. موضوعاتی که فراگیر طی 20 ساعت آینده و در دوره آموزش مقدماتی متلب تا پیشرفته طی خواهد کرد، در این جلسه مرور می‌شود. همچنین مفاهیم مقدماتی و ابتدایی در این جلسه پوشش داده می‌شود. در این جلسه، به پیش نیازهی یادگیری متلب و کار کردن با آن اشاره می‌شود. 

جلسه 2: شرط و حلقه در متلب

حلقه‌ها ساختارهای خاصی در متلب هستند که برای صرفه‌جویی در زمان و برای جلوگیری از وارد کردن و تایپ دستی کدها استفاده می‌شوند؛ مثلا برای نوشتن دنباله فیبوناتچی در متلب. آشنایی با حلقه‌ها از اولین مباحث مهم و ضروری در آموزش رایگان نکات و ترفندهای متلب به حساب می‌آید. 

دستورات شرطی مثل if و switch از مهمترین بخش‌های کدنویسی (در تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی) به حساب می‌آیند. تسلط و تمرین آنها در سطح متلب مقدماتی بوده و بسیار ضروری است. دستورهای شرطی با این هدف استفاده می‌شوند که بگوییم اگر یک شرطی درست باشد، اتفاق خاصی صورت می‌گیرد. 

جلسه 3: ماتریس در متلب

ماتریس یکی از عملیات‌های محاسباتی ریاضی و آرایه‌‌ای دو عددی به حساب می‌آید. ماتریس شامل دو سطر و ستون است. در متلب برای تفکیک اعداد هر سطر از هم علامت کاما (,) یا فاصله استفاده می‌شود. برای جدا کردن هر سطر از هم از علامت (;) استفاده می‌کنند. ماتریس در متلب برای انجام انواع محاسبات ابتدایی یا عملیات‌های سطح بالاتر مثل عملیات اسکالر کاربرد دارد. در آموزش این بخش به طور مفصل به موضوع ماتریس‌ها در متلب پرداخته می‌شود.  

جلسه 4: متغیرهای سیمبلیک

متغیر سیمبولیک یا تعریف متغیرها به صورت سمبلیک در متلب به معنی استفاده از نمادها به جای اعداد خاص به متغیرهای فرضی است. 

جلسه 5 و 6: رسم نمودار دوبعدی و سه بعدی

رسم و پیاده‌سازی متغیرها به شکل نمودارهای دو و سه بعدی برای نمایش گرافیکی آنها در متلب اهمیت زیادی دارد. نحوه زیباسازی نمودارها، تنظیمات و تغییرات مرتبط با این در این دو جلسه به طور کامل آموزش داده می‌شوند. 

جلسه 7: کاربرد متلب در ریاضیات

در این جلسه از آموزش رایگان نکات و ترفندهای متلب به مفاهیم انتزاعی و سپس مثال‌های عینی از کاربرد متلب در ریاضیات پرداخته می‌شود. 

جلسه 8: حل معادلات جبری غیرخطی

حل این معادلات در متلب با کمک‌ دستورهای vpasolve و fsolve انجام می‌شود. مدرس با چند مثال به طور دقیق نحوه انجام محاسبات را بررسی کرده و آموزش می‌دهد. 

جلسه 9: انتگرال‌گیری عددی

انواع انتگرال‌ها تحلیلی، عددی، دوگانه، سه گانه، مختلط و چندجمله‌ای هستند. نحوه انجام این محاسابت در مهندسی اهمیت زیادی دارد. 

جلسه 10 و11: برازش منحنی و  برازش منحنی چندمتغیره

برازش داده یا (Curve Fitting) به معنی فیت کردن داده‌ها یا نقاط به یک سری تابع خاص است. برازش منحنی برای یافتن تابع داده‌های آزمایشگاهی بسیار مهم بوده و از دستورهای polyfit و fit و همچنین ابزار cftool در متلب برای انجام آن استفاده می‌کنند. این مباحث بخشی از آموزش متلب پیشرفته به حساب می‌آیند. 

جلسه 12 تا  14: حل محاسبات عددی و دیفرانسیل 

در طی جلسه 13، حل مسائل دیفرانسیلی در متلب به کمک ODE بررسی می‌شود. جلسه 14؛ معادلات PDE، معادلات دیفرانسیلی با مشتقات جزئي هستند. جعبه ابزار PDE امکان تجزیه و تحلیل معادلات در فضای دو بعدی را ممکن می‌سازد. نوشتن شرایط مرزی و ترسیم خصوصیات از دیگر روش‌های فرموله کردن مسائل در PDE است. 

جلسه 15: حل مثال

در این جلسه، مباحث آموخته‌شده مرور می‌شوند و با مثال‌های پرتکرار به کار گرفته می‌شوند.  مدرس در این دوره، در طی 15 جلسه و مدت زمان 22 ساعت به آموزش آموزش matlab رایگان می‌پردازد. 

مخاطبین دوره آموزش متلب مکتب خونه چه کسانی هستند؟ 

آموزش رایگان نکات و ترفندهای متلب در مکتب خونه در دسترس همه شما عزیزان قرار دارد. تمامی دانشجویان رشته‌های مهندسی (گرایش‌های کامپیوتر، نرم افزار یا هوش مصنوعی و دیگر رشته‌های مهندسی)، دانشجویان علوم پایه و افراد علاقه‌مند و کنجکاو در زمینه برنامه نویسی از مخاطبین این دوره به حساب می‌آیند. پس آموزش متلب برای مهندسی رشته های مهندسی ضروری است. منابع یادگیری این زبان بی‌شمارند؛ از کتاب و ویدئو گرفته تا آموزش‌های حضوری. کتاب متلب می‌تواند در فرآیند کدنویسی و الگوبرداری از کدها به شما کمک کند.

مکتب خونه، برای علاقه‌مندان به یادگیری و فعالیت در حوزه برنامه نویسی، آموزش‌های تخصصی (از سطوح مقدماتی تا پیشرفته) تهیه کرده است. این دوره رایگان شامل سرفصل‌هایی است که به فراگیران کمک می‌کند به سطح خوبی از زبان برسند. برای دانلود رایگان آموزش متلب همین حالا اقدام کنید.

صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه علم و صنعت
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  15 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  22 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)