جلسه دهم: پاسخ به پرسش‌های رایج

 
جلسه دهم: پاسخ به پرسش‌های رایج

- چرا شستن دست‌ها در پیشگیری اهمیت زیادی دارد؟
ویروس‌ها از طریق خود انگشتان وارد بدن ما نمی‌شوند! اما در طول روز بارها به طور ناخودآگاه دست‌مان را به سمت صورت‌مان می‌بریم. اینجاست که ممکن است ویروس از طریق بینی، چشم و دهان وارد بدن‌مان بشود و ما را بیمار کند.

 

- اگر به این بیماری مبتلا شدیم، آیا امکان دارد که به‌صورت طبیعی بهبود پیدا کنیم؟
بله! در واقع این بیماری مانند سرماخوردگی است و در اکثر افراد به صورت طبیعی بعد از چند روز بهبودی ایجاد می‌شود. در عین حال در درصد بسیار کمی از افراد، ممکن است بیماری‌های دیگر مانند ذات‌الریه به بیماری اصلی اضافه شوند و شرایط را دشوار‌تر ‌کنند.

 

- آیا این بیماری واقعا از طریق خفاش‌ها به انسان رسیده است؟
پاسخ این پرسش هنوز به طور قطعی مشخص نیست. اما کرونا ویروس جدید از نظر ژنتیکی شباهت بسیار زیادی با کرونا ویروس‌هایی دارد که در خفاش‌ها وجود دارند.

 

- من بیمار شده‌ام و علایمی مانند سرما خوردگی دارم، باید چه کاری انجام بدهم؟
در صورت داشتن علایم تنفسی (مانند سرفه، عطسه و آبریزش) باید فاصله از دیگران را رعایت نمایید و هنگام سرفه و عطسه از دستمال استفاده کنید، هنگام بیرون رفتن نیز باید ماسک بزنید. نباید نگران بشوید و بیماری شما به احتمال زیاد به صورت خود‌به‌خودی بهبود پیدا می‌کند. اما در صورتی که علایم شدت پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید.

 

- ویروس در محیط آزاد تا چه مقدار زنده می‌ماند و چگونه از بین می‌رود؟
ویروس با شستن توسط آب و صابون طی ۲۰ ثانیه (لزوم توجه به شستن دست‌ها به مدت زمان کافی) و یا با الکل ۶۰ تا ۷۰ درجه از بین می‌رود. در مورد مدت زمان زنده ماندن بر روی سطوح در مورد ویروس کرونای جدید، دقیقا مشخص نیست. اما احتمالاً در روی سطوح در درجه حرارت ۲۰ درجه تا «دو روز» باقی می‌ماند.
به‌روز رسانی ۲۱ بهمن ۹۸: نتایج چند تحقیق تازه، نشان می‌دهد که ویروس احتمالا تا ۹ روز روی سطوح باقی می‌ماند. اما هنوز محققان در این مورد اطمینان کامل ندارند و به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

 

- چه زمانی باید منتظر درمان یا واکسن کرونا باشیم؟
ساخت دارو یا واکسن نیازمند زمان و تحقیقات علمی‌ است. بنابراین فعلا باید صبر کنیم تا ببینیم بررسی‌ها به کجا می‌رسد.

 

- آیا این بیماری همان بیماری «سارس» و «مرس» است که چند سال قبل خبر آن منتشر شد؟
ویروس کرونای جدید از همان خانواده ویروس‌هایی است که بیماری‌های سارس و مرس را ایجاد کردند. اما دقیقا همان ویروس نیست. به نظر می‌رسد میزان مرگ و میر ویروس کرونای جدید به طور قابل توجهی نسبت به آنها کمتر است (حدود ۳ درصد).

 

- لباس ها و وسایلی که احتمال آلودگی با ویروس کرونا داشته باشند، با چه موادی باید ضدعفونی شوند؟
استفاده از شوینده‌های معمول کافی است. ابزارهایی مانند دسته کلید یا موبایل، با محلول‌های برپایه الکل قابل تمیز شدن هستند.

 

- من شنیده‌ام هنگام بیماری باید سمت رنگی ماسک را به طرف صورت خودمان قرار بدهیم، که این با گفته‌های شما در ویدیو متناقض است. روش صحیح کدام است؟
در خصوص نحوه استفاده از ماسک‌ها باید اشاره کنیم تصویر منتشر شده در فضای مجازی در خصوص اینکه رویه رنگی (آبی یا سبز) در افراد سالم باید رو به بیرون باشد و در بیماران رو به داخل کاملا غلط است. قسمت رنگی ماسک، بخش ضد آب آن است که باید حتما در بیرون باشد و قسمت سفید بخش جذب کننده ماسک است که باید حتما در همه افراد رو به داخل باشد.