لینک مورد نظر کپی شد!
از یک لیست در پایتون برای ذخیره توالی انواع مختلف داده استفاده می شود. لیست های پایتون از نوع قابل تغییر هستند و معنی آن این است که می توانیم عنصر آن را پس از ایجاد تغییر دهیم. با این حال ، پایتون از شش نوع داده تشکیل شده است
که توانایی ذخیره توالی ها را دارند ، اما متداول ترین و معتبرترین آنها لیست است.
لیست می تواند به عنوان مجموعه ای از مقادیر یا موارد از انواع مختلف تعریف شود. موارد موجود در لیست با کاما (،) جدا شده و با براکت های مربع محصور می شوند [].
لیست را میتوان به صورت زیر تعریف کرد
L1 = ["Ali", "Bigdeli",27,[‘hello’,1,2,3]]
L2 = [1, 2, 3, 4, 5, 6]
اگر بخواهیم نوع L1 را با استفاده از تابع type () چاپ کنیم، بهصورت تایپ یک لیست در نمایش داده خواهد شد.
print(type(L1)) #<class 'list'>
لیست دارای مشخصات زیر است:
در نظر داشته باشید که برای بازیابی دادهها از یک لیست برحسب عملکرد میتوان انتظارات متعددی داشت اما مرسومترین روش کار با ایندکس یا اندیسها میباشد که با درنظرگرفتن جایگاه هر آیتم لیست میتوان المان مربوطه را صدا زد که در تصویر زیر نمونهای از نحوه پیمایش و اندیسهای یک لیست به شما نمایش داده میشود.
همانطور که مشاهده میشود در صورت استفاده از یک لیست عدد 0 شمارنده ابتدایی از چپ خواهد بود و به ترتیب یک واحد اضافه میشود، اما در جهت مخالف و از راست شروع شمارنده از -1 خواهد بود و هر باریک واحد کسر می شود. دو اصلی که در کار با ایندکس ها همیشه نیاز است تا به خاطر سپرده شود به شرح زیر است.
برای اطلاعات بیشتر درباره لیست میتوانید به دورههای موجود در سایت مکتبخانه مراجعه نمایید.
عملکرد slice مانند قطعه قطعه کردن لیست به موارد مورد نیاز توسعهدهنده است که از این روش برای گرفتن بخشی و یا یک ساختار خاصی از یک لیست کامل استفاده میشود. از جمله نکاتی که میتوان در تکه سازی لیست به آن اشاره کرد الگوی کار با لیست است که در زیر به آن اشاره شده است.
list_varible[start:stop:step]
در طرح بالا list_varibale جایگاه نام لیست مربوطه و به ترتیب:
نکته ویژه: یکی از پرکاربردترین عملکردهای list slice برای تغییر چینش در یکرشته استفاده میشود که با در نظر گرفتن دستور زیر این عملکرد را به شما نمایش میدهیم.
X= “hello”
Print(X[::-1]) # olleh
برای اطلاعات بیشتر میتوانید از دورههای موجود در سایت مکتبخانه استفاده نمایید.
تاپل برای ذخیره دنباله اشیا تغییرناپذیر پایتون استفاده میشود. تاپل به لیستها شبیه است زیرا مقدار موارد ذخیره شده در لیست قابل تغییر است، درحالیکه تاپل قابل تغییر نیست و مقدار موارد ذخیره شده در تاپل قابل تغییر نیست.
یک تاپل را میتوان بهعنوان مجموعهای از مقادیر جدا شده با کاما (،) که با براکتهای کوچک () محصور شده اند ، نوشت. پرانتز اختیاری است اما استفاده از آن روش خوبی است. یک تاپل را میتوان به صورت زیر تعریف کرد.
T1 = (1,)
T2 = ("Apple", "Banana", "Orange")
T3 = 10,20,30,40,50
توضیحات بیشتر درباره لیست (لینک)
توضیحات بیشتر درباره list slice (لینک1) (لینک2)
توضیحات بیشتر درباره tuple (لینک)
برای دانلود cheat sheet مربوطه فایل پیوست شده را دانلود نمایید.